Recenze  |  Aktuality  |  Články
Doporučení  |  Diskuze
Fotoškola  |  Seriály
Fotoaparáty  |  Objektivy
Fotomobily  |   Software
Příslušenství  |  Ostatní
Svět hardware  |  TV Freak
Svět mobilně

Olympus Stylus XZ-2: jednoduše skvělý

28.5.2013, Milan Šurkala, recenze: specifikace produktu
Dnes se podíváme na další z profi kompaktů, které jsme ještě neotestovali. Jde o Olympus Stylus XZ-2 s 12MPx CMOS BSI snímačem a jedním z nejsvětelnějších objektivů své kategorie. Bude nejlepším fotoaparátem své kategorie?

Autofokus, ostření


U fotoaparátu Olympus Stylus XZ-2 najdete spoustu ostřících režimů. Základem je jednorázové ostření S-AF, následuje supermakro, pak průběžné ostření C-AF. Pracuje spolehlivě a přesně, ale na přeostření potřebuje zhruba 1-2 sekundy. Dalším režimem je C-AF+TR, tedy průběžné ostření se sledováním objektu. To je velmi rychlé, ale za slabšího světla počítejte s menší úspěšností, kdy sledovaný objekt snadno ztrácí.

Jako poslední je tu manuální ostření, které hodnotím jako jedno z nejlepších u kompaktů, ne-li nejlepší. Obraz se dostatečně zvětší, tento zvětšený náhled lze polohovat a zaostřování lze krásně měnit otáčením čtyřsměrného voliče nebo ještě lépe předního okruží objektivu (to způsobuje ještě menší otřesy, a tak je obraz na displeji stabilnější). Zvětšený obraz je výrazně detailnější, jde tedy o skutečně větší výřez z čipu.

Rychlost ostření vás rozhodně potěší, Stylus XZ-2 patří k těm rychlejším kompaktům a na rychlost si určitě nebudete stěžovat. Horší je to s úspěšností ostření. Za dne nejsou větší problémy, slabší je to občas u méně kontrastních scén, ale většinou to na druhý pokus chytnete. V interiérech to chce kontrastní hrany. Na ty ostří rychle a spolehlivě, naopak na málo kontrastní plochy v podstatě neostří. Přisvětlovací dioda trochu pomůže, má ale zvláštní svit ve tvaru prstence. Uprostřed tedy svítí poměrně málo.





Ostřící vzdálenosti jsou příznivé. Na nejširší ohniskové vzdálenosti činí 3,5 centimetru, na nejdelší je pak zhruba okolo 18 centimetrů. To se promítá v přepočteném zvětšení zhruba okolo 0,5 až 0,6× v celém ohniskovém rozsahu. Makro je tedy slabé, naopak telemakro více než slušné. K tomu tu ale navíc máte supermakro režim, který vám dovolí přiblížit se na pouhé dva milimetry. Přepočtené zvětšení se pak vyšplhá na velmi slušných 1,3× (na délku vyfotí zhruba necelých 2,8 centimetru).





Zde vidíte solidní 1,3× přepočtené zvětšení. Při plně otevřené cloně čekejte velmi malou hloubku ostrosti a dosti mléčnou kresbu. Ta se ale při ostření na větší vzdálenosti objektivu i při nejnižší cloně vyhýbá.




expoziční čas 1/80 s, clona F1,8, citlivost ISO 125, korekce +0,7 EV, klikněte pro zvětšení




Nastavení expozice, automatika


Možnosti nastavení expozice jsou u fotoaparátu opravdu nebývale bohaté, směle může konkurovat nejen levnějším zrcadlovkám. Pokud jde o měření expozice, je tu ESP měření, integrální se zdůrazněným středem, bodové, bodové low-key a bodové high-key. Někdy se stává, že to fotoaparátu chvilku trvá, než se chytne (z nepochopitelného důvodu nastaví např. clonu F8) a až po sekundě se vzpamatuje a nastaví nějaké rozumné hodnoty. Toto se ale rozhodně nestává pořád, jen vás to tu a tam může překvapit. Fotoaparát obecně spíše podexponovává.

Citlivosti mají velmi bohatý rozsah od ISO 100 do ISO 12800 po 1/3EV krocích. U automatické ISO citlivosti můžete nastavit libovolnou minimální i maximální hodnotu, které může použít (tedy cokoli od ISO 100 do ISO 12800). Pochopitelně minimum nemůže být větší než maximum. Expoziční časy začínají na standardních 1/2000 sekundy a končí až na nadprůměrných 60 sekundách. U kompaktů netradičně můžete využít i bulb režim, a to až do 16 minut! Tohle opravdu jen tak nějaký kompakt neumí.





Jak vidíte průběh světelnosti, v rozsahu 28 až 112 milimetrů je proti němu lepší jen Panasonic Lumix LX7, který začíná na F1,4. Konkurenční Samsung EX2F má sice také F1,4 objektiv, ale jeho světelnost má podstatně horší průběh a už při 28mm ohniskové vzdálenosti je na tom hůře. U ohniskových vzdáleností přes 90 mm je XZ-2 nejlepším profi kompaktem na trhu. Clonit lze irisovou clonou na F8, k dispozici je dále také 3EV ND filtr.

V neposlední řadě můžete nastavit expoziční čas, který se bude používat při focení s bleskem (tedy žádné natvrdo nastavené hodnoty 1/30 nebo 1/60 sekundy jako u konkurence). Dále tu máte korekci expozice od -3 EV do +3 EV, expoziční bracketing pro 2 nebo 3 snímky s rozdíly expozic až 1 EV.


Expoziční a fotografické režimy


Fotografické režimy si můžete vybrat na horním kolečku.




  • M (Manual) - Manuální nastavení expozice, expoziční časy od 1/2000 s do 60 sekund + bulb režim až do 16 minut. Clona nastavitelná od F1,8-2,5 dle zoomu do F8 + možnost nastavit 3EV ND filtr. Citlivosti lze nastavit od ISO 100 do ISO 12800. Jas displeje odpovídá nastavené expozici.
  • S (Priorita času) - Uživatel nastaví čas (1/2000 s až 60 sekund), clony a ND filtr viz režim M. Citlivosti mohou být od ISO 100 do ISO 12800, použít lze automatiku a nastavit jí jakýkoli pracovní rozsah. Je tu i korekce expozice od -3 EV do +3 EV. Fotoaparát bohužel nezobrazuje míru pod(pře)expozice, pouze bliká clona. Ani po namáčknutí se jas displeje neupraví dle nastavené expozice.
  • A (Priorita clony) - Zde uživatel volí clonu (rozsah viz M a S), fotoaparát zvolí expoziční čas (1/2000 s až 4 sekundy). Zbytek je shodný s režimem S.
  • P (Program AE) - Fotoaparát volí clonu i čas. Clona a ND filtr mají shodný rozsah s předchozími režimy, časy končí na 1/2 sekundy (u vyšších clon až do 4 sekund). Zbytek je opět shodný s předchozími režimy. Je tu programový posun, můžete tedy upravit clonu a fotoaparát sám upraví expoziční čas.
  • iAuto - Plná automatika. Pod volbami změna jasu, rozostření pozadí a zachycení pohybu najdete příjemně zakamuflovanou korekci expozice, prioritu clony a času. Chválím, že i v tomto režimu lze fotit do RAWu.
  • ART - Umělecké filtry
  • SCN - Scénické režimy
  • C1, C2 - Uživatelská nastavení

Autor: Milan Šurkala
Vystudoval doktorský program v oboru informatiky a programování se zaměřením na počítačovou grafiku. Nepřehlédněte jeho seriál Fotíme s Koalou o základech fotografování.