Recenze  |  Aktuality  |  Články
Doporučení  |  Diskuze
Fotoškola  |  Seriály
Fotoaparáty  |  Objektivy
Fotomobily  |   Software
Příslušenství  |  Ostatní
Svět hardware  |  TV Freak
Svět mobilně

Olympus Stylus XZ-2: jednoduše skvělý

28.5.2013, Milan Šurkala, recenze: specifikace produktu
Dnes se podíváme na další z profi kompaktů, které jsme ještě neotestovali. Jde o Olympus Stylus XZ-2 s 12MPx CMOS BSI snímačem a jedním z nejsvětelnějších objektivů své kategorie. Bude nejlepším fotoaparátem své kategorie?

Noční scéna


K nočnímu focení nenajdete moc lepších kompaktů než Olympus Stylus XZ-2. Už v klasickém manuálním režimu máte k dispozici až 60sekundovou expozici, nemluvě o možnosti použít 3EV ND filtr. Větším problémem tak bude jen nižší úspěšnost autofokusu, kdy je nutné se více soustředit na ostření na výraznější hrany (např. pouliční lampy,...).




expoziční čas 30 s, clona F3,5, citlivost ISO 100, ohnisko 56 mm, klikněte pro zvětšení



Objektiv mě překvapil možností vytvářet zajímavé hvězdičky s šesti dvojitými cípy. Ostrost a detailnost je vynikající. Pokud vám budou vadit hot pixely, je možné provést odšumování o délce expozice. Je tu i přemapování pixelů, což je u kompaktů neobvyklý jev. I zde je k dispozici snímek v RAWu. Dále se podíváme na výřezy z JPEGů a RAWů s vypnutým odšumováním. JPEG je nalevo, RAW pak napravo.




ISO 100 (JPEG/konverze z RAWu)



Nejnižší citlivost je bezproblémová, šum je nízký, detaily jsou velmi dobré.




ISO 200 (JPEG/konverze z RAWu)



ISO 200 lehce navyšuje jasový šum, jinak stále nejsou žádné problémy.




ISO 400 (JPEG/konverze z RAWu)



Citlivost ISO 400 už přidává jemný barevný šum do RAWu. JPEGy mají trochu více jasového šumu, ale detaily jsou i nadále vynikající. Aneb tak to vypadá, když fotoaparát umožňuje nastavovat sílu odšumování.




ISO 800 (JPEG/konverze z RAWu)



ISO 800 opět zvyšuje barevný šum v RAWu, JPEGy už se lehce patlají, ale i střední detaily jsou stále slušné.




ISO 1600 (JPEG/konverze z RAWu)



Další navýšení citlivosti na ISO 1600 zvyšuje míru šumu, JPEGy už ztrácí barevnost, střední detaily mizí. Citlivost, která je použitelná spíše jen nouzově.




ISO 3200 (JPEG/konverze z RAWu)



ISO 3200 je už viditelně nad síly čipu. RAWy všemožně hrají barvami, naopak JPEG je bez barev se spoustou digitálních artefaktů.




ISO 6400 (JPEG/konverze z RAWu)



Při citlivosti ISO 6400 už vidíte v RAWu velmi silné namodralé ladění snímků, JPEGy jsou bez detailů a barev. Nepoužitelné.




ISO 12800 (JPEG/konverze z RAWu)



Nejvyšší citlivost ISO 12800 už ve stínech vytváří velmi výraznou modrou, to s černou nemá nic společného. JPEGy jsou úplně k ničemu.


Standardní scéna


Nebudou chybět ani standardní scény.




expoziční čas 1/800 s, clona F4,5, citlivost ISO 100, ohnisko 63 mm, klikněte pro zvětšení



Expozičně náročná scéna se podepsala ve tmavé krajině a přesvětlené obloze. Kresba a detaily jsou vynikající. Můžete se podívat na snímek v RAWu. Dynamický rozsah čipu je solidní, celou oblohu můžete z RAWu zachránit.




expoziční čas 1/800 s, clona F4,5, citlivost ISO 100, ohnisko 63 mm, klikněte pro zvětšení



HDR zlepšuje práci s dynamickým rozsahem, přepaly v obloze jsou menší, ale zůstaly. Krajina je bez výraznějšího kontrastu a kresba je trochu "kulatá".




expoziční čas 1/800 s, clona F4,5, citlivost ISO 100, ohnisko 46 mm, korekce +0,3 EV, klikněte pro zvětšení



Zde vůbec není co vytýkat, kresba je po celé ploše velmi detailní. Dobrá práce.

Autor: Milan Šurkala
Vystudoval doktorský program v oboru informatiky a programování se zaměřením na počítačovou grafiku. Nepřehlédněte jeho seriál Fotíme s Koalou o základech fotografování.