Recenze  |  Aktuality  |  Články
Doporučení  |  Diskuze
Fotoškola  |  Seriály
Fotoaparáty  |  Objektivy
Fotomobily  |   Software
Příslušenství  |  Ostatní
Svět hardware  |  TV Freak
Svět mobilně

Panasonic Lumix FZ2000: ultrazoom nebo profi kamera?

30.1.2017, Milan Šurkala, recenze: specifikace produktu
Po dvou letech tu máme nový špičkový ultrazoom od Panasonicu. Lumix FZ2000 dostal ještě větší 20× optický zoom, přitom má stále 20MPx 1" senzor, podporu 4K videa a potěší také další optimalizace pro video včetně přítomnosti třípolohového ND filtru.
Fotoaparát je vybaven 1,0" MOS senzorem s rozlišením 20 megapixelů. Snímky, které zde uvidíte, byly pořízeny v JPEG formátu se stáhnutým odšumováním a RAWech s vypnutým odšumováním.




ISO 80 (JPEG)





ISO 80 (konverze z RAWu)



Nejnižší citlivost ISO 80 je rozšířenou citlivostí, což jde vidět v RAWu. Ve skutečnosti jde pořád o základní ISO 125, které se fotí o 2/3 EV déle, jako by se fotilo na ISO 80. Zpracování obrazu pak stáhne tyto 2/3 EV dolů a výsledkem je normálně exponovaný JPEG. Kvalita obrazu je solidní, RAW má jen velmi mírný jasový šum.




ISO 125 (JPEG)





ISO 125 (konverze z RAWu)



Tady vidíte základní citlivost senzoru ISO 125. Kvalita obrazu je solidní, šum není výraznějším problémem.




ISO 200 (JPEG)





ISO 200 (konverze z RAWu)



ISO 200 je opět dobré, RAWy mají jen trochu jasového šumu.




ISO 400 (JPEG)





ISO 400 (konverze z RAWu)



Citlivost ISO 400 množství jasového šumu trochu zvyšuje, RAWy jsou lehce zahalené, ale pořád slušné. JPEGy jsou díky zpracování obrazu o něco výraznější.




ISO 800 (JPEG)





ISO 800 (konverze z RAWu)



Jasový šum je při citlivosti ISO 800 už docela viditelný, začíná se více ukazovat i v JPEGu.




ISO 1600 (JPEG)





ISO 1600 (konverze z RAWu)



ISO 1600 přidává i více barevného šumu do RAWu. Naopak JPEGy jsou kvůli jeho odstraňování už trochu bezbarvé.




ISO 3200 (JPEG)





ISO 3200 (konverze z RAWu)



Citlivost ISO 3200 logicky dále zhoršuje kvalitu obrazu. Barevného šumu je už poměrně dost, také JPEGy už hodně ztrácí detaily. Výše než na ISO 3200 bych nechodil a i zde už to zdaleka není ideální.




ISO 6400 (JPEG)





ISO 6400 (konverze z RAWu)



Jak je vidět, ISO 6400 už je v RAWu opravdu plné barevného šumu. JPEGy jsou bez detailů a barvy jsou hodně slabé.




ISO 12800 (JPEG)





ISO 12800 (konverze z RAWu)



ISO 12800 je nejvyšší hardwarově podporovanou citlivostí. Kvalita je hodně špatná v JPEGu i RAWu, zde se už s obrazem opravdu nedá moc dobře pracovat.




ISO 25600 (JPEG)





ISO 25600 (konverze z RAWu)



K dispozici je také rozšířená citlivost ISO 25600. Ve skutečnosti jde o ISO 12800 focené s polovičním expozičním časem (proto je dvakrát tmavší) a prosvětlené je softwarově (nikoli hardwarově jako jiné citlivosti).


Panasonic Lumix FZ2000 ISO šum 12MPx autíčka JPEG noise

výřezy z 12MPx JPEGů



Pro vzájemnou možnost srovnání mezi recenzemi zde uvádím snímky zmenšené na 12 megapixelů. Jak je vidět, do ISO 400 je obraz hodně slušný, pak se lehce zhoršuje a ještě ISO 1600 vypadá dobře. Výše už bych začal být opatrný.


Panasonic Lumix FZ2000 ISO šum 12MPx autíčka RAW noise

výřezy z 12MPx RAWů



Zde jsem do 12MPx rozlišení konvertoval RAWy. Pozorování jsou podobná s předchozím případem. Do ISO 400 včetně jsou snímky relativně čisté, ISO 800 začíná nabírat šum a někde kolem ISO 1600/3200 začínají problémy. Výše se už ani s citlivým zpracováním nedočkáte nějak kvalitního obrazu. Mrkneme se také na kvalitu odšumování. To lze nastavit v 11 různých krocích od -5 do +5.




ISO 800, odšumování -5





ISO 800, odšumování +0





ISO 800, odšumování +5



Styl nastavení odšumování dělá hodně. Jak je vidět, i to základní hodně mydlí obraz a nejsilnější je opravdu hodně špatné. Naopak je lepší odšumování stáhnout, čímž sice v obrazu ponecháte více jasového šumu, ale také tam zůstanou detaily a lepší barvy. Podíváme se dále na snímky vousů plyšového zajíce, na kterých bude vidět míra zachování detailů.


Panasonic Lumix FZ2000 ISO šum zajíc noise

výřezy z 20MPx snímků (vlevo JPEG, vpravo RAW)



Fotoaparát sám o sobě nekreslí nějak dramaticky ostře ani při nejnižších citlivostech. Pokud jde ale o šum, ten se začíná na kvalitě snímků projevovat od citlivosti ISO 800. Horní hranice rozumné použitelnosti opět leží někde u ISO 1600 až 3200. Výše je už šumu hodně a většina detailů mizí.


Panasonic Lumix FZ2000 ISO šum zajíc 12MPx noise

výřezy z 12MPx snímků (vlevo JPEG, vpravo RAW)



Zde se můžete podívat i na výřezy, které byly konvertovány do standardizovaného rozlišení 12 megapixelů. V takovém případě pochopitelně per-pixel kvalita vypadá lépe. Mrkneme se také na snímky bílé plochy.


Panasonic Lumix FZ2000 ISO šum bílá plocha noise

výřezy z 20MPx snímků (vlevo JPEG, vpravo RAW)



Barevný šum v JPEGu není problém, fotoaparát jej silně potlačuje. Pouze u nejvyšších citlivostí jsou trochu vidět barevné mapy, ale není to vážné. Stinnou stránkou je však naopak slabší barevnost fotografií u vyšších citlivostí. Pokud jde o RAW, barevný šum začíná být více vidět někde kolem citlivosti ISO 1600.

Autor: Milan Šurkala
Vystudoval doktorský program v oboru informatiky a programování se zaměřením na počítačovou grafiku. Nepřehlédněte jeho seriál Fotíme s Koalou o základech fotografování.