Panasonic Lumix FZ38: nejlepší ultrazoom současnosti?
Ultrazoomy Panasonic řady FZ jsou velmi oblíbené. V nové verzi Lumix FZ38 zůstal objektiv naštěstí stejný jako u předchůdce, Panasonic však vylepšil ostření, videosekvence, stabilizaci a čip dostal 12MPx rozlišení. Zůstane i nadále špičkou na trhu ultrazoomů?
Kapitoly článku:
- Panasonic Lumix FZ38: nejlepší ultrazoom současnosti?
- Autofokus, ostření, makro, expozice, foto režimy
- Stabilizace, videosekvence, portréty a blesk
- Výbava a nastavení
- Digitální šum
- Sférické zkreslení, vinětace, vyvážení bílé, barvy
- Rychlost, zoom, protisvětlo
- Noční a standardní scéna
- Galerie ilustračních snímků
- Závěr
Sférické zkreslení a vinětace
Zkreslení nedělá fotoaparátu příliš velký problém. Na širokém ohnisku je trochu patrné, patří však ve své třídě určitě k těm méně výraznějším, a tedy i lepším. Na širokém ohnisku je pak vše naprosto bez problému.
ohnisko 27 mm |
ohnisko 486 mm |
V další části se podíváme na ostrost v rozích a rovněž půjde vidět, jak objektiv trpí na vinětaci, tmavé rohy. Začněme s nejširším ohniskem 27 mm.
clona F2,8 |
clona F4 |
clona F5,6 |
clona F8 |
Rohy jsou neostré, zde má fotoaparát rezervy, i když patří k lepším ve své kategorii. Také se objevuje chromatická aberace. Vyšší clona rohy více zaostřuje, nicméně je vidět, že při F5,6 už začíná naopak měknout kresba uprostřed snímku a při F8 je ještě měkčí. Pokračujme 2× zoomem, konkrétně ohniskem 59 mm.
clona F3,2 |
clona F4 |
clona F5,6 |
clona F8 |
Pravá strana je opět slabší (může to být způsobeno také mou chybou nedokonalého uložení fotoaparátu do kolmice). Je vidět, že ostrost rohů je ale o něco lepší, vinětace zde v podstatě není. Rovněž nenajdete chromatickou aberaci. Jako další je cca 4× zoom s ohniskem 122 mm.
clona F3,6 |
clona F4 |
clona F5,6 |
clona F8 |
Ostrost v rozích je na kompakt dosti dobrá, u vyšších clon F5,6 a F8 jde vidět měkčí kresbu. Ani zde fotoaparát netrpí na vinětaci. Dále zde máme přibližně 8× zoom s ohniskem 224 mm.
clona F3,7 |
clona F4 |
clona F5,6 |
clona F8 |
Zde je ve všech případech kresba poněkud měkčí a nejlepšího výsledku je tentokrát dosaženo s nejvyšší clonou F8. Úplně naposled se podíváme na maximální 18× zoom s ohniskem 486 mm
clona F4,4 |
clona F5,6 |
clona F8 |
Tady opět rohy trochu ztrácejí ze své ostrosti, kresba je s vyššími clonami trochu slabší. Je vidět mírná chromatická aberace, ale nic významného. Celkově tak objektiv potěšil dobrými optickými vlastnostmi, i když v některých mu jistě pomáhá procesor Venus Engine HD (mám podezření na softwarové vyrovnávání vinětace).
Vyvážení bílé, barvy
U ultrazoomu Panasonic FZ38 nebudete mít větší problémy ani s automatickým vyvážením bílé ani s tím manuálním. To můžete změřit sejmutím bílé plochy (jsou zde rovnou dvě pozice pro uložení), případně navolit barevnou teplotu přímo v Kelvinech od 2500 K do 10000 K.
automatika |
denní světlo |
deštivo |
přítmí |
blesk (bez blesku) |
blesk (s bleskem) |
halogenové světlo |
nastavení bílé (manuální) |
2500 K |
10000 K |
Vyvážení bílé si ukážeme ještě na klasičtější scéně.
automatika |
denní světlo |
deštivo |
přítmí |
blesk (bez blesku) |
halogenové světlo |
nastavení bílé (manuální) |
2500 K |
10000 K |
V menu můžete dát snímkům různé barevné efekty.
off |
b/w |
sepia |
cool |
warm |
Dále lze nastavit úroveň kontrastu, a to v pěti krocích od -2 po +2. Totéž pak bude platit i o ostrosti, saturaci i redukci šumu, které jsem se již věnoval.
kontrast -2 |
kontrast +0 |
kontrast +2 |
Vyšší kontrast se rovná živějším barvám, ale také slabšímu dynamickému rozsahu. Nyní se podívejme na ostrost.
ostrost -2 |
ostrost +0 |
ostrost +2 |
Vyšší ostrost přináší trochu vyšší šum, určitě bych ale ostrost neubíral. Spíše trochu přidal, ale pozor na agresivní redukci šumu. U citlivostí ISO 400 a vyšších by silnější nastavení doostřování dělalo velkou neplechu. Jako poslední je saturace.
saturace -2 |
saturace +0 |
saturace +2 |