Recenze  |  Aktuality  |  Články
Doporučení  |  Diskuze
Fotoškola  |  Seriály
Fotoaparáty  |  Objektivy
Fotomobily  |   Software
Příslušenství  |  Ostatní
Svět hardware  |  TV Freak
Svět mobilně

Panasonic Lumix FZ48 a FZ150: legenda pokračuje

31.1.2012, Milan Šurkala, recenze: specifikace produktu
Dnes tu máme opět dvojitý test, kdy se podíváme na nové ultrazoomy Panasonic Lumix FZ48 a FZ150. Proti svým předchůdcům bylo u obou modelů sníženo rozlišení na 12 megapixelů. Slabší model dostal Full HD video, ale přišel o RAW. Budou stále nejlepší?

Noční scéna


Budete-li chtít fotit v noci s fotoaparáty Panasonic Lumix FZ48 nebo FZ150, nebudete mít problémy. Ostření je slušné a nabídka expozičních časů je velmi bohatá. Počítejte však s tím, že zatímco FZ48 nabídne až 60 sekund, u FZ150 budete omezeni na maximálně 15 sekund. V režimu Hvězdná obloha ale podporuje i 30 sekund.




Panasonic Lumix FZ48 (CCD), expoziční čas 2,5 s, clona F5,6, citlivost ISO 100, ohnisko 60 mm, klikněte pro zvětšení



Detaily jsou docela dobré, viditelné jsou ale ustřelené pixely po odšumování, které lehce degradují některé detaily. V rámci své třídy jde ale o slušný výsledek.




Panasonic Lumix FZ150 (MOS), expoziční čas 3,2 s, clona F5,6, citlivost ISO 100, ohnisko 57 mm, klikněte pro zvětšení



Model FZ150 má trochu kvalitnější obraz s nižším počtem ustřelených pixelů. K dispozici dávám i RAW ke stažení. Podíváme se také na výřezy nočních snímků při různých citlivostech. U FZ48 bude k dispozici jen JPEG, u FZ150 bude navíc i pravá polovina obrazu převedená z RAWu.



FZ48, ISO 100



FZ150, ISO 100



Panasonic Lumix FZ48 trpí na výraznější jasový šum (ustřelené pixely). FZ150 dává o něco čistší obraz, v obou případech je ale slušně detailní.



FZ48, ISO 200



FZ150, ISO 200



S citlivostí ISO 200 je opět vidět více ustřelených pixelů u fotografie z FZ48. Na druhou stranu mi přijde být trochu ostřejší než u FZ150.



FZ48, ISO 400



FZ150, ISO 400



ISO 400 vytváří nepříjemné digitální hrudky zejména u modelu FZ48. FZ150 působí méně ostřeji, ale zase je mnohem čistší.



FZ48, ISO 800



FZ150, ISO 800



ISO 800 je špatné u obou přístrojů. Zatímco u FZ150 je obraz silně rozpatlaný, u FZ48 je nejen rozpatlaný, ale i roztřepený.



FZ48, ISO 1600



FZ150, ISO 1600



S citlivostí ISO 1600 už moc kvalitních snímků skutečně nepořídíte. Snímek z FZ48 je plný ustřelených pixelů a různě barevně flekatý, ale podobný problém trochu trápí i model FZ150.



FZ150, ISO 3200


Nejvyšší citlivost ISO 3200 má v RAWu spoustu barevného šumu, v JPEGu zůstává jen neostrá kresba bez výraznějších barev.


Standardní scéna


Nyní se můžete podívat na několik standardních snímků pořízených jak modelem FZ48, tak i FZ150.




Panasonic Lumix FZ48 (CCD), expoziční čas 1/125 s, clona F3,6, citlivost ISO 100, ohnisko 58 mm, klikněte pro zvětšení



Na ultrazoom předvádí FZ48 velmi dobré výkony. Opticky je na tom objektiv velmi dobře bez výraznějších vad (lze si všimnout trochu aberace), zpracování obrazu je poměrně citlivé bez příliš silného dopadu na detaily.




Panasonic Lumix FZ150 (MOS), expoziční čas 1/100 s, clona F4, citlivost ISO 100, ohnisko 57 mm, klikněte pro zvětšení



Výsledek je u FZ150 podobný. Minimální optické vady a poměrně slušné odšumování, které nemá nadměrně destruktivní charakter. Ostrost by mohla být trochu lepší, na druhou stranu je to lepší než přehnané doostřování, které známe z mnoha jiných fotoaparátů. Můžete si stáhnout i RAW.




Panasonic Lumix FZ48 (CCD), expoziční čas 1/160 s, clona F4, citlivost ISO 160, ohnisko 41 mm, klikněte pro zvětšení



V režimu Inteligentní automatiky bylo použito softwarové prosvětlování (a záchrana přepalů), což se projevuje vyšší citlivostí ISO. Byla také znatelně zvýšena ostrost.




Panasonic Lumix FZ150 (MOS), expoziční čas 1/160 s, clona F4, citlivost ISO 100, ohnisko 42 mm, klikněte pro zvětšení



U modelu FZ150 jsem už použil klasický režim P, tedy bez doostřování. Snímek tedy není tak výrazný, ale zase je vhodnější pro další úpravy obrazu. I zde vám dávám k dispozici RAW pro stažení.

Autor: Milan Šurkala
Vystudoval doktorský program v oboru informatiky a programování se zaměřením na počítačovou grafiku. Nepřehlédněte jeho seriál Fotíme s Koalou o základech fotografování.