Recenze  |  Aktuality  |  Články
Doporučení  |  Diskuze
Fotoškola  |  Seriály
Fotoaparáty  |  Objektivy
Fotomobily  |   Software
Příslušenství  |  Ostatní
Svět hardware  |  TV Freak
Svět mobilně

Panasonic Lumix G Vario 35-100mm F4-5.6 MEGA O.I.S.

26.2.2015, Milan Šurkala, recenze
Micro Four Thirds objektivů je dnes už opravdu pěkná řádka a dnes otestujeme maličký telezoom 35-100mm F4,0-5,6. Je opravdu malý a lehký díky skládací konstrukci. Jak ale bude fotit navzdory svým malým rozměrům?

Sférické zkreslení


Na nejširší ohniskové vzdálenosti nejsou problémy, sférické zkreslení je téměř nulové (+0,2 % v JPEGu, +0,3 % v nekorigovaném RAWu - takový získáte jen v některých RAW konvertorech jako Raw Therapee). Na nejdelší ohniskové vzdálenosti jsou JPEGy a korigované RAWy v pořádku (cca -0,2 %), nicméně nekorigovaný RAW už vykazuje silné poduškovité zkreslení -1,6 %.


ohnisko 35mm (JPEG, korigovaný RAW)



ohnisko 100mm (JPEG, korigovaný RAW)



ohnisko 35mm (nekorigovaný RAW)

ohnisko 100mm (nekorigovaný RAW)



Vinětace


Při plně otevřené cloně je na nejširší ohniskové vzdálenosti vinětace docela vidět. Přiclonění tuto vadu snižuje (až na 0,3 EV), stejně tak ale mizí se zoomem. I na plně otevřené cloně pak takřka nepřesahuje 0,6 EV.


Panasonic Lumix G Vario 35-100mm F4-5.6 průběh vinětace



Chromatická aberace


Nyní zhodnotíme úroveň chromatické aberace (barevných chyb na kontrastních hranách).



35mm ohnisko, clona F4 (JPEG)



35mm ohnisko, clona F4 (RAW)



35mm ohnisko, clona F8 (JPEG)



35mm ohnisko, clona F8 (RAW)



35mm ohnisko, clona F16 (JPEG)



35mm ohnisko, clona F16 (RAW)



Chromatická aberace v podstatě neexistuje, nezaznamenáte ji ani v RAWu.



48mm ohnisko, clona F4,8 (JPEG)



48mm ohnisko, clona F4,8 (RAW)



48mm ohnisko, clona F11 (JPEG)



48mm ohnisko, clona F11 (RAW)



Ani u ohniskových vzdáleností okolo 50 mm se chromatická aberace prakticky nevyskytuje. Velmi dobrá práce.



68mm ohnisko, clona F5,5 (JPEG)



68mm ohnisko, clona F5,5 (RAW)



68mm ohnisko, clona F11 (JPEG)



68mm ohnisko, clona F11 (RAW)



Pouze některé velmi tenké větvičky modrají, jinak je výsledek pořád velmi slušný.



100mm ohnisko, clona F5,6 (JPEG)



100mm ohnisko, clona F5,6 (RAW)



100mm ohnisko, clona F11 (JPEG)



100mm ohnisko, clona F11 (RAW)



Ani na maximální ohniskové vzdálenosti není chromatická aberace nějak patrná. Objektiv s touto vadou skutečně nemá moc problémů.

Autor: Milan Šurkala
Vystudoval doktorský program v oboru informatiky a programování se zaměřením na počítačovou grafiku. Nepřehlédněte jeho seriál Fotíme s Koalou o základech fotografování.