Panasonic Lumix GH2: Micro 4/3 v útoku

5.4.2011, Milan Šurkala, recenze: specifikace produktu
Dnes se podíváme na nový Panasonic Lumix GH2 se 14-140mm objektivem. Tento fotoaparát přináší 16MPx rozlišení do Micro Four Thirds systému, bohaté možnosti natáčení Full HD videa, plně polohovatelný dotykový LCD displej a tím zajímavosti rozhodně nekončí.
Panasonic Lumix GH2 nám v testu ukázal, kde jsou možnosti Micro Four Thirds systému. Začněme třeba ostřením. To, že ostření detekcí kontrastu je pomalejší než fázové ostření zrcadlovek, bylo modelem GH2 úspěšně vyvráceno. GH2 se 14-140mm objektivem rychlostí ostření překoná většinu zrcadlovek nižší i střední třídy s adekvátními objektivy. Pokud se bojíte, že fotoaparát vždy ostří znova (fázové ostření v případě nulové změně vzdálenosti ostří v podstatě okamžitě), téměř téhož se dočkáte i zde. Není se čeho bát. Za horšího světla rychlost klesá, ale toho se dočkáte i u DSLR.

Jak je už u Panasoniců G a GH řady obvyklé, ergonomie ovládání je na opravdu vysoké úrovni. Vše je tam, kde má být, dotykové ovládání možná nezaujme každého, ale není nutno ho využívat. Kdo si na něj zvykne, zjistí, že umožní další zrychlení práce s fotoaparátem. LCD displej má krásný obraz, je plně polohovatelný, takže ideální společník pro každou příležitost. EVF hledáček svou kvalitou rovněž velmi zdatně konkuruje zrcadlovkám. Jeho výhodou je možnost 5× nebo dokonce 10× zvětšení náhledu, což zjednodušuje manuální ostření. Za horšího světla je pochopitelně nutno počítat se šumem.

Objektiv 14-140mm má plynulý chod vhodný pro video, dobře zvolenou citlivost manuálního ostření a především moc pěkný rozsah ohnisek při kompaktních rozměrech. Ty však způsobily to, že objektiv nemá právě nejlepší světelnost a ani průběh není kdovíjak dobrý. Objektiv trpí znatelným soudkovitým zkreslením a silnější vinětací při nižších clonách. Kresba je slušná a většinou dobrá i v rozích. Chromatická aberace není vážnější problém, tím jsou spíše výrazné odlesky. Focení v protisvětle 14-140mm objektiv opravdu nemá moc rád.

Ocenění TREFA získává Panasonic Lumix GH2 za nadprůměrnou
univerzálnost, možnosti a skvělé Full HD video. Logo ocenění je ke stažení zde.

Možnosti nastavení plně odpovídají své třídě, ba ji i překonávají. Tolik možností nastavení se hned jen tak nevidí, např. možnosti úprav expozičního bracketingu jsou téměř nekonečné. Možnosti nastavení času a ISO citlivostí jsou velmi dobré. Skvělá je i rychlost přístroje včetně dostatečně rychlého sekvenčního snímání, buffer pro snímky by nicméně měl být větší. Zajímavé je i 40fps snímání v rozlišení 4 megapixelů.

Hodně potěší Full HD video s vysokou kvalitou záznamu a mnoha zajímavými režimy včetně manuálního ovládání expozice s časy až do 1/2 sekundy. Vedle toho lze natáčet video zrychlené i zpomalené, expozici můžete měnit i v průběhu natáčení a v neposlední řadě lze použít i externí mikrofon. Stabilizace objektivu je účinná, ale pro videosekvence zde schází dodatečný aktivní režim (je zde pouze standardní). Při natáčení lze zároveň i fotit. Výdrž na baterie je průměrná.

Co se týče kvality snímků, byl jsem novým modelem GH2 mile překvapen. Přestože má čip o 6 MPx vyšší rozlišení než 12MPx Micro Four Thirds fotoaparáty Panasonicu i Olympusu (celkové rozlišení čipu GH2 je 18 MPx, efektivní 16 MPx), šum kupodivu není vyšší, ale dokonce výrazně nižší než u starších modelů. Zatímco u 12MPx modelů bylo ISO 800 už docela zašuměné, zde s touto citlivostí v podstatě není problém, ISO 1600 je ještě dobře použitelné a ISO 3200 vám pro běžné snímky bude také stačit. Sice nelze říci, že by se v tomto čip z GH2 dotáhl na nejlepší APS-C čipy, ale konkuruje alespoň těm středně dobrým APS-C čipům, což vůbec není špatné. Ve stínech se trochu objevuje barevný šum a dynamický rozsah by rovněž mohl být trochu lepší.

Z věcí, které se mi nelíbily, bych zmínil ještě nepříjemný algoritmus zvětšování náhledu vyfocených snímků. Místo toho, aby se použil jednoduchý a přesný algoritmus "nejbližšího souseda" (nebo nějaký rozumný derivát), je zde zbytečně "sofistikovaný" algoritmus, který sice dělá snímky krásně hladké, ale co z toho, když rozostří hrany a nemáte šanci poznat, zda jste snímek vyfotili ostře? Do počítačových her nebo Photoshopu je vyhlazování hran jistě žádoucí, ale je to ta poslední věc, kterou bych čekal od fotoaparátu. Dávejte si pozor na Inteligentní rozlišení, které docela rádo považuje slabší detaily za šum a např. stromy ve stínu nemilosrdně vyhladí.

Ve výsledku lze nový Lumix GH2 určitě doporučit pro ty, kteří chtějí zajímavý mix obrovského množství nastavení zrcadlovky s jednoduchým ovládáním kompaktu, velký zoom, slušnou kvalitu snímků i videa. Cena možná vypadá být na první pohled velmi vysoká, pokud to ale srovnáte se zrcadlovkami s podobným objektivem, rázem zjistíte, že fotoaparát není drahý. Navíc se jedná o jeden z nejkvalitnějších ultrazoomových výměnných objektivů na trhu.

Vysoká kvalita snímků (nejlepší 4/3" čip)
Odlesky v protisvětle
Obrovské možnosti natáčení videosekvencí