Recenze  |  Aktuality  |  Články
Doporučení  |  Diskuze
Fotoškola  |  Seriály
Fotoaparáty  |  Objektivy
Fotomobily  |   Software
Příslušenství  |  Ostatní
Svět hardware  |  TV Freak
Svět mobilně

Panasonic Lumix GH3: král Micro Four Thirds systému

24.1.2013, Milan Šurkala, recenze: specifikace produktu
Panasonic nedávno představil svou vlajkovou loď, fotoaparát Lumix GH3, kterému se dnes podíváme na zoubek. Má nový 16MPx snímač, odolnější tělo a znovu vylepšené videosekvence. Vyzkoušeli jsme ho s ultrazoomovým objektivem 14-140mm a ultraširokoúhlým 7-14mm.

Videosekvence


Panasonic udělal z Lumixu GH3 doslova videokameru. Zatímco u předchůdců se kvality čipu dolovaly nejrůznějšími hacky, zde nic takového není potřeba. Každý kameraman tu najde snad vše, co potřebuje. Říct, že fotoaparát podporuje natáčení Full HD videa v rozlišení 1920×1080 pixelů až při 50 progresivních snímcích za sekundu je totiž jen velmi malá část toho, co fotoaparát umožňuje.





Lumix GH3 podporuje záznam do AVCHD (1080p50), do MP4 (1080p25) a do MOV (1080p50 a 1080p25 All-intra). Každý si tak vybere to, co potřebuje. Pochopitelně jsou k dispozici i nižší snímkovací frekvence. U videosekvencí můžete využít jakýkoli z PASM režimů a údaje nastavovat i v průběhu natáčení. Expoziční časy mohou být dle výrobce od 1/16000 s do 1/25 sekundy (jak ale nastavit čas kratší než 1/4000 s, nevím).

Autofokus je solidní, pracuje docela rychle a spolehlivě, za slabšího světla je ale trochu lenivější. Rolling shutter efekt je trochu patrný, clonění je plynulé a nemám k němu žádné výhrady. Samozřejmostí je možnost použít i manuální ostření. Profesionálnější kameramany potěší možnost nastavení časového kódu. Ti, kteří si rádi hrají, zase ocení zpomalené videosekvence (na 40 % a 48 %), je zde i možnost natáčení zrychlených videosekvencí (160 %, 200 % a 300%). Zvuk je stereo, vcelku slušný, pro vyšší kvalitu je ale možné dokoupit externí mikrofon DMW-MS2, který jsem měl možnost také vyzkoušet. Ten má hlubší a výraznější zvuk, je také více směrový, což platí zejména při použití s ochranou proti větru. Pak je zaznamenán zvuk zejména z těch míst, která natáčíte.
  • 1920×1080 / 50p AVCHD - cca 3500 kB/s
  • 1920×1080 / 50i AVCHD - cca 2050 kB/s
  • 1920×1080 / 25p AVCHD - cca 3000 kB/s
  • 1920×1080 / 24p AVCHD - cca 2800 kB/s
  • 1920×1080 / 25p MP4 - cca 2150 kB/s
  • 1280×720 / 25p MP4 - cca 1100 kB/s
  • 640×480 / 25p MP4 - cca 400 kB/s
  • 1920×1080 / 50p All-Intra MOV - cca 8800 kB/s
  • 1920×1080 / 25p All-Intra MOV - cca 9100 kB/s
  • 1920×1080 / 24p All-Intra MOV - cca 8900 kB/s
  • 1920×1080 / 25p MOV - cca 6200 kB/s
  • 1920×1080 / 50p MOV - cca 6100 kB/s
  • 1920×1080 / 24p MOV - cca 5800 kB/s

K posouzení kvality videa jsem pořídil mnoho videoukázek, ale rovnou přiznávám, že videosekvence nejsou můj šálek kávy. V AVCHD tu jsou dvě venkovní ukázky (52 sekund, 175 MB) a jedna s průběžně upravovaným expozičním časem pro vytvoření efektu panningu (9 sekund, 31 MB). Dále se můžete podívat na čtyři různé venkovní videosekvence v MOV formátu pro ilustraci mikrofonů. První ukázka (15 sekund, 95 MB) využívá klasický stereo mikrofon fotoaparátu s vypnutou redukcí větru. Druhá ukázka (18 sekund, 112 MB) má zapnutý větrný filtr. Ve třetí ukázce je použit mikrofon DMW-MS2 bez ochrany proti větru (17 sekund, 103 MB). Jako poslední je tu ukázka s externím mikrofonem i ochranou proti větru (17 sekund, 103 MB). Dále se můžete podívat na All-Intra 25p venkovní videoukázku s externím mikrofonem (24 sekund, 213 MB). Jako poslední ukázková videosekvence je tu pak interiérové video v MP4 formátu (17 sekund, 41 MB).


Stabilizace


Stabilizace je zde zásadně vlastností objektivu, což v našem případě znamená test pouze 14-140mm objektivu. Stabilizace je vypínatelná na těle objektivu. Test proběh s 82mm přepočtenou ohniskovou vzdáleností na vzdálenost zhruba dvou metrů při expozičním čase 1/8 sekundy.



bez stabilizace



se stabilizací



se stativem



Účinek stabilizace je dobrý, ale trochu náladový (alespoň u testovaného kusu). Občas jsou snímky krásně ostré, ale někdy jsou jakoby bez stabilizace. Stativ je rozhodně jistější.


Fotografování portrétů, blesk


Detekce tváří pracuje vcelku dobře, výsledky při portrétech ale samozřejmě budou záviset na použitém objektivu. 14-140mm telezoom pro toto určení není kvůli špatné světelnosti právě nejvhodnější, ale rozhodně je použitelný.




expoziční čas 1/160 s, clona F5,8, citlivost ISO 320, ohnisko 78 (156) mm, korekce -0,3 EV, klikněte pro zvětšení



Pozadí se trochu přiměřeně maže, detaily jsou spíše průměrné. RAW vypadá o něco příjemněji s lehce lepšími detaily. Podíváme se také na blesk a jeho režimy. Dnes bude tato část trochu obsáhlejší, neboť jsme dostali i externí blesk FL360L. Nejprve však k tomu internímu. Ten je elektronicky výklopný, jeho směrné číslo je 12, což je u interních blesků průměrná (v dnešní době možná i lehce nadprůměrná) hodnota.


blesk -3 EV (1/60 s, ISO 125)



blesk +0 EV (1/60 s, ISO 125)
 

blesk +3 EV (1/60 s, ISO 125)
 

blesk -3 EV (1/60 s, AUTO ISO 200)

blesk +0 EV (1/60 s, AUTO ISO 200)

blesk +3 EV (1/60 s, AUTO ISO 640)

Jeho výkon je tak přiměřený, při světelnosti objektivu F4 zvládl prosvětlit chodbu vcelku slušně. Jeho korekce je možná od -3 EV do +3 EV, s automatickou ISO citlivostí si k výkonu dopomáhá právě navýšením citlivosti. Nabídka režimů je klasická, zahrnuje automatiku, vypnutí, vynucení, předblesk i slow synchro na první nebo druhou lamelu závěrky.


blesk -5 EV (1/60 s, ISO 125)



blesk +0 EV (1/60 s, ISO 125)
 

blesk +5 EV (1/60 s, ISO 125)
 

blesk -5 EV (1/60 s, AUTO ISO 200)

blesk +0 EV (1/60 s, AUTO ISO 200)

blesk +8 EV (1/60 s, AUTO ISO 200)

S externím bleskem Panasonic DMW-FL360L je už jiná zábava. Nabízí směrné číslo 36, s nasazeným předním wide panelem pak stejných 12 jako interní blesk. V takovém případě podporuje 8-10mm objektivy, běžně jsou pak podporovány 12-42mm objektivy. Využívá čtveřici AA baterií a rozhodně nejde o žádné ořezávátko, neboť podporuje bezdrátové odpalování nebo vysokorychlostní blesk (FP). Díky tomu je možné fotit s bleskem i s časy kratšími, než je synchronizační čas (1/160 sekundy).




expoziční čas 1/60 s, clona F5,8, citlivost ISO 200, ohnisko 114 (228) mm, klikněte pro zvětšení



Díky tomu, že je blesk bezdrátový, se dá strčit v podstatě kamkoli a znatelně to rozšiřuje kreativní možnosti focení. Jen si dávejte pozor na nabití baterií. Když byly téměř vybité, fotoaparátu se s bleskem nechtělo moc spolupracovat a nabíjení trvalo dlouho. Mžete využít až čtyři kanály, fotoaparát pak podporuje tři supiny blesků. Nastavení na blesku je docela velké množství a chvílemi jsem se v tom až ztrácel (s externími blesky a blesky obecně moc nepracuji, mám raději přirozeně osvětlené scény). Korekce expozice je od -5 EV do +5 EV a jak vidíte na předchozích fotkách, maximální výkon i při nízké citlivosti ISO 125 a cloně objektivu F4 osvítil scénu více než dostatečně.

Autor: Milan Šurkala
Vystudoval doktorský program v oboru informatiky a programování se zaměřením na počítačovou grafiku. Nepřehlédněte jeho seriál Fotíme s Koalou o základech fotografování.