Recenze  |  Aktuality  |  Články
Doporučení  |  Diskuze
Fotoškola  |  Seriály
Fotoaparáty  |  Objektivy
Fotomobily  |   Software
Příslušenství  |  Ostatní
Svět hardware  |  TV Freak
Svět mobilně

Panasonic Lumix LX100: pozoruhodný profi kompakt

27.5.2015, Milan Šurkala, recenze: specifikace produktu
Dnes vás potěšíme testem fotoaparátu Panasonic Lumix LX100. Tento profi kompakt má 4/3" senzor a vysoce světelný objektiv Leica. Jeho světelnost má velmi pěkné hodnoty F1,7-2,8. Umí natáčet i 4K videosekvence
Podíváme se i na chování v protisvětle. To klade velké nároky na čip i objektiv.


Panasonic Lumix LX100 protisvětlo 1

expoziční čas 1/2000 s, clona F8, citlivost ISO 200, ohnisko 24 mm, klikněte pro zvětšení



Objektiv má docela velké problémy s odlesky. Ty jsou velké, výrazné a mnohobarevné, takže je ani nelze někam snadno uklidit. Snímek je docela podexponovaný, což se projevuje zejména ve stinných partiích, které jsou bez kresby a po odšumování hodně rozmyté. Z RAWu dokážete nějakou tu kresbu zachránit, byť za cenu šumu.


Panasonic Lumix LX100 protisvětlo 1 dynamický

expoziční čas 1/2000 s, clona F8, citlivost ISO 200, ohnisko 24 mm, klikněte pro zvětšení



S funkcí "i. dynamický" byste se měli dočkat lepší práce s jasy. Jas je ale na nejnižší nastavení v podstatě hodně podobný a snad jen plot je trošku celistvější.


Panasonic Lumix LX100 protisvětlo 1 dynamický 2

expoziční čas 1/2500 s, clona F8, citlivost ISO 200, ohnisko 24 mm, klikněte pro zvětšení



Ani na maximální síle této funkce nečekejte nějaké dramatické rozdíly. Stíny jsou lehce světlejší, ale více rozmyté.


Panasonic Lumix LX100 protisvětlo 1 HDR

expoziční čas 1/2500 s, clona F8, citlivost ISO 200, ohnisko 24 mm, klikněte pro zvětšení



Jako poslední tu máme HDR. Je vidět, že to je podexponované nejvíce, takže v tomto režimu už vám určitě doporučím navolit kladnou korekci expozice. Skládání většinou funguje dobře, ale např. na střeše vlevo vidíte zdvojení linií. Čeho si rozhodně lze všimnout, je výrazně lepší (méně rozmytá) kresba ve stínech.


Panasonic Lumix LX100 protisvětlo 2

expoziční čas 1/500 s, clona F5,6, citlivost ISO 200, ohnisko 24 mm, klikněte pro zvětšení



Fotoaparát se s velkým dynamickým rozsahem scény pral statečně a dopadlo to vcelku slušně. Levá strana je už dost světlá, tenké větve se v náznaku ztrácí, nicméně fotoaparát se je snaží zachovat, co to jde a patří v tomto k tomu lepšímu. V RAWu jim můžete trochu pomoci, ale nesmíte moc, pak mohou začít vypadat nepřirozeně. Chromatická aberace je mírná.


Panasonic Lumix LX100 protisvětlo 3

expoziční čas 1/2000 s, clona F8, citlivost ISO 200, ohnisko 24 mm, klikněte pro zvětšení



Zde to nedopadlo zrovna slavně. Opět odlesk objektivu a ani zpracování obrazu se moc nepředvedlo. Zatímco prostředek obrazu je ostrý jako břitva, rohy jsou na tom hůře. Spolu s výrazným odšumováním méně výrazných ploch tu tedy vznikají nevzhledné rozmyté plochy. Připomínám ale, že odšumování se dá snížit. Tento snímek byl pořízen s automatikou režimu "i. dynamický", což jde vidět např. i na tom, že RAW je výrazně tmavší a JPEG byl firmwarem fotoaparátu prosvětlen (jeden z důvodu rozmytí).


Panasonic Lumix LX100 protisvětlo 4

expoziční čas 1/2500 s, clona F8, citlivost ISO 200, ohnisko 24 mm, klikněte pro zvětšení



Znovu je snímek zbytečně moc podexponovaný. Kresba ve stínech se tak topí v šumu trochu více, než by mohla. Kresba ve stínech není ideální, ale mohlo být i hůře. Opět je vidět výrazný odlesk. K dispozici je i RAW snímek.


Panasonic Lumix LX100 protisvětlo 4 HDR

expoziční čas 1/2000 s, clona F10, citlivost ISO 200, ohnisko 24 mm, klikněte pro zvětšení



HDR snímek opět podexponovalo ještě více (opravdu doporučuji výraznou kladnou korekci v tomto režimu, klidně i kolem 2 EV).


Panasonic Lumix LX100 protisvětlo 5

expoziční čas 1/2500 s, clona F8, citlivost ISO 200, ohnisko 75 mm, klikněte pro zvětšení



Další ukázka toho, že objektiv má v protisvětle opravdu problém.

Autor: Milan Šurkala
Vystudoval doktorský program v oboru informatiky a programování se zaměřením na počítačovou grafiku. Nepřehlédněte jeho seriál Fotíme s Koalou o základech fotografování.