Recenze  |  Aktuality  |  Články
Doporučení  |  Diskuze
Fotoškola  |  Seriály
Fotoaparáty  |  Objektivy
Fotomobily  |   Software
Příslušenství  |  Ostatní
Svět hardware  |  TV Freak
Svět mobilně

Panasonic Lumix LX15: noční borec

10.4.2017, Milan Šurkala, recenze
Panasonic je známý výrobou opravdu zajímavých fotoaparátů a nový Lumix LX15 papírově rozhodně nevypadá být výjimkou. Umí natáčet 4K video, má polohovatelný dotykový displej a objektiv s vynikající světelností F1,4.
Nyní se podíváme na problematiku šumu. Fotoaparát je vybaven 1,0" MOS senzorem s rozlišením 20 megapixelů, což je v této kategorii už standardem. Posoudíme JPEGy (s nejnižším odšumováním) a pak RAWy převedené přes Camera Raw s vypnutým odšumováním.




ISO 80 (JPEG)





ISO 80 (konverze z RAWu)



ISO 80 je rozšířenou citlivostí, proto je RAW o něco světlejší. Šum zde v podstatě neexistuje.




ISO 125 (JPEG)





ISO 125 (konverze z RAWu)



Citlivost ISO 125 je základní, se šumem se víceméně nesetkáte.




ISO 200 (JPEG)





ISO 200 (konverze z RAWu)



ISO 200 přináší velmi jemný jasový šum do RAWu, kvalita obrazu je velmi dobrá.




ISO 400 (JPEG)





ISO 400 (konverze z RAWu)



S navýšením citlivosti na ISO 400 opět lehce stoupá šum, pořád si ale není nač stěžovat.




ISO 800 (JPEG)





ISO 800 (konverze z RAWu)



ISO 800 přidává v RAWu mírný barevný šum, JPEGy lehce snižují výraznost některých detailů a barev. Nadále jde ale o dobře použitelnou citlivost.




ISO 1600 (JPEG)





ISO 1600 (konverze z RAWu)



Dostáváme se k ISO 1600, která znatelně zvětšuje barevný šum v RAW formátu. V JPEGu se to projevuje větším rozmýváním a sléváním barev.




ISO 3200 (JPEG)





ISO 3200 (konverze z RAWu)



Výše než na ISO 3200 bych raději nechodil. Už je zde opravdu dost barevného šumu a v JPEGu jsou barvy dost nevýrazné.




ISO 6400 (JPEG)





ISO 6400 (konverze z RAWu)



Jak je vidět, barevného šumu je při citlivosti ISO 6400 opravdu mnoho. Z tohoto už kvalitní snímky nedostanete.




ISO 12800 (JPEG)





ISO 12800 (konverze z RAWu)



Při ISO 12800 je kvalita obrazu hodně špatná, silnější barevný závoj limituje použitelnost snímků a nemyslím, že by to šlo byť i nouzově použít.




ISO 25600 (JPEG)





ISO 25600 (konverze z RAWu)



Maximální citlivost ISO 25600 trpí na velmi silné barevné závoje, celý snímek je hodně namodralý. JPEGy adekvátně tomu kvůli barevnému odšumu prakticky nemají žádné barvy. Nyní si snímky zmenšíme na rozlišení 12 megapixelů pro vzájemnou porovnatelnost mezi recenzemi.


Panasonic Lumix LX15 ISO šum autíčka 12MPx noise

výřezy z 12MPx snímků (vlevo JPEG, vpravo RAW)



Do citlivosti ISO 800 včetně je kvalita obrazu skutečně hodně slušná, pak se to začíná pomalu kazit. ISO 1600 je ještě v pohodě, ISO 3200 určitě nouzově použitelné. Výše bych už raději nechodil. Fotoaparát umožňuje nastavit odšumování od -5 do +5, na což se nyní podíváme při citlivosti ISO 800.




ISO 800, odšumování -5





ISO 800, odšumování +0





ISO 800, odšumování +5



Tady je dobře vidět, že snížení odšumování je téměř nutnost. Na výchozí odšumování je rozmývání obrazu docela výrazné a výše už to vůbec nemá smysl. Snížení odšumování sice zvýší jasový šum, ale ponechá více detailů a méně rozpije obraz. Tradičně se mrkneme na snímky plyšového zajíce, na kterých půjde vidět zachování jemných detailů.


Panasonic Lumix LX15 ISO šum zajíc 20MPx LX10 noise

výřezy z 20MPx snímků (vlevo JPEG, vpravo RAW)



Od citlivosti ISO 1600 začíná být odšumování dost silné a jemné detaily mizí. RAWy nicméně ukazují, že ani s citlivým odšumováním nebudou výsledky nějak výrazně lepší.


Panasonic Lumix LX15 ISO šum zajíc 12MPx

výřezy z 12MPx snímků (vlevo JPEG, vpravo RAW)



Při zmenšení rozlišení na 12 megapixelů vypadají snímky o něco lépe, i ISO 1600 působí, že částečně zachovává jemné detaily. Nakonec se podíváme na snímky bílé plochy.


Panasonic Lumix LX15 ISO šum bílá plocha LX10 noise

výřezy z 20MPx snímků (vlevo JPEG, vpravo RAW)



Barevný šum je odšumován silně, což je vidět i na citlivosti ISO 25600. V RAWu to jsou v podstatě jen barevné fleky, v JPEGu je to šedivá plocha bez barevných map. 

Autor: Milan Šurkala
Vystudoval doktorský program v oboru informatiky a programování se zaměřením na počítačovou grafiku. Nepřehlédněte jeho seriál Fotíme s Koalou o základech fotografování.