Recenze  |  Aktuality  |  Články
Doporučení  |  Diskuze
Fotoškola  |  Seriály
Fotoaparáty  |  Objektivy
Fotomobily  |   Software
Příslušenství  |  Ostatní
Svět hardware  |  TV Freak
Svět mobilně
10.4.2017, Milan Šurkala, recenze
Panasonic je známý výrobou opravdu zajímavých fotoaparátů a nový Lumix LX15 papírově rozhodně nevypadá být výjimkou. Umí natáčet 4K video, má polohovatelný dotykový displej a objektiv s vynikající světelností F1,4.
tomil2002 (81) | 24.11.201917:40
K LX15 ­- ­" ... .nicméně nelze nastavit, zda bude preferovat kratší nebo delší časy­" Na to myslím u Panasonicu slouží i.ISO.Funguje na principu detekce pohybu.Tedy alespoň to tak bylo na mém lx5 a lx7 Panasonicu.Nastavím omezení iso , řekněme v rozmezí 80­-400 a přepnu se do i.ISO , zaměřím např.za dobrých světelných podmínek na něco na stole , objeví se mi že fotoaparát použije iso 80 , následně před objektivem mávnu rukou při namáčknuté spoušti a fotoaparát okamžitě navýší iso na 250.Protože uvažuji o novém fotoaparátu , tak si pročítám recenze a manuály.Možnost iISO má rovněž lx15.V současné době mám doma Canon S95 , Sony rx100 a Panasonic lx15.Canon je už v dnešní době pro mě k ničemu a navíc mi nevyhovuje to základní menu s těmi piktogramy a klasické menu je nějaké nevýrazné , špatně se mi čte a je to fotoaparát o generace starší.Sony rx100 je podle mě kontroverzní fotoaparát.Díky čipu velmi málo šumí na vyšší iso , má skvěle vyřešené ovádání , logické a perfektě přizpůsobitelné menu ale tím to vcelku končí.Dílenské zpracování se mi moc nelíbí , zaostřit doma v interieru celou scénu se mi daří málokdy, výstup je nějaký chladný , snad by šel poladit , možnosti v nastavení tam jsou ale, to nejhorší je, že mi velmi často prapodivně mění barvu pleti, hlavně v umělém osvětlení.Fotil jsem si s ním zkoušení oblečení a slečny vypadaly jako by usnuly v soláriu a nebo se zrovna vrátily z dovolené od moře a to už jsem stáhl kontrast , tím pádem mám strach investovat do nového Sony a můj favorit je právě lx15.Cena už je rozumnější , má automatickou krytku a je malinko menší než lx7.LX100 je už pro mě ­"macek­" byť má lepší čip. Co do velikosti by vyhovoval S95 od Canonu a nebo Sony ale...
Jinak ještě k té preferenci použití iso, např.u Canonu s95 se nastaví rozmezí , tuším třeba iso 100­-400 ­(méně nejde­) a ručně se musí zadat jedna s položek ­"pomalu , normálně , rychle­" Pomalu je preference nižšího iso , co je normálně nevím a na rychle Canon automaticky pokaždé nastaví iso 400. U Sony vůbec nevím , tam věci v pohybu fotím raději s prioritou času iso ne iso.
Odpovědět0  0
aragonn (321) | 28.4.201811:12
Myslíte že je LX 15 schopen zastoupit Gh3+20mm f1,7 v točení videa na tanečních soutěžích.Gh3 jsem prodal z důvodu
rozměrů a chci něco malého na kolo,lyže a zůstat u Panasonic.Jde o běžné video ze stativu na automat a 4k zatím nepotřebuji.Stačí Full HD v AVCHD.Širší úhel záběru bych také uvítal protože ta 20mm je na parket někdy úzká.
A nebo přemýšlím o GX 80 a pořízení staršího objektivu Panasonic 15mm ,další bezrcadlovka od modelu G2 jsem měl všechny po GH3 a nyní se rozhoduji jestli vyzkoušet kompakt.
Odpovědět0  0
tomil2002 (81) | 8.9.201723:52
Lednický zámek nemá správné barvy a nejen to . Ta fotka není dobrá u těch Valtic podobně. To bylo foceno cestou ze sklípku ? :)
Odpovědět0  0
bandit (2) | 2.5.201720:21
Dokáže tu někdo poradit který zakoupit. Je opravdu o tolik lepší kvalita fotek a videa u lx15 proti tz100 že se vyplatí připlatit 2000kč? Hledáček asi nebudu potřebovat a výklopný display je +. Nejsem si jistý 3x optickým zoom jestli je to dostačující. Momentálně mám 10x.
Odpovědět0  0
busy (4706) | 3.5.20175:16
Podla mna rozhodne nevyplati :­)

Ked sa clovek nauci vyuzivat prinos 10x zoomu, velmi tazko sa uspokoji s 3x. To uz je ovela jednoduchsie sa vzdat toho vyklopneho displeja.

Inak TZ100 ma velmi dobry hladacik, samozrejme neposkytuje take zvecsenie ako FF zrkadlovky, ale je velmi dobre pouzitelny a s rozlisenim vyse miliona bodov sa uz da velmi dobre posudit ostrost a manualne ostrit ­(ale na to su tu aj ine pomocky­). A ono ten hladacik sa naozaj niekedy hodi, napriklad pri foteni na priamom slnku, ked na displeji toho moc nie je vidno, alebo ked je kvoli dlhemu expozicnemu casu vhodne fotoaparat opriet o hlavu.

Ohladom rozmazavania pozadia je na tom ­(prekvapivo­) obecne lepsie TZ100. Je sice pravda, ze LX15 ma lepsiu svetelnost a vo svojom rozsahu 25­-72 tym padom dokaze rozmazat pozadie viac, ale samotne rozmazanie u kompaktov na takto kratkych ohniskach nie je nic extra. Naproti tomu ked sa TZ100 zazoomuje na aspon 100­-150 mm, dokaze aj napriek podstatne horsej svetelnosti rozmazat pozadie ovela viac nez LX15 na 72mm.

Vyhodu LX15 by som videl jedine v pripade fotenia v interieri na najsirsom ohnisku, ked ma F1.4. Ale oba fotoparaty maju skvely 1­" cip umoznujuci ist az do ISO25600 takze podla mna aj tych F2.8 u TZ100 bude vecsinou bohate stacit.
Odpovědět0  0
bandit (2) | 3.5.201718:32
Děkuji, fotoaparát TZ ­-100 objednán. Opravdu 10x zoom bude lepší. Nejsem takovej profík abych ocenil lepší světelnost. Hlavně že to má už 1­" čip proti původnímu TZ 80 co jsem plánoval koupit kvůli ceně 10 000Kč.
Odpovědět0  0
zemekf (75) | 17.4.201719:47
víš kam si to možeš strčit, bez hledáčku
Odpovědět1  1
komichal (10) | 12.4.201714:00
Existuje vůbec nějaký takovýhle schopný kompakt, který by zároveň nabídnul lepší zoom? 8x ? 10x ?
Jinak tu koupi u manželky neobhájím... :D
Odpovědět0  0
Choakinek (4686) | 12.4.201723:57
Ano, s 1­" snímačem jen Panasonic TZ100, ostatní jsou jen přerostlé mrchy ;­-­). S 1­/1,7­" snímačem pak existuje pár dalších, ale z nich už lze sehnat jako nový jen Olympus Stylus 1­(s­).
Odpovědět0  0
Pavel Matějka (1041) | 18.4.201719:41
Obávám se, že v ČR už ani ten.
Odpovědět0  0
stn35 (205) | 11.4.201713:10
Tak čo poradíte investovať radšej do GX80 alebo LX15? Je tam veľký rozdiel?Mám olyho xz­-2 a nechcem veľmi kupovať to isté..A toto mi pripadá defacto to isté akurát s kus väčším čipom.rozmyslam aj o kus väčšom G80 ale je už kus drahy a veľký
Odpovědět0  0
Choakinek (4686) | 11.4.201716:13
Pokud byste často používal zoom, tak u GX80 musíte počítat s tím, že přestože ten snímač je nezanedbatelně větší, než má LX15, tak v rozsahu zoomu, který nabízí LX15, byste u GX80 měl větší ­(tedy horší­) hloubku ostrosti. Panasonic tam totiž nabízí jen objektivy s běžnou ­"setovou­" světelností ­(kde ten 12­-60mm bude LX15 zřejmě trochu lépe dotahovat zejména na ohnisku 70mm, ale asi na něj také stačit nebude­) a pak super drahý f­/2.8 v celém rozsahu ­(popř. ještě dražší f­/2.8­-4­), který, předpokládám, asi kupovat nebudete.

Pokud Vám toto nebude vadit, pak je GX80 rozhodně lepší volbou.
Odpovědět0  0
stn35 (205) | 11.4.201721:10
No ako univerzál som práve plánoval zakúpiť ten vraj celkom podarený 12­-60mm a potom ešte pevný buď od olyho 45mm­/F1.8 prip od panasu 42,5­/F1.7 prip zvažujem ešte nejaký art od sigmy , s tým že zoom by som používal prevažne v dobrom svetle cez deň hlavne na prírodu a momentky práve koli horšej svetelnosti
Odpovědět0  0
stn35 (205) | 12.4.20171:38
inak este zvazujem aj fujinu X­-T20 ale tam ma zas odradzaju pomerne drahe objektivy.. tam by usla celkom ta sada s 18­-55­/f 2,8­-4 ale chcu za set cez 1000e­(1200 tusim­) a to je uz fakt hodne na entry csc ,to by som skor povedal ze uz je konkurent vyssej G80­-ky
Odpovědět0  0
watchtower (6) | 11.4.20179:06
Obrazový výstup se mi nelíbí. Je takový mléčný, málo kontrastní.
Odpovědět1  0
Choakinek (4686) | 11.4.201715:35
Tak recenzent nemůže ukázkami výstupu pokrýt všechna možná natavení JPEGu ve fotoaparátu. Nastavení kontrastu fotografií je ve fotoaparátu možné.

Tím nechci říci, že ten výstup není zcela bez chyb, ale to, co píšete, tam buď nevidím nebo nepovažuji za problém. Mléčnost je patrná jen u toho makra bez přiclonění, jinde není a posouzení kontrastu bude zřejmě hodně subjektivní ­(mně fotografie nepřipadají nekontrastní­), navíc toto nastavení lze změnit.
Odpovědět1  1
Puppy8 (858) | 19.4.201723:18
Fotografie č.9 v plném rozlišení, tam je rozpatlané naprosto všechno.
Odpovědět0  0
adrenalic (13) | 10.4.20172:34
Jak by LX15 dopadl pri porovnani obrazove kvality s RX100 III­-IV, prip. s G7X II? Kresba, šum a DR..
Odpovědět0  0
Choakinek (4686) | 10.4.20178:13
Odpovídá odborník :­-­). S RX100 III­-IV velmi dobře, protože Panasonic na rozdíl od Sony už léta používá odšumování s dvěma průchody, což znamená, že části fotografie s řadou detailů se odšumují méně, jednolité plochy více. U Sony to žehlí všechno :­-­). RAW bude asi plus mínus stejný.

G7X II má méně Mpx ­(16 proti 20­) na větším snímači a také je od Panasonicu, takže v tomto případě spíše výrazně povede G7X II ­(alias GX80­).
Odpovědět2  4
adrenalic (13) | 10.4.20179:11
G7XII je 1´ od Canonu ;)
Odpovědět4  0
Choakinek (4686) | 10.4.201722:12
Omlouvám se, to jsem popletl. Spletl jsem to s alternativním názvem pro GX80. V tom případě pro Canon platí totéž co pro Sony.
Odpovědět1  0
zemekf (75) | 17.4.201719:51
co nemá hledáček, to patří do hraček ......
Odpovědět0  2
Pavel Matějka (1041) | 10.4.20179:36
No s RAW to zdaleka není jednoznačné, Sony RAWy ztrátově komprimuje, takže nic moc. Pro některé kousky sice vydalo firmware s možností tu komprimaci vypnout, ale dělá to někdo? Ony zase strašlivě nakynou...
Odpovědět2  1
Choakinek (4686) | 10.4.201722:24
Možná ten efekt komprimace není tak zásadní, jak by si někdo mohl myslet, ale ok, díky za upřesnění.
Odpovědět1  0
Milan Šurkala (6625) | 10.4.20179:58
No, vice pruchodu tam sice je, ale ze by to bylo nejak videt, bych nerekl. Odsumovani v nevyraznych plochach je velmi silne i tak a je nutne stahnout odsumovani na minimum.
Odpovědět3  0
Choakinek (4686) | 10.4.201722:17
To sice ano, ale když se to stáhne u všech tří kompaktů, Sony a Canon mají stále proti Panasonicu docela problém v tomto případě s výrazným šumem. Mohu to klidně demonstrovat na ­"samplech­", ale dá mi to trochu práce. Ušetříš mi ji nebo mám?
Odpovědět1  1
Jirik_H (653) | 10.4.201715:43
A navíc má 20 MPx a ne 16 MPx.
Odpovědět0  0
Choakinek (4686) | 10.4.201722:21
GX80 má 16 Mpx. Popletl jsem modely fotoaparátů ­- viz výše.
Odpovědět1  2
Hirogen (769) | 10.4.201716:07
promluvil ten, který o tom nic neví
Odpovědět2  2
Choakinek (4686) | 10.4.201722:17
Nesmysl, vím o tom dost ;­-­).
Odpovědět1  4
Zajímá Vás tato diskuze? Začněte ji sledovat a když přibude nový komentář, pošleme Vám e-mail.
 
Nový komentář k článku
Pro přidání komentáře se přihlaste (vpravo nahoře). Pokud nemáte profil, zaregistrujte se pro využívání dalších funkcí.