Recenze  |  Aktuality  |  Články
Doporučení  |  Diskuze
Fotoškola  |  Seriály
Fotoaparáty  |  Objektivy
Fotomobily  |   Software
Příslušenství  |  Ostatní
Svět hardware  |  TV Freak
Svět mobilně

Panasonic Lumix TZ100: luxusní ultrazoom

23.5.2016, Milan Šurkala, recenze: specifikace produktu
Společnost Panasonic velmi ráda překvapuje a kapesní ultrazoom Lumix TZ100 je jedním z typických příjemných překvapení. V malém těle nabídne 10× optický zoom i velký 1" snímač. Umí i 4K videosekvence. Jak si povede v testu?
V této kapitole se podíváme na náročné focení v protisvětle.


Panasonic Lumix TZ100 protisvětlo 1

expoziční čas 1/1000 s, clona F4,5, citlivost ISO 125, ohnisko 25 mm, klikněte pro zvětšení



Objektiv vytváří nepříjemný modrý odlesk, jinak ale kreslí téměř po celé ploše pěkně, dostatečně ostře a bez chromatické aberace. Zpracování obrazu hodně rozmývá nevýrazné stíny, fotografie ale byla pořízena s výchozím odšumováním (lze jej stáhnout). K dispozici je RAW snímek.


Panasonic Lumix TZ100 protisvětlo 2

expoziční čas 1/200 s, clona F8, citlivost ISO 125, ohnisko 25 mm, klikněte pro zvětšení



Solidní práce. Kresba je vyrovnaná téměř po celé ploše (rohy jsou na tom docela dobře), chromatická aberace se drží v rozumných mezích a snímek je také bez odlesků. S přicloněním lze dokonce dosáhnout hvězdičky kolem slunce. I zde je k dispozici RAW snímek.


Panasonic Lumix TZ100 protisvětlo 3

expoziční čas 1/1600 s, clona F8, citlivost ISO 125, ohnisko 25 mm, klikněte pro zvětšení



Na tomto snímku vyzkoušíme různé prosvětlovací technologie. Toto je výchozí snímek pro porovnání, tedy bez těchto technologií. Je vidět, že krajina je dost tmavá. V méně výrazných a slabě exponovaných plochách dochází k masivnímu rozmývání obrazu. I zde si můžete stáhnout RAW. Tam můžete tyto stíny podstatně lépe prosvětlit a dát jim také lepší, byť rozhodně ne dokonalou kresbu. Můžete si všimnout plošně většího, ale barevně nepříliš výrazného odlesku vlevo dole.


Panasonic Lumix TZ100 protisvětlo 3 I.Dynamický Low

expoziční čas 1/1600 s, clona F8, citlivost ISO 125, ohnisko 25 mm, klikněte pro zvětšení



Funkce I.Dynamický nastavena na nejnižší prosvětlení dokáže dát stínům trochu více jasu a snímek vypadá o něco lépe. Kupodivu i kresba vypadá být o něco méně rozmytá.


Panasonic Lumix TZ100 protisvětlo 3 I.Dynamický High

expoziční čas 1/2000 s, clona F8, citlivost ISO 125, ohnisko 25 mm, klikněte pro zvětšení



S nastavením na maximum je snímek jasově ještě o něco lepší, ale prosvětlené stíny vypadají hrozně. Jde o společné dílo silného odšumování, prosvětlení a neostrosti objektivu. S funkcí tedy opatrně a buď ji vypněte nebo nechte ručně nastavenou na nějakou ze slabších variant, kde pracuje docela přijatelně.


Panasonic Lumix TZ100 protisvětlo 3 HDR

expoziční čas 1/2000 s, clona F8, citlivost ISO 125, ohnisko 26 mm, klikněte pro zvětšení



Lumix TZ100 má i hardwarový HDR režim. Vyfotí několik snímků, které složí dohromady. Tato funkce naopak pracuje výborně. Kresba v prosvětlených stínech potěší rozumnými detaily i jasy. HDR lehce ořezává obraz, a proto je zde 26mm přepočtená ohnisková vzdálenost.


Panasonic Lumix TZ100 protisvětlo 4

expoziční čas 1/640 s, clona F4,2, citlivost ISO 125, ohnisko 56 mm, korekce -0,3 EV, klikněte pro zvětšení



Ve stínech je kresba opět trochu rozpitá (standardní odšumování). V RAWu dostanete do stínů lepší kresbu, ale musíte počítat s lehkým jasovým šumem.


Panasonic Lumix TZ100 protisvětlo 4 HDR

expoziční čas 1/400 s, clona F5, citlivost ISO 125, ohnisko 59 mm, klikněte pro zvětšení



Hardwarové HDR snímek jasově projasnilo, kresba sice není vyloženě ostrá, ale je méně rozpitá.


Panasonic Lumix TZ100 protisvětlo 5

expoziční čas 1/1000 s, clona F2,8, citlivost ISO 125, ohnisko 25 mm, klikněte pro zvětšení



Opět je vidět ve stínech silnější rozmazávání. Při plně otevřené cloně se ukázala slabší pravá strana testovaného kusu objektivu (kusová vada přístroje). Můžete se podívat i na RAW, ve kterém ze stínů můžete vytáhnout trochu kresby, nicméně musíte opatrně. Docela brzy vyleze hodně šumu, přeci jen jde o dost podexponovaný snímek.

Autor: Milan Šurkala
Vystudoval doktorský program v oboru informatiky a programování se zaměřením na počítačovou grafiku. Nepřehlédněte jeho seriál Fotíme s Koalou o základech fotografování.