Panasonic Lumix TZ30: pokračovatel slavného rodu?

9.7.2012, Milan Šurkala, recenze: specifikace produktu
O recenzi Panasonicu Lumix TZ30 byl velký zájem a dnes ji tu máte. Fotoaparát je vybaven 14MPx MOS snímačem s podporou progresivního Full HD videa a nový je objektiv Leica s 20× optickým zoomem. Nechybí ani GPS a manuální režimy.
Panasonic Lumix TZ30 je další generace velmi úspěšné řady kapesních ultrazoomů řady TZ. U minulé generace TZ18/TZ20 se to trochu nepovedlo, a tak bylo zajímavé sledovat, zda se TZ30 vrátila ke zlatým kořenům řady TZ. Nutno říci, že některé věci se sice povedly, ale některé bohužel nikoli. Ocenit musím malé rozměry, solidní ovládání a rychlost přístroje, naopak velká výtka patří k letitému ergonomickému nesmyslu v podobě posuvného tlačítka pro vstup do režimu prohlížení a to vše doplňuje velmi otravný úsporný režim, který dokáže přechod z režimu prohlížení do režimu focení natáhnout na téměř 10 sekund tam, kde to konkurenci trvá sekundu. Toto trápilo už i model TZ10, TZ18 i TZ20. To, jak vás tato funkce bude štvát, ale záleží na tom, jakým stylem s fotoaparátem vůbec pracujete.

Dalším negativem je tentokrát netradičně objektiv Leica. Opět můžeme zavzpomínat na Lumix TZ7 a TZ10, které měly po Canonu druhý nejsvětelnější objektiv ve své třídě a opticky byl téměř bez chyby. Dnes je Lumix TZ30 po Canonu naopak ultrazoomem patrně s druhou nejhorší světelností na trhu. Vše to korunuje i její opravdu velmi špatný průběh. To způsobuje vliv difrakce téměř na velké části rozsahu zoomu, kde jsou snímky trochu méně ostré a méně kontrastní. Je zajímavé, že na středních ohniscích i při plně otevřené cloně objektiv dělá kolem světel výrazné hvězdičky. Vypadá to, jakoby světelnost byla uměle snižována přicloněním irisové clony a objektiv tak možná zachraňoval špatnou kresbu, nevím.

Chromatická aberace není příliš velkým problémem, špatné to není ani se zkreslením a vinětací. Reálné snímky ale ukázaly občasnou značnou rohovou neostrost. Objektiv lze určitě chválit za velmi dobré makro na příjemném 50mm ohnisku i opravdu vynikající telemakro. Na focení broučků, květin a dalších detailů je Lumix TZ30 rozhodně velmi dobrý přístroj. Potěší bohaté nastavení expozice včetně možnosti ovládat irisovou clonu. Full HD videosekvence mají i progresivní režim, velmi výkonnou stabilizaci, dobrou kvalitu obrazu a kvalitní ostření. Potěší i zpomalené videosekvence. Stabilizace je nadmíru účinná i u statických snímků.

Fotoaparát je vybaven GPS modulem, ale poměrně dlouho nabíhá a není ani moc přesná. Na výdrž baterie nejspíše nemá moc velký vliv, protože i se zapnutou GPS jsem lehce přesahoval údaje výrobce a 300 snímků se dá na jedno nabití zvládnout docela bez problémů. Předchozí Lumix TZ20 byl právem kritizován za svůj snímací čip, který byl v problematice šumu jeden z nejslabších čipů poslední doby. Nevím, nakolik má TZ30 čip inovovaný nebo nový, každopádně pokrok je znatelný zejména co se týče barevných fleků. Bohužel trochu zvláštní barevnost snímků s laděním do zelena nebo modra, zůstala.

Odšumování Panasonicu sice slibuje rozdílné odšumování v texturách, detailech a hladkých plochách, ale v praxi to moc dobře nefunguje. V podstatě cokoli, co je ve stínu a nesvítí na to slunce, je považováno za hladkou plochu a opravdu nemilosrdně vyhlazeno. Velmi patrné je to na trávě, kde se na osvětlených plochách krásně řezavě vyjímají detaily a ve stínech je najednou téměř jednobarevná hladká plocha. Hardwarové HDR je vítaným (ale ne všemocným) pomocníkem, dobrý je i režim automatického skládání panoramat a pěkné barevné efekty.

Na první pohled mě Panasonic Lumix TZ30 docela příjemně zaujal, ale postupem času začal ukazovat své negativní stránky. Nemohu si pomoci, ale zašlou slávu řady TZ nový model TZ30 rozhodně neoprášil. Logické požadavky marketingu na větší "číslička" se bohužel znatelně podepsaly na kvalitě snímků. Osobně si myslím, že by Panasonic mohl po vzoru své GF a GX řady udělat něco podobného i s řadou TZ a předvést vedle těchto "marketingových" fotoaparátů jako je TZ30 i pořádný kapesní ultrazoom pro fotografy.

Nebál bych se říci, že kdyby Panasonic vzal 2,5 roku starý model TZ10 (nebo dokonce 3,5 roku starou TZ7) a začal jej znovu vyrábět, měl by dnes opět nejlepší kapesní ultrazoom na trhu (dát tomu RAW, možná ještě 12MPx MOS čip z FZ150, byla by to pecka). Zatímco kdysi byl objektiv největší předností, dnes je spíše slabinou. Zatímco kdysi měl Panasonic rozhodně jedny z nejdetailnějších snímků (např. uTZ7), dnes platí spíše opak. Lumix TZ30 se pohybuje zhruba tak v průměru, kde sice nabídne nadprůměrné video, ale podprůměrné fotky.

1) Natáčení velmi kvalitního Full HD videa s progresivním záznamem
2) Focení makro a telemakro snímků
3) Základní hrátky s expozicí