Recenze  |  Aktuality  |  Články
Doporučení  |  Diskuze
Fotoškola  |  Seriály
Fotoaparáty  |  Objektivy
Fotomobily  |   Software
Příslušenství  |  Ostatní
Svět hardware  |  TV Freak
Svět mobilně

Samsung 16-50mm 1:3.5-5.6 ED OIS Power Zoom

16.9.2014, Milan Šurkala, recenze
V této recenzi se podíváme podrobněji na nový setový objektiv Samsungu, power zoom 16-50mm ED OIS. Jde o malý objektiv s širokým úhlem záběru, elektronickým zoomem a optickou stabilizací obrazu.

Sférické zkreslení


Nejširší ohnisková vzdálenost vykazuje lehčí až střední sférické zkreslení v JPEGu (+1,5 %). V RAWu je to už horší, tam dosahuje hodnoty +2,9 %. Pokud jde o maximální zoom, tak se JPEG a RAW v podstatě neliší a vykazují lehké poduškovité zkreslení (-0,3 až -0,4 %).


16mm ohnisko (JPEG)



50mm ohnisko (JPEG)
 

16mm ohnisko (RAW)

50mm ohnisko (RAW)



Vinětace


V této kapitole se podíváme na problematiku vinětace, ztmavení rohů. Chování objektivu je docela zvláštní. Přiclonění situaci zlepšuje, ale maximální clona vinětaci zpátky zvyšuje. Slabší výsledky najdete v rozsahu 20 až 24 mm, na ostatních je vinětace mírnější.


Samsung 16-50mm F3.5-5.6 ED OIS Power Zoom průběh vinětace



Chromatická aberace


Nezapomeneme ani na test chromatické aberace.


Samsung 16-50mm F3.5-5.6 ED OIS Power Zoom chromatická aberace
16mm ohnisko, clona F3,5 (JPEG)



16mm ohnisko, clona F3,5 (RAW)



16mm ohnisko, clona F8 (JPEG)



16mm ohnisko, clona F8 (RAW)



16mm ohnisko, clona F22 (JPEG)



16mm ohnisko, clona F22 (RAW)



V RAWu je trochu patrná chromatická aberace, dá se ale do značné míry odstranit. JPEGy mají lehké modrání hran jen na nižších clonách, jinak jsou výsledky dost dobré.



25mm ohnisko, clona F4,5 (JPEG)



25mm ohnisko, clona F4,5 (RAW)



25mm ohnisko, clona F11 (JPEG)



25mm ohnisko, clona F11 (RAW)



25mm ohnisko, clona F22 (JPEG)



25mm ohnisko, clona F22 (RAW)



Na 25mm ohniskové vzdálenosti se věci moc nemění. Chromatická aberace je vidět v RAWu (více na nižších clonách, kde roste i rohová neostrost), s přicloněním se ale vše znatelně zlepšuje.



34mm ohnisko, clona F5 (JPEG)



34mm ohnisko, clona F5 (RAW)



34mm ohnisko, clona F11 (JPEG)



34mm ohnisko, clona F11 (RAW)



34mm ohnisko, clona F22 (JPEG)



34mm ohnisko, clona F22 (RAW)



Střední ohniskové vzdálenosti objektivu vytváří jemné duchy v RAWu s chromatickou aberací, JPEG se toho dokáže docela dobře zbavit. S přicloněním se opět vše zlepšuje.



50mm ohnisko, clona F5,6 (JPEG)



50mm ohnisko, clona F5,6 (RAW)



50mm ohnisko, clona F11 (JPEG)



50mm ohnisko, clona F11 (RAW)



50mm ohnisko, clona F22 (JPEG)



50mm ohnisko, clona F22 (RAW)



Maximální zoom ukazuje v rozích silné duchy, které jsou ale bez barevných změn. Při cloně F8 jsou podstatně slabší a od F11 už takřka neexistují. Jde pochopitelně o rohy snímku, prostředek je v pořádku i při plně otevřené cloně.

Autor: Milan Šurkala
Vystudoval doktorský program v oboru informatiky a programování se zaměřením na počítačovou grafiku. Nepřehlédněte jeho seriál Fotíme s Koalou o základech fotografování.