Samsung NX1: nejlepší APS-C na trhu?
Samsung nedávno uvedl svou novou vlajkovou loď NX1. Ta přináší 28MPx APS-C CMOS BSI snímač, podporu 4K videosekvencí, 15fps sekvenční snímání i hybridní fázové ostření. Zvládne konkurovat nejlepším APS-C zrcadlovkám?
Kapitoly článku:
Měření rychlosti
K testu jsme použili microSDHC kartu Samsung PRO UHS-I ve 32GB verzi, která slibuje vyšší výkon než menší 16GB varianta.
- První snímek - 0,5 sekundy
- Snímek bez namáčknutí - 0,2 sekundy
- Odezva na spoušť - OK
- Prodleva mezi snímky JPEG - 0,15 až 0,2 sekundy
- Prodleva mezi snímky RAW - 0,3 sekundy (buffer dojde po 26 snímcích)
- Prodleva mezi snímky RAW+JPEG - 0,3 sekundy (buffer dojde po 16 snímcích)
- Prodleva mezi snímky s bleskem - 0,6 sekundy
- Sekvenční snímání N JPEG - 5,0 fps
- Sekvenční snímání N RAW - 4,45 fps (po 25 snímcích klesá na 1,45 fps, ukládání cca 20 sekund)
- Sekvenční snímání N RAW+JPEG - 5,0 fps (po 25 snímcích klesá na 0,85 fps, ukládání 23 sekund)
- Sekvenční snímání H15 JPEG - 10,5 až 15,9 fps (závisí na exp. času, první platí pro 1/30 sekundy, druhé pro 1/500 sekundy, po 72 snímcích klesá na 3,1 fps, ukládání 40 sekund)
- Sekvenční snímání H15 RAW - 15,75 fps (po 18 snímcích klesá na 0,8 fps, ukládání 30 sekund)
- Sekvenční snímání H15 RAW+JPEG - 15,45 fps (po 18 snímcích klesá na 0,55 fps, ukládání 37 sekund)
Náběh přístroje je velmi rychlý, ostření je rovněž více než svižné (pokud náhodou ale nepřeostřuje přes větší rozsah). Prodlevy mezi snímky jsou velmi krátké, buffer patří rozhodně k těm větším, ale nikoli největším. Pobere nějakých 18 RAW snímků, což není špatné. Horší je to ale s vyprazdňováním bufferu, které zabere poměrně dlouhou dobu i na velmi rychlou kartu. Na druhou stranu je možné spustit další rychlou sekvenci do částečně vyprázdněného místa, je možné i pracovat s menu, nastavovat fotoaparát a dál fotit. Tedy věc u starších Samsungů nevídaná. U sekvenčního snímání záleží také na zvoleném expozičním času. Pokud použijete čas 1/500 sekundy, dá se dostat dokonce přes udávaných 15 fps, v testu jsem se pohyboval dokonce mezi 15,5 až 16 fps.
Vyvážení bílé, barvy
Systém vyvažování bílé pracuje slušně, v podstatě jsem neměl pocit, že by bylo třeba dělat nějaké větší úpravy. Snad jen v podvečer ve městě byly barvy trochu teplejší.
automatické |
automatické v umělém osvětlení |
denní světlo |
pod mrakem |
bílá zářivka |
neutrální zářivka |
zářivka - denní světlo |
žárovka |
blesk |
vlastní |
2500 K |
10000 K |
Fotoaparát dále nabízí funkci "Průvodce snímky", která upravuje barevné podání snímků. Lze upravit saturaci barev (pro každý RGB kanál zvlášť), sytost, ostrost, kontrast a barevnou hloubku.
vypnuto |
standard |
klasický |
výrazný |
portrét |
krajina |
prales |
retro |
chladný |
klid |
Na závěr tu jsou ještě Inteligentní filtry.
vypnuto |
vinětace |
miniatura (horizontální / vertikální) |
malba vodovými barvami |
červená |
zelená |
modrá |
žlutá |
Optický a digitální zoom
Optický zoom závisí na použitém objektivu, digitální zoom je maximálně dvojnásobný.
16-50mm objektiv je hodně širokoúhlý, přepočtených 24 mm je velmi příjemných. Středová ostrost je vynikající, směrem ke stranám se ale ostrost trochu zhoršuje. Můžete se podívat na snímek v RAWu.
Objektiv nabídne trochu více než 3× optický zoom. Míra detailů je vynikající, zde se projevuje výborná středová ostrost objektivu i vysoké rozlišení senzoru.
expoziční čas 1/160 s, clona F8, citlivost ISO 100, ohnisko 50 (77) mm + 2× digitální zoom, klikněte pro zvětšení
Digitální zoom je maximální 2násobný a funguje jen jako výřez, a to ještě nezvětšený. Rozlišení tohoto snímku má tedy rozlišení 7 megapixelů (čtvrtina z 28 MPx).
Protisvětlo
V této kapitole se podíváme na focení v protisvětle, zejména tedy na dynamický rozsah.
expoziční čas 1/500 s, clona F5,6, citlivost ISO 100, ohnisko 16 (24) mm, korekce +0,3 EV, klikněte pro zvětšení
Ve stínech je vidět slabší kresba kvůli silnějšímu odšumování. V RAWu se můžete podívat na dynamický rozsah. Ve světlech není špatný, ale potěší zejména ten ve stínech. I při plném prosvětlení a stáhnutí odšumování na minimum není ve stínech skoro žádný šum a už vůbec ne barevný, který vzniká u mnoha jiných fotoaparátů.
expoziční čas 1/800 s, clona F6,3, citlivost ISO 100, ohnisko 16 (24) mm, korekce +0,3 EV, klikněte pro zvětšení
Funkce Inteligentní rozsah+ stáhla jasy v obloze, přepal kolem slunce je mnohem menší. Ve stínech je opět vidět trochu hrudkování po odšumování.
expoziční čas 1/500 s, clona F5,6, citlivost ISO 100, ohnisko 16 (24) mm, korekce +0,3 EV, klikněte pro zvětšení
S režimem HDR je kresba ve stínech o něco výraznější, rovněž přepaly jsou slabší. Efekt HDR lze nastavit ve třech různých sílách, ale teprve ta nejsilnější je lépe vidět.
expoziční čas 1/125 s, clona F8, citlivost ISO 100, ohnisko 16 (24) mm, korekce +0,3 EV, klikněte pro zvětšení
Zde už fotoaparát zachoval kresbu ve stínech v JPEGu o něco lépe. V RAWu se opět můžete přesvědčit o tom, že ve stínech je rezerva dynamického rozsahu obrovská a můžete prosvětlovat opravdu více než bohatě, aniž by se objevil výraznější šum.
Zde je vidět silnější odšumování v trávě, domy ve stínu jsou bez větší kresby. Trochu kresby lze získat prosvětlením RAWu, ale tady už nelze čekat zázraky.
Fotoaparát se snaží prokreslovat stíny, ale úplně nejtmavší plochy mu už moc nejdou. V RAWu se můžete znovu podívat, že ze stínů vytáhnete opravdu neuvěřitelné množství kresby, a to skoro bez šumu.
expoziční čas 1/200 s, clona F8, citlivost ISO 100, ohnisko 16 (24) mm, korekce +0,3 EV, klikněte pro zvětšení
HDR zde spíše přidalo na expozici, díky čemuž jsou stíny mnohem lépe prokreslené. Spolu s tím je ale prosvětlená i obloha.