Samsung NX30: návrat na vrchol?
Do testu se nám dneska dostalo nové hledáčkové CSC od Samsungu, model NX30. Ten má 20MPx senzor, bezdrátové připojení Wi-Fi, výklopný displej i hledáček. Vyzkoušeli jsme ho s 18-55mm i 85mm F1,4 objektivem.
Kapitoly článku:
- Ergonomie ovládání, technické údaje
- Ostření, expozice, fotografické režimy
- Videosekvence, stabilizace, portréty, blesk, Wi-Fi
- Výbava, výdrž a displej
- Digitální šum
- Rychlost, zoom, barvy, protisvětlo
- Noční, standardní scéna
- Galerie ilustračních snímků - Samsung 18-55mm
- Galerie ilustračních snímků - Samsung 85mm F1,4
- Závěr
Nyní se podíváme na úroveň digitálního šumu. Samsung NX30 je vybaven 20MPx ASP-C snímačem a posoudíme kvalitu JPEGů i RAWů převedených s vypnutým odšumováním.
ISO 100 (JPEG)
ISO 100 (konverze z RAWu)
Nejnižší citlivost ISO 100 je bez šumu, krásně detailní a ostrá.
ISO 200 (JPEG)
ISO 200 (konverze z RAWu)
U citlivosti ISO 200 se nic nemění, se šumem není žádný problém.
ISO 400 (JPEG)
ISO 400 (konverze z RAWu)
ISO 400 přidává trochu jasového šumu do RAWu, JPEGy jsou i nadále čisté s lehkým mydlením v méně výrazných plochách.
ISO 800 (JPEG)
ISO 800 (konverze z RAWu)
S citlivostí ISO 800 roste jasový šum v RAWu a trochu se přidává i barevný. Stále to stačí na poměrně slušné fotografie i v JPEGu.
ISO 1600 (JPEG)
ISO 1600 (konverze z RAWu)
U ISO 1600 už začínají problémy. Jasového a barevného šumu je ve snímku celkem dost, JPEGy se mydlí. Ve kvalitním RAW konvertoru ale zvládnete dostat stále dost slušný výsledek.
ISO 3200 (JPEG)
ISO 3200 (konverze z RAWu)
ISO 3200 bych už v JPEGu nepoužíval, slabší detaily se hodně rozmývají. RAW už také nevypadá nejlépe, barevného šumu je vcelku dost.
ISO 6400 (JPEG)
ISO 6400 (konverze z RAWu)
ISO 6400 snižuje saturaci barev v JPEGu, slabší detaily se rozmývají. RAW je plný barevného šumu.
ISO 12800 (JPEG)
ISO 12800 (konverze z RAWu)
Dostáváme se k hodně vysokým citlivostem. ISO 12800 je plné barevného šumu, v JPEGu pak vykazuje jasový šum a velmi slabé barvy.
ISO 25600 (JPEG)
ISO 125600 (konverze z RAWu)
Nejvyšší citlivost je už vyloženě zbytečná. Je plná barevného šumu, JPEGy jsou nepoužitelné.
výřezy z JPEGů konvertovaných na 12 MPx
Při konverzi na standardizované rozlišení 12 MPx, které používáme pro snazší porovnání mezi fotoaparáty, vypadá i ISO 1600 docela pěkně, byť se místy rozmazává. ISO 6400 mydlí jemné detaily, ty výraznější jsou v pořádku.
výřezy z RAWů konvertovaných na 12 MPx
U RAWů jde také hodnotit ISO 1600 přijatelně, v RAW konvertoru z toho ještě můžete mnohé vytáhnout. ISO 3200 už na tom není nejlépe, je však použitelné. Výše bych nechodil.
ISO 100 (JPEG) |
ISO 100 (konverze z RAWu) |
ISO 200 (JPEG) |
ISO 200 (konverze z RAWu) |
ISO 400 (JPEG) |
ISO 400 (konverze z RAWu) |
ISO 800 (JPEG) |
ISO 800 (konverze z RAWu) |
ISO 1600 (JPEG) |
ISO 1600 (konverze z RAWu) |
ISO 3200 (JPEG) |
ISO 3200 (konverze z RAWu) |
ISO 6400 (JPEG) |
ISO 6400 (konverze z RAWu) |
ISO 12800 (JPEG) |
ISO 12800 (konverze z RAWu) |
ISO 25600 (JPEG) |
ISO 25600 (konverze z RAWu) |
Do citlivosti ISO 400 jsou snímky čisté, v podstatě bez šumu, ISO 800 pak barevný i jasový šum v RAWu trochu navyšuje a objevuje se lehké patlání v JPEGu. Stále je to ale kvalitní snímek a i z citlivosti ISO 1600 dostanete rozumný obraz. U citlivosti ISO 3200 je už barevný šum v RAWu docela značný a JPEGy jsou nevýrazné, ztrácejí ostrost. ISO 6400 je už nouzovka a výše bych už nechodil.
výřezy z JPEG snímků konvertovaných na 12 MPx
Po konverzi na standardizované rozlišení 12 MPx (pro vzájemnou porovnatelnost mezi recenzemi) se ISO 800 jeví být v pořádku s jen lehkou ztrátou ostrosti, ISO 1600 je také dobře použitelné, ale ISO 3200 se přeci jen patlá. Vyšším citlivostem bych se spíše vyhýbal.
výřezy z RAW snímků konvertovaných na 12 MPx
Stejná situace se opakuje zde. U ISO 800 začínají lehké potíže, ale i ISO 1600 vypadá použitelně. ISO 3200 je horní hranice a výše je už barevný šum i ve sníženém rozlišení dost vidět. Pojďme se nyní podívat na snímky bílé plochy.
ISO 100 (JPEG) |
ISO 100 (konverze z RAWu) |
ISO 200 (JPEG) |
ISO 200 (konverze z RAWu) |
ISO 400 (JPEG) |
ISO 400 (konverze z RAWu) |
ISO 800 (JPEG) |
ISO 800 (konverze z RAWu) |
ISO 1600 (JPEG) |
ISO 1600 (konverze z RAWu) |
ISO 3200 (JPEG) |
ISO 3200 (konverze z RAWu) |
ISO 6400 (JPEG) |
ISO 6400 (konverze z RAWu) |
ISO 12800 (JPEG) |
ISO 12800 (konverze z RAWu) |
ISO 25600 (JPEG) |
ISO 25600 (konverze z RAWu) |
Barevný šum se zlehka začíná objevovat mezi ISO 800 a ISO 1600, výraznější je až při ISO 3200. Odšumování jej účinně potlačuje na všech citlivostech, od ISO 6400 výše si ale lze všimnout ustřelených pixelů.