Recenze  |  Aktuality  |  Články
Doporučení  |  Diskuze
Fotoškola  |  Seriály
Fotoaparáty  |  Objektivy
Fotomobily  |   Software
Příslušenství  |  Ostatní
Svět hardware  |  TV Freak
Svět mobilně

Sony A6300 (ILCE-6300): technologický extrémista

23.8.2016, Milan Šurkala, recenze
Zamíříme do dražších vod APS-C trhu a podíváme se dnes na Sony A6300, známý také jako ILCE-6300. Tento fotoaparát nabídne hybridní zaostřování, 24MPx čip s velmi detailními 4K videosekvencemi a má i elektronický hledáček.

Autofokus, ostření


Sony ILCE-6300 nabízí hybridní systém zaostřování, kombinuje tedy jak kontrastní ostření, tak i fázové. Detektory pro fázové zaostření jsou přímo na čipu a teoreticky by to mělo znamenat velmi rychlé a přesné ostření bez jakéhokoli back nebo front focusu. Nicméně přesto se mi stalo, že občas fázové zaostření trochu zazmatkovalo a zaostřilo kousek vedle. Naštěstí toto se stává skutečně velmi výjimečně. Ostření je také velmi rychlé, ale nezdálo se mi, že by to bylo až tak rekordní, jak tvrdí výrobce. Spolu s vyfocením snímku to zabere v celém ohniskovém rozsahu přibližně 0,2 sekundy. Ocenit musím velmi dobrou rychlost i v interiérech.

Pokud jde o výběr ostřících bodů, prvním režimem je "široká", což je automatika, která si sama vybírá fázové nebo kontrastní ostření a příslušené body. Musím říci, že pracuje nadprůměrně dobře a potřeba manuálního výběru AF bodu bývá v praxi docela zřídkavá. Pak až tak moc nevadí, že tu není dotykové ostření (u fotografií). Zónové ostření nabídne uživateli možnost si vybrat mezi většími oblastmi a v rámci těchto oblastí už funguje automatika. Dále je tu středové ostření, pohyblivý a rozšířený pohyblivý bod, kdy lze bod polohovat i mu měnit velikost.

Jako poslední je tu "zamknutý AF: rozšířený pohyblivý bod", což je režim fungující v průběžném režimu AF-C. Stačí namáčknout a chytnout daný objekt, fotoaparát jej pak už sám sleduje. Sledování je skutečně velmi rychlé. Samozřejmostí je tedy jednorázové ostření AF-S, průběžné AF-C, kombinované AF-A (AF-S s přeostřením v případě detekce pohybu) a DMF, což je manuální doostření po zaostření autofokusem.

Jako poslední tu máme manuální ostření MF. Zvětšení náhledu si můžete vynutit ručně (např. při použití starých manuálních objektivů přes redukci), případně se náhled zvětšuje automaticky při otočení ostřícího kroužku. Zvětšení může být 5,9× nebo 11,7×. Obraz lze doplnit o focus peaking. Manuální ostření je díky tomu snadné a není problém ani s polohováním zvětšeného výřezu.


Nastavení expozice, automatika


Poněvadž jde o pokročilý přístroj, nepřekvapí dosti rozsáhlé možnosti nastavení expozice. Docela mě ale překvapilo celoplošné měření expozice, které bych neoznačil za zrovna spolehlivé. U světlých ploch (pláž, sníh) to chce hodně přidat na korekci expozice, a to klidně i +1 EV. Naopak u trochu stinných snímků je na tyto stíny docela citlivý a hodně přeexponovává, takže není výjimečné nastavovat i zápornou korekci kolem -0,7 EV. Korekce expozice má rozsah od -5 EV do +5 EV.

Pokud jde o expoziční časy, rozsah není nějak nadprůměrný, zahrnuje běžné rozmezí od 1/4000 sekundy do 30 sekund. K dispozici je také bulb režim a u videa si můžete užít časy až do 1/4 sekundy pro pohybově rozmazané video. Závěrka může být mechanická, ale lze také zapnout elektronickou závěrku na první lamele. Tím se vyruší efekt roztřesení závěrky. Rozsah clon závisí na použitém objektivu, citlivosti pak mohou být od ISO 100 do ISO 25600, v režimu rozšíření pak až ISO 51200.

Automatické volbě ISO citlivosti lze nastavit jak maximum, tak i minimum rozsahu na cokoli od ISO 100 do ISO 51200. Dokonce lze nastavit, zda se má držet pravidla převrácené hodnoty ohniskové vzdálenosti, případně nastavovat časy o 1 nebo 2 EV kratší nebo delší. Každý si tu tedy vybere. Základem je však 1/60 sekundy, takže u širších ohniskových vzdáleností se fotoaparát snaží držet tohoto času, přestože by měl dle tohoto pravidla umožnit i delší časy. Pokud nechcete, můžete dokonce nastavit tento čas ručně natvrdo, což se hodí např. u starých manuálních objektivů.

Máme zde i expoziční bracketing pro 3, 5 nebo 9 snímků s rozdíly až (1/3, 1/2, 2/3 nebo 1 EV), případně 3 nebo 5 snímků s rozdíly 2 EV nebo 3 EV. Tyto snímky můžete vyfotit na jedno zmáčknutí spouště nebo každý snímek zmáčknout zvlášť. K dispozici je také bracketing vyvážení bílé a DRO režimů.


Videosekvence


Fotoaparát hodně staví na nadprůměrných schopnostech natáčení videa. Máte zde totiž 4K videosekvence s rozlišením 3840×2160 pixelů při 25 snímcích za sekundu, tyto videosekvence se ale natáčí trochu jinak než je zvykem. Nejde totiž o nativní 4K výřez z čipu, který by způsobil užší úhel záběru. A6300 natáčí rovnou více než 6K video (6000×3376 pixelů) a toto teprve zmenší na 4K rozlišení. Výsledkem je více detailů na pixelové úrovni.


Sony A6300 videosekvence 4K

klikněte pro zvětšení


K dispozici je také Full HD video s rozlišením 1920×1080 pixelů. To je k dispozici ve snímkovacích frekvencích 25p a 50p s plným úhlem záběru, nicméně lze využít dokonce i 100p záznam, jehož úhel záběru je trochu užší. Lze natáčet jak 100p video (tedy superplynulé video), tak i zpomalené video (100p přehrávané jako 25p). Kvalita videa je hodně slušná. Najdete tu stereo mikrofon a nechybí ani zdířka pro externí mikrofon.

Přeostřování je plynulé a přesné, občas se ale na chvíli rozjede a vrátí zpět. Jen škoda, že nelze ovládat dotykově na displeji. V menu přístroje lze nastavit, jak rychle a jemně bude přeostřováno. Bohaté jsou i možnosti nastavení expozice. Potěší to, že video lze natáčet přímo v PASM režimech, takže pokud chcete např. prioritu clony u videa, není třeba nastavovat speciální video režim, ale rovnou můžete začít v běžné prioritě clony zmáčknutím tlačítka videa. Expozici lze nastavovat před i v průběhu natáčení. Expoziční časy mohou být až do 1/4 sekundy, což umožní vytvořit pohybově rozmazané videosekvence.
  • XAVC S 4K 3840×2160 / 25p 100M - 12400 kB/s (99 Mbps)
  • XAVC S 4K 3840×2160 / 25p 60M - 7100 kB/s (57 Mbps)
  • XAVC S HD 1920×1080 / 100p 100M - 11900 kB/s (96 Mbps)
  • XAVC S HD 1920×1080 / 100p 60M - 7100 kB/s (57 Mbps)
  • XAVC S HD 1920×1080 / 50p 50M - 6500 kB/s (52 Mbps)
  • XAVC S HD 1920×1080 / 25p 50M - 6150 kB/s (49 Mbps)
  • AVCHD 1920×1080 / 50p 28M - 3200 kB/s (26 Mbps)
  • AVCHD 1920×1080 / 50i 24M - 2750 kB/s (22 Mbps)
  • AVCHD 1920×1080 / 50i 17M - 2000 kB/s (16 Mbps)
  • AVCHD 1920×1080 / 25p 24M - 2650 kB/s (21 Mbps)
  • AVCHD 1920×1080 / 25p 17M - 2000 kB/s (16 Mbps)
  • MP4 1920×1080 / 50p 28M - 3150 kB/s (25 Mbps)
  • MP4 1920×1080 / 25p 16M - 2050 kB/s (16 Mbps)
  • MP4 1280×720 / 25p 6M - 750 kB/s (6 Mbps)

Ke stažení dávám trojici videosekvencí. Najdete tu 4K video (23 sekund, 160 MB), Full HD 1080p video (20 sekund, 126 MB), dále pak 100fps Full HD video (10 sekund, 66 MB).

Autor: Milan Šurkala
Vystudoval doktorský program v oboru informatiky a programování se zaměřením na počítačovou grafiku. Nepřehlédněte jeho seriál Fotíme s Koalou o základech fotografování.