Sony A6300 (ILCE-6300): technologický extrémista
23.8.2016, Milan Šurkala, recenze
Zamíříme do dražších vod APS-C trhu a podíváme se dnes na Sony A6300, známý také jako ILCE-6300. Tento fotoaparát nabídne hybridní zaostřování, 24MPx čip s velmi detailními 4K videosekvencemi a má i elektronický hledáček.
Kapitoly článku:
Fotoaparát má APS-C CMOS snímač s rozlišením 25,0 megapixelů, z čehož se využívá 24,2 MPx. My se podíváme na výřezy z JPEGu, RAWu s vypnutým odšumováním a pak i na multiexpoziční režimy. Ten první se skládá ze 4 snímků, ten druhý dokonce z 12 fotografií.
ISO 100 (JPEG)
ISO 100 (RAW)
ISO 100 (multiexpozice ze 4 snímků)
ISO 100 (multiexpozice z 12 snímků)
Šum je minimální, při ISO 100 je kvalita snímků opravdu výborná.
ISO 200 (JPEG)
ISO 200 (RAW)
ISO 200 (multiexpozice ze 4 snímků)
ISO 200 (multiexpozice z 12 snímků)
Také citlivost ISO 200 je krásně čistá.
ISO 400 (JPEG)
ISO 400 (RAW)
ISO 400 (multiexpozice ze 4 snímků)
ISO 400 (multiexpozice z 12 snímků)
Ani u citlivosti ISO 400 si téměř nelze všimnout šumu. Ten je opravdu velmi mírný.
ISO 800 (JPEG)
ISO 800 (RAW)
ISO 800 (multiexpozice ze 4 snímků)
ISO 800 (multiexpozice z 12 snímků)
Citlivost ISO 800 přidává jemný šum v RAWu. U JPEGu se hrany začínají trošku třepit, multiexpozice je hladká a bez šumu.
ISO 1600 (JPEG)
ISO 1600 (RAW)
ISO 1600 (multiexpozice ze 4 snímků)
ISO 1600 (multiexpozice z 12 snímků)
ISO 1600 přidává do RAWu trochu barevného šumu. JPEGy se poněkud třepí, multiexpozice zahlazuje obraz. Barevnost je ale trošku slabší.
ISO 3200 (JPEG)
ISO 3200 (RAW)
ISO 3200 (multiexpozice ze 4 snímků)
ISO 3200 (multiexpozice z 12 snímků)
Dostáváme se na ISO 3200 a v RAWu už začíná být dost barevného šumu. JPEGy mají spoustu odšumovacích artefaktů. Multiexpozice zahlazuje detaily.
ISO 6400 (JPEG)
ISO 6400 (RAW)
ISO 6400 (multiexpozice ze 4 snímků)
ISO 6400 (multiexpozice z 12 snímků)
U ISO 6400 se šum opět zvyšuje, JPEGy vykazují spoustu odšumovacích artefaktů.
ISO 12800 (JPEG)
ISO 12800 (RAW)
ISO 12800 (multiexpozice ze 4 snímků)
ISO 12800 (multiexpozice z 12 snímků)
ISO 12800 je už za hranicí použitelnosti. Šumu je opravdu hodně, barvy se ztrácí a totéž se týká detailů.
ISO 25600 (JPEG)
ISO 25600 (RAW)
ISO 25600 (multiexpozice ze 4 snímků)
ISO 25600 (multiexpozice z 12 snímků)
Dostáváme se nyní na nejvyšší hardwarovou citlivost ISO 25600. JPEGy se hodně hrudkují a ani multiexpozice už nepomůže.
ISO 51200 (JPEG)
ISO 51200 (RAW)
ISO 51200 (multiexpozice ze 4 snímků)
ISO 51200 (multiexpozice z 12 snímků)
ISO 51200 je rozšířenou citlivostí a jak vidíte, nemá smysl ji vůbec používat, a to ani s multiexpozicí. Dále tyto snímky zmenšíme na rozlišení 12 megapixelů pro možnost vzájemného srovnání praktických výstupů mezi recenzemi.
výřezy z JPEGů zmenšených na 12 MPx
Do citlivosti ISO 800 šum v podstatě neexistuje, ISO 1600 se zhoršuje jen mírně. Dokonce i citlivost ISO 3200 vypadá docela solidně. Výše je to už ale problematické, s ISO 6400 už je to ale jen nouzovka.
výřezy z RAWů zmenšených na 12 MPx
Podobně to vypadá i v RAWu. ISO 800 je ještě čisté, ISO 1600 trochu šumí, ISO 3200 ještě dobré. Výše už to chce dost opatrnosti. Podíváme se také na snímky plyšového zajíce, které ukáží míru zachování detailů při různých citlivostech. Začneme plným 24MPx rozlišením.
výřezy z 24MPx snímků (JPEG / RAW)
Degradace detailů začíná u citlivosti ISO 1600, nicméně i ISO 3200 ještě vypadá solidně a rozhodně se dá používat.
výřezy z 12MPx snímků (JPEG / RAW)
Zde bylo rozlišení zmenšeno na 12 megapixelů pro srovnání výstupů na předem danou plochu. Do citlivosti ISO 800 je vše v pořádku, při ISO 1600 začíná mírná degradace detailů. ISO 3200 se už docela třepí, ale stále je to použitelné. ISO 6400 je spíše nouzovka, výše to už nemá smysl.
výřezy z 24MPx snímků (JPEG / RAW)
Docela překvapením pro mě bylo, že fotoaparát nemá silné barevné odšumování. Je nezvyklé, aby při vyšších citlivostech byly ve snímcích barevné fleky. Na druhou stranu snímky pak nejsou tak rozplizlé a bezbarvé. U nejvyšších citlivostí (od ISO 12800) dochází k velmi silnému jasovému rozmývání.