Sony Carl Zeiss Sonnar T* FE 55mm F1.8 ZA (SEL55F18Z)
4.2.2016, Milan Šurkala, recenze
Systém Sony FE může využít i služeb dnes testovaného 55mm objektivu Carl Zeiss se světelností F1,8. Pojďme se podívat, jak si bude rozumět s full frame fotoaparáty Sony a zda za svou cenu nabídne odpovídající kvalitu.
Kapitoly článku:
Zde se můžete podívat na několik ilustračních snímků, které byly pořízeny testovaným objektivem a fotoaparátem Sony A7R II.
Objektiv předvádí excelentní detaily v zaostřené ploše. Při cloně F5,6 můžete stále čekat menší hloubku ostrosti a lehce máznuté pozadí. Ve větvích najdete chromatickou aberaci. K dispozici je snímek ve formátu RAW.
U portrétů můžete dosahovat velmi malé hloubky ostrosti a patrně ani nevyužijete tak dobrou světelnost objektivu. Kresba je pěkná a dostatečně detailní. Můžete se mrknout na RAW snímek.
Výborná světelnost dovoluje příjemně mazat pozadí i dosahovat krátkých časů při akceptovatelných citlivostech.
Další ukázka příjemně malé hloubky ostrosti a trojrozměrného efektu. V zaostřené ploše je ostrost, detailnost a překvapivě i kontrast na opravdu velmi dobré úrovni. I zde je k dispozici RAW. V bokehu je chromatická aberace.
Znovu jsou vidět velmi pěkné detaily. Můžete se podívat na RAW snímek.
Dobrá světelnost opět dovolila máznout pozadí, bokeh je rozumně jemný (pozadí je hodně složité). Zaostřená plocha i přes plně otevřenou clonu nabídne solidní detaily i kontrast.
V zaostření ploše je opět vidět hodně detailů. Objektiv je zvládá velmi dobře vykreslit a je schopen nakrmit hladový 42MPx senzor fotoaparátu Sony A7R II.
I při dost vysoké cloně F13 dokáže objektiv rozmazat pozadí. Kvalita je solidní a o dostatečnou ostrost se postarala stabilizace ve fotoaparátu.
Při této cloně jsem čekal ještě trochu více rozmazané pozadí. V bokehu je vidět mírná chromatická aberace. V zaostřené ploše jsou detaily tradičně velmi slušné.
Při jemném rozmazání pozadí vzniká velmi pěkný trojrozměrný efekt. V bokehu je opět trochu chromatické aberace.
Celoplošně vynikající detaily, zde opravdu není co kritizovat. K dispozici je snímek ve formátu RAW.
Detailům a kontrastu při plně otevřené cloně nelze nic vyčítat. V tomto je objektiv dost solidní. Bokeh není úplně nejjemnější a tradičně je v něm chromatická aberace (modrozelené fleky).
expoziční čas 1/250 s, clona F1,8, citlivost ISO 100, ohnisko 55 mm, korekce +0,3 EV, klikněte pro zvětšení
Toto je podstatě maximální rozmazání, kterého je objektiv schopen. V tomto případě vypadá bokeh dosti jemně.
expoziční čas 1/60 s, clona F9, citlivost ISO 160, ohnisko 55 mm, korekce -0,3 EV, klikněte pro zvětšení
Popředí je mimo hloubky ostrosti, proto ta neostrost ve spodní části snímku (nejde o chybu objektivu). Detaily jsou znovu velmi nadprůměrné.
S makrem moc nepočítejte, bez předsádek nebo makro kroužků můžete fotit zhruba fotky tohoto typu.
Zde dávám raději k dispozici i snímek v RAW formátu, neboť odšumování poněkud rozmylo stromy v pozadí. Objektiv dává dobré výsledky. Popředí je mimo hloubku ostrosti.
Dáme si ještě jeden strom, nyní při cloně F3,5. Detaily kůry jsou excelentní, pouze dole je to trochu slabší. Pozadí se trochu maže, je ale hodně složité, a tak bokeh není moc jemný. Je v něm i chromatická aberace.