Sony Cyber-shot RX10: ultrazoom, jaký jsme chtěli
V nabídce ultrazoomů značky Sony najdeme profi přístroj Cyber-shot RX10. Ten jsme dnes otestovali. Je velmi zajímavý, neboť přináší 1" Exmor R CMOS senzor, konstantní F2,8 světelnost, stavový displej, kvalitní videosekvence a solidní hledáček.
Kapitoly článku:
Sony Cyber-shot RX10 má známý 1" Exmor R CMOS snímač s BSI technologií. Oproti původnímu senzoru v profi kompaktu RX100 by tak měl nabízet o něco nižší šum. Pojďme se tedy podívat, jak na tom je. Ukážeme snímky převedené v Camera Raw i Raw Therapee.
ISO 80 (JPEG)
ISO 80 (konverze z RAWu přes Camera Raw)
ISO 80 (konverze z RAWu přes RawTherapee)
Nejnižší citlivost je krásně bez šumu. RAWTherapee ukazuje krásně ostrost objektivu a detaily, které Camera Raw tak pěkně vykreslit neumí.
ISO 125 (JPEG)
ISO 125 (konverze z RAWu přes Camera Raw)
ISO 125 (konverze z RAWu přes RawTherapee)
Rovněž ISO 125 je krásně čisté a v podstatě bez šumu. Zde není fotoaparátu co vytýkat.
ISO 200 (JPEG)
ISO 200 (konverze z RAWu přes Camera Raw)
ISO 200 (konverze z RAWu přes RawTherapee)
ISO 200 (multiexpozice)
Ani ISO 200 netrpí na výraznější šum, snímky jsou bez problémů, dostatečně ostré a detailní.
ISO 400 (JPEG)
ISO 400 (konverze z RAWu přes Camera Raw)
ISO 400 (konverze z RAWu přes RawTherapee)
ISO 400 (multiexpozice)
ISO 400 začíná vykazovat lehký jasový šum v RAWu (oba RAW konvertory ale ukazují výrazně jinou charakteristiku). JPEG je v pořádku, stejně tak multiexpozice, u obou je vidět jemné rozmývání některých ploch obrazu.
ISO 800 (JPEG)
ISO 800 (konverze z RAWu přes Camera Raw)
ISO 800 (konverze z RAWu přes RawTherapee)
ISO 800 (multiexpozice)
Citlivost ISO 800 už v RAWu přidává i barevný šum. JPEG začíná trochu třepit hrany, naopak multiexpozice obraz spíše rozmývá.
ISO 1600 (JPEG)
ISO 1600 (konverze z RAWu přes Camera Raw)
ISO 1600 (konverze z RAWu přes RawTherapee)
ISO 1600 (multiexpozice)
ISO 1600 dále navyšuje barevný šum. Je zajímavé, jak je charakter šumu odlišný u Camera Raw a RawTherapee. JPEG se začíná rozmývat, ale pro nouzové použití bych v tom neviděl velký problém. Multiexpozice je hladší.
ISO 3200 (JPEG)
ISO 3200 (konverze z RAWu přes Camera Raw)
ISO 3200 (konverze z RAWu přes RawTherapee)
ISO 3200 (multiexpozice)
U citlivosti ISO 3200 je už RAW hodně na hraně, barevného šumu je dost a citlivým odšumováním se dá zachránit jen něco málo, kvalitu rozhodně nečekejte. Nouzově je to ale použitelné. JPEG ztrácí saturaci barev, totéž platí o multiexpozici.
ISO 6400 (JPEG)
ISO 6400 (konverze z RAWu přes Camera Raw)
ISO 32´´6400 (konverze z RAWu přes RawTherapee)
ISO 6400 (multiexpozice)
Citlivost ISO 6400 je už na tento senzor opravdu moc. Barevného šumu je hodně a ani v RAWu už tomu moc nepomůžete. Multiexpozice se sice snaží, ale výsledkem je zbytečně moc vybledlý obraz.
ISO 12800 (JPEG)
ISO 12800 (konverze z RAWu přes Camera Raw)
ISO 12800 (konverze z RAWu přes RawTherapee)
ISO 12800 (multiexpozice)
Nejvyšší citlivost ISO 12800 (při jednorázovém focení) bych opravdu nepoužíval. V RAWech je přespříliš mnoho šumu, JPEG je zase rozmydlený bez detailů i barev.
ISO 25600 (multiexpozice)
I když je ISO 25600 k dispozici pouze jako multiexpozice, i tak je šumu opravdu hodně a nemá smysl toto používat.
výřezy z JPEGů konvertovaných na 12 MPx
Při zmenšení na standardizovaných 12 MPx, při kterých srovnáváme míru šumu, vypadají snímky do ISO 800 velmi pěkně a ani ISO 1600 není úplně marné. Výše se už začíná objevovat více patlání a ztráty barev.
výřezy z RAWů konvertovaných na 12 MPx (Camera RAW)
RAWy konvertované přes Camera Raw opět ukazují překvapivě slušné výsledky do ISO 800 s tím, že ISO 1600 po citlivých zásazích konvertoru může také vypadat velmi pěkně a nouzově by se snad dalo použít i ISO 3200. Nyní přejděme ke snímkům plyšového zajíce, na kterých dobře uvidíme míru zachování detailů.
ISO 80 (JPEG) |
ISO 80 (RAW - Camera Raw) |
ISO 80 (RAW - RawTherapee) |
|
ISO 125 (JPEG) |
ISO 125 (RAW - Camera Raw) |
ISO 125 (RAW - RawTherapee) |
Nejnižší citlivosti jsou v pořádku, detaily jsou výborné, šum minimální.
ISO 200 (JPEG) |
ISO 200 (RAW - Camera Raw) |
ISO 200 (RAW - RawTherapee) |
ISO 200 (multiexpozice) |
ISO 400 (JPEG) |
ISO 400 (RAW - Camera Raw) |
ISO 400 (RAW - RawTherapee) |
ISO 400 (multiexpozice) |
Rovněž ISO 200 a ISO 400 jsou bez větších potíží, zejména RAW převedený pomocí RawTherapee ukazuje velmi pěkné detaily.
ISO 800 (JPEG) |
ISO 800 (RAW - Camera Raw) |
ISO 800 (RAW - RawTherapee) |
ISO 800 (multiexpozice) |
ISO 1600 (JPEG) |
ISO 1600 (RAW - Camera Raw) |
ISO 1600 (RAW - RawTherapee) |
ISO 1600 (multiexpozice) |
Zde se už začínají ukazovat limity senzoru. ISO 800 je ještě v pořádku, nicméně ISO 1600 v JPEGu už nevypadá dobře a rozmývá se. Naproti tomu RAW ještě vypadá použitelně, což platí zejména o tom převedeném přes RawTherapee.
ISO 3200 (JPEG) |
ISO 3200 (RAW - Camera Raw) |
ISO 3200 (RAW - RawTherapee) |
ISO 3200 (multiexpozice) |
ISO 6400 (JPEG) |
ISO 6400 (RAW - Camera Raw) |
ISO 6400 (RAW - RawTherapee) |
ISO 6400 (multiexpozice) |
Zde už s dobrými detaily nadobro končíme. JPEGy jsou rozmyté, RAWy už trpí na výraznější barevný šum. Ani multiexpozice neumí přinést ostrý obraz bez šumu.
ISO 12800 (JPEG) |
ISO 12800 (RAW - Camera Raw) |
ISO 12800 (RAW - RawTherapee) |
ISO 12800 (multiexpozice) |
ISO 25600 (multiexpozice) |
U citlivostí ISO 12800 a 25600 je šum velmi vysoký a původní kresba takřka nejde vidět. Opravdu nemá smysl tyto citlivosti používat.
výřezy z JPEGů konvertovaných na 12 MPx
Snímky porovnáváme také na standardizovaném 12MPx rozlišení. Tam se tedy výsledky jeví jako lepší. ISO 800 je docela v pořádku, ISO 1600 začíná být horší, ale ještě použitelné. ISO 3200 se už maže docela dost.
výřezy z RAWů konvertovaných na 12 MPx (Camera RAW)
Podobně je to i v JPEGu. ISO 800 je pěkné, ISO 1600 už vykazuje šum a mírnou ztrátu detailů. ISO 3200 už na šum trpí výrazněji. Nyní se ještě budeme věnovat snímkům bílé plochy.
ISO 80 (JPEG) |
ISO 80 (RAW - Camera Raw) |
ISO 80 (RAW - RawTherapee) |
|
ISO 125 (JPEG) |
ISO 125 (RAW - Camera Raw) |
ISO 125 (RAW - RawTherapee) |
|
ISO 200 (JPEG) |
ISO 200 (RAW - Camera Raw) |
ISO 200 (RAW - RawTherapee) |
ISO 200 (multiexpozice) |
ISO 400 (JPEG) |
ISO 400 (RAW - Camera Raw) |
ISO 400 (RAW - RawTherapee) |
ISO 400 (multiexpozice) |
ISO 800 (JPEG) |
ISO 800 (RAW - Camera Raw) |
ISO 800 (RAW - RawTherapee) |
ISO 800 (multiexpozice) |
ISO 1600 (JPEG) |
ISO 1600 (RAW - Camera Raw) |
ISO 1600 (RAW - RawTherapee) |
ISO 1600 (multiexpozice) |
ISO 3200 (JPEG) |
ISO 3200 (RAW - Camera Raw) |
ISO 3200 (RAW - RawTherapee) |
ISO 3200 (multiexpozice) |
ISO 6400 (JPEG) |
ISO 6400 (RAW - Camera Raw) |
ISO 6400 (RAW - RawTherapee) |
ISO 6400 (multiexpozice) |
ISO 12800 (JPEG) |
ISO 12800 (RAW - Camera Raw) |
ISO 12800 (RAW - RawTherapee) |
ISO 12800 (multiexpozice) |
ISO 25600 (multiexpozice) |
Na těchto snímcích krásně vidíte, jak se liší zobrazený šum přes Camera Raw a RawTherapee. Barevný šum jde vidět v RAWech na většině citlivostí, ale výraznější je až od ISO 1600. Multiexpozice šum výrazně potlačuje, totéž se dá říci i o běžném JPEGu.