Sony Cyber-shot RX10: ultrazoom, jaký jsme chtěli
V nabídce ultrazoomů značky Sony najdeme profi přístroj Cyber-shot RX10. Ten jsme dnes otestovali. Je velmi zajímavý, neboť přináší 1" Exmor R CMOS senzor, konstantní F2,8 světelnost, stavový displej, kvalitní videosekvence a solidní hledáček.
Kapitoly článku:
Sférické zkreslení
Pokud jde o zkreslení, hodně záleží na tom, jaké obrázky vlastně otevřete a v čem. Na nejširším ohnisku má JPEG i RAW (v běžných RAW konvertorech) malé až střední sférické zkreslení s hodnotou +1,3 až +1,4 %. Pokud ale otevřete RAW v RawTherapee, který jej ukáže skutečně nekorigovaně, najdete tu velmi výrazné zkreslení s hodnotou +5,9 %! Podobně je to i na nejdelší ohniskové vzdálenosti. JPEG a RAW v Camera Raw jsou v podstatě rovné (-0,1 %, resp. +0,1 %), nicméně RawTherapee znovu ukáže, že objektiv skutečně nekreslí zrovna rovně a jeho poduškovité zkreslení dosahuje obrovské hodnoty -4,0 %.
24mm ohnisko (JPEG) |
200mm ohnisko (JPEG) |
24mm ohnisko (RAW - Camera Raw) |
200mm ohnisko (RAW - Camera Raw) |
24mm ohnisko (RAW - RawTherapee) |
200mm ohnisko (RAW - RawTherapee) |
Vinětace
Na ztmavení rohů se podíváme na následujícím grafu. Výsledky v RAWu i JPEGu byly v podstatě totožné. Vinětace je viditelná u nejširší ohniskové vzdálenosti u nejnižší clony (růžky jsou tmavší skoro o jedno EV). Pak to ale rychle klesá na cca 0,6 EV a od cca 125mm ohniskové vzdálenosti vinětace opět roste. Na rozdíl od nejširší ohniskové vzdálenosti ale podstatně jemněji a pozvolna.
Kresba v praxi
Zde se podíváme na kvalitu kresby objektivu při různých ohniskových vzdálenostech. Začneme ostřením na krátkou vzdálenost v řádu desítek centimetrů.
24mm ohnisko, clona F2,8 |
24mm ohnisko, clona F4 |
24mm ohnisko, clona F5,6 |
24mm ohnisko, clona F8 |
24mm ohnisko, clona F11 |
24mm ohnisko, clona F16 |
Střed je velmi ostrý už při plně otevřené cloně. Rohy na tom překvapivě také nejsou úplně špatně, ale do plné ostrosti jim ještě něco chybí. S přicloněním se nezlepšuje ani ostrost a ani nemizí mírná chromatická aberace. Při F8 jde vidět mírný nástup difrakce, při F11 je už docela viditelná a F16 opravdu nemá smysl používat. Obraz je neostrý a nekontrastní.
36mm ohnisko, clona F2,8 |
36mm ohnisko, clona F4 |
36mm ohnisko, clona F5,6 |
36mm ohnisko, clona F8 |
36mm ohnisko, clona F11 |
36mm ohnisko, clona F16 |
Na 36mm ohniskové vzdálenosti je opět ostrost dobrá už od nejnižších clon (pokud jde o středy). Rohy jsou naopak trochu více neostré a chytají duchy, s přicloněním se situace zlepšuje.
61mm ohnisko, clona F2,8 |
61mm ohnisko, clona F4 |
61mm ohnisko, clona F5,6 |
61mm ohnisko, clona F8 |
61mm ohnisko, clona F11 |
61mm ohnisko, clona F16 |
Se zazoomování na 61mm ohniskovou vzdálenost se lehce snížila středová ostrost a roste po mírném přiclonění. Rohy jsou opět s mírnými duchy, znovu ale stačí trochu clonit a vše se zlepšuje.
121mm ohnisko, clona F2,8 |
121mm ohnisko, clona F4 |
121mm ohnisko, clona F5,6 |
121mm ohnisko, clona F8 |
121mm ohnisko, clona F11 |
121mm ohnisko, clona F16 |
Druhá polovina ohniskového rozsahu už objektivu při snímání na krátké vzdálenosti moc nevoní. Střed se mi už ostřeji vyfotit nepodařilo, je vidět výraznou rohovou neostrost. S přicloněním se zlepšují středy i rohy, ale nikdy se nedosáhne na výrazně kontrastní obraz.
200mm ohnisko, clona F2,8 |
200mm ohnisko, clona F4 |
200mm ohnisko, clona F5,6 |
200mm ohnisko, clona F8 |
200mm ohnisko, clona F11 |
200mm ohnisko, clona F16 |
Ani na nejdelší ohniskové vzdálenosti není při plně otevřené cloně střed úplně nejostřejší, ale s přicloněním se to výrazně zlepšuje. Rohy jsou celkem dobré, ale pro trochu lepší ostrost je lepší trochu clonit. Nad F8 bych ale nechodil. Nyní zkusíme ostření na vzdálenost zhruba 25 až 30 metrů.
24mm ohnisko, clona F2,8 |
24mm ohnisko, clona F4 |
24mm ohnisko, clona F5,6 |
24mm ohnisko, clona F8 |
24mm ohnisko, clona F11 |
24mm ohnisko, clona F16 |
Znovu se ukazuje, že střed je velmi pěkný. Rohy jsou poměrně ostré, ale trocha přiclonění neuškodí, aby byly lepší a ostřejší. Nesmí se to ale přehánět, už u F8 se do snímků pomalu vkrádá difrakce obrazu (celoplošná neostrost).
36mm ohnisko, clona F2,8 |
36mm ohnisko, clona F4 |
36mm ohnisko, clona F5,6 |
36mm ohnisko, clona F8 |
36mm ohnisko, clona F11 |
36mm ohnisko, clona F16 |
Středová ostrost je vynikající, rohy jsou na tom rovněž docela dobře, zejména pokud se trochu přicloní (stačí F4). Clony přes F8 opět ukazují výrazný vliv difrakce.
56mm ohnisko, clona F2,8 |
56mm ohnisko, clona F4 |
56mm ohnisko, clona F5,6 |
56mm ohnisko, clona F8 |
56mm ohnisko, clona F11 |
56mm ohnisko, clona F16 |
Se zazoomováním na 56 milimetrů se ostrost středu moc nemění, stále je velmi dobrý i na nejnižších clonách. Dost pěkné jsou i rohy, které se s přicloněním dále zlepšují a dají se označit za plně ostré.
102mm ohnisko, clona F2,8 |
102mm ohnisko, clona F4 |
102mm ohnisko, clona F5,6 |
102mm ohnisko, clona F8 |
102mm ohnisko, clona F11 |
102mm ohnisko, clona F16 |
U 102mm ohniskové vzdálenosti už střed až tak ostrý a kontrastní není a chce to trošku přiclonit. Rohy jsou neostré a solidní ostrost získávají až při F8. To se už ale zase potýkáte s difrakcí obrazu.
145mm ohnisko, clona F2,8 |
145mm ohnisko, clona F4 |
145mm ohnisko, clona F5,6 |
145mm ohnisko, clona F8 |
145mm ohnisko, clona F11 |
145mm ohnisko, clona F16 |
Se 145mm ohniskovou vzdáleností je pro slušnou ostrost středu opět dobré trošku přiclonit, nicméně i při F2,8 jsou výsledky velmi pěkné. Rohy jsou o něco ostřejší než v minulém případě, hodně zajímavá je ale neostrost levého spodního rohu při F4. Na F2,8 je roh ostřejší a na F5,6 také. Zde pro ostré rohy postačí oněch F5,6.
200mm ohnisko, clona F2,8 |
200mm ohnisko, clona F4 |
200mm ohnisko, clona F5,6 |
200mm ohnisko, clona F8 |
200mm ohnisko, clona F11 |
200mm ohnisko, clona F16 |
Maximální zoom přináší dostatečnou středovou ostrost (ale ne řezavou), rohy jsou na tom s výjimkou levého spodního dost dobře. Toto bude problém daného kusu a celkově lze říct, že bezproblémová RX0 má na 200mm ohniskové vzdálenosti solidně ostré rohy už při nejnižší cloně.
Chromatická aberace
V této kapitole se podíváme na problematiku chromatické aberace. Budou prezentovány obrázky z JPEGu a RAWu převedeného přes Camera Raw (v RawTherapee je aberace trochu výraznější).
24mm ohnisko, clona F2,8 (JPEG)
24mm ohnisko, clona F2,8 (RAW)
24mm ohnisko, clona F5,6 (JPEG)
24mm ohnisko, clona F5,6 (RAW)
24mm ohnisko, clona F11 (JPEG)
24mm ohnisko, clona F11 (RAW)
RAW u nízkých clon ukazuje docela viditelnou chromatickou aberaci, ta ale u vyšších clon mizí a rovněž JPEG je schopen ji alespoň částečně potlačit.
35mm ohnisko, clona F2,8 (JPEG)
35mm ohnisko, clona F2,8 (RAW)
35mm ohnisko, clona F5,6 (JPEG)
35mm ohnisko, clona F5,6 (RAW)
35mm ohnisko, clona F16 (JPEG)
35mm ohnisko, clona F16 (RAW)
U 35mm ohniskové vzdálenosti se situace opakuje, chromatická aberace je viditelná nejvíce u plně otevřené clony v RAWu. JPEGy a přiclonění tuto vadu snižují.
62mm ohnisko, clona F2,8 (JPEG)
62mm ohnisko, clona F2,8 (RAW)
62mm ohnisko, clona F5,6 (JPEG)
62mm ohnisko, clona F5,6 (RAW)
62mm ohnisko, clona F11 (JPEG)
62mm ohnisko, clona F11 (RAW)
U 62mm ohniskové vzdálenosti se už chromatická aberace téměř nevyskytuje, a to ani v RAWu.
119mm ohnisko, clona F2,8 (JPEG)
119mm ohnisko, clona F2,8 (RAW)
119mm ohnisko, clona F5,6 (JPEG)
119mm ohnisko, clona F5,6 (RAW)
119mm ohnisko, clona F11 (JPEG)
119mm ohnisko, clona F11 (RAW)
119mm ohnisková vzdálenost přináší spíše jemné duchy. S přicloněním se tato vada mírní jen trochu.
200mm ohnisko, clona F2,8 (JPEG)
200mm ohnisko, clona F2,8 (RAW)
200mm ohnisko, clona F5,6 (JPEG)
200mm ohnisko, clona F5,6 (RAW)
200mm ohnisko, clona F11 (JPEG)
200mm ohnisko, clona F11 (RAW)
Maximální ohnisková vzdálenost ukazuje trochu více aberace. Z barevných změn pak přicloněním přechází spíše v lehké duchy.