Recenze  |  Aktuality  |  Články
Doporučení  |  Diskuze
Fotoškola  |  Seriály
Fotoaparáty  |  Objektivy
Fotomobily  |   Software
Příslušenství  |  Ostatní
Svět hardware  |  TV Freak
Svět mobilně

Sony Cyber-shot RX100 IV (RX100M4): zase o něco lepší

14.2.2017, Milan Šurkala, recenze: specifikace produktu
Úspěšná řada kompaktů Cyber-shot RX100 zahrnuje už několik modelů, my se dnes podíváme na ten čtvrtý. Má vysoce světelný objektiv, výklopný displej a podporuje vysokorychlostní video až při 1000 fps.
Vyzkoušíme focení v protisvětle. Zde půjde o výkony senzoru i objektivu.


Sony Cyber-shot RX100 IV protisvětlo 1

expoziční čas 1/640 s, clona F5,6, citlivost ISO 125, ohnisko 24 mm, klikněte pro zvětšení



Tento snímek byl vyfocený bez prosvětlovacích technologií. Krajina je tmavá a kresba je místy slabší, uprostřed ale solidní. V obrazu se vyskytují odlesky objektivu (fialové fleky).


Sony Cyber-shot RX100 IV protisvětlo DRO 1

expoziční čas 1/160 s, clona F4, citlivost ISO 125, ohnisko 24 mm, klikněte pro zvětšení



Funkce DRO prosvětlila stíny, které nyní nejsou tak tmavé, kresba v nich je přijatelná. Můžete se podívat i na snímek ve formátu RAW.


Sony Cyber-shot RX100 IV protisvětlo HDR 1

expoziční čas 1/640 s, clona F5,6, citlivost ISO 125, ohnisko 24 mm, klikněte pro zvětšení



Nakonec tu máme ještě HDR. To funguje velmi dobře, připravte se ale na to, že odlesky objektivu budou výraznější. Jemná kresba se může rozpíjet.


Sony Cyber-shot RX100 IV protisvětlo 2

expoziční čas 1/160 s, clona F5,6, citlivost ISO 125, ohnisko 24 mm, klikněte pro zvětšení



Zde je to s odlesky trochu lepší, nicméně pořád jde vidět mírné fialové oblasti okolo slunce.


Sony Cyber-shot RX100 IV protisvětlo 3

expoziční čas 1/320 s, clona F5,6, citlivost ISO 125, ohnisko 24 mm, korekce +0,3 EV, klikněte pro zvětšení



Zde jsem použil HDR režim, který výrazně zlepšil prokreslenost stínů a jasů. Přesto je v obloze výrazný přepal. Pokud HDR nenecháte na automatice a zvolíte rozšíření dynamického rozsahu manuálně (u HDR lze nastavit rozšíření o 1 až 6 EV), můžete míru přepalů ještě snížit.


Sony Cyber-shot RX100 IV protisvětlo 4

expoziční čas 1/80 s, clona F2,8, citlivost ISO 125, ohnisko 24 mm, korekce -1 EV, klikněte pro zvětšení



Na tomto snímku není naštěstí žádný odlesk, potěšila mě i slušná kresba ve stínech. Rohová ostrost by mohla být i lepší. K dispozici je také RAW verze snímku. Dynamický rozsah je slušný, ze stínů dostanete rozumnou kresbu zejména uprostřed, nicméně musíte počítat s jasovým šumem a pokud to přeženete, nečekejte moc výrazné barvy.


Sony Cyber-shot RX100 IV protisvětlo 5

expoziční čas 1/100 s, clona F4, citlivost ISO 125, ohnisko 24 mm, korekce +0,7 EV, klikněte pro zvětšení



Opět je vidět výrazné odlesky objektivu (fialové paprsky). Můžete se podívat na RAW snímek. Díky solidnímu dynamickému rozsahu můžete zachránit vesměs všechny přepaly na sněhu.


Sony Cyber-shot RX100 IV protisvětlo 6

expoziční čas 1/30 s, clona F7,1, citlivost ISO 160, ohnisko 24 mm, klikněte pro zvětšení



Pokud přicloníte a do cesty se vám dostanou např. větve stromů, můžete se dočkat dokonce takto šílených odlesků. Nebojte se ale, není to až tak typické chování.


Sony Cyber-shot RX100 IV protisvětlo 7

expoziční čas 1/160 s, clona F5,6, citlivost ISO 125, ohnisko 24 mm, klikněte pro zvětšení



Tato scéna má extrémní dynamický rozsah, silné stíny a nasvícený sníh, to je hodně těžké i pro mnohem dražší přístroje. Ve větvích můžete vidět chromatickou aberaci. K dispozici je také RAW snímek. Tam dobře uvidíte, že dynamický rozsah čipu je hodně slušný. Stíny lze hodně prokreslit, také ve světlech toho zachráníte vcelku dost. To ale neznamená, že zachráníte všechno, stále zůstanou rozsáhlé přepaly.


Sony Cyber-shot RX100 IV protisvětlo HDR 7

expoziční čas 1/125 s, clona F5,6, citlivost ISO 125, ohnisko 24 mm, klikněte pro zvětšení



HDR je na tom o něco lépe, přepaly jsou výrazně menší a celková kresba hodně potěší. Výborná práce. 

Autor: Milan Šurkala
Vystudoval doktorský program v oboru informatiky a programování se zaměřením na počítačovou grafiku. Nepřehlédněte jeho seriál Fotíme s Koalou o základech fotografování.