Recenze  |  Aktuality  |  Články
Doporučení  |  Diskuze
Fotoškola  |  Seriály
Fotoaparáty  |  Objektivy
Fotomobily  |   Software
Příslušenství  |  Ostatní
Svět hardware  |  TV Freak
Svět mobilně

Sony Cyber-shot RX100: terminátor zrcadlovek

7.8.2012, Milan Šurkala, recenze: specifikace produktu
Velký 1" Exmor CMOS čip, 20MPx rozlišení, objektiv Carl Zeiss se světelností F1,8, progresivní Full HD video a mnoho dalšího. To jsou vizitky nového profi kompaktu od Sony, který se k nám dostal na test. Jaký bude ve skutečnosti? Je 20 MPx moc, nebo akorát?

Měření rychlosti


Fotoaparát je poháněn rychlým procesorem BIONZ. K testu rychlosti jsem použil SDHC UHS-I kartu Transcend s přenosovou rychlostí až 85 MB/s.
  • První snímek - 2,35 sekundy
  • První snímek se zoomem - 4,95 sekundy
  • Snímek bez namáčknutí wide - 0,35 sekundy
  • Snímek bez namáčknutí tele - 0,25 sekundy a více
  • Odezva na spoušť - OK
  • Prodleva mezi snímky JPEG - 0,9 sekundy
  • Prodleva mezi snímky RAW - 0,9 sekundy
  • Prodleva mezi snímky RAW+JPEG - 0,9 sekundy (po 9 snímcích 1,95 sekundy)
  • Prodleva mezi snímky s bleskem - 1,5 sekundy
  • Prodleva mezi snímky s HDR - 7 sekund
  • Sekvenční snímání JPEG - 2,2 fps
  • Sekvenční snímání RAW - 1,95 fps (po 13 snímcích 0,75 fps)
  • Sekvenční snímání RAW+JPEG - 1,9 fps (po 9 snímcích 0,55 fps, ukládání 8 sekund)
  • Sekvenční snímání Hi JPEG - 6,8 fps (po 10 snímcích 0,95 fps)
  • Sekvenční snímání Hi RAW - 4,9 fps (po 8 snímcích 0,75 fps, ukládání 8 sekund)
  • Sekvenční snímání Hi RAW+JPEG- 4,8 fps (po 6 snímcích 0,55 fps, ukládání 8 sekund)
  • Přezoomování - 1,8 sekundy

Fotoaparát nabíhá trošku déle, ale jinak dělá jen radost. Ostří dostatečně rychle, u delších ohnisek hodně záleží na předostření. Pokud je předostřeno, fotí téměř okamžitě, pokud ne, honí správnou rovinu zaostření asi lehce přes půl sekundy. Prodlevy mezi snímky jsou velmi krátké, sekvenční snímání nabízí slušnou rychlost a rychlou práci s bufferem.


Vyvážení bílé, barvy


Systém vyvážení bílé mají fotoaparáty Sony dost dobře udělaný a ani RX100 není výjimkou. Podání barviček se mi osobně hodně líbí, čemuž dopomáhá i dobrá expoziční automatika. Máte tu spoustu předvoleb vyvážení i možnost je poupravit.


Auto



Denní světlo
 

Stín



Oblačno
 

Žárovky



Zářivka - Teplá bílá
 

Zářivka - Chladná bílá



Zářivka - Denní bílá
 

Zářivka - Denní světlo



Blesk
 

2500 K

10000 K

Dále tu najdete několik barevných režimů.


standard



živé
 

portrét



krajina
 

západ slunce

černobílá

U těchto režimů můžete upravit i ostrost, saturaci (s výjimkou černobílé) a kontrast. Dále je tu několik barevných efektů.



bez efektu



dětský fotoaparát



pop-artové barvy



posterizace černobílá



posterizace barevná



retrofotografie



měkký high-key



částečná barva - červená



částečná barva - zelená



částečná barva - modrá



částečná barva - žlutá



vysoce kontrastní ČB




Optický a digitální zoom


Objektiv Carl Zeiss nabízí jen 3,6× optický zoom, na jehož projevy se můžete podívat na následujících snímcích.




expoziční čas 1/250 s, clona F5,6, citlivost ISO 125, ohnisko 28 mm, klikněte pro zvětšení



Úhel záběru je na dnešní poměry jen klasicky širokoúhlý, ale i s 28mm ohniskem se dá velmi dobře žít. Středová ostrost a detailnost je vynikající, vždyť běžné kompakty většinou ani nemají kresbu ve trávě, zde je výborná. Směrem k rohům se lehce zhoršuje ostrost. Můžete se podívat i na RAW snímek.




expoziční čas 1/160 s, clona F5,6, citlivost ISO 125, ohnisko 100 mm, klikněte pro zvětšení



Přiblížení je jen mírné, ale pro běžné použití je to dostatečné a univerzálnější než u zrcadlovek se základním setovým objektivem. Kresba je znovu vynikající a ostrá, jen v rozích je trošku slabší.




expoziční čas 1/500 s, clona F5,6, citlivost ISO 125, ohnisko 28 mm, klikněte pro zvětšení



Znovu se můžete podívat na projev tradiční 28mm ohniskové vzdálenosti, úhel záběru je standardně širokoúhlý. Výsledek je fantastický, krásně detailní a ostrý, což platí zejména o prostřední části.




expoziční čas 1/320 s, clona F5,6, citlivost ISO 125, ohnisko 100 mm, klikněte pro zvětšení



Pravá polovina je trošku slabší, ale jinak je snímek skutečně velmi dobrý. Vysoké rozlišení čipu nepřišlo vniveč a skutečně dává mnoho detailů navíc ve srovnání s konkurencí. Můžete se podívat na RAW. Ten nepůsobí tak ostře, je ale dosti detailní.




expoziční čas 1/500 s, clona F5,6, citlivost ISO 125, ohnisko 100 mm + 2× Clear Image Zoom, klikněte pro zvětšení



Clear Image Zoom sice slibuje nesnižování kvality, to je ale při 2× digitálním zoomu přeci jen patrné.




expoziční čas 1/500 s, clona F5,6, citlivost ISO 125, ohnisko 100 mm + 4× digitální zoom, klikněte pro zvětšení



K dispozici je i 4× digitální zoom, tam je ale pochopitelně ztráta detailů ještě více dramatická (v podstatě se jedná o 1,25MPx výřez resamplovaný na 20 MPx).


Protisvětlo


Tato kapitola bude trochu delší, protože fotoaparát nabízí jak technologii DRO na prosvětlení stínů (v pěti různých sílách nastavení), tak i třísnímkový HDR režim, kde mohou být rozdíly expozice 0,5 až 3 EV (celkově tedy rozšíření dynamického rozsahu o 1 až 6 EV).




expoziční čas 1/800 s, clona F5,6, citlivost ISO 125, ohnisko 28 mm, klikněte pro zvětšení



Expozice je nastavena pěkně, krajina se ještě netopí ve stínech a obloha má ve většině plochy kresbu, nicméně kresebně velmi těžké osvícené mraky se už zachránit nepodařilo. Chválím rozumné detaily ve stínech, trochu slabší je to s odlesky objektivu (naštěstí jsou aspoň trochu "efektní"). Můžete se podívat na snímek v RAWu. Hodnocení dynamického rozsahu je trochu nejisté, protože RAW prozatím nelze otevřít v Camera Raw, a tak jsem musel použít Image Data Converter, který může s jasy pracovat jinak. Podle tohoto programu to vypadá, že je tu velká rezerva ve stínech, ale poměrně malá v jasech.




expoziční čas 1/100 s, clona F5,6, citlivost ISO 125, ohnisko 28 mm, klikněte pro zvětšení



Blízko slunce dochází ke ztrátě kresby tenkých větví, jinak je obraz velmi pěkný a jen místy zamrzí trochu chromatické aberace. I zde je k dispozici RAW. V ploše snímku lze vidět modrý a zelený odlesk objektivu.




expoziční čas 1/800 s, clona F6,3, citlivost ISO 125, ohnisko 28 mm, klikněte pro zvětšení



Expozičně velmi těžká scéna. Krajina je spíše jen siluetou, ale přesto je v ní solidní (tzn. odšumováním nerozmazaná) kresba. Prosvícené mraky jsou pro fotoaparát nepřekonatelné, ale toto by jen tak nějaký přístroj nezvládnul. Dynamický rozsah této scény je enormní.




expoziční čas 1/800 s, clona F6,3, citlivost ISO 125, ohnisko 28 mm, klikněte pro zvětšení



Technologie DRO krajinu trochu prosvětlila. Šum narostl jen trochu, kresba je dobrá, byť nepříliš kontrastní. DRO rozhodně funguje pěkně (prosvětluje stíny, nicméně na silné jasy nesahá). K dispozici je RAW.




expoziční čas 1/800 s, clona F6,3, citlivost ISO 125, ohnisko 28 mm, klikněte pro zvětšení



Hardwarové HDR dává snímku úplně jiný náboj. Krajina je prosvětlenější a zároveň kontrastní, obloha má mnohem méně přepalů. Dole vlevo si lze všimnout zvláštních artefaktů, většina snímků je ale bez nich.




expoziční čas 1/640 s, clona F5,6, citlivost ISO 125, ohnisko 35 mm, klikněte pro zvětšení



I na tomto snímku vidíte velmi pěknou kresbu ve stínech. Obloha to zde moc "nedává", ale jak již bylo řečeno, tento typ oblohy je extrémně náročný na prokreslení.




expoziční čas 1/640 s, clona F5,6, citlivost ISO 125, ohnisko 35 mm, klikněte pro zvětšení



V takových podmínkách ale může krásně zafungovat hardwarové HDR. Krajina je ještě světlejší a krásně kontrastní, obloha je bez přepalů.




expoziční čas 1/400 s, clona F5,6, citlivost ISO 125, ohnisko 53 mm, klikněte pro zvětšení



Jak jsme si už všimli, objektiv občas dělá zelené a modré odlesky v obraze. Na delších ohniscích má ale trochu větší problém, a to zejména v situaci, kde je slunce na hraně záběru. Pak se vyskytují silné fialové světelné závoje. Bohužel jde o typický projev většiny objektivů v takových podmínkách a RX100 v tomto není výrazně horší než spousta jiných kompaktů i objektivů zrcadlovek. Je ale škoda, že se zde antireflexní vrstvy T* zas až tak moc nepředvedly.

Autor: Milan Šurkala
Vystudoval doktorský program v oboru informatiky a programování se zaměřením na počítačovou grafiku. Nepřehlédněte jeho seriál Fotíme s Koalou o základech fotografování.