Recenze  |  Aktuality  |  Články
Doporučení  |  Diskuze
Fotoškola  |  Seriály
Fotoaparáty  |  Objektivy
Fotomobily  |   Software
Příslušenství  |  Ostatní
Svět hardware  |  TV Freak
Svět mobilně

Sony Cyber-shot RX100: terminátor zrcadlovek

7.8.2012, Milan Šurkala, recenze: specifikace produktu
Velký 1" Exmor CMOS čip, 20MPx rozlišení, objektiv Carl Zeiss se světelností F1,8, progresivní Full HD video a mnoho dalšího. To jsou vizitky nového profi kompaktu od Sony, který se k nám dostal na test. Jaký bude ve skutečnosti? Je 20 MPx moc, nebo akorát?

Noční scéna


Pro noční focení je fotoaparát jako stvořený. Má spolehlivý autofokus, pro focení z ruky tu jsou multiexpoziční režimy a výborná světelnost, pro focení ze stativu naopak dostatečná nabídka časů i clon.




expoziční čas 13 s, clona F6,3, citlivost ISO 80, ohnisko 65 mm, klikněte pro zvětšení



Detaily jsou vynikající, vždyť je možné přečíst i některé registrační značky aut. Šum v podstatě není, zamrzí jen nevzhledné "skoro-hvězdičky" kolem světel. K dispozici dávám snímek v RAWu. Dále se podíváme na výřezy při různých citlivostech, a to jak v JPEGu, tak i v RAWu. Vlevo je výřez z JPEGu, vpravo pak z RAWu.




ISO 80



Nejnižší citlivost je naprosto bez problémů. Vše je ostré a detailní.




ISO 100



Ani ISO 100 nevykazuje žádné potíže, je v podstatě bez šumu.




ISO 200



Dokonce i ISO 200 je krásné a detailní, RAW velice mírně barevně flekatí.




ISO 400



JPEGy jsou i nadále krásně čisté, RAWy už ukazují barevné flíčky. Stále jde ale o velmi detailní snímky.




ISO 800



ISO 800 už začíná být trochu problematická citlivost. RAWy začínají lehce hrát barvami, JPEG toto ale barevně velmi dobře odšumuje (negativem tohoto procesu je mírná ztráta barevnosti). Detaily jsou i nadále velmi dobré.




ISO 1600



Je až překvapivé, jak jsou JPEGy i při ISO 1600 dobré. Pochopitelně méně výrazné detaily (ve stínech) už začínají mizet a barvy se ztrácet, na profi kompakt je to ale dobrá práce.




ISO 3200



Při citlivosti ISO 3200 se v RAWech začínají objevovat modré vypálené pixely. JPEGy jsou i nadále docela detailní (ve světlech), ale ztrácí hodně barev.




ISO 6400



Nejvyšší citlivost je v RAWu pořádně flekatá, JPEGy vypadají solidně jen v dobře nasvícených plochách. Stíny jsou už v podstatě bez kresby.


Standardní scéna


Dále se můžete podívat na dva standardní snímky.




expoziční čas 1/400 s, clona F5,6, citlivost ISO 125, ohnisko 60 mm, klikněte pro zvětšení



V nepříjemném protisvětle s delšími ohnisky čekejte světelné závoje, trochu pomůže si přistínit rukou (zde je to horší ještě o vzdušný závoj). Kresba je solidní, horní pravý roh je ale trochu slabší. K dispozici je i RAW snímek.




expoziční čas 1/640 s, clona F5,6, citlivost ISO 125, ohnisko 44 mm, klikněte pro zvětšení



Snímek vykazuje opravdu velmi pěkné detaily, fotoaparát se dokonce snaží vykreslit lišty na šedé zdi, které jen tak nějaký fotoaparát nezvládne.

Autor: Milan Šurkala
Vystudoval doktorský program v oboru informatiky a programování se zaměřením na počítačovou grafiku. Nepřehlédněte jeho seriál Fotíme s Koalou o základech fotografování.