Recenze  |  Aktuality  |  Články
Doporučení  |  Diskuze
Fotoškola  |  Seriály
Fotoaparáty  |  Objektivy
Fotomobily  |   Software
Příslušenství  |  Ostatní
Svět hardware  |  TV Freak
Svět mobilně

Sony NEX-5: netradiční minimalista

15.9.2010, Milan Šurkala, recenze: specifikace produktu
Velkou konkurencí zrcadlovek jsou kompakty s výměnnými objektivy. My dnes otestuje Sony NEX-5, který disponuje APS-C čipem Exmor HD CMOS. Vyzkoušeli jsme tento malý fotoaparát se základním 18-55mm i 16mm pancake objektivem.

Měření rychlosti


Vysokou rychlost přístroje by měl zajistit procesor BIONZ. K testu byla použita velmi rychlá SDHC karta SanDisk Extreme Class 10 s kapacitou 4 GB a rychlosti čtení i zápisu 30 MB/s. U sekvenčního snímání se nezapočítává první snímek v času 0,00 s.
  • První snímek - 1,5 až 1,9 sekundy (Náběh se rovná spíše rychlému kompaktu než zrcadlovce. Určitě zde vidím prostor pro vylepšení, ale pro běžné použití je to čas dostatečně rychlý.)
  • Snímek bez namáčknutí wide - 0,5 sekundy (Fotoaparát sám průběžně ostří, doostření je pak velmi rychlé. V praxi se obecně dosahuje polovina sekundy, což by v dané třídě určitě mohlo být i lepší.)
  • Snímek bez namáčknutí tele - 0,5 až 0,9 sekundy (Při úspěšném průběžném ostření se dosahuje první čas, pokud se ostří rychle na úplně jinou vzdálenost, čas stoupá k 0,9 sekundy a může být i delší.)
  • Snímek bez namáčknutí pancake - 0,35 až 0,85 sekundy (Průběžné ostření umožní dosáhnout velmi slušný čas 0,35 sekundy, jinak se při kompletním novém ostření budete pohybovat těsně pod sekundou.)
  • Snímek s namáčknutím - OK
  • Čas snímek-snímek JPEG - 1,5 sekundy (Čas mezi snímky je přijatelný, ve své třídě průměrný.)
  • Čas snímek-snímek RAW - 1,5 sekundy (Totéž)
  • Čas snímek-snímek RAW+JPEG - 1,9 sekundy (Při snímání do RAW i JPEG se rychlost trochu zhoršuje. Ve všech případech je nutno najít ten správný moment, kdy lze fotit. Nesmíte ani moc brzy, ani moc pozdě, jinak se ukáže vyfocený snímek a zdržení je několikasekundové.)
  • Čas snímek-snímek s bleskem - 2,2 sekundy (Blesk focení trochu zpomaluje, stále jde o slušnou rychlost.)
  • Čas snímek-snímek DRO - 1,9 sekundy (Prosvětlování stínů je na rychlosti trochu znát.)
  • Čas snímek-snímek HDR - 5,3 sekundy (Vyfocení tří snímků HDR a jejich sloučení je poměrně rychlé a zde nevidím žádný problém.)
  • Sekvenční snímání JPEG - 1,9 fps (5,25 sekundy na 11 snímků)
  • Sekvenční snímání RAW - 1,95 fps (3,6 sekundy na 8 snímků, poté 0,45 fps - 8,6 sekundy na 5 snímků.)
  • Sekvenční snímání RAW+JPEG - 2,3 fps (2,6 sekundy na 7 snímků, poté 0,4 fps - 7,3 sekundy na 4 snímky.)
  • Rychlé sekvenční snímání JPEG - 6,5 fps (2,6 sekundy na 18 snímků, poté 1,65 fps - 7,2 sekundy na 13 snímků.)
  • Rychlé sekvenční snímání RAW - 6,65 fps (0,9 sekundy na 7 snímků, poté 0,45 fps - 8,5 sekundy na 5 snímků.)
  • Rychlé sekvenční snímání RAW+JPEG - 6,65 fps (0,9 sekundy na 7 snímků, poté 0,35 fps - 11 sekundy na 5 snímků, s pomalejší kartou cca 10MB/s rychlost jen necelých 0,3 fps.)

Svou svižností sice Sony NEX-5 nijak nenadchne, ale také nezdržuje. Uvítal bych rychlejší ostření i v případě, že přístroj průběžně nepředostří (průběžná verze však funguje výborně a v praxi většinou přístroj ostří rychle). Také by neuškodily kratší prodlevy mezi snímky. Naopak potěší rychlé sekvenční snímání.


Optický a digitální zoom


U obou objektivů jsem se podíval na rozsah ohnisek. U pancaku to bylo jednoduché, má je jediné ohnisko.


expoziční čas 1/160 s, clona F6,3, citlivost ISO 200, ohnisko 16 (24) mm, 16mm objektiv, klikněte pro zvětšení

Úhel záběru je výrazný díky 24mm ohnisku. Ostrost a detailnost jsou dobré, snad s jen výjimkou rohů. Bohužel je zde trochu chromatické aberace. S fotografií si můžete pohrát i v RAW formátu.


expoziční čas 1/125 s, clona F9, citlivost ISO 200, ohnisko 18 (27) mm, 18-55mm objektiv, klikněte pro zvětšení

Se zoomovým objektivem je úhel záběru trochu menší, ale pořád značně širokoúhlý. Ostrost je velmi dobrá po celé ploše a překvapivě tento základní "seťák" produkuje kvalitnější výstup než pevný pancake objektiv. I zde je však chromatická aberace.


expoziční čas 1/160 s, clona F7,1, citlivost ISO 200, ohnisko 55 (82) mm, 18-55mm objektiv, klikněte pro zvětšení

Trojnásobný zoom znamená jen velmi malé přiblížení objektů. Ostrost uprostřed je velmi dobrá, ale rohová ostrost je opravdu dost špatná.


expoziční čas 1/400 s, clona F6,3, citlivost ISO 200, ohnisko 16 (24) mm, 16mm objektiv, klikněte pro zvětšení

Pancake se opět předvedl velmi širokým úhlem záběru. Detailů je zde poměrně dost, ale o nějaké nadprůměrné ostrosti se ještě mluvit nedá.


expoziční čas 1/250 s, clona F7,1, citlivost ISO 200, ohnisko 18 (27) mm, 18-55mm objektiv, klikněte pro zvětšení

18-55mm objektiv má poměrně slušnou ostrost středovou i rohovou. Úhel záběru je dostatečný.


expoziční čas 1/250 s, clona F8, citlivost ISO 200, ohnisko 55 (82) mm, 18-55mm objektiv, klikněte pro zvětšení

Přiblížení je opět poměrně malé. Ostrost a detailnost jsou velmi dobré, bohužel rohy jsou na nejdelším ohnisku opět velmi neostré.


Protisvětlo


Díky hardwarovému HDR režimu vypadá být Sony NEX-5 poměrně slušným přístrojem do protisvětla. Otázkou je, co na to objektivy.


expoziční čas 1/200 s, clona F6,3, citlivost ISO 200, ohnisko 16 (24) mm, 16mm objektiv, klikněte pro zvětšení

Pancake objektiv bohužel vykazuje chromatickou aberaci a občas i odlesky (vhodným nasměrováním se jich ale většinou dá zbavit).


expoziční čas 1/80 s, clona F5,6, citlivost ISO 200, ohnisko 18 (27) mm, 18-55mm objektiv, klikněte pro zvětšení

U zoomového objektivu odlesky občas také vznikají, ale tohle není případ této fotografie. Tolik netrpí ani na chromatickou aberaci.


expoziční čas 1/80 s, clona F5,6, citlivost ISO 200, ohnisko 18 (27) mm, 18-55mm objektiv, klikněte pro zvětšení

Velký jasový kontrast mezi světlým nebem a tmavým nebem vede k jasově poměrně nevyrovnané fotografii.


expoziční čas 1/80 s, clona F5,6, citlivost ISO 200, ohnisko 18 (27) mm, 18-55mm objektiv, klikněte pro zvětšení

Stačí ale zapnout HDR, které vyfotí tři snímky s různou expozicí. Ty se pak velmi rychle složí dohromady, což vede k fotografii, která má velmi dobře prokreslené nebe i krajinu, a to bez vyššího šumu.


expoziční čas 1/800 s, clona F7,1, citlivost ISO 200, ohnisko 16 (24) mm, 16mm objektiv, klikněte pro zvětšení

Dynamický rozsah čipu určitě není špatný. Nebe se sice přepaluje a krajina je trochu tmavší, ale v těchto podmínkách má spousta fotoaparátů větší problémy. Nicméně se podívejme, co se scénou udělá HDR.


expoziční čas 1/800 s, clona F7,1, citlivost ISO 200, ohnisko 16 (24) mm, 16mm objektiv, klikněte pro zvětšení

Výborná práce. Krajina je krásně prokreslena a obloha se podstatně méně přepaluje. Vzhledem k tomu, jak rychle se HDR dá pořídit a zpracovat, je to vynikající možnost, jak výrazně rozšířit již tak docela slušný dynamický rozsah čipu. Sami se můžete přesvědčit na několika přiložených RAW souborech, že z téměř bílé oblohy lze vytáhnout velmi slušnou kresbu při překvapivě malém šumu. Dále se podíváme na problematiku chromatické aberace a nepříjemných barevných kontur.


18mm ohnisko, clona F3,5


18mm ohnisko, clona F8


18mm ohnisko, clona F22

Základní zoomový objektiv na nejširším ohnisku v rozích na chromatickou aberaci trpí. Je poměrně výrazná a přístroj ji neodstraňuje.


35mm ohnisko, clona F4,5


35mm ohnisko, clona F8


35mm ohnisko, clona F25

Střední ohniska jsou tímto problémem také postižena, ale už ne v takové míře. Kolem větví se ukazují modrofialové kontury a nerozjíždí se jednotlivé barvy jako u nejširšího ohniska.


55mm ohnisko, clona F5,6


55mm ohnisko, clona F11


55mm ohnisko, clona F32

Na nejdelším ohnisku se chromatická aberace a podobné chyby až tolik neprojevují. Každopádně u plně otevřené clony je vidět silná rohová neostrost (výřezy snímků jsou brány z rohů snímků). Ještě následuje 16mm pancake objektiv.


16mm ohnisko, clona F2,8


16mm ohnisko, clona F5,6


16mm ohnisko, clona F11


16mm ohnisko, clona F22

Pancake objektiv na tom rovněž není právě růžově. Na nízkých clonách lze vidět fialové kontury včetně rohové neostrosti, to se ale na dalších ohniscích výrazně zlepšuje. Kontury však zůstávají pořád.


Autor: Milan Šurkala
Vystudoval doktorský program v oboru informatiky a programování se zaměřením na počítačovou grafiku. Nepřehlédněte jeho seriál Fotíme s Koalou o základech fotografování.