Recenze  |  Aktuality  |  Články
Doporučení  |  Diskuze
Fotoškola  |  Seriály
Fotoaparáty  |  Objektivy
Fotomobily  |   Software
Příslušenství  |  Ostatní
Svět hardware  |  TV Freak
Svět mobilně

Sony SAL-18250 (DT 18-250mm F3,5-6,3)

21.1.2013, Milan Šurkala, recenze
Přinášíme recenzi dalšího objektivu pro fotoaparáty Sony s paticí A (A-mount). Dnes je to ultrazoomový objektiv DT 18-250mm F3,5-6,3 s téměř 14× optickým zoomem. Bude tento objektiv nejen univerzální, ale také opticky nadprůměrný?

Sférické zkreslení


Pokud využijete automatickou korekci zkreslení SLT fotoaparátů, pak se se zkreslením v podstatě nesetkáte. Na nejširším ohnisku je tu velmi lehké, v podstatě neznatelné sférické zkreslení s hodnotou +0,2 %, u nejdelšího ohniska je to naopak velmi mírné poduškovité zkreslení (-0,2 %). V RAWu, případně v JPEGu bez korekce je to ale o něčem jiném. Na nejširším ohnisku si lze všimnout dost silné sférické zkreslení (+4,5 %), na nejdelším pak středně silné poduškovité (-0,9 %).


18mm ohnisko (s korekcí)



250mm ohnisko (s korekcí)
 

18mm ohnisko (bez korekce)

250mm ohnisko (bez korekce)



Vinětace


S nejnižší clonou je vinětace (ztmavení rohů) dost výrazné v celém ohniskovém rozsahu (0,8 až 1,5 EV), s korekcí této chyby fotoaparátem se ale tato vada o něco snižuje. Střední clony se pohybují okolo 0,5 EV, což už není mnoho a je to na hranici pozorovatelnosti, zde už korekce moc nepomáhá a dokonce u některých ohniskových vzdáleností je vinětace výraznější. S vysokými clonami je vinětace nízká.






Chromatická aberace


Na kontrastních hranách posoudíme úroveň chromatické aberace, a to jak v JPEGu s její korekcí, tak i v RAWu bez korekce.



18 (27)mm ohnisko, clona F3,5 (s korekcí)



18 (27)mm ohnisko, clona F3,5 (bez korekce)



18 (27)mm ohnisko, clona F8 (s korekcí)



18 (27)mm ohnisko, clona F8 (bez korekce)



18 (27)mm ohnisko, clona F22 (s korekcí)



18 (27)mm ohnisko, clona F22 (bez korekce)



Objektiv trpí na střední chromatickou aberaci, fotoaparáty Sony ji ale velmi dobře maskují, takže i z RAWu ji pravděpodobně velmi snadno odstraníte.



35 (52)mm ohnisko, clona F4,5 (s korekcí)



35 (52)mm ohnisko, clona F4,5 (bez korekce)



35 (52)mm ohnisko, clona F8 (s korekcí)



35 (52)mm ohnisko, clona F8 (bez korekce)



35 (52)mm ohnisko, clona F29 (s korekcí)



35 (52)mm ohnisko, clona F29 (bez korekce)



U 35mm ohniska nenajdete barevné změny na hranách, spíše zde uvidíte jemné duchy. S přicloněním se situace zlepšuje.



60 (90)mm ohnisko, clona F5 (s korekcí)



60 (90)mm ohnisko, clona F5 (bez korekce)



60 (90)mm ohnisko, clona F8 (s korekcí)



60 (90)mm ohnisko, clona F8 (bez korekce)



60 (90)mm ohnisko, clona F32 (s korekcí)



60 (90)mm ohnisko, clona F32 (bez korekce)



Ani u 60mm ohniska (90mm přepočteného) se nevyskytují barevné změny, výraznější jsou duchové na nižších clonách.



135 (202)mm ohnisko, clona F5,6 (s korekcí)



135 (202)mm ohnisko, clona F5,6 (bez korekce)



135 (202)mm ohnisko, clona F11 (s korekcí)



135 (202)mm ohnisko, clona F11 (bez korekce)



135 (202)mm ohnisko, clona F36 (s korekcí)



135 (202)mm ohnisko, clona F36 (bez korekce)



U 135mm ohniska se situace mění, zejména u nižších clon je vidět hodně silnou chromatickou aberaci, kterou nedokáže plně odstranit ani systém jejího potlačování. S vyššími clonami tato vada klesá a i její korekce je úspěšnější.



250 (375)mm ohnisko, clona F6,3 (s korekcí)



250 (375)mm ohnisko, clona F6,3 (bez korekce)



250 (375)mm ohnisko, clona F11 (s korekcí)



250 (375)mm ohnisko, clona F11 (bez korekce)



250 (375)mm ohnisko, clona F40 (s korekcí)



250 (375)mm ohnisko, clona F40 (bez korekce)



Nejdelší ohniskové vzdálenost má s chromatickou aberací asi největší problém. Tam je v RAWu a nekorigovaném JPEGu opravdu hodně výrazná. I po jejím odstranění zůstává modrý nádech některých hran.

Autor: Milan Šurkala
Vystudoval doktorský program v oboru informatiky a programování se zaměřením na počítačovou grafiku. Nepřehlédněte jeho seriál Fotíme s Koalou o základech fotografování.