Recenze Objektivy Zoom Sony

Sony SAL-18250 (DT 18-250mm F3,5-6,3) | Kapitola 3

Milan Šurkala

Milan Šurkala

13

Seznam kapitol

1. Sony SAL-18250 (DT 18-250mm F3,5-6,3) 2. Autofokus, ostření, světelnost, bokeh 3. Sférické zkreslení, vinětace, chromatická aberace 4. Kresba v praxi
5. Protisvětlo a optický zoom 6. Noční a standardní scéna 7. Galerie ilustračních snímků 8. Závěr

Přinášíme recenzi dalšího objektivu pro fotoaparáty Sony s paticí A (A-mount). Dnes je to ultrazoomový objektiv DT 18-250mm F3,5-6,3 s téměř 14× optickým zoomem. Bude tento objektiv nejen univerzální, ale také opticky nadprůměrný?

Reklama

Sférické zkreslení


Pokud využijete automatickou korekci zkreslení SLT fotoaparátů, pak se se zkreslením v podstatě nesetkáte. Na nejširším ohnisku je tu velmi lehké, v podstatě neznatelné sférické zkreslení s hodnotou +0,2 %, u nejdelšího ohniska je to naopak velmi mírné poduškovité zkreslení (-0,2 %). V RAWu, případně v JPEGu bez korekce je to ale o něčem jiném. Na nejširším ohnisku si lze všimnout dost silné sférické zkreslení (+4,5 %), na nejdelším pak středně silné poduškovité (-0,9 %).

Sony SAL-18250 (DT 18-250mm F3,5-6,3)

18mm ohnisko (s korekcí)


Sony SAL-18250 (DT 18-250mm F3,5-6,3)


250mm ohnisko (s korekcí)

Sony SAL-18250 (DT 18-250mm F3,5-6,3)


18mm ohnisko (bez korekce)

Sony SAL-18250 (DT 18-250mm F3,5-6,3)


250mm ohnisko (bez korekce)

Vinětace


S nejnižší clonou je vinětace (ztmavení rohů) dost výrazné v celém ohniskovém rozsahu (0,8 až 1,5 EV), s korekcí této chyby fotoaparátem se ale tato vada o něco snižuje. Střední clony se pohybují okolo 0,5 EV, což už není mnoho a je to na hranici pozorovatelnosti, zde už korekce moc nepomáhá a dokonce u některých ohniskových vzdáleností je vinětace výraznější. S vysokými clonami je vinětace nízká.

Sony SAL-18250 (DT 18-250mm F3,5-6,3)

Chromatická aberace


Na kontrastních hranách posoudíme úroveň chromatické aberace, a to jak v JPEGu s její korekcí, tak i v RAWu bez korekce.

Sony SAL-18250 (DT 18-250mm F3,5-6,3)


18 (27)mm ohnisko, clona F3,5 (s korekcí)


Sony SAL-18250 (DT 18-250mm F3,5-6,3)


18 (27)mm ohnisko, clona F3,5 (bez korekce)


Sony SAL-18250 (DT 18-250mm F3,5-6,3)


18 (27)mm ohnisko, clona F8 (s korekcí)


Sony SAL-18250 (DT 18-250mm F3,5-6,3)


18 (27)mm ohnisko, clona F8 (bez korekce)


Sony SAL-18250 (DT 18-250mm F3,5-6,3)


18 (27)mm ohnisko, clona F22 (s korekcí)


Sony SAL-18250 (DT 18-250mm F3,5-6,3)


18 (27)mm ohnisko, clona F22 (bez korekce)



Objektiv trpí na střední chromatickou aberaci, fotoaparáty Sony ji ale velmi dobře maskují, takže i z RAWu ji pravděpodobně velmi snadno odstraníte.

Sony SAL-18250 (DT 18-250mm F3,5-6,3)


35 (52)mm ohnisko, clona F4,5 (s korekcí)


Sony SAL-18250 (DT 18-250mm F3,5-6,3)


35 (52)mm ohnisko, clona F4,5 (bez korekce)


Sony SAL-18250 (DT 18-250mm F3,5-6,3)


35 (52)mm ohnisko, clona F8 (s korekcí)


Sony SAL-18250 (DT 18-250mm F3,5-6,3)


35 (52)mm ohnisko, clona F8 (bez korekce)


Sony SAL-18250 (DT 18-250mm F3,5-6,3)


35 (52)mm ohnisko, clona F29 (s korekcí)


Sony SAL-18250 (DT 18-250mm F3,5-6,3)


35 (52)mm ohnisko, clona F29 (bez korekce)



U 35mm ohniska nenajdete barevné změny na hranách, spíše zde uvidíte jemné duchy. S přicloněním se situace zlepšuje.

Sony SAL-18250 (DT 18-250mm F3,5-6,3)


60 (90)mm ohnisko, clona F5 (s korekcí)


Sony SAL-18250 (DT 18-250mm F3,5-6,3)


60 (90)mm ohnisko, clona F5 (bez korekce)


Sony SAL-18250 (DT 18-250mm F3,5-6,3)


60 (90)mm ohnisko, clona F8 (s korekcí)


Sony SAL-18250 (DT 18-250mm F3,5-6,3)


60 (90)mm ohnisko, clona F8 (bez korekce)


Sony SAL-18250 (DT 18-250mm F3,5-6,3)


60 (90)mm ohnisko, clona F32 (s korekcí)


Sony SAL-18250 (DT 18-250mm F3,5-6,3)


60 (90)mm ohnisko, clona F32 (bez korekce)



Ani u 60mm ohniska (90mm přepočteného) se nevyskytují barevné změny, výraznější jsou duchové na nižších clonách.

Sony SAL-18250 (DT 18-250mm F3,5-6,3)


135 (202)mm ohnisko, clona F5,6 (s korekcí)


Sony SAL-18250 (DT 18-250mm F3,5-6,3)


135 (202)mm ohnisko, clona F5,6 (bez korekce)


Sony SAL-18250 (DT 18-250mm F3,5-6,3)


135 (202)mm ohnisko, clona F11 (s korekcí)


Sony SAL-18250 (DT 18-250mm F3,5-6,3)


135 (202)mm ohnisko, clona F11 (bez korekce)


Sony SAL-18250 (DT 18-250mm F3,5-6,3)


135 (202)mm ohnisko, clona F36 (s korekcí)


Sony SAL-18250 (DT 18-250mm F3,5-6,3)


135 (202)mm ohnisko, clona F36 (bez korekce)



U 135mm ohniska se situace mění, zejména u nižších clon je vidět hodně silnou chromatickou aberaci, kterou nedokáže plně odstranit ani systém jejího potlačování. S vyššími clonami tato vada klesá a i její korekce je úspěšnější.

Sony SAL-18250 (DT 18-250mm F3,5-6,3)


250 (375)mm ohnisko, clona F6,3 (s korekcí)


Sony SAL-18250 (DT 18-250mm F3,5-6,3)


250 (375)mm ohnisko, clona F6,3 (bez korekce)


Sony SAL-18250 (DT 18-250mm F3,5-6,3)


250 (375)mm ohnisko, clona F11 (s korekcí)


Sony SAL-18250 (DT 18-250mm F3,5-6,3)


250 (375)mm ohnisko, clona F11 (bez korekce)


Sony SAL-18250 (DT 18-250mm F3,5-6,3)


250 (375)mm ohnisko, clona F40 (s korekcí)


Sony SAL-18250 (DT 18-250mm F3,5-6,3)


250 (375)mm ohnisko, clona F40 (bez korekce)



Nejdelší ohniskové vzdálenost má s chromatickou aberací asi největší problém. Tam je v RAWu a nekorigovaném JPEGu opravdu hodně výrazná. I po jejím odstranění zůstává modrý nádech některých hran.


Předchozí
Další
Reklama
Reklama

Komentáře naleznete na konci poslední kapitoly.

Reklama
Reklama