Recenze  |  Aktuality  |  Články
Doporučení  |  Diskuze
Fotoškola  |  Seriály
Fotoaparáty  |  Objektivy
Fotomobily  |   Software
Příslušenství  |  Ostatní
Svět hardware  |  TV Freak
Svět mobilně

Sony SAL-18250 (DT 18-250mm F3,5-6,3)

21.1.2013, Milan Šurkala, recenze
Přinášíme recenzi dalšího objektivu pro fotoaparáty Sony s paticí A (A-mount). Dnes je to ultrazoomový objektiv DT 18-250mm F3,5-6,3 s téměř 14× optickým zoomem. Bude tento objektiv nejen univerzální, ale také opticky nadprůměrný?
V této kapitole se podíváme na kvalitu kresby v různých částech obrazu. Protože testovací obrazec nevyplnil celou plochu snímku, začneme až u 30mm ohniska.


30mm ohnisko, clona F4



30mm ohnisko, clona F5,6
 

30mm ohnisko, clona F8



30mm ohnisko, clona F11
 

30mm ohnisko, clona F16

30mm ohnisko, clona F25

Střed je jen přiměřeně ostrý, rohy jsou velmi špatné a s chromatickou aberací. S přicloněním ale ostrost hodně rychle roste, chromatická aberace je o něco výraznější. U vyšších clon ale musíte čekat difrakci obrazu (celoplošnou neostrost).


50mm ohnisko, clona F4,5



50mm ohnisko, clona F5,6
 

50mm ohnisko, clona F8



50mm ohnisko, clona F11
 

50mm ohnisko, clona F16

50mm ohnisko, clona F32

U 50mm ohniska je to skoro totéž. Střed není plně ostrý, rohy jsou opět hodně neostré, ale přiclonění značně zlepšuje situaci. Chromatická aberace je problém.


90mm ohnisko, clona F5,6



90mm ohnisko, clona F8
 

90mm ohnisko, clona F11



90mm ohnisko, clona F16
 

90mm ohnisko, clona F22

90mm ohnisko, clona F36

Ostření na krátké vzdálenosti nejsou pro objektiv ideální. Střed je neostrý, rohy jsou plné chromatické aberace a neostré. Opět je dobré clonit přes F8 pro přijatelný obraz.


150mm ohnisko, clona F6,3



150mm ohnisko, clona F8
 

150mm ohnisko, clona F11



150mm ohnisko, clona F16
 

150mm ohnisko, clona F40
 

150mm ohnisko získává zpět lepší středovou ostrost, rohy jsou sice neostré, ale o něco ostřejší než u předchozích ohnisek. Chromatická aberace je hodně výrazná.


250mm ohnisko, clona F6,3



250mm ohnisko, clona F8
 

250mm ohnisko, clona F11



250mm ohnisko, clona F16
 

250mm ohnisko, clona F22

250mm ohnisko, clona F40

Nejdelší ohnisko nepotěší ani středovou, ani rohovou ostrostí, stejně jako výraznou chromatickou aberací. Vyzkoušíme také kresbu objektivu při ostření na větší vzdálenosti.


18mm ohnisko, clona F3,5



18mm ohnisko, clona F4
 

18mm ohnisko, clona F5,6



18mm ohnisko, clona F8
 

18mm ohnisko, clona F11



18mm ohnisko, clona F16
 

18mm ohnisko, clona F22
 

Ani u tohoto testu se objektiv moc nepředvedl. S nejnižší clonou není obraz nikterak kvalitní, přiclonění na F5,6 situaci značně zlepšuje. V rozích můžete vidět chromatickou aberaci.


35mm ohnisko, clona F4,5



35mm ohnisko, clona F5,6
 

35mm ohnisko, clona F8



35mm ohnisko, clona F11
 

35mm ohnisko, clona F16



35mm ohnisko, clona F22
 

35mm ohnisko, clona F29
 

Středová ostrost je dobrá, rohy jsou lehce neostré a chytají "duchy". Po přiclonění si situace zlepšuje, F8 vypadá vcelku k světu a určitě lze doporučit se pohybovat někde mezi F8 a F11.


60mm ohnisko, clona F5



60mm ohnisko, clona F5,6
 

60mm ohnisko, clona F8



60mm ohnisko, clona F11
 

60mm ohnisko, clona F16



60mm ohnisko, clona F22
 

60mm ohnisko, clona F32
 

Středová ostrost je dobrá, při nejnižší cloně je tu ale chromatická aberace. Rohy jsou neostré prakticky při všech clonách, po přiclonění se situace trochu zlepšuje.


135mm ohnisko, clona F5,6



135mm ohnisko, clona F8
 

135mm ohnisko, clona F11



135mm ohnisko, clona F16
 

135mm ohnisko, clona F22

135mm ohnisko, clona F36

135mm ohnisko opět nedává dobrý obraz u nejnižší clony. Lehké přiclonění hodně pomůže, zlepší se i rohy, ale ty pro relativně dobrou ostrost vyžadují masivní clonění.


250mm ohnisko, clona F6,3



250mm ohnisko, clona F8
 

250mm ohnisko, clona F11



250mm ohnisko, clona F16
 

250mm ohnisko, clona F22

250mm ohnisko, clona F40

Nejdelší ohnisko dává vcelku příjemnou středovou ostrost zejména po lehkém přiclonění. Rohům opět schází výraznější ostrost a je tu i chromatická aberace.

Autor: Milan Šurkala
Vystudoval doktorský program v oboru informatiky a programování se zaměřením na počítačovou grafiku. Nepřehlédněte jeho seriál Fotíme s Koalou o základech fotografování.