Recenze Objektivy Zoom Sony

Sony SAL-18250 (DT 18-250mm F3,5-6,3) | Kapitola 4

Milan Šurkala

Milan Šurkala

13

Seznam kapitol

1. Sony SAL-18250 (DT 18-250mm F3,5-6,3) 2. Autofokus, ostření, světelnost, bokeh 3. Sférické zkreslení, vinětace, chromatická aberace 4. Kresba v praxi
5. Protisvětlo a optický zoom 6. Noční a standardní scéna 7. Galerie ilustračních snímků 8. Závěr

Přinášíme recenzi dalšího objektivu pro fotoaparáty Sony s paticí A (A-mount). Dnes je to ultrazoomový objektiv DT 18-250mm F3,5-6,3 s téměř 14× optickým zoomem. Bude tento objektiv nejen univerzální, ale také opticky nadprůměrný?

Reklama

V této kapitole se podíváme na kvalitu kresby v různých částech obrazu. Protože testovací obrazec nevyplnil celou plochu snímku, začneme až u 30mm ohniska.

Sony SAL-18250 (DT 18-250mm F3,5-6,3)

30mm ohnisko, clona F4


Sony SAL-18250 (DT 18-250mm F3,5-6,3)


30mm ohnisko, clona F5,6

Sony SAL-18250 (DT 18-250mm F3,5-6,3)

30mm ohnisko, clona F8


Sony SAL-18250 (DT 18-250mm F3,5-6,3)


30mm ohnisko, clona F11

Sony SAL-18250 (DT 18-250mm F3,5-6,3)


30mm ohnisko, clona F16

Sony SAL-18250 (DT 18-250mm F3,5-6,3)


30mm ohnisko, clona F25


Střed je jen přiměřeně ostrý, rohy jsou velmi špatné a s chromatickou aberací. S přicloněním ale ostrost hodně rychle roste, chromatická aberace je o něco výraznější. U vyšších clon ale musíte čekat difrakci obrazu (celoplošnou neostrost).

Sony SAL-18250 (DT 18-250mm F3,5-6,3)

50mm ohnisko, clona F4,5


Sony SAL-18250 (DT 18-250mm F3,5-6,3)


50mm ohnisko, clona F5,6

Sony SAL-18250 (DT 18-250mm F3,5-6,3)

50mm ohnisko, clona F8


Sony SAL-18250 (DT 18-250mm F3,5-6,3)


50mm ohnisko, clona F11

Sony SAL-18250 (DT 18-250mm F3,5-6,3)


50mm ohnisko, clona F16

Sony SAL-18250 (DT 18-250mm F3,5-6,3)


50mm ohnisko, clona F32


U 50mm ohniska je to skoro totéž. Střed není plně ostrý, rohy jsou opět hodně neostré, ale přiclonění značně zlepšuje situaci. Chromatická aberace je problém.

Sony SAL-18250 (DT 18-250mm F3,5-6,3)

90mm ohnisko, clona F5,6


Sony SAL-18250 (DT 18-250mm F3,5-6,3)


90mm ohnisko, clona F8

Sony SAL-18250 (DT 18-250mm F3,5-6,3)

90mm ohnisko, clona F11


Sony SAL-18250 (DT 18-250mm F3,5-6,3)


90mm ohnisko, clona F16

Sony SAL-18250 (DT 18-250mm F3,5-6,3)


90mm ohnisko, clona F22

Sony SAL-18250 (DT 18-250mm F3,5-6,3)


90mm ohnisko, clona F36


Ostření na krátké vzdálenosti nejsou pro objektiv ideální. Střed je neostrý, rohy jsou plné chromatické aberace a neostré. Opět je dobré clonit přes F8 pro přijatelný obraz.

Sony SAL-18250 (DT 18-250mm F3,5-6,3)

150mm ohnisko, clona F6,3


Sony SAL-18250 (DT 18-250mm F3,5-6,3)


150mm ohnisko, clona F8

Sony SAL-18250 (DT 18-250mm F3,5-6,3)

150mm ohnisko, clona F11


Sony SAL-18250 (DT 18-250mm F3,5-6,3)


150mm ohnisko, clona F16

Sony SAL-18250 (DT 18-250mm F3,5-6,3)


150mm ohnisko, clona F40

 


150mm ohnisko získává zpět lepší středovou ostrost, rohy jsou sice neostré, ale o něco ostřejší než u předchozích ohnisek. Chromatická aberace je hodně výrazná.

Sony SAL-18250 (DT 18-250mm F3,5-6,3)

250mm ohnisko, clona F6,3


Sony SAL-18250 (DT 18-250mm F3,5-6,3)


250mm ohnisko, clona F8

Sony SAL-18250 (DT 18-250mm F3,5-6,3)

250mm ohnisko, clona F11


Sony SAL-18250 (DT 18-250mm F3,5-6,3)


250mm ohnisko, clona F16

Sony SAL-18250 (DT 18-250mm F3,5-6,3)


250mm ohnisko, clona F22

Sony SAL-18250 (DT 18-250mm F3,5-6,3)


250mm ohnisko, clona F40


Nejdelší ohnisko nepotěší ani středovou, ani rohovou ostrostí, stejně jako výraznou chromatickou aberací. Vyzkoušíme také kresbu objektivu při ostření na větší vzdálenosti.

Sony SAL-18250 (DT 18-250mm F3,5-6,3)

18mm ohnisko, clona F3,5


Sony SAL-18250 (DT 18-250mm F3,5-6,3)


18mm ohnisko, clona F4

Sony SAL-18250 (DT 18-250mm F3,5-6,3)

18mm ohnisko, clona F5,6


Sony SAL-18250 (DT 18-250mm F3,5-6,3)


18mm ohnisko, clona F8

Sony SAL-18250 (DT 18-250mm F3,5-6,3)

18mm ohnisko, clona F11


Sony SAL-18250 (DT 18-250mm F3,5-6,3)


18mm ohnisko, clona F16

Sony SAL-18250 (DT 18-250mm F3,5-6,3)


18mm ohnisko, clona F22

 


Ani u tohoto testu se objektiv moc nepředvedl. S nejnižší clonou není obraz nikterak kvalitní, přiclonění na F5,6 situaci značně zlepšuje. V rozích můžete vidět chromatickou aberaci.

Sony SAL-18250 (DT 18-250mm F3,5-6,3)

35mm ohnisko, clona F4,5


Sony SAL-18250 (DT 18-250mm F3,5-6,3)


35mm ohnisko, clona F5,6

Sony SAL-18250 (DT 18-250mm F3,5-6,3)

35mm ohnisko, clona F8


Sony SAL-18250 (DT 18-250mm F3,5-6,3)


35mm ohnisko, clona F11

Sony SAL-18250 (DT 18-250mm F3,5-6,3)

35mm ohnisko, clona F16


Sony SAL-18250 (DT 18-250mm F3,5-6,3)


35mm ohnisko, clona F22

Sony SAL-18250 (DT 18-250mm F3,5-6,3)


35mm ohnisko, clona F29

 


Středová ostrost je dobrá, rohy jsou lehce neostré a chytají "duchy". Po přiclonění si situace zlepšuje, F8 vypadá vcelku k světu a určitě lze doporučit se pohybovat někde mezi F8 a F11.

Sony SAL-18250 (DT 18-250mm F3,5-6,3)

60mm ohnisko, clona F5


Sony SAL-18250 (DT 18-250mm F3,5-6,3)


60mm ohnisko, clona F5,6

Sony SAL-18250 (DT 18-250mm F3,5-6,3)

60mm ohnisko, clona F8


Sony SAL-18250 (DT 18-250mm F3,5-6,3)


60mm ohnisko, clona F11

Sony SAL-18250 (DT 18-250mm F3,5-6,3)

60mm ohnisko, clona F16


Sony SAL-18250 (DT 18-250mm F3,5-6,3)


60mm ohnisko, clona F22

Sony SAL-18250 (DT 18-250mm F3,5-6,3)


60mm ohnisko, clona F32

 


Středová ostrost je dobrá, při nejnižší cloně je tu ale chromatická aberace. Rohy jsou neostré prakticky při všech clonách, po přiclonění se situace trochu zlepšuje.

Sony SAL-18250 (DT 18-250mm F3,5-6,3)

135mm ohnisko, clona F5,6


Sony SAL-18250 (DT 18-250mm F3,5-6,3)


135mm ohnisko, clona F8

Sony SAL-18250 (DT 18-250mm F3,5-6,3)

135mm ohnisko, clona F11


Sony SAL-18250 (DT 18-250mm F3,5-6,3)


135mm ohnisko, clona F16

Sony SAL-18250 (DT 18-250mm F3,5-6,3)


135mm ohnisko, clona F22

Sony SAL-18250 (DT 18-250mm F3,5-6,3)


135mm ohnisko, clona F36


135mm ohnisko opět nedává dobrý obraz u nejnižší clony. Lehké přiclonění hodně pomůže, zlepší se i rohy, ale ty pro relativně dobrou ostrost vyžadují masivní clonění.

Sony SAL-18250 (DT 18-250mm F3,5-6,3)

250mm ohnisko, clona F6,3


Sony SAL-18250 (DT 18-250mm F3,5-6,3)


250mm ohnisko, clona F8

Sony SAL-18250 (DT 18-250mm F3,5-6,3)

250mm ohnisko, clona F11


Sony SAL-18250 (DT 18-250mm F3,5-6,3)


250mm ohnisko, clona F16

Sony SAL-18250 (DT 18-250mm F3,5-6,3)


250mm ohnisko, clona F22

Sony SAL-18250 (DT 18-250mm F3,5-6,3)


250mm ohnisko, clona F40


Nejdelší ohnisko dává vcelku příjemnou středovou ostrost zejména po lehkém přiclonění. Rohům opět schází výraznější ostrost a je tu i chromatická aberace.


Předchozí
Další
Reklama
Reklama

Komentáře naleznete na konci poslední kapitoly.

Reklama
Reklama