Recenze  |  Aktuality  |  Články
Doporučení  |  Diskuze
Fotoškola  |  Seriály
Fotoaparáty  |  Objektivy
Fotomobily  |   Software
Příslušenství  |  Ostatní
Svět hardware  |  TV Freak
Svět mobilně

Sony SEL-P1650 (E 16-50mm 3.5-5.6/PZ OSS)

18.3.2013, Milan Šurkala, recenze
Součástí setu fotoaparátu Sony NEX-6 se stal nový powerzoom objektiv Sony E 16-50mm 3.5-5.6 OSS. Nabídne malé rozměry ve stylu pancake objektivů, elektronické zoomování a širokoúhlejší záběr daný 24mm přepočtenou ohniskovou vzdáleností.
Vyzkoušíme úroveň kresby při různých ohniskových vzdálenostech a clonách. Tentokrát jde o snímky z JPEGu, tedy už s korekcí zkreslení.


16mm ohnisko, clona F3,5



16mm ohnisko, clona F4



16mm ohnisko, clona F5,6



16mm ohnisko, clona F8



16mm ohnisko, clona F11



16mm ohnisko, clona F16



16mm ohnisko, clona F22
 

Středová ostrost je přijatelná, rohy jsou bohužel velmi neostré, trpí na extrémní vinětaci, naštěstí aberace je prakticky nulová (nízká je i v RAWu).


24mm ohnisko, clona F4,5



24mm ohnisko, clona F5,6



24mm ohnisko, clona F8



24mm ohnisko, clona F11



24mm ohnisko, clona F16



24mm ohnisko, clona F22



24mm ohnisko, clona F25
 

U 24mm ohniskové vzdálenosti je to obdobné. Střed je v pořádku, rohy trpí na silnou vinětaci a výraznou neostrost (byť ne až tolik).


35mm ohnisko, clona F5,6



35mm ohnisko, clona F8



35mm ohnisko, clona F11



35mm ohnisko, clona F16



35mm ohnisko, clona F22

35mm ohnisko, clona F32

35mm ohnisková vzdálenost je na tom mnohem lépe. Rohy jsou podstatně ostřejší, a to už i na plně otevřené cloně. Vinětace je znatelně slabší a není zde ani chromatická aberace.


50mm ohnisko, clona F5,6



50mm ohnisko, clona F8



50mm ohnisko, clona F11



50mm ohnisko, clona F16



50mm ohnisko, clona F22

50mm ohnisko, clona F36

Při největším zoomu se to lehce zhoršuje, rohy trochu ztratily na ostrosti. Podíváme se i na snímky při ostření na větší vzdálenosti. Nyní budou prezentovány nejen JPEGy, ale i RAWy (bez korekce zkreslení).


JPEG, 16mm ohnisko, clona F3,5



RAW, 16mm ohnisko, clona F3,5



JPEG, 16mm ohnisko, clona F4



RAW, 16mm ohnisko, clona F4



JPEG, 16mm ohnisko, clona F5,6



RAW, 16mm ohnisko, clona F5,6



JPEG, 16mm ohnisko, clona F8



RAW, 16mm ohnisko, clona F8



JPEG, 16mm ohnisko, clona F11



RAW, 16mm ohnisko, clona F11



JPEG, 16mm ohnisko, clona F16



RAW, 16mm ohnisko, clona F16



JPEG, 16mm ohnisko, clona F22

RAW, 16mm ohnisko, clona F22

Středová ostrost je dobrá, rohy jsou v JPEGu trochu neostré, přicloňování pomáhá jen trochu. Pokud náhodou v RAWu nezapnete korekci zkreslení (což např. Camera Raw alespoň ve verzi 6 ani Image Data Converter automaticky nedělá), pak uvidíte doslova šílenou vinětaci.


JPEG, 16mm ohnisko, clona F4,5



RAW, 16mm ohnisko, clona F4,5



JPEG, 16mm ohnisko, clona F5,6



RAW, 16mm ohnisko, clona F5,6



JPEG, 16mm ohnisko, clona F8



RAW, 16mm ohnisko, clona F8



JPEG, 16mm ohnisko, clona F11



RAW, 16mm ohnisko, clona F11



JPEG, 16mm ohnisko, clona F16



RAW, 16mm ohnisko, clona F16



JPEG, 16mm ohnisko, clona F22

RAW, 16mm ohnisko, clona F22



JPEG, 16mm ohnisko, clona F25

RAW, 16mm ohnisko, clona F25

Při ostření na větší vzdálenosti jsou výsledky mnohem lepší. Ani vinětace není velkým problémem, středová ostrost je v pořádku a rohy jsou vcelku přijatelné i na nižších clonách. Difrakce se začíná projevovat kolem clony F11 a výše. Na dalších ohniskových vzdálenostech se už podíváme pouze na RAWy (rozdíly proti JPEGu nejsou významné).


35mm ohnisko, clona F5,6



35mm ohnisko, clona F8



35mm ohnisko, clona F11



35mm ohnisko, clona F16



35mm ohnisko, clona F22

35mm ohnisko, clona F32

Ani u 35mm ohniskové vzdálenosti nejsou problémy, střed je dostatečný, rohy jsou u nejnižší clony trochu slabší, po přiclonění se zlepšují.


50mm ohnisko, clona F5,6



50mm ohnisko, clona F8



50mm ohnisko, clona F11



50mm ohnisko, clona F16



50mm ohnisko, clona F22

50mm ohnisko, clona F36

Při nejdelší ohniskové vzdálenosti se setkáte se slušnou středovou ostrostí, rohy jsou jen o trochu slabší, přiclonění opět trochu pomůže.

Autor: Milan Šurkala
Vystudoval doktorský program v oboru informatiky a programování se zaměřením na počítačovou grafiku. Nepřehlédněte jeho seriál Fotíme s Koalou o základech fotografování.