Sony Xperia Z5 a Z5 Compact: foťme širokoúhle

8.11.2016, Milan Šurkala, recenze
Vracíme se k testům fotomobilů a začneme s nejvyššími třídami od Sony. Vyzkoušeli jsme Xperie Z5 a Z5 Compact, které mají na smartphony relativně velký 1/2,3" Exmor RS CMOS senzor a potěší i dobrá světelnost F2,0.
A máme tu konec. Jak si tedy vedly smartphony Sony Xperia Z5 a Z5 Compact? Po stránce ovládání záleží na preferencích každého, třeba mně osobně výrazně více vyhovoval menší model Z5 Compact. Sony nedávno změnilo fotografickou aplikaci a rozhodně to byl krok špatným směrem. Nová verze aplikace je ve srovnání s původní podstatně horší. Zejména zapínání dalších režimů je vyřešeno pomalým posuvným menu, zatímco starší verze měla jednoduché menu, kde jste okamžitě klikli na režim, který jste chtěli.

V obou smartphonech najdete stejný modul fotoaparátu s 1/2,3" čipem, což je na poměry smartphonu docela velký senzor (stejně velký se používá v běžných kompaktech). K tomu tu máte nebývale širokoúhlý 24mm objektiv s velmi dobrou světelností F2,0. To vše způsobuje, že s tímto smartphonem můžete překvapivě dost rozmazávat pozadí (opět na poměry smartphonů). Makro není nejlepší stránkou přístrojů, zamrzí také velmi nespolehlivá indikace zaostření (ta hlásí korektní zaostření skoro vždy, a to i přesto, že jste moc blízko a telefon není schopen zaostřit). Ostření je extrémně rychlé, ale prodlevy na stisk spouště dělají z telefonu jen dosti rychlý přístroj, nicméně ne bleskurychlý.

Snímač má efektivně 23MPx rozlišení (celkově až 25 MPx), ale většina scénických režimů dovolí jen 8 MPx. Ostatně vše tu směřuje k 8 megapixelům, neboť při vyšších rozlišeních většinou nemůžete nastavit spoustu dalších parametrů (nesáhnete si ani na ISO). Xperia Z5 vás tak tlačí do nižších rozlišení, kde se využívá technologie oversamplingu (podobně jak to měla Nokia 808 PureView). Snímky se vyfotí ve 23 MPx a následně zmenší na 8 MPx, což vylepší per-pixel detaily a sníží šum. Dovoluje to také bezeztrátový digitální zoom (do zhruba 1,5× zoomu se jen snižuje míra oversamplingu).

Sony Xperia Z5 a Z5 Compact hodnocení

Xperia Z5 natáčí velmi solidní 4K videosekvence, umí i 60p Full HD video (tímto se liší od novějšího modelu Xperia X Compact, který 4K už bohužel neumí). Stabilizace je výborná, video vám určitě bude dělat radost. Najdete tu i zpomalené videosekvence, které můžete zpomalovat přímo v mobilu (ten ukládá původní i nastříhanou verzi). Na základě toho, zda zapnete stabilizaci, se snižuje úhel záběru videa (4K je obecně užší než Full HD).

Přední kamerka má 5MPx rozlišení, obraz je dostatečně kvalitní pro sociální sítě, ale samozřejmě nepočítejte s nějak nadprůměrnými výsledky. Zadní fotoaparát je pro portréty dobrý, široký úhel záběru se hodí do stísněných interiérů, pozor ale na zkreslení (deformaci) objektů v rozích obrazu (jde o fyzikální podstatu toho, jak objektivy kreslí, nejde tedy o chybu mobilního telefonu!). Všiml jsem si občasného efektu červených očí, nezřídka i velmi silného.

Pokud jde o kvalitu obrazu, mísí se nám zde několik věcí. Vysoké rozlišení čipu není ideální, způsobuje hodně šumu, nicméně v 8MPx snímcích se dočkáte velmi dobrých výsledků. Ostatně i v plném rozlišení je detailů až neuvěřitelně mnoho, za to ale může také velmi silné doostřování. Stíny a méně výrazné plochy se logicky rozmývají. Problémem může být ale objektiv. Ten je uprostřed velmi ostrý, doslova až neuvěřitelně ostrý. Bohužel, Xperia Z5 trpí na kolísavou kvalitu výroby. Měli jsme v testu celkem tři telefony a vzájemně se v kvalitě objektivu nemálo lišily. Míra neostrosti rohů byla u každého kusu znatelně jiná.

Oceňuji výborný režim HDR, který dává realistické výsledky a velmi pěkně rozšiřuje dynamický rozsah, naopak režim panoramat mě moc nepotěšil. Barvičky budou ve většině případů dobré, tohle má Sony zmáknuto docela slušně. Hrát si patrně budete muset s korekcí expozice, na sněhu totiž fotoaparát často dost podexponovává, naopak v lese jsou snímky dost světlé.

Sony Xperia Z5 a Z5 Compact patří k lepším fotomobilům. Snímky vypadají hezky, pro běžné použití (zejména na sociálních sítích) je jejich kvalita dost dobrá i za slabšího světla. Pro náročnější využití ale nebude stačit objektiv (extrémně ostrý uprostřed, ale slabý po stranách) i agresivní odšumování. Bohužel RAW tu zatím nenajdete. Mnohými byl označován za nejlepší fotomobil, já bych byl trochu opatrnější, ale je to na čtyři hvězdičky a mezi fotomobily patří rozhodně k nadprůměru.

Smartphone je vhodný pro:

1. Focení v protisvětle (většinou malé odlesky, výborné HDR)
2. Snímky s máznutým pozadím (na poměry smartphonů)