Recenze  |  Aktuality  |  Články
Doporučení  |  Diskuze
Fotoškola  |  Seriály
Fotoaparáty  |  Objektivy
Fotomobily  |   Software
Příslušenství  |  Ostatní
Svět hardware  |  TV Freak
Svět mobilně

Srovnání po 6 letech, APS Samsung 14,6 MPx vs 28 MPx

18.1.2016, Milan Šurkala, recenze: specifikace produktu
Dnes se podíváme, jak se projevilo 6 let, které od sebe dělí dva čipy společnosti Samsung. O kolik bude lepší 28MPx CMOS BSI senzor než starý 14,6MPx čip? Kolik EV v šumu a dynamickém rozsahu získá navíc?
Dále se mrkneme ještě na jednu scénu focenou v ještě více kontrolovaných podmínkách. Opět vyzkoušíme, o kolik vyšší dynamický rozsah má novější snímač proti staršímu modelu. Snímky byly pořízeny s expozičním časem 1 sekunda, clonou F8 a citlivostí ISO 100.




Samsung NX11 (14,6 MPx), klikněte pro zvětšení





Samsung NX1 (28 MPx), klikněte pro zvětšení



Na první pohled vypadají snímky velmi podobně. Ostatně není divu, byla nastavena shodná expozice a fotografie nebyly nijak dále upravovány (bylo akorát vypnuto odšumování).




Samsung NX1 (28 MPx) vlevo, Samsung NX11 (14,6 MPx) vpravo, klikněte pro zvětšení





Samsung NX1 (28 MPx) vlevo, Samsung NX11 (14,6 MPx) vpravo, klikněte pro zvětšení





Samsung NX1 (28 MPx -> 14,6MPx) vlevo, Samsung NX11 (14,6 MPx) vpravo, klikněte pro zvětšení



Ve světlech se v podstatě nic neliší, co se týče jasů, jsou si oba fotoaparáty rovnocenné. NX1 ale pochopitelně nabídne podstatně lepší detaily. O něco zajímavější to bude ve stínech. NX1 má vyšší rozlišení a přesto je vidět mnohem méně šumu (v podstatě žádný). Pokud 28MPx snímek zmenším na 14,6 MPx, je to vidět ještě lépe. Zatímco NX11 má v neprosvětlovaných stínech už i tak nějaký ten šum, NX1 dává naprosto hladký obraz s lepšími detaily. Nyní jsem zkusil Adobe Camera Raw a totožné snímky (RAW z NX11 a RAW z NX1) prosvětlit na maximum a stáhnout jasy na minimum (stíny +100, světla -100).




Samsung NX11 (14,6 MPx), klikněte pro zvětšení, klikněte pro zvětšení





Samsung NX1 (28 MPx), klikněte pro zvětšení, klikněte pro zvětšení



V takto malých snímcích možná ani nevidíte rozdíl. Ten ale přijde při trochu vyšších rozlišeních.




Samsung NX1 (28 MPx) vlevo, Samsung NX11 (14,6 MPx) vpravo, klikněte pro zvětšení



Co se týče světel, záclonu mezi žaluziemi neprokreslil ani jeden fotoaparát. Zde bude nutné jít s expozičním časem znatelněji dolů. Mrkněme se ale raději na stíny.




Samsung NX1 (28 MPx) vlevo, Samsung NX11 (14,6 MPx) vpravo, klikněte pro zvětšení





Samsung NX1 (28 MPx -> 14,6MPx) vlevo, Samsung NX11 (14,6 MPx) vpravo, klikněte pro zvětšení



Můžete se podívat na snímky jak v nativním rozlišení obou senzorů, tak na snímky, kdy jsou oba ve 14,6MPx rozlišení a lze tedy porovnat stejné výstupní rozlišení. Je vidět, že 28MPx čip je o světelné roky dále. I při maximálním prosvětlení stínů šum téměř neexistuje, malinká zlatavá písmena jsou čitelná, zatímco u NX11 je jen spousta šumu a nic nepřečtete. Pojďme se nyní podívat na rozdíly dynamického rozsahu přesněji. Začneme jasy a tedy expozičními časy, při kterých jsme schopni zachránit výše zmíněnou záclonu.




Samsung NX1 (28 MPx) vlevo, Samsung NX11 (14,6 MPx) vpravo, klikněte pro zvětšení



Začneme s časem 1/3 sekundy. Zde dokázaly oba fotoaparáty vytáhnout záclonu z jasů a kresba se vrátila do snímku.




Samsung NX1 (28 MPx) vlevo, Samsung NX11 (14,6 MPx) vpravo, klikněte pro zvětšení



Toto byl čas 1/2 sekundy a stažení jasů na minimum přes Camera Raw. Je tu vidět mírný náskok NX1, která zachránila ještě trochu více kresby, ale ani NX11 na tom není zle a byla schopna vytáhnout mírné náznaky kresby.




Samsung NX1 (28 MPx) vlevo, Samsung NX11 (14,6 MPx) vpravo, klikněte pro zvětšení



S expozičním časem 1/1,6 sekundy si v tomto případě neporadil ani jeden přístroj. NX1 má sice lehký náskok (přechody z jasů do stínů vydrží o něco déle), ale v zásadě je zde rozdíl tak možná nějaké pětiny šestiny EV. Což je skoro nula. Větší legrace ale bude se stíny. Jako základ vezmeme NX11 s expozičním časem 1 sekunda při maximálním prosvětlení. A uvidíme, kdy NX1 dosáhne stejně tak špatného výsledku. Půjdeme postupně po 1 EV. Jako první tedy bude 1/2 sekundy s následnou korekcí expozice o 1 EV a maximálním prosvětlením. Snímky z NX1 budou uvedeny už po zmenšení na 14,6MPx rozlišení, tedy pro stejné výstupní rozlišení.




Samsung NX1 (28 MPx -> 14,6MPx) vlevo, Samsung NX11 (14,6 MPx) vpravo, klikněte pro zvětšení



Přestože byl snímek z NX1 o celé 1 EV tmavší (1/2 sekundy) a byl o toto 1 EV prosvětlen z RAWu, nadále je výrazně méně zašuměný než mnohem lépe exponovaná fotografie z NX11 (1 sekunda). Přidejme další EV.




Samsung NX1 (28 MPx -> 14,6MPx) vlevo, Samsung NX11 (14,6 MPx) vpravo, klikněte pro zvětšení



Zde je krásně vidět síla nového senzoru. Přestože byla fotografie vyfocena jen s časem 1/4 sekundy (tedy 4× kratším časem než NX11) a byla softwarově o 2 EV prosvětlena, nadále je detailnější a méně zašuměná. Kvalita už sice není vysoká, ale pořád je lepší. Dejme další EV.




Samsung NX1 (28 MPx -> 14,6MPx) vlevo, Samsung NX11 (14,6 MPx) vpravo, klikněte pro zvětšení



Teď už jsme NX1 naložili opravdu pořádně. Pouhá 1/8 sekundy u NX1 + 3EV prosvětlení versus NX11 s 1sekundovou expozicí. I když detaily jsou díky vyššímu rozlišení stále místy ještě o kousek lepší, je už vidět více šumu v podání 28MPx čipu. Zkusme tedy ubrat na 2,7 EV, tedy čas 1/6 sekundy.




Samsung NX1 (28 MPx -> 14,6MPx) vlevo, Samsung NX11 (14,6 MPx) vpravo, klikněte pro zvětšení



Toto je zhruba srovnatelný výsledek. V něčem je trochu lepší NX1, někde zase NX11, ale v zásadě nelze říci, že by některý z těchto snímků byl kvalitnější. Jak je ale vidět, NX1 se svým moderním 28MPx senzorem nabídne ve stínech 2,7 EV navíc. Tedy můžete snímky o 2,7 EV podexponovat proti NX11 a prosvětlením získáte stejnou kvalitu. Pokud podexponujete méně, získáte kvalitnější obraz. I tento druhý test tedy potvrdil, že 28MPx senzor nenabízí skoro nic navíc ve světlech, ale naopak dává téměř 3 EV dynamického rozsahu navíc do stínů.
Autor: Milan Šurkala
Vystudoval doktorský program v oboru informatiky a programování se zaměřením na počítačovou grafiku. Nepřehlédněte jeho seriál Fotíme s Koalou o základech fotografování.