Recenze  |  Aktuality  |  Články
Doporučení  |  Diskuze
Fotoškola  |  Seriály
Fotoaparáty  |  Objektivy
Fotomobily  |   Software
Příslušenství  |  Ostatní
Svět hardware  |  TV Freak
Svět mobilně

Vyšší rozlišení a hustota pixelů APS-C čipů: k čemu další MPx?

17.11.2014, Milan Šurkala, recenze
Znáte to. Koupíte si nové tělo s vyšším rozlišením a vaše objektivy ostré jako břitva najednou začnou vypadat jako bláto. Podívejte se s námi na to, jak moc vyšší rozlišení pomůže a zda i neostrý objektiv dokáže na lepším senzoru dodat více detailů.
V druhé části srovnávacího testu provedeme podobné porovnání s dalšími fotoaparáty, tentokrát ze stáje Nikonu. Půjde o Nikon D7000, který má 16MPx APS-C senzor, jenž je využit např. i v Nikonu D5100, některých CSC a SLT fotoaparátech od Sony a podle všeho by jej mohly obsahovat i zrcadlovky Pentaxu. Proti němu postaví nejnovější 24MPx APS-C snímač z Nikonu D3300. Zařazení do tříd low-end nebo high-end zde u testovaných fotoaparátů nehraje roli, neboť základem stejný senzor (minimálně v otázce rozlišení a nepřítomnosti AA filtru) najdeme i v Nikonu D5300 nebo D7100. Testovací scéna je shodná s předchozími testy, tentokrát akorát byly snímky foceny v jiný den za jiného počasí a při plus minus 55mm ohniskové vzdálenosti (s výjimkou 35mm objektivu).




testovací scéna




AF-S DX Nikkor 18-55mm f/3.5-5.6G VR II


Prvním objektivem, na kterém srovnáme úroveň kresby na 16MPx a 24MPx snímači, je základní skládací setový objektiv 18-55mm VR II pro zrcadlovky Nikon. Na následujících snímcích uvidíte jen 1:1 výřezy.



1:1 výřez z 24MPx čipu




1:1 výřez ze 16MPx čipu




1:1 výřez ze 16MPx fotografie pořízené 24MPx čipem



Tady je krásně vidět, jak velkým limitem je pro setový objektiv malé rozlišení a AA filtr. Vždyť i při maximálním rozlišení dává objektiv lepší per pixel kresbu než na 16MPx snímači. Po zmenšení 24MPx snímku na 16 MPx krásně vynikne rozdíl mezi oběma senzory a je vidět, že objektiv je 16MPx snímačem skutečně výrazně limitován. Kresba je znatelně ostřejší a detailnější. Dobře to jde vidět na litých kolech červené Fabie a tmavé Vectry, hodně patrné je to i na trávě a květinách. Ty jsou u 16MPx senzoru spíše takovými světlejšími ploškami, zatímco u 24MPx senzoru jsou to jasné detaily.


AF-S DX Nikkor 18-140mm f/3.5-5.6G VR


Nyní se podíváme do třídy ultrazoomových objektivů. Vyzkoušíme 18-140mm F3,5-5,6 VR objektiv, který nabídne téměř 8× optický zoom.



1:1 výřez z 24MPx čipu




1:1 výřez ze 16MPx čipu




1:1 výřez ze 16MPx fotografie pořízené 24MPx čipem



Ani na druhém objektivu se situace nemění a je vidět, že 24MPx snímač bez AA filtru dokáže z objektivu vytáhnout podstatně více než 16MPx snímač. Žádné "bláto" se nekoná.


AF-S DX Nikkor 55-200mm f/4.0-5.6G ED VR


Dále tu máme poslední zoomovací objektiv v testu, telezoom AF-S DX Nikkor 55-200mm f/4.0-5.6G ED VR. Jak si povede tento objektiv?



1:1 výřez z 24MPx čipu




1:1 výřez ze 16MPx čipu




1:1 výřez ze 16MPx fotografie pořízené 24MPx čipem



Zde v 24MPx rozlišení vidíte, že objektiv nekreslí zrovna dvakrát ostře. Proto snímek zmenšíme na 16 MPx a porovnáme s nativním 16MPx snímkem. Opět je vidět, že původně 24MPx snímek byl o něco detailnější (i když to tak na první pohled nevypadalo), byť rozdíl není tak výrazný jako v předchozích případech. I zde tedy snímač s vyšším rozlišením přinesl trochu vyšší kvalitu obrazu, nicméně jedná se spíše jen o vyšší celistvost hran než o detaily navíc.


AF-S DX Nikkor 35mm f/1.8G


Pokračujeme testem s objektivem s pevnou ohniskovou vzdáleností. Je jím velmi oblíbená pětatřicítka Nikkor 35mm f/1.8G.



1:1 výřez z 24MPx čipu




1:1 výřez ze 16MPx čipu




1:1 výřez ze 16MPx fotografie pořízené 24MPx čipem



Na 24MPx senzoru kreslí hezky detailně, po zmenšení ostrá kresba ještě lépe vynikne. Znovu je vidět, že D7000 s 16MPx snímačem z tohoto objektivu nedokáže dostat tolik, kolik zvládne D3300 s novým 24MPx senzorem.
Autor: Milan Šurkala
Vystudoval doktorský program v oboru informatiky a programování se zaměřením na počítačovou grafiku. Nepřehlédněte jeho seriál Fotíme s Koalou o základech fotografování.