Recenze  |  Aktuality  |  Články
Doporučení  |  Diskuze
Fotoškola  |  Seriály
Fotoaparáty  |  Objektivy
Fotomobily  |   Software
Příslušenství  |  Ostatní
Svět hardware  |  TV Freak
Svět mobilně

DSLR vs kompakt: Canon EOS 1200D s 18-55mm, Sony RX100

12.3.2015, Milan Šurkala, recenze: specifikace produktu
Máme zde další zajímavý srovnávací test. Postavíme proti sobě low-endovou zrcadlovku a profi kompakt za zhruba 10-11 tisíc Kč. Půjde o Canon EOS 1200D s 18-55mm objektivem a proti němu velmi oblíbený Sony Cyber-shot RX100.
Nyní se na problematiku šumu podíváme trochu exaktněji. Mějme snímky bílé plochy a podívejme se na průměrné rozdíly jasů jednotlivých barev při různých citlivostech. Nejprve ale opět srovnáme obrázky vizuálně a až posléze přejdeme k číselným hodnocením. Tentokrát se podíváme pouze na RAW snímky.




Canon EOS 1200D (vlevo 18 MPx) / Sony Cyber-shot RX100 (vpravo 20 MPx), Camera
Raw


Na snímcích jde vidět, že mezi snímači je zhruba 1 EV rozdíl. To, co má Canon EOS 1200D při ISO 3200, zhruba odpovídá tomu, co má Sony RX100 na ISO 6400. Tyto snímky byly převedené přes Camera Raw. Nyní se podíváme ještě na snímky převedené přes Raw Therapee.




Canon EOS 1200D (vlevo 18 MPx) / Sony Cyber-shot RX100 (vpravo 20 MPx),
Raw Therapee


Situace je opět podobná, výkony kompaktu Sony RX100 jsou proti zrcadlovce zhruba o 1 EV posunuté. Zkusíme se tedy přímo podívat na rozdíly jasů pixelů, konkrétní barevné změny v každém barevném kanálu. Pro kvalitnější výsledky jsem vyfotil tyto scény s různými citlivostmi třikrát a výsledky zprůměroval.





Je dobře vidět, že Sony RX100 opravdu více šumí než zrcadlovka s APS-C snímačem. Pokud chcete vědět o kolik, musíte se dívat na graf vodorovně. Tzn. např. červená čára ISO 1600 vyznačuje šum fotoaparátu RX100 při 20 megapixelech. Průměrná jasová odchylka v červeném kanálu při této citlivosti je zhruba necelých 9 (na škále 0-255 u tradičních 8bitových RGB obrazů). Když teď půjdete po devítkové čáře doprava, narazíte na modrou čáru zrcadlovky zhruba chvilku před ISO 3200 (někde okolo ISO 2900-3000. Tedy, šum fotoaparátu Sony RX100 při ISO 1600 dosahuje zrcadlovka až někde při ISO 2900-3000, má tedy téměř 1EV náskok.

Je vidět, že zatímco u ISO 3200 je náskok zrcadlovky pořád 1EV, u ISO 6400 je už výrazně nižší. Tam má RX100 jasový rozdíl necelých 16. Canon EOS 1200D této hodnoty dosahuje zhruba někdo okolo ISO 8000, což je jen 0,3EV rozdíl!





U zelené složky jsou jasové rozdíly v této barvě podobné. Opět je mezi fotoaparáty zhruba 1EV rozdíl na většině citlivostí a při ISO 6400 se začínají přibližovat.





V modré složce se situace trochu mění. Tady je vidět, že v modré barvě RX100 trochu více šumí, není to ale nějak dramatické. Rozdíly mezi RX100 a EOS 1200D lehce přesahují 1 EV. U citlivosti ISO 6400 je vidět trvalý nárůst šumu u RX100, nedochází zde tedy ke snižování rozdílů šumu jako u zelené a červené složky.





Nebude chybět ani pohled na jasovou složku. Pokud srovnáme per-pixel šum (tedy 20MPx snímek ze Sony RX100 a 18MPx snímek z EOS 1200D), pak je rozdíl na všech citlivostech skutečně něco okolo 1 EV. Při zmenšení rozlišení u Sony ze 20 na 18 MPx se pochopitelně šum trochu zahladí, ale tady extrémně záleží na zmenšovacím algoritmu a při takto malých změnách rozlišení bych se tímto (zelenou čarou) nezabýval. Není to totiž dostatečně průkazné.





Protože toto vodorovné hledání ekvivalence na grafu není zrovna jednoduché, připravil jsem ještě jeden graf navíc. Z výše uvedených důvodů nás bude zajímat především per-pixel porovnání (screen). Modrá čára ukazuje, při jaké citlivosti má Canon EOS 1200D šum srovnatelný při zvolené citlivosti u Sony RX100. Tady jde vidět, že např. šum kompaktu při ISO 200 má zrcadlovka až při cca ISO 460. ISO 400 u kompaktu je pak srovnatelné s ISO 800 u zrcadlovky.

Zelená čára pak toto vykresluje v hodnotách EV. Jak je vidět, rozdíl ISO 125 u kompaktu versus ISO 100 u zrcadlovky je zhruba 1,4 EV (ale citlivost kompaktu je o 0,3 EV vyšší), při ISO 200 je rozdíl 1,2 EV a v rozsahu ISO 400 až ISO 3200 je mezi oběma snímači v per-pixel porovnání rozdíl přesně 1 EV. Na citlivosti ISO 6400 se rozdíl snižuje na 0,6 EV. Pokud bychom snímky z RX100 zmenšili na rozlišení 18 megapixelů, šum by se ještě trochu zamaskoval, ale jak bylo řečeno, zde kriticky záleží na zmenšovacím algoritmu. V tomto případě jsem použil Photoshop CC a jeho automatickou volbu a jak je vidět na žluté čáře, šum se pak snížil o nějakých 0,25 EV.




červená a žlutá linie (méně je lépe pro RX100)


A asi vás zajímá, co to znamená v praxi, když se zkombinuje více šumící čip u Sony RX100, když má zároveň světelnější objektiv. Na to je tu poslední graf. Modrá linie ukazuje rozdíl světelnosti obou objektivů, čím výše je modrá čára, tím lépe pro Sony RX100. Jak je vidět, u širokých ohniskových vzdáleností je světelnost lepší o 1,6 EV ve prospěch Sony, takže se započítáním o 1,05 EV více šumícího senzoru se dostáváme na 0,55 EV k dobru pro Sony (per-pixel, screen, červená čára, čím níže, tím lépe pro Sony). Pokud vezmeme 18MPx snímky v obou případech (print), dostaneme se dokonce na téměř 0,8 EV rozdílu.

Po zazoomování se ale světelnost kompaktu rychle zhoršuje a od cca 32mm ohniskové vzdálenosti je rozdíl mezi zrcadlovkou a kompaktem už jen okolo 0,6 až 1 EV. Když to tedy odečteme od 1,05 EV, o které kompakt více šumí, vznikne nám, že Sony RX100 by měl v praxi mít přibližně o 0,0 až 0,4 EV vyšší šum (červená čára většinu dobu na nule nebo nad nulou). Protože má ale větší rozlišení, které šum trochu lépe schová, můžeme počítat spíše s -0,2 až +0,2 EV (žlutá čára), tedy obě řešení jsou naprosto srovnatelná. Srovnatelná s tím, že do 32mm ohniskové vzdálenosti Sony RX100 výrazněji vede.
 
Autor: Milan Šurkala
Vystudoval doktorský program v oboru informatiky a programování se zaměřením na počítačovou grafiku. Nepřehlédněte jeho seriál Fotíme s Koalou o základech fotografování.