Recenze  |  Aktuality  |  Články
Doporučení  |  Diskuze
Fotoškola  |  Seriály
Fotoaparáty  |  Objektivy
Fotomobily  |   Software
Příslušenství  |  Ostatní
Svět hardware  |  TV Freak
Svět mobilně
29.7.2015, Milan Šurkala, aktualita
Společnost Toshiba oznámila vývoj nového 1/2,7" CMOS BSI senzoru T4KC3 pro mobilní telefony s rozlišením 16 megapixelů. Čip bude zvládat zpomalené HD video při 240 fps díky technologii Bright Mode.
busy (4706) | 30.7.20157:37
Taka mala fyzikalna uvaha:
Ak su tie fazove detektory riesene klasicky, t.j. zaciernena polovica pixelu, potom aktivna sirka takehoto pixelu nebude vecsia ako 0.5 um. Co je uz vzdialenost mensia, nez vlnova dlzka cerveneho svetla ! Je teda celkom mozne, ze to bude mat aj pri dostatocne silnom svetle problem s fazovym ostrenim na cervene vzory, a ze to bude zvladat ostrit iba na zelene a modre ­(fialove­) vzory. Uplny gol by potom bol, ak by bol tento cip pouzity vo fotaku s prisvetlenim cervenou ledkou pri ostreni v tme :­) :D
Odpovědět0  0
Georrge (52) | 30.7.201523:48
Vlnová délka ti je úplně jedno, to si spíš pleteš s amplitudou, a i ta funguje v reálu trochu jinak, než jak se zjednodušuje na ty obrázky.
Odpovědět0  0
busy (4706) | 31.7.20158:44
Nie, nemylim. Okrem toho, celkom by ma zaujimalo, ako by si chcel porovnavat velkost amplitudy svetla so sirkou strbiny na pixeli ktorou svetlo prenika dnu do pixelu na snimaciu fotobunku ;)
Odpovědět0  0
Georrge (52) | 31.7.201510:18
Tak potom nevím cos myslel, ale vlnová délka nehraje žádnou roli u velikosti jedné buňky.
Odpovědět0  0
busy (4706) | 31.7.201511:30
Pisal som o fazovom ostreni pomocou polovicnych buniek, nie o merani intenzity svetla celou bunkou.
Odpovědět0  0
busy (4706) | 30.7.20157:30
Pokial je to cip velky 1­/2.7­" a ma mat 4672×3472 pixelov, tak mi rozostup medzi pixelmi vychadza na 1.05 um.
Cize aktivna plocha pixelu pravdepodobne nebude vecsia nez ten jeden mikrometer. No nazdar :­(

V kazdom pripade, je to novy rekord v pixelove hustote ­- 91 MPix­/cm^2.
Tolko nema ani Sony so svojimi sialenymi 20 Mpix na 1­/2.3­" ...
Odpovědět0  0
Milan Šurkala (6625) | 30.7.201510:50
No nevím, zda zrovna až takový rekord. Tahle pixelová hustota se u čipů do mobilních telefonů používá už roky.
Odpovědět0  0
busy (4706) | 30.7.201514:23
Ano, hustoty na cca tejto urovni sa pouzivaju uz dlho, ale az tak vysoke cislo vidim naozaj po prvy raz. Doteraz najvyssia hustota, co som zaznamenal, bola 13 MPix na 1­/3­", ale toto je este o chlp viac :)
Odpovědět0  0
Milan Šurkala (6625) | 30.7.201515:12
Aha, a jak se liší pixelová hustota 13MPx na 1­/3,07­" od 16MPx na 1­/2,7­"? ;­-­) Vždyť to přesně tatáž pixelová hustota se stejně velkými pixely, jen těch pixelů je víc.
Odpovědět0  0
busy (4706) | 31.7.20158:37
No napriklad pri takej Lumii 640 XL ­(1­/3­", 13MPix 4128 x 3096­) mi vysla velkost pixelu 1.06 um. Cize hustota je o chlp mensia.

Ledazeby tie rozmery v pixeloch boli iba efektivne a fyzicky by na cipe bolo pixelov viac, potom by hustoty mohli byt rovnake.
Odpovědět0  0
Milan Šurkala (6625) | 31.7.201510:56
Nevím, kde pořád chodíš na ta čísla. Výrobce uvádí 1,12 mikrometru, dle velikosti čipu mi vyšlo dokonce 1,15 mikrometru a ne 1,06... 1­/3,07­" 13Mpx čip https:­/­/www.digimanie.cz­/toshiba­-t4k82­-cip­-s­-240fps­-full­-hd­-videosekvencemi­/5471 totéž, zase se uvádí 1,12 mikrometru. Nikde se nic nezměnilo, pořád 1,12 mikrometru. Sony už dokonce v roce 2011 https:­/­/www.digimanie.cz­/tri­-snimaci­-cipy­-sony­-pro­-fotomobily­/4184 . Zase 1,12 mikrometru. Žádný rekord se nekoná, tahle velikost pixelů je tu už minimálně čtyři roky.
Odpovědět0  0
busy (4706) | 31.7.201511:54
Vychadzal som z toho ze ak 4­/3­" ma crop 2x a sirku 18 mm, potom 1­/3­" bude mat ­(logicky­) crop 8x a sirku 18­/4 = 4.5 mm. A podobne tak 1­/2.7­". Ale ked tak pozeram napr. sem http:­/­/www.dpreview.com­/glossary­/camera­-system­/sensor­-sizes tak to vobec nesedi. 1­/3­" je iba 3.75­-krat mensi ako 4­/3­". Potom je jasne, ze mi vychadzali zle hodnoty :­(

Takze oprava:
Lumia 640XL: 4128 pix na 1­/3­", sirka cipu 4.8mm => 1 pixel je 1.162 um
Snímač T4KC3: 4672 pix na 1­/2.7­", sirka cipu 5.371 mm => 1 pixel je 1.15 um ­(o chlp menej­)

Otazka ale je ci tie cipy naozaj maju presny rozmer podla tej tabulky, alebo nejaky iny, priblizny, ktory je iba najblizsie danemu oznaceniu 1­/3­" a 1­/2.7­". Ale ak vyrobcovia uvadzaju rozmer 1.12 um tak to naozaj bude iba priblizne a rozmery v palcoch treba brat iba ako ­"managerske­" oznacenie.
Odpovědět0  0
Milan Šurkala (6625) | 31.7.201516:44
Ano, ono je to jen přibližné označení. Ostatně i full frame čipy se nezřídka liší klidně o 2 milimetry. Někde mají plných 36mm, většinou mají 35,9 mm a některé mají jen 35,8 mm... Nicméně, abys nebyl smutný a mohl se oprávněně vztekat na vysokou pixelovou hustotu, tak pro tebe připravuju novinku, kde skutečně došlo k posunu, zmenšení velikosti pixelu a nárůstu pixelové hustoty :­-­) Chvilku vydrž, sháním informace :­-)
Odpovědět1  0
busy (4706) | 1.8.20152:05
Tak predsa novy rekord ! :­)

(ale zeby som z neho mal radost, nemozem napisat...)
Odpovědět0  0
busy (4706) | 31.7.20158:54
No to sa mi aj lubi ! :­) Ale sa im krasne robi 4 miliony ISO s pixelovou hustotou 0.26 MPix­/cm^2 :O Dali by sa robit krasne akty cernosiek v komine za bezmesacnej noci :)
Odpovědět1  0
Choakinek (4686) | 29.7.201521:46
Bohužel to má úplně vražednou pixelovou hustotu. Toshiba má, zdá se, smysl pro ironii, když v takovém šumítku & matlátku nabídne typ ostření jak u DSLR :­-­).
Odpovědět0  0
Zajímá Vás tato diskuze? Začněte ji sledovat a když přibude nový komentář, pošleme Vám e-mail.
 
Nový komentář k článku
Pro přidání komentáře se přihlaste (vpravo nahoře). Pokud nemáte profil, zaregistrujte se pro využívání dalších funkcí.