Stativ - nejlepší přítel fotografa

Stativ - nejlepší přítel fotografa
, , článek
Dnes se zaměříme na nejdůležitější část fotopříslušenství - stativ. Po oživení potřebné teorie pro výběr stativu se podíváme, kde lze třínohého přítele využít k získání kvalitnějších snímků. Považujete stativ za nepodstatný? Článek vás přesvědčí o opaku.



reklama
U většiny amatérských fotografů, kteří to však myslí s fotografováním vážně, patří stativ k nejvíce podceňovanému fotopříslušenství. V tomto článku se pokusím několika názornými ukázkami tuto skutečnost alespoň trochu změnit a přinést odpověď na otázku: "Proč je stativ nejlepším přítelem fotografa?".


Proč je stativ nejlepším přítelem fotografa?

Když jsem se zeptal několika přátel - fotografů, proč ke své výbavě za několik tisíc, čítající velmi kvalitní objektivy a zrcadlovky, nenosí s sebou stativ, dostalo se mi vždy podobných odpovědí: "Proč bych nosil s sebou tak velikou a těžkou věc, jako je stativ, když můj objektiv/kompakt má tu nejlepší optickou stabilizaci?" či: "Stativ mě akorát zdržuje. Než ho vybalím, rozložím, připevním fotoaparát a zakomponuji záběr, uteče spousta minut a já bych za tu dobu mohl mít již desítky fotografií. Jaký by to pro mě mělo význam?".

Pokud jste si i vy někdy kladli tyto otázky, věřte, že v tomto článku na ně naleznete odpovědi formou praktických ukázek. Pokud jste si mysleli, že fotografování je o nastavení vašeho přístroje a zmáčknutí spouště, jste na omylu. Zjistíte, že nejméně polovinu kvalitní fotografie tvoří právě příprava na snímání, kde hlavní roli hraje vaše třetí ruka - stativ. Před tím, než začneme s příklady použití stativu, podívejme se na základní teorii.


Stativ není pouze trojnožka



Většina lidí si pod pojmem stativ představí pouze trojnožku čili tripod. V anglicky mluvicích zemích navíc často pojmy stativ a tripod splývají. Pokud bychom se měli na tento pojem podívat ze širšího hlediska, zjistíme, že stativy lze kromě všeobecných vlastností jako je cena, maximální/minimální výška, hmotnost, maximální zatížení a torzní tuhost rozdělit podle několika kriterií, zde uvádím pouze ty nejdůležitější.


Způsob použití



  • Fotografické stativy - stativy pro použití s fotoaparátem.
  • Videostativy - stativy pro profesionální videokamery.
  • Ateliérové stativy - pomocníci pro držení jakékoliv ateliérové techniky (osvětlovací zařízení, odrazné desky atd.).


Videostativ pro profesionální videokamery


Ateliérový stativ pro osvětlovací zařízení


Typ konstrukce



  • Tripody - klasická trojnožka jak ji znáte. Tripody se ještě mohou lišit počtem segmentů teleskopických nohou. Lze je použít všeobecně od fotografování architektury až po krajinářskou fotografii.
  • Monopody - výhodné tam, kde potřebujete mobilitu a není moc prostoru kolem vás (sport, koncerty...).
  • Mini (stolní) stativy - tato část stativu hraje též velmi podstatnou roli, jelikož jej lze uplatnit tam, kde byste normální tripod nerozložili a navíc je velmi skladný. U některých mini stativů lze například jejich nohy obtočit okolo zábradlí (Original Gorillapod) nebo pomocí magnetů (Magnetic Gorillapod) připevnit ke kovovým konstrukcím.
  • Opěrné stativy - jedná se o nouzové řešení tam, kde potřebujete rychlý pohyb, normální stativ nenahradí, nicméně je lepší než nic. Nejčastěji se používá opěrný stativ o rameno či hrudník, jedná se už o velmi specializovanou záležitost a jeden z takových produktů se nazývá Braun Nizo Shoulder Chest Support..


Klasický tripod stativ


Monopod


Ministativ Gorillapod


Opěrný stativ


Použitý materiál - stativy



  • Dřevo - v současné době se již skoro nevyužívá. Z hlediska izolace a zatížitelnosti se jedná o nejlepší materiál.
  • Plast - nachází uplatnění pouze u velmi levných stativů či mini stativů, doporučuji se vyvarovat, jelikož nezaručuje potřebnou pevnost, kterou by stativ měl mít.
  • Ocel - používala se dříve před nástupem hliníku a dalších slitin, její hlavní nevýhodou byla hmotnost.
  • Hliník - v současné době takový "mainstream" fotografických stativů. Poskytuje dostatečnou pevnost, torzní tuhost a přijatelnou hmotnost společně s příjemnou cenou. Mezi jeho nevýhody patří špatná schopnost absorpce vibrací (podléhá rezonanci) a velmi špatné izolační vlastnosti.
  • Slitiny hořčíku - nepoužívají se k výrobě celých stativů, ale u dražších modelů tvoří části, které nelze vytvarovat pomocí uhlíkových vláken a mají nižší hmotnost než hliník či ocel.
  • Karbon - uhlíková vlákna se hojně používají ke konstrukci stativových nohou, zejména kvůli jejich pevnosti, vysoké nosnosti, výborné torzní tuhosti a nízké hmotnosti. Pro někoho může být však nízká hmotnost stativu nevýhodou. Dejte si pozor na levné karbonové stativy, které jsou nejčastěji asijské výroby - v takovém případě se jedná o třívrstvý karbon, který je horší než obyčejný hliník a je velmi křehký.
  • Bazalt (čedič) - dnes velmi populární materiál pro výrobu profesionálních stativů, hojně využívaný v top modelech firmy Gitzo. Nabízí výborný kompromis mezi hmotností x nosností x pevnosti v porovnání s hliníkovými a karbonovými modely. Říká se, že tento materiál nabízí nejlepší vlastnosti hliníku a karbonu. Podle přehledu vlastností jednotlivých materiálů v následující tabulce je na tom karbon však lépe.


Bazaltový stativ firmy Gitzo

Použitý materiál má vliv na celou řadu vlastností stativů a je proto důležité se na ně podívat podrobněji. Jednotlivé vlastnosti vybraných materiálů jsou shrnuty v následující tabulce.

Seřazení materiálů podle vlastností důležitých u stativů (od nejlepších po nejhorší)
Hmotnost
karbon
bazalt
hliník
dřevo
Zatížitelnost
dřevo
karbon
hliník
bazalt
Tuhost
karbon
bazalt
hliník
dřevo
Absorpce vibrací
karbon
bazalt
dřevo
hliník
Izolace
dřevo
karbon
bazalt
hliník
Cena
hliník
dřevo
karbon
bazalt

Obrázky bez loga Digimanie jsou převzaty z webových stránek Manfrotto, Opusprophoto, Joby, NizoCamera, Photoscale.deGiottos.


Nejpopulárnější stativy
Nejnovější články
Nejrychlejší SDXC karty Sony SF-G dosahují až 300 MB/s Nejrychlejší SDXC karty Sony SF-G dosahují až 300 MB/s
Nejrychlejšími SDXC kartami na trhu se stanou nové modely Sony SF-G, které dle výrobce slibují rychlost přenosu až 300 MB/s. K tomu pochopitelně využívají velmi rychlého rozhraní UHS-II a k dostání budou v kapacitě až 128 GB.
Včera,  aktualita, Milan Šurkala
Sigma uvedla světelný objektiv Art 135mm F1.8 DG HSM Sigma uvedla světelný objektiv Art 135mm F1.8 DG HSM
Dalším objektivem ze čtveřice novinek společnosti Sigma je světelný teleobjektiv Art 135mm F1.8 DG HSM. Objektiv je určen i pro full frame zrcadlovky s velmi vysokým rozlišením a dle výrobce má být jeho výkon nekompromisní.
Včera,  aktualita, Milan Šurkala,  1 komentář
Vysoce světelný širokáč, Sigma uvádí Art 14mm F1.8 DG Vysoce světelný širokáč, Sigma uvádí Art 14mm F1.8 DG
Sigma nás opět potěšila uvedením velmi zajímavého objektivu. Tentokrát jde o extrémně širokoúhlý objektiv Art 14mm F1.8 DG HSM. Ten tedy potěší i vynikající světelností F1,8, která u takto širokoúhlých objektivů není vůbec obvyklá.
21.2.2017,  aktualita, Milan Šurkala
Limitovaná nabídka: Panasonic GH5 s 5letou zárukou a V-Log zdarma Limitovaná nabídka: Panasonic GH5 s 5letou zárukou a V-Log zdarma
Pokud uvažujete o koupi digitálního fotoaparátu Panasonic Lumix GH5, možná vás zaujme prodejní akce Panasonicu. Kdo si jej objedná v předprodeji, dostane prodlouženou záruku na 5 let a podporu V-Log (DMW-SFU1) zdarma.
20.2.2017,  aktualita, Milan Šurkala,  2 komentáře
Souboj senzorů: jaký je rozdíl mezi 4/3" a 1,0" čipem? Souboj senzorů: jaký je rozdíl mezi 4/3" a 1,0" čipem?
Další srovnávací test se podívá na rozdíly mezi 4/3" a 1,0" čipem. Zatímco první je používán u Micro Four Thirds systému, ten druhý mají zpravidla profi kompakty. Jak moc se liší šum, dynamický rozsah a hloubka ostrosti těchto senzorů?
20.2.2017,  recenze, Milan Šurkala,  68 komentářů