Recenze  |  Aktuality  |  Články
Doporučení  |  Diskuze
Fotoškola  |  Seriály
Fotoaparáty  |  Objektivy
Fotomobily  |   Software
Příslušenství  |  Ostatní
Svět hardware  |  TV Freak
Svět mobilně

Stativ - nejlepší přítel fotografa

11.8.2010, Michal Srna, článek
Dnes se zaměříme na nejdůležitější část fotopříslušenství - stativ. Po oživení potřebné teorie pro výběr stativu se podíváme, kde lze třínohého přítele využít k získání kvalitnějších snímků. Považujete stativ za nepodstatný? Článek vás přesvědčí o opaku.
V kapitole týkající se krajinářské fotografie jsme si ukázali, jak může stativ vylepšit technickou kvalitu vašich fotografií. Téma fotografování vody (potoky, řeky, moře...) je ideální pro názornou ukázku, jak může stativ přispět k vaší tvůrčí kreativitě. Když jsem zmiňoval, že je velmi těžké pořídit kvalitní ostrou fotografii z ruky v případě použití delšího ohniska a středních clonových čísel, možná si někteří z vás mysleli, že to lze obejít nastavením vyšší citlivosti ISO, případně snížením clonového čísla na úkor kvality snímku. V této kapitole potřebu stativu nijak neobelstíte - delší expoziční časy jsou zde naopak vítány, jelikož nám umožní nechat čas a vodu plynout po celou dobu expozice.


Jak na dlouhý expoziční čas i za slunečného dne


"V čase a s vodou se vše mění." (In time and with water, everything changes.) je pravdivý citát renesančního všestranně nadaného Leonarda da Vinciho. Můžeme si ho vyložit několika způsoby - voda v řekách díky erozi časem mění tvar krajiny či dešťová voda umožňuje, aby se pole a louky zelenaly a měnily barvu krajiny. My jsme však fotografové a pro nás má citát ve spojení s touto kapitolou zcela jiný význam - čas a voda nám umožní změnit obyčejné, divácky neatraktivní snímky na snímky, které u nejednoho diváka vyvolají silné emoce.


Canon 400D, stativ Manfrotto 190XPROB + 804RC2, exp. čas 2 s, clona F25, ohnisko 33 mm
klikněte pro zvětšení

Ptáte se, jak do tohoto konceptu zapadá stativ? Jednoduše - umožní nám takové fotografie snímat, jelikož při kreativním fotografování vody jsou expoziční časy v řádu sekund až desítek sekund. Právě dlouhý čas expozice způsobí, že se staticky "zmražená" voda, kterou znáte z většiny fotografií, rázem promění v bílou, sametově nadýchanou pěnu, která dodá fotografiím úplně jinou atmosféru.


Dlouhého expozičního času lze dosáhnout:


1. Vysokým clonovým číslem

Při větším zaclonění objektivu (vyšší clonové číslo) prochází světlo užším otvorem, než v případě odclonění (nízké clonové číslo). Proto se prodlužuje expoziční čas. Díky tomu lze i za denního světla dosáhnout expozičních časů v řádu desetin sekundy až několika sekund. Toto řešení je výhodné z důvodu, že není potřeba pořizovat žádný speciální filtr. Avšak při velmi vysokých clonových číslech, kdy světlo prochází malým otvorem, dochází k nežádoucím optickým jevům (difrakce) a ztrácí se kresebné detaily - fotografie pak není tak ostrá jako v případě středních clonových čísel.


Canon 400D, stativ Manfrotto 190XPROB + 804RC2 - exp. čas 1,3 s, clona F22, ohnisko 22 mm
klikněte pro zvětšení


2. ND (Neutral Density) filtrem

ND filtry jsou tmavé filtry, které se buď mohou našroubovat na objektiv, či použít jako filtry zásuvné (Cokin, Lee...) a jejich jedinou funkcí je snížit množství světla dopadajícího do objektivu. Výsledek je zřejmý - prodloužení expozičního času. Nejčastěji jsou tyto filtry značeny ND x, kde x značí sílu filtru a udává, kolikrát se prodlouží čas expozice neboli kolikrát méně bude dopadat světla do objektivu.

V následující tabulce je přehled nejpoužívanějších typů ND filtrů s ukázkou prodloužení času expozice. Silnější ND filtry se hodí např. i na "vymazání" osob, kdy při dlouhém čase na snímku nebudou vůbec vidět. Lze jej použít i na dodání dramatičnosti větvím stromů, klasům v polích nebo mrakům, kdy vlivem větru a dlouhého času dojde k jejich efektivnímu rozmazání. Polarizační filtr též prodlouží čas expozice, ikdyž v porovnání s ND filtry nepatrně.

Vliv nejpoužívanějších ND filtrů na čas expozice
Typ filtru
Propustnost
Expoziční čas
bez filtru
100 %
1/200 s (prodloužení 0 x)
ND2
50 %
1/100 s (prodloužení 2 x)
ND4
25 %
1/50 s (prodloužení 4 x)
ND8
13 %
1/25 s prodloužení 8 x
ND16
6 %
1/13 s prodloužení 16 x
NDx400
0,25 %
2 s (prodloužení 400 x)


3. Infračerveným filtrem

Jedná se sice již o velmi specializovanou záležitost, ale fotografování vody v IR spektru nabízí prostor pro mnoho zajímavých snímků pořízených za extrémně dlouhých expozičních časů v řádu desítek sekund až minut i za slunečného denního světla. Vliv stativu na infrafotografii bude podrobněji rozebrán v následující kapitole.


Canon 400D, Hoya R72, Manfrotto 190XPROB + 804RC2 - exp. čas 25 s, F11, ohnisko 18 mm
klikněte pro zvětšení


Krátký vs. dlouhý expoziční čas


Na následujících ukázkách bych rád znázornil rozdíl mezi použitím krátkého expozičního času a použitím času dlouhého při fotografování vody. Nemusím snad připomínat, že fotografie pořízené za dlouhých expozičních časů je možné získat pouze se stativem. Použit byl fotoaparát Canon 400D se stativem Manfrotto 190XPROB + hlava Mafrotto 804RC2.


expoziční čas 1/100 s, clona F5,6, ohnisko 17 mm, klikněte pro zvětšení


expoziční čas 0,5 s, clona F29, ohnisko 17 mm, klikněte pro zvětšení


expoziční čas 1/8 s, clona F2,8, ohnisko 17 mm, klikněte pro zvětšení


expoziční čas 5 s, clona F16, ohnisko 17 mm, klikněte pro zvětšení

Ukázek by mohlo být mnoho, nic vás však nepřesvědčí o kreativním působení snímků s "rozmazanou" vodou, jako když si to půjdete vyzkoušet sami se svým třínohým přítelem, který vám zajisté výborně poslouží. Nemusíte chodit daleko, vše popsané v této kapitole si můžete otestovat i na malém potoku. Zde ovšem nekončíme, následuje využití stativu v infrafotografii, která do pojmu "kreativní fotografie" spadá jednoznačně.