Recenze  |  Aktuality  |  Články
Doporučení  |  Diskuze
Fotoškola  |  Seriály
Fotoaparáty  |  Objektivy
Fotomobily  |   Software
Příslušenství  |  Ostatní
Svět hardware  |  TV Freak
Svět mobilně

Stativ - nejlepší přítel fotografa

11.8.2010, Michal Srna, článek
Dnes se zaměříme na nejdůležitější část fotopříslušenství - stativ. Po oživení potřebné teorie pro výběr stativu se podíváme, kde lze třínohého přítele využít k získání kvalitnějších snímků. Považujete stativ za nepodstatný? Článek vás přesvědčí o opaku.
Mnozí fotografové ukládají fotoaparát ke spánku se západem Slunce. Pokud vlastníte stativ, není jediný rozumný důvod, proč nevyrazit na noční lov fotografií.

Předem je však nutné si uvědomit, že snímací prvky fotoaparátů nemají zdaleka tak dobrou citlivost v případě nočního vidění jako sítnice lidského oka. Expoziční časy v řádu sekund, minut či dokonce hodin jsou při noční fotografii nabíledni. S kvalitním stativem by neměly znamenat větší překážku.

Pojďme si ukázat, o co vše můžete být ochuzeni, pokud uložíte svého zrcadlového krasavce do postele hned, jak se začne stmívat. Jedná se pouze o zlomek všech možných nápadů, které lze při noční fotografii realizovat. Mají posloužit pouze jako motivační ukázka a věřím, že vás další možné realizace napadnou, jakmile se rozhodnete vyzkoušet noční lov na vlastní kůži.


Ohňostroje


Úžasné obrazce, které mohou tyto exploze barev a světel vykouzlit na noční obloze, obdivuje každý z nás už od malička. Proč si je nezaznamenat a neudělat z nich kromě krásných vzpomínek i poutavé obrazy? Je to tak jednoduché. Pokud si myslíte, že řeknu: "Stačí vlastnit pouze fotoaparát a stativ", máte naprostou pravdu.

Fotoaparát má sice nevýhodu v citlivosti v porovnání s lidským okem, ale na druhou stranu umí něco, co oko ne - pamatovat si obraz i zpětně několik sekund nebo minut. Toho je možné v noční fotografii efektivně využít a lze tak zaznamenat běh času, který se lidskému oku jeví pouze jako okamžik. Na jednom snímku můžete např. zachytit "trasu" ohňostroje nebo i několik explozí najednou. Možných kombinací je tolik, jako je variací všech různých ohňostrojů - nekonečno.


Canon 400D, stativ Manfrotto 190XPROB + 804RC2 - exp. čas 17 s, clona F3,2, ohnisko 30 mm
klikněte pro zvětšení

Univerzální rada, jak pořídit kvalitní fotografii ohňostroje, neexistuje. Mohu z vlastní zkušenosti doporučit několik kroků, jež vám pomohou při experimentování, které vás dovede k úspěšnému výsledku.


1. Ostření

Umístěte fotoaparát na stativ a zaostřete na nekonečno. Automatické ostření by vás zdržovalo a pravděpodobně by i mohlo selhat.


2. Ohnisko

Nasměrujte fotoaparát do oblasti ohňostroje s nastaveným nejširším ohniskem, jelikož je těžké odhadnout, kde dojde zrovna k výbuchu. Pokud poté budou exploze probíhat stále na stejném místě, můžete místo výbuchu přiblížit.


3. Režim snímání

Používejte plně manuální režim snímání. Nastavte citlivost ISO na nejnižší hodnotu, z důvodu snížení digitálního šumu při delších expozicích. Při nižší citlivosti nejsou také tolik zřejmé mrtvé pixely, které se na černé obloze projeví jako svítící červené, zelené či modré body. Osobně používám za všech podmínek pouze ISO 100, i to je jedna z dalších výhod stativu, že nemusíte nikdy zvyšovat citlivost snímače a zbytečně si tak degradovat technickou kvalitu snímků.


4. Expozice

Přesné nastavení expozice nelze univerzálně poradit, vždy záleží na konkrétním ohňostroji - síle a frekvenci explozí. Doporučuji nastavit si určité clonové číslo a poté zkoušet různé expoziční časy do té doby, než budete s vykreslením ohňostroje spokojeni. Krátké expoziční časy však nemají význam, jelikož k prokreslení scény jsou potřeba časy delší. Při dlouhých expozičních časech může dojít k přepalům na snímcích. Jako startovní čas doporučuji zvolit 1 s a poté čas postupně prodlužovat než budete s výsledkem spokojeni. Je možné, že budete muset použít i režim "Bulb", kdy dojde k vysunutí zrcátka a následné expozici do té doby, než ji přerušíte. Nemusím ani připomínat, že drátová či bezdrátová dálková spoušť, celý proces snímání usnadní a urychlí v porovnání se samospouští.


Zaznamenání trasy světelného objektu


V předchozí podkapitole jsem psal, že fotoaparát je schopný si zapamatovat obraz i zpětně několik sekund či minut. Vedle ohňostroje můžeme tento fakt zužitkovat např. i při fotografování průjezdu automobilu po silnici. Při dlouhém expozičním čase zanechají světla automobilu na fotografii barevnou trajektorii kopírující trasu průjezdu vozidla. Pokud projede během expozice snímku jeden automobil jedním směrem a druhý směrem opačným, zanechají oba různou barvu trajektorie - jeden žlutou od předních světel a druhý červenou od světel zadních. Takové fotografie zaujmou a nepatří k okoukaným námětům.


Canon 400D, stativ Manfrotto 190XPROB + 804RC2 - exp. čas 8 s, clona F5,6, ohnisko 28 mm
klikněte pro zvětšení


Noční obloha


Nemusíte být astrofotografem s drahou výbavou, abyste byli schopni pořídit zajímavé snímky oblohy. K nejvděčnějším tématům noční oblohy patří samozřejmě náš šedobílý sok - Měsíc, který velikostí dominuje noční obloze a relativně kvalitní fotografii lze získat i s levným zoom objektivem Tamron 70-300/4,0-5,6 v cenové kategorii kolem 3 500 Kč.


Canon 400D, Tamron 70-300/4,0-5,6, stativ Manfrotto 190XPROB + 804RC2
exp. čas 0,4 s, clona F16, ohnisko 300 mm, výřez 1:1

Když vám povím, že je možné fotografovat i hvězdy s obyčejným setovým objektivem, budete si myslet, že si dělám legraci. Samozřejmě nemám na mysli snímky ve stylu Hubbleova teleskopu, ale je jedno téma, které si může vyzkoušet každý. Umístěte fotoaparát na stativ, namiřte ho k obloze (nejlépe směrem, kde je Polárka), nastavte expoziční čas na "Bulb", použijte široké ohnisko a spusťte expozici. Poté se můžete jít podívat domů na film a zhruba za 1-2 hodiny se vraťte k fotoaparátu a ukončete expozici.

Nutnou podmínkou je naprosto jasná obloha a žádné okolní osvětlení (lampy, domy...) a samozřejmě zase kvalitní stativ. Důležité je mít plně nabitý akumulátor fotoaparátu, aby se expozice po několika minutách nepřerušila. Abych vás nepřipravil o překvapení, neprozradím vám, co uvidíte, ale rozhodně to stojí za to a budu rád, když se s výsledky pochlubíte v diskuzi pod článkem nebo v naší galerii ;-)


Město a noc


Pokud vám přijde město, které byste rádi vyfotografovali nezajímavé, zkuste se na něj podívat skrze hledáček v noci. Barva pouličního osvětlení, neonová světla ve výlohách obchodů zářící do temných ulic - to vše propůjčuje městu úplně jinou atmosféru. Více než při fotografování ohňostroje, je zde kladen důraz na dokonalou ostrost snímků, a proto je důležité si důkladně připravit stativ a zajistit ho proti otřesům. Lampy, žárovky a ostatní bodové zdroje světla poté na nočních snímcích vykreslí hvězdy, které dodají snímkům na atmosféře.

Chcete-li stativ při nočním fotografování města využít ještě více, zkuste vyfotografovat panoramatický snímek nějaké zajímavě barevné části města. Dav lidí proudící chodníky se při dlouhém čase expozice efektivně rozmaže, nebo zcela zmizí, vaše tvůrčí kreativita má v tomto směru zase zelenou.


Canon 400D, Manfrotto 190XPROB + 804RC2 - exp. čas 15 s, F11, ohnisko 26 mm, panorama
klikněte pro zvětšení

"Často si myslím, že noc je více živá a bohatší na barvy než den." (I often think that the night is more alive and more richly colored than the day.) je vhodný citát na zakončení této kapitoly. Umělce, stojícího za tímto citátem, znáte - Vincent van Gogh. Plně vystihuje myšlenku této kapitoly, že i v noci je možné díky stativu pořídit pozoruhodné fotografie, které mohou zaujmout svým nevšedním barevným podáním a tématikou více, než ty denní.