Recenze  |  Aktuality  |  Články
Doporučení  |  Diskuze
Fotoškola  |  Seriály
Fotoaparáty  |  Objektivy
Fotomobily  |   Software
Příslušenství  |  Ostatní
Svět hardware  |  TV Freak
Svět mobilně

Status s oznámením o copyrightu na Facebooku vaše fotografie neochrání

2.12.2014, Milan Šurkala, aktualita
Nesmyslný text o vlastnění copyrightu se Facebookem opět rozmohl jako mor. Proč vaše snímky neochrání před komerčním použitím a je "veřejná společnost" opravdu tak zásadní problém? Na co máte právo?
V posledních dnech se na Facebooku objevilo oznámení o tom, že se mění uživatelské podmínky k 1. lednu 2015. Patrně si je přečetl jen málokdo, přestože jejích hlavní úpravou je to, že jsou výrazně jednodušší a srozumitelnější (anglická verze se údajně z cca 9000 slov smrskla na 2700). Jinak až tak moc zásadních změn nepřináší. Jednou z nich je např. to, že Facebook může lépe cílit reklamu a využívat k tomu i další aplikace, které vlastní (např. WhatsApp nebo Instagram). Může třeba použít vaši pozici mobilního telefonu k cílené reklamě, zavede přímé nákupy přes FB.


Facebook logo


Jenže už tato zpráva o tom, že se něco mění, vyvolala všeobecné celosvětové zděšení a na facebooku se začaly objevovat zprávy zhruba (hoax) následujícího typu:
      OZNÁMENÍ
      pro jistotu dávám všem a hlavně fcb na vědomí ...V reakci na novou politiku FB vás informuji, že všechny mé osobní údaje, ilustrace, kresby, články, karikatury, obrázky, fotografie, videa, atd., jsou předmětem mých autorských práv (v souladu s Bernskou úmluvou).
      Pro komerční využití všech výše uvedených předmětů autorského práva je v daném případě vyžadován můj písemný souhlas!
      FB je nyní veřejná společnost. Proto se všem uživatelům sociální sítě doporučuje umístit na svých stránkách podobné "oznámení o soukromí", jinak (pokud toto oznámení nebylo na internetových stránkách alespoň jedenkrát zveřejněno), je automaticky umožněno využívat vaše osobní údaje, vaše fotografie a informace zveřejněné ve zprávách na stránkách vašeho profilu.

Přitom v podstatě totožné zprávy se objevily už před dvěma lety, kdy byly podmínky rovněž změněny a tehdy to bylo podstatně výraznějším způsobem (třeba zrušením "demokratického hlasování"). Pojďme se tedy podívat na tuto zprávu. Hned v prvním odstavci je několik nesmyslů. Politika ohledně fotografií a autorských práv se v zásadě nijak nemění (jaká nová politika?) a právo na užívání vašich dat včetně obrázků měl Facebook už nyní. Pokud si přečtete uživatelské podmínky, najdete tam následující:
      Jste vlastníkem veškerého obsahu a informací, které na Facebooku zveřejníte, a můžete určit, jakým způsobem budou sdíleny, pomocí nastavesoukromí a nastavení aplikací. Kromě toho:
      Pro obsah chráněný právy k duševnímu vlastnictví, jako jsou fotografie a videa (obsah podléhající duševnímu vlastnictví, DV), nám výslovně udělujete následující oprávnění, v souladu s vaším nastavením soukromí a nastavením aplikací: udělujete nám nevýhradní, přenosnou, převoditelnou, celosvětovou bezúplatnou (royalty-free) licenci na použití veškerého obsahu podléhajícího DV, který zveřejníte na Facebooku nebo v návaznosti na něj (Licence k DV). Tato licence k DV končí, jakmile svůj obsah podléhající DV odstraníte ze svého účtu, s výjimkou případů, kdy jste tento obsah sdíleli s ostatními (pokud jej také oni neodstranili).

Uživatel vždy byl a i nadále bude vlastníkem copyrightu, veškerého obsahu a informací. Tedy je zbytečně se domáhat autorských práv pomocí této poplašné zprávy na Facebooku, když je nikdo nikomu nebere a uživatel si odsouhlasil, že jsou předmětem jeho autorských práv. Tedy další nesmysl ve zprávě. Druhý odstavec podmínek dále říká, že uživatel dává Facebooku právo na nevýhradní royalty-free licenci, tedy, že jej komerčně může využít jak samotný uživatel, tak i Facebook. Facebook tedy fotografie uživatelů nevlastní, nemá na ně copyright, ale má na ně licenci. To jsou dvě hodně rozdílné věci. Zjednodušeně řečeno, první je "vlastnické právo", druhé je "právo používat". Facebook tedy může fotografie komerčně využít v souladu s nastavením soukromí. Zákeřná je poslední větička. Licenci je možné zrušit smazáním dat, ale toto právo se ztrácí, pokud byl tento obsah sdílen.

Druhý odstavec poplašné zprávy je nesmysl ještě větší. V pravidle užívání při registraci byl už souhlas Facebooku udělen. Není důvod, aby žádal uživatele o svolení podruhé, když jej už dávno dostal.

Třetí odstavec je už úplný "gól". Veřejná společnost znamená, že akcie FB jsou nyní volně obchodovatelné na burze. S jakýmikoli autorskými právy na fotografie to tedy nemá ani nejmenší souvislost. Stejně tak vylepit status na zeď jednoduše nemá žádnou právnickou váhu, tu mají odsouhlasená pravidla používání (uživatelské podmínky), které byly odsouhlaseny při registraci i s postupnými úpravami tím, že uživatel FB pořád používá. Stejnou váhu jako tento zbytečný šířící se status má třeba další oblíbené zprávy typu "Pokud toto nepošleš do 15 minut 15 lidem, bude mít 15 let smůlu v lásce."

Pokud tedy nechcete, aby Facebook mohl vaše data komerčně využít, jednoduše je na tuto sociální síť nenahrávejte. Pokud vaše data nebyla sdílena, můžete smazáním veškeré licence k nim zrušit. Data ještě zůstanou nějakou dobu na serverech Facebooku, budou ale nepřístupná, viz 2. bod 2. odstavce pravidel užívání.
Autor: Milan Šurkala
Vystudoval doktorský program v oboru informatiky a programování se zaměřením na počítačovou grafiku. Nepřehlédněte jeho seriál Fotíme s Koalou o základech fotografování.