Sony Cyber-shot DSC-H9: s nočním viděním

25.6.2007, Jan Čerbák, preview
Nedávno uvedlo Sony nový ultrazoom H9 a levnější H7, přičemž oba navazují na úspěšné předchůdce Sony H5 a H2. Novinka H9 je v mnoha ohledech výjimečná a nabízí stabilizovaný objektiv Carl Zeiss s 15x zoomem, 8Mpix. čip a řadu funkcí včetně „nočního vidění“.
Oproti předchozímu modelu je Sony H9 vybavena zcela novým objektivem s 15x rozsahem 31-465 mm (ekvivalent kinofilmu) oproti dřívějšímu dvanáctinásobnému zoomu u starší H5. Rozlišení povyrostlo o 1 megapixel na celkových 8 a rovněž byla zvýšena i nejvyšší citlivost na ISO 3200 (H5: ISO 1000). Sériové snímání „há devítky“ dosahuje rychlosti 2,2 snímku za sekundu v nekonečné řadě, což je sice podstatně pomalejší než u amatérských DSLR, ale zato rychlejší než u běžných kompaktů a ultrazoomů. Celkově lze konstatovat, že Sony H9 stojí mezi třídou amatérských DSLR a běžnými ultrazoomy, oproti nimž nabízí více funkcí a širší rozsah ohniskových vzdáleností objektivu, než je klasický 10x – 12x rozsah.

Ovládání a ergonomie

Na první pohled je jasné, že se Sony H9 řadí k pokročilým fotoaparátům, které konkurují nejen kompaktům, ale i amatérským zrcadlovkám. Právě ergonomií a rozložením ovládacích prvků se H9 podobá více DSLR, než čemukoliv jinému. Na přední straně se nachází jen IR senzor dálkového ovládání, IR lampa pro režim nočního vidění (viz Funkční výbava) a lampa přisvětlení autofocusu. Zbývající místa zabírá mohutný, ergonomicky tvarovaný grip a tubus objektivu, díky kterým se H9 drží jako opravdová zrcadlovka. Na tubus lze připevnit adaptér se závitem 74mm pro filtry, sluneční clonu (obojí je součástí dodávky) či volitelné předsádky. Na výběr jsou dvě: širokoúhlá a tele. Makropředsádka ani není potřeba, protože fotoaparát v makro režimu zaostřuje již od 1 cm na širokém ohnisku.

Na horní straně gripu, v dosahu ukazováku, je umístěna spoušť závěrky se stříbrným prstencem. Ten však bohužel neslouží k ovládání zoomu, ale je zde jen pro okrasu. Hned za spouští jsou umístěna tlačítka pro volbu režimů měření expozice a sériového snímání. Na horní části tubusu, klasicky v optické ose objektivu, se klene kaplička s vestavěným bleskem. Ten je u H9 na svou třídu velmi výkonný a podle údajů výrobce dosvítí až 9,8 m na široké ohnisko a až 6 m na dlouhém konci zoomu. To je jedině dobře, protože H9 nedisponuje sáňkami pro externí blesk, a tak bude fotograf vždy odkázán jen na blesk vestavěný. V pravé části horní strany, v dosahu palce, je umístěno klasické kolečko expozičních režimů, jímž se nastavuje i citlivost snímače v ISO.

Toto řešení nepovažujeme za nejšťastnější. Samostatné tlačítko pro volbu ISO by si takovýto fotoaparát jistě zasloužil. Mezi kolečkem expozičních režimů a vestavěným bleskem se nachází hlavní vypínač s diodou indikující zapnutý přístroj a mikrofon pro nahrávání mono zvuku videa a poznámek ke snímkům.

Zadní straně dominuje velký 3“ LCD monitor s rozlišením 230 tis. pixelů. Na tom by nebylo nic zajímavého, už starší model H5 disponoval takovýmto LCD monitorem. Ale displej u H9 je výklopný nahoru i dolů, což (vyjma specifické konstrukce LCD u Sony R1) výrobce použil u svého kompaktu poprvé. Displej se odtáhne od těla na cca 2 cm dlouhé „muří nožce“ a pak jej lze libovolně naklánět nahoru a dolů, což je velmi praktické při fotografování makrofotografie blízko u země, nebo naopak při fotografování s fotoaparátem nad hlavou na koncertech a hudebních festivalech.

V pravém horním rohu zadní strany se nachází kolébka pro ovládání zoomu. Takto řešené ovládání je obvyklé u kompaktů podstatně levnějších. Ultrazoom, natožpak takto vyspělý, by si zasluhoval minimálně ovládání zoomu u spouště, lépe prstencem na objektivu, jak je zvykem u zrcadlovek. Pod kolébkou zoomu se nachází standardní čtyřsměrný ovladač osázený přímými vstupy k režimu samospouště, makro režimu, režimům blesku a zobrazení LCD displeje. Umístění makro režimu nezávisle na ostatních expozičních režimech je velmi praktické, protože pak jej lze kombinovat i s pokročilými expozičními režimy a fotograf nemusí fotit makrofotografii jen při nastaveném automatickém scénickém makro režimu. Okolo čtyřsměrného ovladače je umístěno kolečko pro volbu expozičních režimů, tak jak je to obvyklé u některých SLR. U H9 je ale jeho funkčnost velmi omezená, protože jej nelze použít pro listování v menu, ani při prohlížení fotografií. Dokonce i nastavování expozičních hodnot clony a času s ním není nijak jednoduché. Napřed je třeba stisknout tlačítko set, poté kolečkem nastavit hodnotu clony/času a pak opět potvrdit tlačítkem set. Tento velmi kostrbatý postup akčním fotografiím a momentkám zrovna nepřeje a těžko se na něj zvyká.

Dále jsou na zadní straně umístěna tlačítka Menu, Home (poskytuje přístup k nejpoužívanějším funkcím, podobně jako tlačítko Func. u kompaktů Canon), tlačítko režimu prohlížení a přepínač displeje a EVF hledáčku. Hledáček s dioptrickou korekcí je elektronický s rozlišením 201 tis. pixelů a poskytuje čistý, netrhaný (vysoká obnovovací frekvence) obraz. Oproti DSLR je však obraz hledáčku velmi malý. Po stranách jsou upevněny úchyty pro popruh k nošení na krku (je součástí dodávky). Na levé straně navíc vypínač režimu Nightshot (viz Funkční výbava) a Sony multi-konektor s gumovou krytkou. Ten slouží jako USB port a video výstup s podporou HDTV a není kompatibilní s žádným jiným kabelem, než se značkovým propojovacím kabelem výrobce. Zespodu fotoaparátu jsou dvířka slotu pro paměťovou MemoryStick Duo / Pro MemoryStick Duo a akumulátor NP-BG1. Vedle dvířek je umístěn kovový stativový závit se standardním průměrem.

Funkční výbava

NIGHTSHOT – NOČNÍ VIDĚNÍ
Sony H9 vyniká jednou funkcí, kterou se nemůže pyšnit žádný jiný fotoaparát, a to nočním viděním. Tento režim převzala H9 od digitálních videokamer Sony a stala se tak prvním fotoaparátem vybaveným takovouto funkcí. Na přední straně digitálů je IR lampa, která při aktivaci režimu „nasvítí“ scénu neviditelným IR zářením (tedy nikoliv viditelným světlem). Přitom digitální čip je na toto záření citlivý, a tak scénu zachytí, i když lidské oko vidí jen tmu. Na podobném principu fungují i normální brýle pro noční vidění a oči koček. Kvalita fotografií není v režimu Nightshot nijak ohromující, ale zachovává si plné rozlišení 8 Mpix. Snímky jsou postiženy šumem, špatným rozlišením drobných detailů, jsou monochromatické a „letí“ do zelena, nemluvě o pomalé práci autofocusu v úplné tmě. V podstatě snímky vypadají velmi podobně, jako by se sám fotograf díval brýlemi pro noční vidění, protože ani ty neposkytují zrovna kvalitní obraz. Musíme však zdůraznit, že s režimem Nightshot fotograf vyfotí snímky, které by bez tohoto režimu nemohl vůbec exponovat. Především proto hodnotíme tento režim, i když neposkytuje nijak kvalitní fotografie, jako nesporný přínos.

SUPER STEADY SHOT
Takto Sony pojmenovala optickou stabilizaci vlastní výroby. Při fotografování s ohnisky delšími než 200 mm (ekvivalent kinofilmu) je stabilizace praktickou nutností. Bez aktivní stabilizace by totiž fotograf musel použít extrémně krátké časy závěrky 1/200sec. a kratší (vždy převrácenou hodnotu ohniska kinofilmu). Fotoaparát nabízí stabilizaci, která prodlouží použitelný expoziční čas až o 2 EV, což je běžná hodnota a s ohniskem 465 mm (EQ 35 mm) bude jistě zapotřebí.

REPORTÁŽNÍ VLOHY
Sony H9 disponuje stabilizovaným objektivem s 15x rozsahem zoomu, dobrou světelností F 2,8-4,8 a režimem nočního vidění Nightshot. Navíc je vybaven moderním devítibodovým autofocusovým senzorem (předchůdce H5 nabízel jen tříbodový) s funkcí ostření na obličej. Všechny tyto funkce a technické specifikace dělají z H9 vpravdě špionážní fotoaparát. Toho lze využít například při příjemném posezení s kamarády v hospůdce se špatným osvětlením, kde můžete fotografovat bez blesku, ale také při fotografováním lidí, kteří fotografa potmě ani nevidí (pokud fotí přes hledáček), ale on fotografované ano. Jen je třeba však mít na paměti, že fotografování lidí bez jejich souhlasu je nevhodné a v určitých situacích i právně postižitelné.

AKUMULÁTOR NP-BG1
H9 je opravdu energeticky náročný fotoaparát. Vysoce svítivý velký LCD, stabilizace, mnoho funkcí, ... kvůli tomu pořídí H9 na jedno nabití jen 280 snímků oproti předchůdci H5, který exponoval se dvěma AA tužkovými bateriemi až 340 snímků. Oba údaje vychází z testování CIPA při používání LCD. Doslechli jsme se však i takové zvěsti, že fotoaparát vyfotí maximálně 200 snímků. Pokud to někomu nestačí, nezbývá než si dokoupit druhý akumulátor. Útěchou může být fakt, že se akumulátor nabíjí v externí nabíječce a ne ve fotoaparátu, takže lze fotit s jedním akumulátorem, zatímco se náhradní nabíjí.

FULL HDTV 1080
Fotoaparát podporuje HDTV rozlišení, avšak nikoliv při natáčení videa, ale pouze při přehrávání fotografií na televizi s rozlišením HDTV. Doufejme, že se podpora HDTV rozšíří v budoucnu i na natáčení videa a že nás Sony překvapí fotoaparátem – kamerou.

NATÁČENÍ VIDEOKLIPŮ
Filmaře jistě potěší, že H9 dovoluje při natáčení používat jak stabilizaci, tak plný patnáctinásobný rozsah zoomu. Při natáčení je aktivována pomalejší rychlost změny ohniskové vzdálenosti, aby hluk zoomovacího motorku nerušil natáčení, podobně jako je tomu u Canonu S5 IS. H9 natočí při stejné kapacitě paměťové karty delší videoklip, což je způsobeno výraznější kompresí, která příliš kvalitě obrazu neprospívá.

REÁLNÝ HISTOGRAM
Histogram je statistický graf zobrazující četnost realizace jednotlivých jevů, u fotoaparátu míru zastoupení jednotlivých jasových složek. Ideální fotografie má histogram podobný Gaussově křivce, podexponovaný snímek má histogram posunutý doleva směrem k černé, přeexponovaný snímek má naopak graf histogramu posunutý doprava ke světlým tónům. Reálný histogram dovoluje fotografovi stanovit přesnou korekci expozice. De facto posune zápornou korekcí histogram doleva (pokud je snímek přeexponován), či doprava kladnou korekcí (pokud je snímek podexponován). Díky reálnému histogramu může fotograf nastavit přesnou korekci daleko rychleji, než při nafocení zkušebního snímku a pozdějším nastavením korekce.

Kvalita výsledného obrazu

Sony se spoléhá při tvorbě většiny objektivů na spolupráci s renomovanou firmou Carl Zeiss a není se čemu divit. I nový ultrazoom H9 je vybaven optikou Zeiss. Objektiv má na svou třídu výbornou rozlišovací schopnost, což je znát především u fotografií exponovaných s ISO 80-200, které jsou jemné, čisté, plné detailů a hodí se i pro velké zvětšeniny formátu A4 (při horší kvalitě tisku i A3). U vyšších citlivostí se negativně projevuje redukce šumu, která sice fotografie zbaví výrazného šumu až do ISO 800, ale také je zbaví jemných detailů. Fotografie pořízené s citlivostí ISO 1600-3200 nemůžeme při nejlepší vůli doporučit kvůli výraznému šumu a „vyžehleným“ detailům.

Na ztrátě detailů se výraznou měrou podílí i výrazná komprese a to i při jejím nastavení na minimum. Problém by vyřešilo snímání do formátu RAW. Tím však Sony H9 nedisponuje. Již pro vás však připravujeme článek o Panasonicu FZ8, který formát RAW jako první z levných ultrazoomů podporuje. Dalším neduhem „há devítky“ je chromatická aberace, která je nejvýraznější především na okrajích snímků a sférické zkreslení. To je sice na širokém ohnisku silné soudkovité zkreslení a na širokém konci méně výrazné poduškovité. Oboje se však dá vcelku snadno korigovat v počítači. Objektiv, i když se pyšní značkou Zeiss, má menší problémy s bočním protisvětlem, které způsobuje jemný závoj a snížení kontrastu. V základní výbavě, která je opravdu velmi bohatá (viz technické specifikace), je k dispozici i vykrajovaná sluneční clona, která uživatele tohoto neduhu zbaví. Celkově hodnotíme kvalitu obrazu jako nadprůměrnou, a to kvůli relativně nízké hladině šumu (v porovnání s konkurencí), skvělému rozlišení objektivu a bezchybné práci procesoru Bionz při automatickém nastavování vyvážení bílé.

Ukázkový snímek byl fotografován při citlivosti ISO 500, času závěrky 1/100sec. se zapnutou stabilizací a clonou F3,2, bez korekce expozice.

Verdikt

ergonomie
ovládání kolečka volby expozičních hodnot
použitelné i při citlivosti ISO 800
zoom se ovládá kolébkou
velmi dobrá obrazová kvalita do ISO 400
slabá výdrž akumulátoru
režim Nightshot
necitlivá komprese a redukce šumu

Poloprofesionální ultrazoom Sony H9 je digitál plný protikladů. Prakticky ideální ergonomii a ovládání kazí ovládání kolečka volby expozičních hodnot a kolébka zoomu. Výjimečný objektiv a inovovaný procesor poskytují výborný obraz, který je však degradován „žehlící“ redukcí šumu při vysokém ISO a silnou kompresí formátu JPEG. Opravdu však Sony H9 vyniká bezkonkurenčním spektrem nejrůznějších funkcí a nastavení, korunovaných režimem nočního vidění.

Těsně před uzávěrkou tohoto článku nám přišla informace o "týdnu Sony" pořádaném centrem FotoŠkoda, který bude zahrnovat prezentace, možnost vyzkoušet si fototechniku značky Sony a samozřejmě také slevy. Více informací viz: http://www.fotoskoda.cz/

Technické specifikace: Sony Cyber-shot DMC-H9
OBJEKTIVIkona Odkaz na databázi
Optický zoom 15x
Digitální zoom 30x
Světelnost objektivu2,7 - 4,5
Ohnisková vzdálenost reálná5,2 - 78 mm
Ohnisková vzdálenost (ekvivalent kinofilmu)31 - 465 mm
Režim MakroŠirokoúhlý objektiv: 1cm - nekonečno; Teleobjektiv: 120cm - nekonečno
Průměr filtrového závitu na adaptéru74 mm
Možnost použít předsádkové čočky ano, širokoúhlá a tele
Noční snímání NightShotano
DIGITÁLNÍ ČIP
Typ snímače CCDSnímač Super HAD CCD™
Velikost1/2,5"
Efektivní pixely (megapixely)8.0
Procesor Bionzano
Funkce rozpoznání obličejeano
Převod A/D (DXP) (bity)14
Redukce šumu Clear RAW NRano
ZAOSTŘOVÁNÍ A EXPOZICE
Oblast AF(vícebodové měření)ano
Oblast AF(měření na střed)ano
Oblast AF(bodové měření)ano
Ruční ostřeníano
Clona – automatický režimano
Clona – režim priorityano
Clona – manuální režim ano
Rychlost závěrky – automatický režim (s)1/4-1/4000
Rychlost závěrky – režim priority (s)767040
Redukce šumu NR Slow Shutterano
Funkce upozornění Hand Shake Alertano
Kontrola expozice+/-2,0 EV, 1/3 EV v krocích
Vyvážení bíléAutomaticky, Denní světlo, Zataženo, Zářivka1, Zářivka2, Zářivka3, Žárovka, Blesk, Jeden stisk
Automatické vyvážení bíléano
Měření osvětlení (vícebodové)ano
Měření osvětlení (na střed)ano
Měření osvětlení (bodové)ano
Nastavení ostrostiano
Nastavení sytostine
Nastavení kontrastuano
Citlivost ISO (REI)Auto, 80, 100, 200, 400, 800, 1600, 3200
Volba scénySoumrak, Portrét za soumraku, Portrét, Krajina, Pláž, Sníh, Ohňostroj, Vysoká citlivost, Pokročilý režim focení sportovních událostí
Lampa AFano
Režim blesku Automatický, Vynucený blesk, Pomalá synchronizace, Bez blesku
Dosah bleskuISO Automaticky; 0,2 - 9,8 m (širokoúhlý objektiv), 1,2 - 6 m (teleobjektiv)
Předblesk ano
Redukce červených očíano
Blesk s automatickou synchronizací podle denního světlaano
LCD MONITORIkona Odkaz na databázi
Velikost obrazovky LCD3,0"
Displej LCD – celkový počet bodů230000
Typ monitoru LCDDisplej TFT
Výklopný displej LCDano
Automatické sledování jasuano
Pokrytí LCD1
Optický hledáček ne
Elektronický hledáček (EVF)ano
ZÁZNAMIkona Odkaz na databázi
Záznamová médiaKarta Memory Stick Duo™, Memory Stick PRO Duo™. Karta Memory Stick PRO Duo™ vysokorychlostní, Memory Stick PRO-HG Duo™ (stejná rychlost jako u karty PRO Duo). Interní paměť (31 MB)
Formát záznamuFormát JPEG, MPEG1
Rozhraní Memory Stick PRO™Paralelní
DCF (Zásady paměťového systému fotoaparátu)ano
DPOF (Digital Print Order Format) ano
Režim Burst (snímání v sériích) (snímky)100
Interval série Burst (přibližně v sekundách)0,46
Velikost fotografií8,0 Mpix 3264 × 2448; 5,0 Mpix; 2592 × 1944; 3,1 Mpix 2048 × 1536; VGA 640 × 480; režim 16:9, 1920 x 1080; režim 3:2; 3264 × 2176
Velikost videoklipůMPEG VX Fine 640 × 480; 30 snímků za sekundu; MPEG VX Standard; 640 × 480; 16,6 snímků za sekundu; MPEG – prohlížení; 320 × 240; 8,3 snímků za sekundu
PŘEHRÁVÁNÍ A ÚPRAVYIkona Odkaz na databázi
Prezentace ano
Prezentace s hudbouano
Funkce Trimmingano
Změna velikosti ne
Funkce Cue & Review (MPEG)ano
Přehrávání podle indexů ano
Otočení obrazuano
Automatické otočení obrazuano
JINÉIkona Odkaz na databázi
Indikátor histogramu ano
PTP (Protokol pro přenos obrázků)ano
PIM (Print Image Matching)ano
PictBridgeano
Doba přípravy na provoz od spuštění2,5 sec.
Jazyk nabídkyČeština, dánština, holandština, angličtina, finština, francouzština, němčina, řečtina, maďarština, italština, norština, polština, portugalština, ruština, španělština, švédština, turečtina
KONEKTIVITAIkona Odkaz na databázi
Vícefunkční konektor s vysokým rozlišenímano
Výstup AVne
Digitální V/V (USB)ne
Rozhraní USB 2.0 Hi-Speedano, Sony-multikonektor
NAPÁJENÍ A DODÁVANÉ PŘÍSLUŠENSTVÍIkona Odkaz na databázi
Dodávaná baterieNP-BG1
Výdrž baterie280 snímků, 140 minut (podle normy CIPA se zapnutým displejem LCD)
Dodávaný software Picture Motion Browser Ver.2.0 + ovladač USB + Picture Package Music Transfer
Dodávané příslušenstvíSada dob. baterií (NP-BG1), nabíječka bat., víceúč. kabel, kód pro napáj., popr. přes ram., kryt obj., popr. krytu obj., slun. clona na obj. (květina), bezdr. dálk. ovl., CD-ROM, kroužek adaptéru obj.
FYZICKÉ SPECIFIKACEIkona Odkaz na databázi
Šířka x výška x hloubka109,5 x 83,4 x 85,7 mm
Hmotnost407 g.