Canon PowerShot A710 IS a A570 IS: v plné polní
30.7.2007, Jan Čerbák, preview
Ačková řada Canonů PowerShot vždy představovala pokročilé digikompakty za rozumnou cenu. Model A710 IS, jak napovídá zkratka IS (=Image Stabilizer) v názvu, je vybaven jako první fotoaparát této řady optickou stabilizací obrazu. A570 IS je pak druhým stabilizovaným áčkem v pořadí. Oba kompakty nabízí čip s rozlišením 7,1 Mpix, dobrou ergonomii a celé spektrum pokročilých expozičních režimů, jak je u kompaktů Axx (vyjma A550) dobrým zvykem.
Oproti předchůdci, strohému a hranatému PowerShotu A700, vyniká novinka A710 IS až extravagantními zaoblenými liniemi a moderním designem. Avšak bezesporu tou největší inovací je implementace optické obrazové stabilizace do Ačkové řady. Canon A710 IS tak se stabilizovaným 6x zoomem z této řady vyčnívá a bývá proto mnohdy označován za levnějšího bratříčka ultrazoomů Canon S3 IS, či novějšího Canon S5 IS, o kterých jsme vás informovali.
A570 IS je sice novější, ale levnější variantou A710 IS, oproti kterému nabízí „jen“ 4x zoom a pomalejší sériové snímání. Avšak v mnohém i á sedm set desítku překonává. Je vybaven novějším obrazovým procesorem Digic III (oproti Digicu II u A710 IS) s technologií ostření na tvář, datovým omezením 4 GB na jeden videoklip (oproti 1 GB u A710 IS) a v neposlední řadě vyšší výdrží na baterie. A570 IS pořídí na jedno nabití dvou AA tužkových baterií 400 snímků, zatímco A710 IS jen 360 (obojí dle testování CIPA). Na první pohled tedy A570 IS vypadá jako jasná volba oproti dražšímu A710 IS, který nabízí jen delší zoom. Oba fotoaparáty začínají na ne příliš širokém ohnisku 35 mm a končí na 140 mm (A570) a 210 mm (A710). Zklamáním je pak podprůměrné rozlišení LCD obrazovek – pouhých 115tis. pixelů. Nic naplat, jedná se o levné kompakty s maloobchodní cenou pod 7.000,- a žádné pokročilé kompakty, jako je Canon S5 IS, nebo dokonce Canon G7.
PowerShot A710 IS je o poznání větší, než jeho stájový kolega A570 IS a má o poznání modernější vzhled a výraznější grip, avšak rozmístění ovládacích prvků mají téměř shodné, stejně jako podobné fotoaparáty řady Axx. Pokud jste tedy již někdy v minulosti fotografovali s nějakým modelem áčkové řady, zvyknete si na A710/A570 velmi rychle. A570 IS je o něco menší a drží se proto o něco hůře. Oba kompakty mají na přední straně grip, který je sice ergonomicky tvarovaný asi jako sedadla ve vlaku (II. třída), ale úchop je s nimi mnohem jistější a komfortnější, než s jakýmkoliv stylovým kompaktem bez gripu. A710 IS působí robustnějším dojmem, avšak oba kompakty jsou dobře řemeslně zpracovány pouze s minimálními vůlemi. Kovem opláštěným digikompaktům však konkurovat nemohou.
Přední straně dominuje u A710 IS velký objektiv s širokým rozsahem 35-210 mm (6x zoom) a světelností F 2,8-4,8, která sice nedosahuje obvyklé světelnosti ultrazoomů F 2,8-3,5, ale vzhledem k rozsahu objektivu a celkovým rozměrům fotoaparátu je to velmi dobrý výsledek. Objektiv A570 IS je o poznání drobnější, s rozsahem ohnisek 35-140 mm a světelností F 2,5 – 5,5. Především hodnota nejnižší clony na dlouhém konci čtyřnásobného zoomu je podprůměrná a bude patrně působit problémy při ostření za špatných světelných podmínek.
Ostatní ovladače a výbava přední strany obou fotoaparátů jsou již shodné: okolo objektivu se nachází krytka bajonetového uchycení pro předsádky, v pravém horním rohu je umístěn vestavěný blesk s dosahem u A710 IS: 55 cm – 3,5 m (ohnisko 35 mm) / 2,5 m (při 210 mm) a u A570 IS: 45 cm - 3.5 m (ohnisko 35 mm) / 2,2 m (ohnisko 140 mm) (pozn.: ohniskové vzdálenosti jsou zde uváděny v přepočtu na 35mm kinofilm). Mezi gripem a objektivem je lampa autofocusu a mikrofon pro nahrávání zvukových poznámek ke snímkům a mono zvuku z videosekvencí.
Na horní straně gripu je prstenec pro ovládání zoomu umístěný, jak je tomu u áček zvykem, okolo spouště. Dále zde fotograf nalezne praktický kruhový volič expozičních režimů a hlavní vypínač. A570 IS je navíc vybaven elegantním stříbrným proužkem s informací o použité optické stabilizaci, ten však žádné praktické využití nemá. A710 IS má na horní straně reproduktor pro přehrávání zvukových poznámek a videa, zatímco A570 IS jej má umístěný na zadní straně.
Velkou část zadní strany zabírá LCD monitor s úhlopříčkou 2,5“ a velmi podprůměrným rozlišením 115tis. pixelů. LCD obrazovka však vyniká rychlou odezvou a velmi jasným obrazem, díky čemuž je překvapivě dobře čitelná i na přímém slunci. Nad LCD displejem se nachází optický hledáček, který je ve standardní výbavě všech áček. Má však slabé pokrytí, trpí paralaxou (zobrazení hledáčku se zcela neshoduje s fotografovanou scénou, protože hledáček se „nedívá“ objektivem) a jeho využití je proto velmi omezené. Napravo od LCD jsou k dispozici všechny ostatní ovládací prvky. Čtyřsměrný volič je osazen jen dvěma přímými vstupy a to k režimům blesku a režimům AF (auto focus, manual focus a macrorežim). Tlačítko k nastavením blesku slouží rovněž v režimu prohlížení k otáčení fotografií. Potvrzovací tlačítko SET je spojeno s tlačítkem FUNC., pod kterým se skrývají všechna důležitá funkční nastavení (citlivost ISO, vyvážení bílé WB, …apod.).
Pod čtyřsměrný ovladačem se nachází tlačítko MENU (, jehož význam je zřejmý) a ovladač/vypínač displeje DISP. V dosahu palce jsou umístěny tlačítka korekce expozice (slouží v režimu přehrávání k mazání snímků) a přímého tisku/sdílení. Nad nimi je přepínač mezi režimy prohlížení a fotografování. Levá strana obou digikompaktů nabízí konektory k propojení digitálu s počítačem (USB 2.0) a televizí (AV out); na pravé straně je jen poutko na uchycení popruhu. Slot pro paměťovou SD kartu a dvě tužkové AA baterie je umístěn zespodu fotoaparátů, stejně tak jako plastový stativový šroub.
Canon A570 IS, nota bene A710 IS si patrně budou kupovat zkušenější fotografové, kteří by jistě ocenili lepší ovládání a více přímých ovladačů. Alespoň plné osazení čtyřsměrného ovladače přímými vstupy, nebo samostatné tlačítko pro volbu citlivosti ISO by výrazně přispěli ke komfortnější a pohotovější obsluze. Takovéto technické „vymoženosti“ jsou však dopřány až vyšším modelovým řadám PowerShot Sx a Gx. Nesmíme zapomínat na to, že áčka se řadí k sice výkonným, ale především levným kompaktům. Celkově lze ovládání ohodnotit jako velmi povedené, intuitivní a časem prověřené, protože se velmi podobným způsobem ovládají všechny fotoaparáty Canon PowerShot Axx. V žádném případě však ovládání není pohotové, což je způsobeno malým počtem ovladačů, zvláštěpak ovladačů přímých.
Výdrž 2x AA tužkových baterií
Jak je našim dobrým zvykem, informujeme vás mimo jiné i o výdrži baterií digitálního fotoaparátu. Většina dnešních fotoaparátů je napájena speciálními akumulátory, které se jen velmi těžko shánějí a mohou způsobit mnoho nepříjemností např. na výletě v přírodě, kde je není kde dobít. To však není případ ani A710 IS, ani A570 IS. Ty jsou napájeny klasickými AA tužkovými bateriemi, které lze za malý peníz nakoupit do zásoby, nebo je prakticky u jakékoliv trafiky dokoupit. Byl jsem trochu skeptický, když jsem viděl, že fotoaparát je napájen jen dvěma AA bateriemi, ale kompakty si s nimi vystačí opravdu na dlouho: A710 360 snímků a A570 dokonce 400 snímků (dle testování CIPA). Za vysokou výdrží vděčíme jednak úspornému (i když velmi výkonnému a světlému) LCD displeji a u A570 i novému procesoru Digic III (A710 je vybaven rovněž výborným obrazovým procesorem Digic II).
Optická stabilizace
Canon vyvinul jako první výrobce stabilizovaný zoom objektiv na fotoaparát v roce 1995 a stejnou technologii, která byla dříve určena jen pro zrcadlovky, jsou vybaveny obě popisovaná áčka. Systém funguje pomocí dvou gyro senzorů, které registrují chvění fotoaparátu a vychylují speciální skupinu čoček v objektivu tak, aby chvění kompenzovaly. Optická stabilizace je prakticky stejně účinná jako stabilizace čipová (chvění kompenzováno pohybem digitálního čipu), avšak vždy záleží na konkrétním modelu fotoaparátu. Sony H9 například dokáže se zapnutou stabilizací exponovat s časy závěrky o 2 EV delšími (např. místo 1/200 sec. s 1/50 sec.), zatímco tato áčka dokáží použitelný čas prodloužit o celé 3 EV (místo 1/200 sec. tedy 1/25 sec.), což jim dovoluje použít při špatném osvětlení nižší citlivost ISO a exponovat tak méně zašumělé fotografie při stejně dlouhém expozičním času, než fotoaparáty bez stabilizace.
A570 i A710 nabízí dva režimy stabilizace: neustále zapnutá a stabilizace aktivovaná jen při expozici, což šetří baterii. V praxi bylo ověřeno, že druhý režim poskytuje o něco méně uspokojivé výsledky a doporučujeme s ním používat časy jen o 2 EV delší, jinak fotograf riskuje slabé rozmazání jemných detailů. Je na místě také zdůraznit, že i když fotoaparát stabilizovaný je, fotografované objekty se hýbat mohou a při delším času závěrky tak způsobí pohybovou neostrost.
Pokročilé expoziční režimy
Začínající fotografové se většinou spokojí s přednastavenými motivovými režimy, které jsou naprogramovány na konkrétní situace. Např. motivový program portrét většinou nastaví nízké clonové číslo pro nízkou hloubku ostrosti, naproti tomu režim krajina, kde je široké pole hloubky ostrosti zapotřebí. Pokročilí fotografové však již dokáží expoziční čas a clonu již ovládat sami, a k tomu jim slouží právě pokročilé expoziční režimy P, Av, Tv, M (někdy označovány jako P, A, S, M). Tyto režimy mimo to zachovávají veškerá funkční nastavení, jako snímání do formátu RAW, režim měření expozice, blesku, autofocusu, …apod. Pojďme si je tedy představit blíže.
P – program: fotoaparát automaticky nastaví expoziční čas i clonu a fotograf pak rolováním kolečka pro volbu expozičních hodnot stanoví jejich správný poměr. Tento režim se hodí pro svou univerzálnost na většinu běžných situací.
Av – priorita clony: Fotograf nastaví clonu a automatika přiřadí odpovídající čas závěrky. Malé clonové číslo se hodí pro oddělení ústředního motivu od okolí nízkou hloubkou ostrosti, naopak při focení makrofotografie je důležité vysoké zaclonění, protože při extrémním zvětšení bývá hloubka ostrosti v řádu desetin milimetrů.
Tv – priorita času: Fotoaparát nastaví clonové číslo ke zvolenému expozičnímu času. To se hodí při focení reportáží a sportu, kdy fotograf nastavuje krátký expoziční čas, nebo naopak při fotografování v temných prostorách. Tam fotograf nastaví nejdelší udržitelný čas, aby snímek nebyl rozmazaný.
M – manuál: Manuální režim představuje záchranu při všech nestandardních situacích, při kterých se automatické měření expozice neosvědčí. Autor tohoto článku rád v takovýchto situacích volí manuální režim v kombinaci se snímáním do formátu RAW (kterým bohužel áčka nedisponují). Fotograf pak má opravdovou kontrolu nad celým průběhem expozice.
Rozsáhlé volitelné příslušenství
Při výběru fotoaparátu se stále více fotografů zaměřuje na možnost dokoupení volitelného příslušenství, které dále rozšíří možnosti fotoaparátu. Oba digikompakty A570 i A710 se pyšní skutečně širokým spektrem volitelného příslušenství, jako jsou obvyklé předsádkové čočky: širokoúhlá (rozšíří ohnisko 0,7x na 24,5 mm), telepředsádka (prodlouží ohnisko 1,75x na 245 mm u A570 a na 368 mm u A710) a makropředsádka (umožňuje fotografovat makro i na dlouhé ohnisko objektivu). Všechny předsádky se nasazují na adaptér se závitem 52 mm. Ten rovněž slouží jako držák filtrů. Mimo to lze k oběma fotoaparátům dokoupit podvodní pouzdro (vodotěsné do hloubky 40 m), síťový adaptér a externí blesk. Opravdu. Ke kompaktům Canon lze připojit externí blesk … přes stativový závit, což je stále ve třídě levných kompaktů raritou.
I přes široké volitelné příslušenství, množství funkcí, intuitivní ovládání a dobrou ergonomii stále zůstává u fotoaparátů tím nejdůležitějším obrazová kvalita. A právě o tu jsme měli trochu obavy. Malé čipy s úhlopříčkou 1/2,5“ a vysokým rozlišením jsou svým šumem pověstné. Oba digitály nás sice nijak výrazně nepřekvapily, ale ani nezklamaly. Při citlivosti ISO 80-200 poskytují oba fotoaparáty výborné výsledky, ISO 400 je již postiženo výrazným šumem, ale lze použít. Digitální šum při ISO 800 fotografie značně degraduje a citlivost ISO 1600 u modelu A570 IS prakticky postrádá smysl. To raději doporučujeme fotografovat v režimu vysoká citlivost. Celkově lze obrazovou kvalitu obou fotoaparátů označit za téměř shodnou. Jen A710 IS si trochu lépe poradil s chromatickou vadou a je tak o pověstný chloupek lepší, než levnější A570 IS.
Ukázková fotografie Canonu PowerShot A570 IS: expoziční čas 5 sekund, clona F 5,5, ISO 80 (noční fotografie focené na dlouhý čas jsou nejnáchylnější na digitální šum, ale A570 se s touto situací vypořádal dobře)
Ukázková fotografie Canon PowerShot A710 IS: expoziční čas 1/800 sekundy, clona F 2,8, ISO 200 (i při citlivosti ISO 200 je digitální šum prakticky neznatelný)
Kompakty A570 a A710 působí na první pohled levně, až plastově, ale ukrývají v sobě netušené možnosti. Pokročilá funkční nastavení a opravdu skvělá kvalita výstupu do ISO 200 (včetně) předurčují tyto modely do rukou pokročilých fotoamatérů, kteří tyto vlastnosti ocení více, než kovové tělo či menší rozměry. Jednoznačně pak oba fotoaparáty vynikají poměrem cena/výkon. Jejich užitnou hodnotu zvyšuje oproti ostatním kompaktům Canon Axx především optická stabilizace a u A570 IS i nový procesor Digic III. Pokud se rozhodujete, zda koupit A710, nebo A570, jistě Vám pomůže tabulka shrnující největší klady i zápory obou fotoaparátů.
Zdroje dat, obrázků a fotografií:
http://www.usa.canon.com/consumer/controller?act=ModelInfoAct&fcategoryid=183&modelid=14905
http://www.usa.canon.com/consumer/controller?act=ModelInfoAct&fcategoryid=183&modelid=14117
http://www.dpreview.com/reviews/CanonA710IS/
http://www.dcresource.com/reviews/canon/powershot_a570-review/index.shtml
A570 IS je sice novější, ale levnější variantou A710 IS, oproti kterému nabízí „jen“ 4x zoom a pomalejší sériové snímání. Avšak v mnohém i á sedm set desítku překonává. Je vybaven novějším obrazovým procesorem Digic III (oproti Digicu II u A710 IS) s technologií ostření na tvář, datovým omezením 4 GB na jeden videoklip (oproti 1 GB u A710 IS) a v neposlední řadě vyšší výdrží na baterie. A570 IS pořídí na jedno nabití dvou AA tužkových baterií 400 snímků, zatímco A710 IS jen 360 (obojí dle testování CIPA). Na první pohled tedy A570 IS vypadá jako jasná volba oproti dražšímu A710 IS, který nabízí jen delší zoom. Oba fotoaparáty začínají na ne příliš širokém ohnisku 35 mm a končí na 140 mm (A570) a 210 mm (A710). Zklamáním je pak podprůměrné rozlišení LCD obrazovek – pouhých 115tis. pixelů. Nic naplat, jedná se o levné kompakty s maloobchodní cenou pod 7.000,- a žádné pokročilé kompakty, jako je Canon S5 IS, nebo dokonce Canon G7.
Ergonomie a ovládání
PowerShot A710 IS je o poznání větší, než jeho stájový kolega A570 IS a má o poznání modernější vzhled a výraznější grip, avšak rozmístění ovládacích prvků mají téměř shodné, stejně jako podobné fotoaparáty řady Axx. Pokud jste tedy již někdy v minulosti fotografovali s nějakým modelem áčkové řady, zvyknete si na A710/A570 velmi rychle. A570 IS je o něco menší a drží se proto o něco hůře. Oba kompakty mají na přední straně grip, který je sice ergonomicky tvarovaný asi jako sedadla ve vlaku (II. třída), ale úchop je s nimi mnohem jistější a komfortnější, než s jakýmkoliv stylovým kompaktem bez gripu. A710 IS působí robustnějším dojmem, avšak oba kompakty jsou dobře řemeslně zpracovány pouze s minimálními vůlemi. Kovem opláštěným digikompaktům však konkurovat nemohou.
Přední straně dominuje u A710 IS velký objektiv s širokým rozsahem 35-210 mm (6x zoom) a světelností F 2,8-4,8, která sice nedosahuje obvyklé světelnosti ultrazoomů F 2,8-3,5, ale vzhledem k rozsahu objektivu a celkovým rozměrům fotoaparátu je to velmi dobrý výsledek. Objektiv A570 IS je o poznání drobnější, s rozsahem ohnisek 35-140 mm a světelností F 2,5 – 5,5. Především hodnota nejnižší clony na dlouhém konci čtyřnásobného zoomu je podprůměrná a bude patrně působit problémy při ostření za špatných světelných podmínek.
Ostatní ovladače a výbava přední strany obou fotoaparátů jsou již shodné: okolo objektivu se nachází krytka bajonetového uchycení pro předsádky, v pravém horním rohu je umístěn vestavěný blesk s dosahem u A710 IS: 55 cm – 3,5 m (ohnisko 35 mm) / 2,5 m (při 210 mm) a u A570 IS: 45 cm - 3.5 m (ohnisko 35 mm) / 2,2 m (ohnisko 140 mm) (pozn.: ohniskové vzdálenosti jsou zde uváděny v přepočtu na 35mm kinofilm). Mezi gripem a objektivem je lampa autofocusu a mikrofon pro nahrávání zvukových poznámek ke snímkům a mono zvuku z videosekvencí.
Na horní straně gripu je prstenec pro ovládání zoomu umístěný, jak je tomu u áček zvykem, okolo spouště. Dále zde fotograf nalezne praktický kruhový volič expozičních režimů a hlavní vypínač. A570 IS je navíc vybaven elegantním stříbrným proužkem s informací o použité optické stabilizaci, ten však žádné praktické využití nemá. A710 IS má na horní straně reproduktor pro přehrávání zvukových poznámek a videa, zatímco A570 IS jej má umístěný na zadní straně.
Velkou část zadní strany zabírá LCD monitor s úhlopříčkou 2,5“ a velmi podprůměrným rozlišením 115tis. pixelů. LCD obrazovka však vyniká rychlou odezvou a velmi jasným obrazem, díky čemuž je překvapivě dobře čitelná i na přímém slunci. Nad LCD displejem se nachází optický hledáček, který je ve standardní výbavě všech áček. Má však slabé pokrytí, trpí paralaxou (zobrazení hledáčku se zcela neshoduje s fotografovanou scénou, protože hledáček se „nedívá“ objektivem) a jeho využití je proto velmi omezené. Napravo od LCD jsou k dispozici všechny ostatní ovládací prvky. Čtyřsměrný volič je osazen jen dvěma přímými vstupy a to k režimům blesku a režimům AF (auto focus, manual focus a macrorežim). Tlačítko k nastavením blesku slouží rovněž v režimu prohlížení k otáčení fotografií. Potvrzovací tlačítko SET je spojeno s tlačítkem FUNC., pod kterým se skrývají všechna důležitá funkční nastavení (citlivost ISO, vyvážení bílé WB, …apod.).
Pod čtyřsměrný ovladačem se nachází tlačítko MENU (, jehož význam je zřejmý) a ovladač/vypínač displeje DISP. V dosahu palce jsou umístěny tlačítka korekce expozice (slouží v režimu přehrávání k mazání snímků) a přímého tisku/sdílení. Nad nimi je přepínač mezi režimy prohlížení a fotografování. Levá strana obou digikompaktů nabízí konektory k propojení digitálu s počítačem (USB 2.0) a televizí (AV out); na pravé straně je jen poutko na uchycení popruhu. Slot pro paměťovou SD kartu a dvě tužkové AA baterie je umístěn zespodu fotoaparátů, stejně tak jako plastový stativový šroub.
Canon A570 IS, nota bene A710 IS si patrně budou kupovat zkušenější fotografové, kteří by jistě ocenili lepší ovládání a více přímých ovladačů. Alespoň plné osazení čtyřsměrného ovladače přímými vstupy, nebo samostatné tlačítko pro volbu citlivosti ISO by výrazně přispěli ke komfortnější a pohotovější obsluze. Takovéto technické „vymoženosti“ jsou však dopřány až vyšším modelovým řadám PowerShot Sx a Gx. Nesmíme zapomínat na to, že áčka se řadí k sice výkonným, ale především levným kompaktům. Celkově lze ovládání ohodnotit jako velmi povedené, intuitivní a časem prověřené, protože se velmi podobným způsobem ovládají všechny fotoaparáty Canon PowerShot Axx. V žádném případě však ovládání není pohotové, což je způsobeno malým počtem ovladačů, zvláštěpak ovladačů přímých.
Funkční výbava
Výdrž 2x AA tužkových baterií
Jak je našim dobrým zvykem, informujeme vás mimo jiné i o výdrži baterií digitálního fotoaparátu. Většina dnešních fotoaparátů je napájena speciálními akumulátory, které se jen velmi těžko shánějí a mohou způsobit mnoho nepříjemností např. na výletě v přírodě, kde je není kde dobít. To však není případ ani A710 IS, ani A570 IS. Ty jsou napájeny klasickými AA tužkovými bateriemi, které lze za malý peníz nakoupit do zásoby, nebo je prakticky u jakékoliv trafiky dokoupit. Byl jsem trochu skeptický, když jsem viděl, že fotoaparát je napájen jen dvěma AA bateriemi, ale kompakty si s nimi vystačí opravdu na dlouho: A710 360 snímků a A570 dokonce 400 snímků (dle testování CIPA). Za vysokou výdrží vděčíme jednak úspornému (i když velmi výkonnému a světlému) LCD displeji a u A570 i novému procesoru Digic III (A710 je vybaven rovněž výborným obrazovým procesorem Digic II).
Optická stabilizace
Canon vyvinul jako první výrobce stabilizovaný zoom objektiv na fotoaparát v roce 1995 a stejnou technologii, která byla dříve určena jen pro zrcadlovky, jsou vybaveny obě popisovaná áčka. Systém funguje pomocí dvou gyro senzorů, které registrují chvění fotoaparátu a vychylují speciální skupinu čoček v objektivu tak, aby chvění kompenzovaly. Optická stabilizace je prakticky stejně účinná jako stabilizace čipová (chvění kompenzováno pohybem digitálního čipu), avšak vždy záleží na konkrétním modelu fotoaparátu. Sony H9 například dokáže se zapnutou stabilizací exponovat s časy závěrky o 2 EV delšími (např. místo 1/200 sec. s 1/50 sec.), zatímco tato áčka dokáží použitelný čas prodloužit o celé 3 EV (místo 1/200 sec. tedy 1/25 sec.), což jim dovoluje použít při špatném osvětlení nižší citlivost ISO a exponovat tak méně zašumělé fotografie při stejně dlouhém expozičním času, než fotoaparáty bez stabilizace.
A570 i A710 nabízí dva režimy stabilizace: neustále zapnutá a stabilizace aktivovaná jen při expozici, což šetří baterii. V praxi bylo ověřeno, že druhý režim poskytuje o něco méně uspokojivé výsledky a doporučujeme s ním používat časy jen o 2 EV delší, jinak fotograf riskuje slabé rozmazání jemných detailů. Je na místě také zdůraznit, že i když fotoaparát stabilizovaný je, fotografované objekty se hýbat mohou a při delším času závěrky tak způsobí pohybovou neostrost.
Pokročilé expoziční režimy
Začínající fotografové se většinou spokojí s přednastavenými motivovými režimy, které jsou naprogramovány na konkrétní situace. Např. motivový program portrét většinou nastaví nízké clonové číslo pro nízkou hloubku ostrosti, naproti tomu režim krajina, kde je široké pole hloubky ostrosti zapotřebí. Pokročilí fotografové však již dokáží expoziční čas a clonu již ovládat sami, a k tomu jim slouží právě pokročilé expoziční režimy P, Av, Tv, M (někdy označovány jako P, A, S, M). Tyto režimy mimo to zachovávají veškerá funkční nastavení, jako snímání do formátu RAW, režim měření expozice, blesku, autofocusu, …apod. Pojďme si je tedy představit blíže.
P – program: fotoaparát automaticky nastaví expoziční čas i clonu a fotograf pak rolováním kolečka pro volbu expozičních hodnot stanoví jejich správný poměr. Tento režim se hodí pro svou univerzálnost na většinu běžných situací.
Av – priorita clony: Fotograf nastaví clonu a automatika přiřadí odpovídající čas závěrky. Malé clonové číslo se hodí pro oddělení ústředního motivu od okolí nízkou hloubkou ostrosti, naopak při focení makrofotografie je důležité vysoké zaclonění, protože při extrémním zvětšení bývá hloubka ostrosti v řádu desetin milimetrů.
Tv – priorita času: Fotoaparát nastaví clonové číslo ke zvolenému expozičnímu času. To se hodí při focení reportáží a sportu, kdy fotograf nastavuje krátký expoziční čas, nebo naopak při fotografování v temných prostorách. Tam fotograf nastaví nejdelší udržitelný čas, aby snímek nebyl rozmazaný.
M – manuál: Manuální režim představuje záchranu při všech nestandardních situacích, při kterých se automatické měření expozice neosvědčí. Autor tohoto článku rád v takovýchto situacích volí manuální režim v kombinaci se snímáním do formátu RAW (kterým bohužel áčka nedisponují). Fotograf pak má opravdovou kontrolu nad celým průběhem expozice.
Rozsáhlé volitelné příslušenství
Při výběru fotoaparátu se stále více fotografů zaměřuje na možnost dokoupení volitelného příslušenství, které dále rozšíří možnosti fotoaparátu. Oba digikompakty A570 i A710 se pyšní skutečně širokým spektrem volitelného příslušenství, jako jsou obvyklé předsádkové čočky: širokoúhlá (rozšíří ohnisko 0,7x na 24,5 mm), telepředsádka (prodlouží ohnisko 1,75x na 245 mm u A570 a na 368 mm u A710) a makropředsádka (umožňuje fotografovat makro i na dlouhé ohnisko objektivu). Všechny předsádky se nasazují na adaptér se závitem 52 mm. Ten rovněž slouží jako držák filtrů. Mimo to lze k oběma fotoaparátům dokoupit podvodní pouzdro (vodotěsné do hloubky 40 m), síťový adaptér a externí blesk. Opravdu. Ke kompaktům Canon lze připojit externí blesk … přes stativový závit, což je stále ve třídě levných kompaktů raritou.
Kvalita fotografií
I přes široké volitelné příslušenství, množství funkcí, intuitivní ovládání a dobrou ergonomii stále zůstává u fotoaparátů tím nejdůležitějším obrazová kvalita. A právě o tu jsme měli trochu obavy. Malé čipy s úhlopříčkou 1/2,5“ a vysokým rozlišením jsou svým šumem pověstné. Oba digitály nás sice nijak výrazně nepřekvapily, ale ani nezklamaly. Při citlivosti ISO 80-200 poskytují oba fotoaparáty výborné výsledky, ISO 400 je již postiženo výrazným šumem, ale lze použít. Digitální šum při ISO 800 fotografie značně degraduje a citlivost ISO 1600 u modelu A570 IS prakticky postrádá smysl. To raději doporučujeme fotografovat v režimu vysoká citlivost. Celkově lze obrazovou kvalitu obou fotoaparátů označit za téměř shodnou. Jen A710 IS si trochu lépe poradil s chromatickou vadou a je tak o pověstný chloupek lepší, než levnější A570 IS.
Ukázková fotografie Canonu PowerShot A570 IS: expoziční čas 5 sekund, clona F 5,5, ISO 80 (noční fotografie focené na dlouhý čas jsou nejnáchylnější na digitální šum, ale A570 se s touto situací vypořádal dobře)
Ukázková fotografie Canon PowerShot A710 IS: expoziční čas 1/800 sekundy, clona F 2,8, ISO 200 (i při citlivosti ISO 200 je digitální šum prakticky neznatelný)
Verdikt
nový procesor Digic III (A570) | světelnost na dlouhém konci zoomu (A570) |
rozsah a světelnost objektivu (A710) | plastové tělo |
výdrž na baterie | málo přímých ovladačů |
obrazová kvalita do ISO 200 | optický hledáček |
poměr kvalita/cena | rozlišení LCD displeje |
Kompakty A570 a A710 působí na první pohled levně, až plastově, ale ukrývají v sobě netušené možnosti. Pokročilá funkční nastavení a opravdu skvělá kvalita výstupu do ISO 200 (včetně) předurčují tyto modely do rukou pokročilých fotoamatérů, kteří tyto vlastnosti ocení více, než kovové tělo či menší rozměry. Jednoznačně pak oba fotoaparáty vynikají poměrem cena/výkon. Jejich užitnou hodnotu zvyšuje oproti ostatním kompaktům Canon Axx především optická stabilizace a u A570 IS i nový procesor Digic III. Pokud se rozhodujete, zda koupit A710, nebo A570, jistě Vám pomůže tabulka shrnující největší klady i zápory obou fotoaparátů.
Canon PowerShot A710 IS | Canon PowerShot A570 IS | |
OBRAZOVÝ SNÍMAČ | ||
Typ | 1/2,5" CCD | 1/2,5" CCD |
Efektivní pixely | Přibl. 7.1 M | Přibl. 7,1 megapixelu |
Typ barevného filtru | Primární barvy | Primární barvy |
OBRAZOVÝ PROCESOR | ||
Typ | Procesor DIGIC II s technologií iSAPS | Procesor DIGIC III s technologií iSAPS |
OBJEKTIV | ||
Ohnisková vzdálenost | 5,8–34,8 mm (ekvivalent 35mm filmu: 35–210 mm) | 5,8–23,2 mm (ekvivalent 35mm filmu: 35–140 mm) |
Zoom | Optický zoom 6x. Digitální zoom přibl. 4x (s digitálním telekonvertorem přibl. 1,5x nebo 1,9x a Safety Zoom (7)) (6). Kombinovaný zoom přibl. 24x. | Optický 4x, digitální přibl. 4x (1) (s digitálním telekonvertorem přibl. 1,5x nebo 1,9x a Safety Zoom (2))(1). Kombinovaný zoom přibl. 16x |
Základní clonové číslo | f/2,8–f/4,8 | f/2.6 – f/5.5 |
Konstrukce | 9 členů v 7 skupinách (1 oboustranný asférický člen) | 7 členů v 5 skupinách (2 asférické členy) |
Stabilizace obrazu | Ano, optická | Ano, optická |
ZAOSTŘOVÁNÍ | ||
Typ | TTL | TTL |
Systém AF/body | 9bodový systém AiAF, 1bodový AF (možnost libovolné polohy nebo pevný střed) | 9bodový systém AiAF, 1bodový AF (možnost libovolné polohy nebo pevný střed) |
Výběr bodu AF | Ruční výběr pomocí AF/AE s posuvnou zónou | Ruční výběr pomocí AF/AE s posuvnou zónou |
Blokování AF | Zablokováno při polovičním stisknutí spouště | Zablokováno při polovičním stisknutí spouště |
Pomocné světlo AF | Ano | Ano |
Ruční zaostřování | Ano | |
Nejkratší vzdálenost zaostření | 1 cm | 5 cm |
NASTAVENÍ EXPOZICE | ||
Režimy měření | Poměrové, Celoplošné se zdůrazněným středem, Bodové (středové nebo svázané s rámečkem zaostřování) | Poměrové, celoplošné se zdůrazněným středem, bodové (středové nebo svázáno s rámečkem AF detekce obličeje) |
Blokování AE | Zablokováno při polovičním stisknutí spouště | Zablokováno při polovičním stisknutí spouště |
Kompenzace expozice | +/-2 EV s krokem 1/3 | +/-2 EV s krokem nastavení 1/3 |
Ekvivalent citlivosti ISO | AUTO, Vysoká citlivost ISO Auto, 80, 100, 200, 400, 800 | AUTO, Vysoké ISO automaticky, 80, 100, 200, 400, 800, 1600 |
ZÁVĚRKA | ||
Rychlost závěrky | 15–1/2000 s | 15–1/2000 s |
(v různých režimech fotografování jsou dostupné různé expoziční doby) | (dostupné rychlosti závěrky jsou dány režimem fotografování) | |
VYVÁŽENÍ BÍLÉ | ||
Typ | TTL | TTL |
Nastavení | Automatika, Denní světlo, Zataženo, Žárovka, Zářivka, Zářivka H, Blesk, Pod vodou, Uživatelské | Auto, Denní světlo, Zataženo, Žárovka, Zářivka, Zářivka H, Podvodní, Uživatelské |
HLEDÁČEK | ||
Hledáček | Optický hledáček s reálným zobrazením zoomu | Optický hledáček s reálným zobrazením zoomu |
LCD MONITOR | ||
Monitor | 2,5" amorfní silikonový TFT panel, přibl. 115 000 pixelů | 2,5" amorfní silikonový TFT panel, přibl. 115 000 pixelů |
Pokrytí | 1 | 1 |
Jas | Nastavitelný v patnácti úrovních | Nastavitelný v patnácti úrovních |
BLESK | ||
Režimy | Automatický, Ruční zapnutí a vypnutí blesku | Auto, ruční vypnutí/zapnutí blesku |
Pomalá synchronizovaná rychlost závěrky | Ano | Ano |
Redukce jevu červených očí | Ano | Ano |
Kompenzace zábleskové expozice | +/-2 EV s krokem 1/3 | +/- 2 EV s krokem nastavení 1/3, Face Detection FE |
Blokování expozice blesku | Ano | Ne |
Synchronizace na druhých lamelách závěrky | Ano | Ne |
Dosah vestavěného blesku | 55 cm–3,5 m (W)/2,5 m (T) (při ekvivalentní citlivosti ISO AUTO) | 45 cm–3,5 m (W)/2,2 m (T) (při ekvivalentní citlivosti ISO AUTO) |
Externí blesk | Vysoce výkonný blesk HF-DC1 Canon | Vysoce výkonný blesk HF-DC1 Canon |
FOTOGRAFOVÁNÍ | ||
Režimy | Auto, Program AE, AE s prioritou rychlosti závěrky, AE s prioritou clony, Ruční, Portrét, Krajina, Noční scéna, Stitch Assist, Film, Speciální scéna (Noční momentka, Děti a zvířata, Interiér, Listí, Sníh, Pláž, Ohňostroj, Pod vodou, Barevný akcent, Záměna barev) | Auto, Program AE, AE s prioritou rychlosti závěrky, AE s prioritou clony, Ruční, Portrét, Krajina, Noční momentka, Děti a zvířata, Interiér, Stitch Assist, Film, Speciální scéna (Noční scéna, Listí, Sníh, Pláž, Ohňostroj, Akvárium, Pod vodou) |
Fotografické efekty | Mé barvy (Mé barvy vypnuty, Živé, Neutrální, Sépie, Černobílý, Světlejší odstín pleti, Tmavší odstín pleti, Diapozitiv, Živá modrá, Živá červená, Živá zelená, Uživatelské barvy) | Mé barvy (Mé barvy Vypnuto, Živé barvy, Neutrální barvy, Sépie, Černobíle, Vlastní barva (omezeně)) |
Režimy sériové expozice | Po snímcích, Souvislé fotografování, Samospoušť | Po snímcích, Souvislé fotografování, Samospoušť |
Sériová expozice | Přibl. 2,0 sním./s (do zaplnění paměťové karty) | Přibl. 1,7 sním./s (do zaplnění paměťové karty) |
ZÁZNAMOVÉ PIXELY/KOMPRESE | ||
Velikost snímku | (L)3072 x 2304, (M1)2592 x 1944, (M2)2048 x 1536, (M3)1600 x 1200, (S)640 x 480, (W) 3072 x 1728, (Tisk data pohlednice) 1600 x 1200 | (L) 3072 x 2304, (M1) 2592 x 1944, (M2) 2048 x 1536, (M3) 1600 x 1200, (S) 640 x 480, (W) 3072 x 1728, (vkládání data do pohlednice) 1600 x 1200 |
Komprese | Superjemný, Jemný, Normální | Superjemný, Jemný, Normální |
Filmy | (L) 640 x 480, 30/15 sním./s | (L) 640 x 480, 30/15 sním./s |
(M) 320 x 240, 30/15 sním./s, | (M) 320 x 240, 60/30/15 sním./s | |
(S) 160 x 120, 15 sním./s | (S) 160 x 120, 15 sním./s | |
Délka filmu | Do 1 GB nebo 60 min (L a M, 30 / 15 políček/s). | Až 4 GB nebo 1 hodina (L a M, 30/15 sním./s). |
Max. 1 min (M, 60 políček/s). Max. 3 min (S) (2) | Až 1 min (M, 60 sním./s). | |
Až 3 min (S) (5) | ||
TYPY SOUBORŮ | ||
Fotografie | Komprese JPEG, (vyhovuje standardu Exif 2.2 [Exif Print]) / Pravidla návrhu pro systém souborů fotoaparátu, vyhovuje systému Digital Print Order Format [DPOF] verze 1.1 | Komprese JPEG (vyhovuje standardu Exif 2.2 [Exif Print])/Design typu systém souborů pro fotoaparáty, vyhovuje DPOF (Digital Print Order Format), verze 1.1 |
Filmy | AVI [komprese Motion JPEG + WAVE (monofonní)] | AVI [komprese Motion JPEG + WAVE (monofónní)] |
Zvukové soubory | WAVE (monofonní) | WAVE (monofónní) |
PŘÍMÝ TISK | ||
Tiskárny Canon | Kompaktní fototiskárny Canon SELPHY a PIXMA s podporou PictBridge (tisk ID foto, tisk s fixní velikostí a tisk z filmu pouze na tiskárnách SELPHY CP a ES) | Kompaktní fotografické tiskárny Canon SELPHY a tiskárny PIXMA podporující rozhraní PictBridge (Tisk ID foto, Tisk pevné velikosti a Tisk filmu podporují pouze modely SELPHY CP & ES) |
PictBridge | Ano | Ano |
DALŠÍ FUNKCE | ||
Zvuková poznámka | Až 60 s na snímek | Až 60 s na snímek |
Inteligentní senzor orientace | Ano | Ano |
Histogram | Ano | Ano |
Zoom při přehrávání | Přibl. 2–10x | 2x–10x |
Samospoušť | Přibl. 2 nebo 10 s nebo Uživatelské nastavení | Přibl. 2 nebo 10 s nebo Uživatelské nastavení |
Jazyky nabídky | Angličtina, němčina, francouzština, holandština, dánština, finština, italština, norština, švédština, španělština, zjednodušená čínština, čínština (tradiční), japonština, ruština, portugalština, korejština, řečtina, polština, čeština, maďarština, turečtina, thajština, arabština, ukrajinština, rumunština | Angličtina, němčina, francouzština, holandština, finština, italština, norština, švédština, španělština, zjednodušená čínština (tradiční), japonština, ruština, portugalština, korejština, řečtina, polština, čeština, maďarština, turečtina, thajština, arabština, ukrajinština, rumunština |
ROZHRANÍ | ||
Počítač | USB 2.0 Hi-Speed (Mini-B, PTP) | USB 2.0 Hi-Speed (Mini-B, MTP, PTP) |
Další | Výstup A/V (PAL/NTSC) | Výstup A/V (PAL/NTSC) |
PAMĚŤOVÁ KARTA | ||
Typ | Karta Secure Digital (SD) nebo Secure Digital High-Capacity (SDHC) nebo MultiMediaCard (MMC), v dodávce paměťová karta s kapacitou 16 MB | Secure Digital (SD) Card nebo Secure Digital High-Capacity (SDHC) Card nebo MultiMediaCard (MMC), v dodávce paměťová karta 16 MB |
SOFTWARE | ||
Prohlížení a tisk | ZoomBrowser EX/ImageBrowser | ZoomBrowser EX/ImageBrowser |
Další | PhotoStitch | PhotoStitch |
Ovladače | TWAIN (Windows 98/2000), WIA (Windows Me) | TWAIN (2000) |
Program pro úpravu fotografií | ArcSoft PhotoStudio | Ne |
NAPÁJENÍ | ||
Baterie | 2 alkalické nebo NiMH akumulátory velikosti AA (NB4-300) (dodané alkalické) | 2 alkalické nebo NiMH baterie velikosti AA (NB4-300) (dodané alkalické) |
Životnost akumulátoru/baterií | Přibl. 100 snímků (s dodanými bateriemi) | Přibl. 120 snímků (6) |
Přibl. 360 snímků (s volitelnými bateriemi Canon NB-3AH) | (s dodanými bateriemi) Přibl. 400 snímků (s volitelným akumulátorem Canon NB-3AH) (6) | |
Přibl. 420 min v režimu prohlížení (s dodanými bateriemi) | Přehrávání přibl. 540 min (s dodaným akumulátorem) | |
Přibl. 600 min. v režimu prohlížení (s volitelnými bateriemi Canon NB-3AH) | Přehrávání přibl. 660 min (s akumulátorem Canon NB-3AH) | |
Napájení ze sítě | Volitelné, sada napájecího adaptéru ACK800 | Volitelné, sada napájecího adaptéru ACK900 |
VOLITELNÉ PŘÍSLUŠENSTVÍ | ||
Pouzdro | Měkké pouzdro DCC-80 | Měkké pouzdro DCC-80 |
Pouzdro odolné vodě/povětrnostním podmínkám | Vodotěsné pouzdro WP-DC6 | Vodotěsné pouzdro (40 m) WP-DC12, závaží k vodotěsnému pouzdru WW-DC1 |
Objektivy | Adaptér předsádek, | Telekonvertor 1.75x TC-DC52A, |
Telekonvertor LA-DC58G 1,75x TC-DC58N, | širokoúhlý konvertor 0.7x WC-DC52, | |
Širokoúhlý konvertor 0,7x WC-DC58N, | předsádka 250D (52 mm), | |
Předsádka 250 D (58 mm) | konverzní adaptér objektivu LA-DC52G | |
Blesk | Vysoce výkonný blesk HF-DC1 | Vysoce výkonný blesk HF-DC1 |
Napájení a nabíječky baterií | Sada nabíječky baterií CBK4-300, akumulátory Ni-MH NB4-300, sada napájecího adaptéru ACK800 | Sada nabíječky baterií CBK4-300, Ni-MH baterie NB4-300, sada napájecího adaptéru ACK800 |
FYZIKÁLNÍ SPECIFIKACE | ||
Provozní prostředí | 0–40 °C, vlhkost 10–90 % | 0–40 °C, vlhkost 10–90 % |
Rozměry (Š x V x H) | 97,5 x 66,5 x 41,2 mm (bez výstupků) | 89,5 x 64,3 x 42,8 mm |
Hmotnost (pouze tělo) | 210 g | 175 g |
Zdroje dat, obrázků a fotografií:
http://www.usa.canon.com/consumer/controller?act=ModelInfoAct&fcategoryid=183&modelid=14905
http://www.usa.canon.com/consumer/controller?act=ModelInfoAct&fcategoryid=183&modelid=14117
http://www.dpreview.com/reviews/CanonA710IS/
http://www.dcresource.com/reviews/canon/powershot_a570-review/index.shtml