Recenze  |  Aktuality  |  Články
Doporučení  |  Diskuze
Fotoškola  |  Seriály
Fotoaparáty  |  Objektivy
Fotomobily  |   Software
Příslušenství  |  Ostatní
Svět hardware  |  TV Freak
Svět mobilně
15.8.2019, Milan Šurkala, aktualita
Občas se objeví velmi zajímavé patenty a jeden z nich má na svědomí společnost Canon. Ta totiž vyvíjela (a možná stále nadále vyvíjí) zoomovací objektiv s konstantní světelností s neuvěřitelnou hodnotou F1,1.
busy (4706) | 15.8.20199:34
Kladiem si otazku ­(a nie je to po prvy raz­) ci ma vobec zoom 1.6 nejaky prakticky zmysel. Zoomove objektivy maju komplikovanejsiu stavbu, viac optickych clenov a s tym spojene vecsie straty na optickych rozhraniach a vecsie riziko nepresnosti nastavenia clenov pri ich pohybe.

Nebolo by jednoduchsie ­(lacnejsie, lahsie­), a zvlast pri takto extremne svetelnych objekitivoch, radsej vyrobit dva ­(popr. tri­) pevne objektivy ? Napriklad pre 50­-80 mm by to mohli byt pevna 50­-ka a pevna 80­-ka. Kolko je takych situacii, ze clovek nutne potrebuje napriklad zrovna 65 mm a 50 mm ­(s orezom­) by uz bolo nepouzitelne ?
Odpovědět1  0
martinX34 (367) | 15.8.20199:57
Moj posledny kinofilmovy fotak, Canon Prima BF Twin mal zaujimave riesenie objektivu ­- 2 prepinatelne ohniska 38mm a 80mm. Ohnisko medzi tym sa nastavit nedalo.
https:­/­/camerapedia.fandom.com­/wiki­/Canon_Sure_Shot_80_Tele­/Prima_BF_Twin­/Autoboy_BF80
Bolo by zaujimave, ak by nieco podobne ­(ale s lepsou svetelnostou­) vzniklo aj teraz. Kombinacia 35mm a 80mm je velmi prakticka ­(ak by to 80mm este umoznovalo aj makro bol by to ideal­) a opticky by to bolo jednoduchsie, ako zoom s podobnou kvalitou.
Odpovědět0  0
Milan Šurkala (6620) | 15.8.201915:40
Nejsem si jist, zda by to bylo nutně nějak výrazně opticky jednodušší než objektiv, který by umožnil zoomovat v celém rozsahu.
Odpovědět0  0
martinX34 (367) | 15.8.201917:52
Ak by ta konstrukcia nebola jednoduchsia, tak by asi Canon do toho fotaku dal rovno zoom.
Odpovědět0  0
Jirik_H (653) | 6.11.201918:43
Také si myslím.
Odpovědět0  0
xvasek (240) | 15.8.201911:56
Těžko říct. 50 ­- 80 mm je můj oblbený rozsah, ale když se podívám na výsledné rozměry toho zoomu, tak bych do toho teda určitě nešel, ani kdyby to stálo stejně, jako pevná padesátka.
Odpovědět0  0
Choakinek (4679) | 16.8.20190:13
Tááák jako při konstantních F1.1 by mi 1.6 zoom smysl dával, jen bych radši ohniska 35­-56 mm, než 50­-80 mm.
Odpovědět0  0
busy (4706) | 16.8.20199:32
Ja osobne zase radsej ten 50­-80. Rozsah okolo 35 mm je hrozne nudny, je to taky klasicky ­"mobilovy­" uhol zaberu, a pokial nie je aspon dostatocne rozmazane pozadie ­(pouzitim extremne svetelneho objektivu­) tak mi tie fotky pridu take ... nezaujimave, prilis obycajne. Nerad fotim s takymi ohniskami.

Naproti tomu od 50mm vyssie to zacina byt ovela zaujimavejsie, strata hlbky priestoru doda fotke menej tradicny a velmi putavy ­"look­" a za velku vyhodu tiez povazujem aj to ze na dostatocne rozmazanie pozadia uz postacia aj bezne svetelnosti objektivov.
Odpovědět0  1
Choakinek (4679) | 17.8.20190:18
V podstatě souhlasím s určitými výhradami:

1­) 35 mm na telefonu... jééé, kde jsou ty časy ­(na základním objektivu­). Dnes je standard řekl bych 24 mm.

2­) Tak 35 mm při F1.1 ­(předpokládám pro FF či APS­-C snímač­) zajistí solidně malou hloubku ostrosti ;­-­).

3­) Jinak plný souhlas, akorát mně jde o to, že v rozsahu 50­-80 nevidím nějak zásadní univerzálnost takového rozsahu, zatímco v případě rozsahu 35­-56 vidím pokrytí ještě jakž takž širokého ohniska až po poměrně delší ohnisko a to se mi líbí ­- prostě když už takový jeden speciální zoom objektiv, tak aby měl pěkně univerzální rozsah ohnisek.
Odpovědět0  0
Jirik_H (653) | 6.11.201918:46
Právě že ně. Nad 50 jsou portrétní objektivy, tato clona by dokonale mazala vše mimo portrétovanou osobu. Kratší ohniska spíše se používají s větší hloubkou ostrosti.
Odpovědět1  0
Jirik_H (653) | 6.11.201918:44
Možná proto tyhle objektivy se zatím nevyrábějí. Ale určitě význam to má ­- raději jedno monstrum než 2. A na portrét by mohlo jít o velmi zajímavé sklo.
Odpovědět1  0
Zajímá Vás tato diskuze? Začněte ji sledovat a když přibude nový komentář, pošleme Vám e-mail.
 
Nový komentář k článku
Pro přidání komentáře se přihlaste (vpravo nahoře). Pokud nemáte profil, zaregistrujte se pro využívání dalších funkcí.