Recenze  |  Aktuality  |  Články
Doporučení  |  Diskuze
Fotoškola  |  Seriály
Fotoaparáty  |  Objektivy
Fotomobily  |   Software
Příslušenství  |  Ostatní
Svět hardware  |  TV Freak
Svět mobilně
8.4.2023, Milan Šurkala, aktualita
Asociace CIPA zveřejnila data ohledně dodávek fotoaparátů za měsíc únor a čísla jsou taková všelijaká. Proti lednu jde o příjemnou vzpruhu, na druhou stranu jde o nižší číslo než v předchozích dvou letech. Naštěstí je propad docela malý.
Puppy8 (851) | 9.4.202323:16
A poslední rána pro fotoaparáty přijde s rozvojem AI. Pokud trochu sledujete jaké to má už dnes výsledky, tak je jen otázkou několika let, kdy se takto začnou běžně generovat fotografie zcela nerozeznatelné od skutečných ­(hlavně opět na mobilních zařízeních­).
Odpovědět1  1
Puppy8 (851) | 9.4.202317:18
Protože kompakty už nikdo nekupuje. Tady je zajímavý rozhovor https:­/­/www.dpreview.com­/articles­/1345194531­/the­-state­-of­-the­-camera­-industry­-according­-to­-the­-people­-who­-make­-cameras kde je to podstatné: ­"Video is driving the market­".

Dražší je to pro nás z nuzných zemí, kde je to v ČR dle zdejšího ­"specifického trhu­" ještě navíc předražené. Pokud to myslíte s fotografováním alespoň trochu vážně, tak vám ­(na západě­) nějakých pár tisíc euro navíc zase tolik starostí dělat nebude. Protože ty nové fotoaparáty jsou zkrátka s každým modelem lepší. Narozdíl třeba od notebooků, kde je to každý rok přesně naopak.
Odpovědět0  0
Pavel Matějka (1040) | 9.4.20237:35
Jinými slovy, foťáky a všechno k nim je stále dražší, takže se jich bude prodávat pořád méně, i kdyby mobilů nebylo. A pak budou stále dražší.
Odpovědět0  0
Choakinek (4678) | 9.4.202316:52
Ano, to je v principu jejich obchodní model, který rozjeli takřka úplným zrušením kompaktů a levných řad s výměnnými objektivy.

Čili jde o to stále více slabší prodeje nahrazovat marží ze stále více dražších modelů ­(dražší model = tučnější marže­).

Snad ani nemá smysl přemýšlet nad tím, jestli takový obchodní model má šanci na ­(dlouhodobější­) úspěch či nikoliv. To musí být každému jasné.

Nechci tvrdit, že takový obchodní model nemůže překlenout nějaké období, které výrobcům není nakloněno. Jistě, může. Nicméně zároveň je zcela jasné, že musí přijít nějaký jiný obchodní model, který zajistí kýžený úspěch.
Odpovědět0  0
Cejpatka (440) | 9.4.202317:25
Ale kdepak, nemáš pravdu. Foťáky nejsou stále dražší, ba naopak. Nejlevnější nové FF tělo se dá dnes pořídit od cca 22 tis. Kč. K tomu pevná padesátka za 5 tis. nebo v setu seťák za pár tisíc navíc. Uveď příklad z minulosti, kdy si nový zájemce o fotografování mohl za podobné peníze vzhledem k průměrnému příjmu něco takového pořídit. Nic samozřejmě nenajdeš, takže v cenách problém není.
Odpovědět1  0
Puppy8 (851) | 9.4.202318:11
Za 22 tisíc je akorát Canon RP, což je opravdu velký kompromis. Pak už ty ceny zase naskakují o desetitisíce. Nedavno šlo ještě koupit například Sony A6000 ­(APS­-C­) i za 12 tisíc, dnes se prodává akorát A6100 za 22.

Nicméně vlastnosti dnešních fotoaparátů jsou zcela jinde než před pár lety.
Odpovědět1  0
Cejpatka (440) | 9.4.202322:22
Ano, co by za takový ­"kompromis­" mnozí fotografové ještě před pár lety dali... 22 tis. určitě ne.
Odpovědět0  0
Puppy8 (851) | 9.4.202323:22
Jenže dnes je dnes. Ostatně Canon to může klidně prodávat pod cenou jako lákadlo na RF systém, s tím že kvůli objektivům u něho pak už zákazník zůstane a pořídí si dražší přístroj.
Odpovědět0  0
Cejpatka (440) | 9.4.202323:34
Možná... ale uplakánci, stěžující si DNES na dnešní nabídku a ceny, by si měli uvědomit, že dříve stál podobný FF low­-end dvojnásobek při podstatně nižších příjmech...
Odpovědět1  0
Choakinek (4678) | 9.4.202320:18
Ale kdepak, ty nemáš pravdu.

Problém je, že jsi to demonstroval jen na jedné třídě fotoaparátů ­- na FF. Ano, cena FF řady klesá, nicméně cena všech fotoaparátů stoupá, protože je seškrtávaná o různé typy fotoaparátů, tedy zejména o ty levné či levnější typy.

Nezapomínáš třeba na DSLR s APS­-C snímačem s cenou kolem 10 000 Kč? A kde dnes jsou? Jsou fuč! Ale to je jen jeden příklad ze systémů s výměnnými objektivy, největší podíl na rostoucí ceně fotoaparátů pochopitelně spočívá zejména v seškrtání kompaktů.
Odpovědět1  1
Puppy8 (851) | 9.4.202320:34
Jenže DSLR je zcela mrtvé. Těch jsou dnes plné bazary a stejně to nikdo nechce. Srovnejme si výstup, který z těhle foťáků kolem 10k lezl. Tady už se až na zoom dostáváme opravdu k těm ­"nenáviděným­" mobilům. Ani AF nebyl nikdy žádný zázrak ­(nešlo použít snímač kvůli zrcadlu­), to právě vyřešil až CSC.

https:­/­/www.digimanie.cz­/recenze­-iphone­-vs­-stare­-aps­-c­-co­-ma­-vyssi­-dynamicky­-rozsah­/7744
Odpovědět1  1
Cejpatka (440) | 9.4.202322:28
Prober se... levné kompakty a APS­-C těla jsou mnohem větší kompromis než výše zmíněný Canon RP a jsou dávno nahrazené u cílové skupiny mobilními telefony. Takže kdo by to dnes kupoval? Nikdo.
Odpovědět3  1
Choakinek (4678) | 10.4.202316:23
Tak já jen napsal, jak je to s cenou fotoaparátů, tj. že seškrtali laciné produkty ze své nabídky, čímž obecně cenu fotoaparátů zvýšili.

Samotné seškrtání nyní hodnotit nechci. Nicméně vaše argumenty nepovažuji za špatné, nelze říci, že nemáte pravdu.

Nicméně z toho vyplývá, neučiní­-li nějaký zásadní krok směrem k laciným produktům, že současné ­"paběrkování­" už bude navždy. V nejlepším případě.

V tom horším je pochopitelně nemusí ­"podržet­" profíci ­(focením se živí­) a amatéři ­(focením se neživí­), kteří jsou ochotní za fototechniku vysolit velké peníze ­(jde v podstatě o zvláštní typ zákazníka­). Pak se jim výroba fotoaparátů přestane vyplácet a dojde k prodeji fotodivizí ­(nebo jejich částí­) pravděpodobně někam do Číny. Fotoaparát tu bude stále, ale nejspíš se mnohé změní.
Odpovědět0  0
Puppy8 (851) | 10.4.202316:53
To přece není tak, že jsou zde zástupy zákazníků, kteří stále chtějí DSLR nebo kompakt za 10 tisíc. Ti už dávno přešli na mobil nebo zjistili, že to s fotografováním myslí vážně a zkusili například ten Canon RP. Zkrátka tahle kategorie přístrojů už nikomu nechybí. Že je to drahé je způsobeno pohledem z nuzné ČR ­(za stejnou práci je zde stále 3x až 4x nižší odměna a nikdy se to nezmění­) a obecně předraženým zbožím. Že se výrobci zaměřují hlavně na profesionály je logické. Spíše se obávám vlivu AI na celý obor, protože tam může nastat další výrazný pokles poptávky, podobně jako se to stalo přechodem na mobily.
Odpovědět0  0
Choakinek (4678) | 10.4.202318:49
"...za stejnou práci je zde stále 3x až 4x nižší odměna a nikdy se to nezmění­...­"

Na vládní úrovni byl učiněn obchod se západem ­- západní investice výměnou za levnou pracovní sílu. Je v tom pochopitelně obří objem podplácení a korupce. Také spousta lidí s tímto trendem spojila své kariéry, to je na tom asi to nejsmutnější ;­-­(.

Pokud budou lidi volit stále ty samé panáky jaké volí cca 30 let, tak ano, nezmění se to, ale to neznamená, že to změnit nelze.

A je to opravdu škoda. Naše země je v současnosti oproti stavu v 1. republice jen kus komického odpadu :­-­(.
Odpovědět0  1
Pavel Matějka (1040) | 11.4.20237:40
Kdyby volby mohly něco změnit, dávno by je zakázali.

Kdysi jsme volili kandidáty Národní fronty, určené stranickými sekretariáty, teď jen volíme lidi, určené stranickými sekretariáty, jen se to už nejmenuje Národní fronta. Že si můžeme vybrat z víc exemplářů, to vůbec nehraje roli.

Poslední volby do parlamentu ukázaly, že takzvaná demokracie není vůbec žádná výhra.
Odpovědět0  1
Choakinek (4678) | 11.4.202314:09
No, nakonec se ukazuje, že pokud bude někdy většina volit významně jinak, než dosud, že fakticky půjde o revoluci, protože standardně většina volí to samé v různých barvách.
Odpovědět0  1
Milan Šurkala (6619) | 10.4.202317:56
"Pak se jim výroba fotoaparátů přestane vyplácet a dojde k prodeji fotodivizí ​­(nebo jejich částí​­) pravděpodobně někam do Číny.­"

Právě proto je vlastně ta zpráva o zdražování i pozitivním a ne jen negativním ukazatelem. Znamená to sice, že se průměrná cena fotoaparátů zvyšuje ­(z čehož fotograf asi nadšený nebude­), současně to ale také znamená, že ten trh finančně neklesá, tedy výrobci nemají takové nutkání to poslat k ledu, když to vydělává ­(z čehož fotograf asi nadšený bude­).
Odpovědět1  0
Zajímá Vás tato diskuze? Začněte ji sledovat a když přibude nový komentář, pošleme Vám e-mail.
 
Nový komentář k článku
Pro přidání komentáře se přihlaste (vpravo nahoře). Pokud nemáte profil, zaregistrujte se pro využívání dalších funkcí.