tak je to FF obdoba Fuji XPro3 s hybridním optickým a el. hledáčkem. Ale ne takový nedotažený polotovar a samozřejmě s M bajonetem. Něco jako byl Epson RD. Je škoda, že si nikdo netroufne na takový rangefinder, focení s takovými sklíčky by prostě (pro mě) byla radost. Leica sice chystá hodně inovativní M11 ale já si počkám na Darth Vader edici :-)
Odpovědět0 0
Podle mě ten objektiv bude shit :-). Devět optických členů je na tento typ objektivu prostě málo. Viz ten jejich APO 50 mm (který má špičkovou kresbu), ten má dokonce o jeden člen více - 10 členů a to je "jen" F2. Čím větší světelnost, tím víc členů je nutných, aby se dosáhlo alespoň solidní kresby.
Odpovědět0 0
Jenže ty takto ošklivě píšeš o každém objektivu, který není ostrý od středu do rohu napříč všemi clonami...
Ano, máš pravdu v tom, že s rostoucí světelností je potřeba více a více čoček (nebo větší podíl těch speciálních), jestliže požaduju stejnou úroveň ostrosti a potlačení aberací. Otázka tedy zní: Opravdu je to žádoucí?
Mně je naopak tento jejich pokus velmi sympatický. Bude to prostě poměrně malý objektiv umožňující nadprůměrné hrátky s hloubkou ostrosti, zejména "modelingového" typu. Raději s sebou budu brát malý a skladný objektiv vážící 480g, který nebude mít špičkovou kresbu kdesi úplně v rohu... než abych tahal 4x dražší, 4x těžší a 3x delší monstrum se 17 čočkami, jako je Nikkor 58//0,95...
A osobně, kdybych šel fotit slečnu, raději s sebou vezmu nějaký "shit" typu Minolta MC 58/1.2 (ubohých 7 čoček), který má v rozích upatlaný obraz, ale velmi sympatické podání obrazu... než abych bral technicky dokonalý a nudný Voigtlander 50/2 APO (10 čoček včetně dvou asférických).
Pro někoho je fotka o atmosféře a náladě. Pro tyto lidi je Voigtlander 50/1. Pro jiného je fotka předmětem optického perfekcionismu, pro toho je spíše Voigtlander 50/2 APO. A je vlastně fajn, že si dotyčný může vybrat. Pro mě osobně je ve fotografii největší "shit" super ostrá fotka bez aberací, která je ale jinak úplně zbytečná.
Odpovědět1 0
OK, souhlasím, až na dvě věci:
1) Úplně jsem nemyslel, aby to vypadalo jako ten šílený Nikkor, klidně by to mohlo mít o něco méně členů (aby to nebylo tak velké a těžké). V situaci s devíti členy se totiž obávám, že to bude opravdu hodně o "náladě" a to i po dost výrazným přiclonění. Ale třeba Cosina překvapí, i to je možné.
2) Cena. Cca 45 tisíc Kč za objektiv se slabou kresbou... to bych řekl, že je opravdu hodně.
Odpovědět1 0
Nechci věštit z křišťálové koule, ale když uvážím počet členů, světelnost, výrobce a cenovku, očekávám ostrost a potlačení aberací na úrovni velmi oblíbeného Voigtländeru 50/1.2. Určitě neočekávám horší výkon, než má (rovněž vcelku oblíbený) Mitakon 50/0.95 III... Minimálně chování v protisvětle očekávám od Noktonu lepší.
Sleduju potrétní práci nejednoho profíka už docela dlouho a určitě bych netvrdil, že objektivy se "silnou kresbou" mají v průměru větší ohlasy, než objektivy se "špatnou kresbou". Často je to naopak. Mnohdy velmi zaboduje právě nějaká stará Minolta, Helios, Canon (50/0,95, 50/1.2L) ... všechno jsou to výkonem objektivy i řádově slabší, než Voigtländer 50/1.2...
Snahou zmíněných fotografů jsou neokoukané hrátky s bokehem, prostorem, barvami a světlem. Pokud je fotograf schopen dosáhnout opěvovaného výsledku se sovětským Heliosem-40, tak nový Voigtländer určitě pro něj nebude svým technickým výstupem nijak omezující. Věřím, že ve správných rukou se i objektiv se slabou kresbou za 45 tisíc Kč rychle zaplatí. Bude-li mít neokoukaný charakter, tak to bude i rychleji, než superostré nudné sklo za stejnou cenu.
Odpovědět0 0