Recenze  |  Aktuality  |  Články
Doporučení  |  Diskuze
Fotoškola  |  Seriály
Fotoaparáty  |  Objektivy
Fotomobily  |   Software
Příslušenství  |  Ostatní
Svět hardware  |  TV Freak
Svět mobilně
Diskuze k článku: Fejeton: Já chci analog!
2.8.2011, Radek Fiala, fejeton
Na základě naší nedávné výzvy ohledně psaní fejetonů budou od dnešního dne na Digimanii vycházet i ty z pera Radka Fialy. Na jaké téma bude jeho prvotina? Stýská se mu po analogu! A komu vlastně ne?
Mieon | 6.11.201114:55
Všichni tady vedou inteligentní řeči a dokonce se snad i hádají, tak jsem se radši zaměřila na primitvnost: opravdu jsem jediná, komu daná hudební skupina z fotografie připomíná Nirvanu a jejího leadra Kurta Cobaina? :c)
Odpovědět0  0
ropotámo (1) | 10.8.20119:54
...na dovolenku určite oprášim kinofilm
Odpovědět1  0
Templ (72) | 9.8.201114:37
Jak sleduji diskuse, nabývám dojmu, že se náš národ mění ve frustrované hnidopichy. Dřívější fotografové měli vůči sobě toleranci, případná KONKRÉTNÍ kritika se nesla v kamarádském duchu. Dnes se cití být fotografem kde kdo po přečtení nějaké brožurky.....škoda. Pořád se dohadujete o pojmu fejeton, který by měl být vtipný atd... Nešlo by zavtipkovat i v případnou kritikou?
Odpovědět1  1
jiri176 | 9.8.201113:55
Mě nevadí kritika, která je konstruktivní alespoň tak, že dává pisateli možnost se někam posouvat. Nicméně obecné plkání typu ­- je to naprd jako všechno tady ­- to mi vadí víc než málo. A zkušenost velí, že to vzejde většinou od těch, co víc plkaj než něco tvoří. Pokud se mi něco nelíbí ­(jako že tyhle úvahy nemají podle mě ­"literární hodnotu a nejsou atraktivní­", je nejlepší takové atraktivní dílo stvořit a odprezentovat ­- tak sem to myslel­). Netvrdím, že nutně musí být všichni zralí na nějako cenu, ale je potřeba to zkusit. Ve finále by to bylo přínosné pro všechny strany ­- autor by se stal buď oblíbeným přispěvatelem, vašemu webu by přibyl autor, vzrostla ta tolik žádaná rozmanitost a všichni by byli spokojeni. Pokud by se nezadařilo, autor by se buď mohl zkusit rozvíjet, nebo to vzdát a přestat mít tyhle typy hlášek. Navíc si myslím, že články tady rozhodně špatnou úroveň nemají ­(specielně u těch Vašich se i bavím­) a pokud někomu vadí, že na webu o focení jsou články na jedno brdo ­(o focení­) měl by začít studovat třeba autosport, aby měl tu rozmanitost:­-­) A vyjadřuji velký obdiv všem co se o takovéhle projekty starají a přispívají...
Odpovědět1  1
brkel (7) | 3.8.201121:12
..k analogum sem nikdy moc netihnul, pouzivam DSLR a digitalni kompakt, ale nikdy v zivote sem photoshop nepouzil. Sedim 8 hodin denne u PC v praci a nemam zapotrebi travit u nej dalsi cas. Jednoho dne sem ale objevil, ze se porad daji sehnat papiry do nekterych polaroidu. koukal jsem na to s nadhledem kdyz kolegove v praci sileli ze skaredych zlutych fotek na proslych papirech. Ovsem pak jsem objevil radu Land camera ze sedesatych a tusim i sedmdesatych let. Nadherny stary fotak ­(slozeny je velky asi jako dve basic DSLR tela vedle sebe s vahou kolem neceleho kila­). A tak sem jeden koupil, obednal z anglie papiry a zacal fotit. Prvnich dvacet fotek byla hruza a des, ale naucilo me to stavet se k fotkam ­(i tem digitalnim­) trochu jinak, dnes, po 40ti fotkach vychazi kazda druha, ale i ty neostre si rad schovavam...

P.S.: Cena jedne fotky byla pri nakupu 10x10 papiru 22,33Kc s postou az do domu...
Odpovědět2  0
FotoZemek (918) | 2.8.201123:06
Já nechci analog, já už su límé.

Ostatně, lze fotit digitálem tak jak filmem.
Zahoď photoshop, vem si photofiltre a ukaž jak ti to pude, ukaž to sobě, já ti na to kašlu.

Mimochodem, nějak mi v tomto výtvoru chybí takový jakýsi nadhled, je to omýlané téma s technickým tématem o filozofickém pozadí se dá s úspěchem pochybovat.

Mě se to moc nelíbí píšu ­-3.
Odpovědět0  2
Radek Fiala | 3.8.20118:10
A kdo není líný... Analog je pro mě ve všech ohledech horší, neb začínám, ale momentálně mě to baví. Na Elbrus se taky neleze z lenosti...
Odpovědět1  0
FotoZemek (918) | 3.8.201119:56
mám to za sebou ­/20let?­/, děkuji nechci. když tak planfilm 13x18cm
Odpovědět0  0
Doyl2kX (121) | 2.8.201122:14
misky,tank , spínač, zvětšovák se mě někde válí ve sklepě dělaná sušička někde ve skříni i z válečkem a Zorkim4 ­/Leica­/. Náklady na jeden černobílý snímek:
Doma zhotovené:
1,30 film
0,50 vyvolání negativu
1,00 vývolání, ustálení fotek
2,50 papíry mat. 9x13
5,30 celkem ­/nepočítám el.­/

Přes firmu:
1,30 film
2,80 vyvovolání negativu
4,99 vyvolání fotky
9,09 celkem ­/nepočítám poštovné­/

Takže jeden film mě vyjde doma asi 185,50 a ve firmě kde mě to ořežou a nevyvolají jak já chci asi 318,15 .Jak se jen trochu uvolním z polních prací, jdu oprášit historii. Podle mne má analogově ­/fuj to slovo mě děsí­/ zpracovaná fotografie své kouzlo, tady se projeví dobrý fotograf hned napočátku, kdežto u digi. může být fotograf diletant jenž napráská 5x tolik fotek pokud mu to baterie a paměťová karta dovolí, tady je důležitá ta osoba mezi PC a klávesnicí , jenž za pomocí Photoshopu či ZPS vytvoří dokonalou fotku, tu vyhladí vrásky , faldy na bříšku či na zadnici, prostě a jednoduše vytvoří pohádkovou vysněnou postavu, či krajinku plnou nepravdivých , klonovaných míst atd. Nevím jak vám , ale mě se to čím dál více hnusí a je mě do breku když vím jak ta či ona či to či ono místo vypadá ve skutečnosti. Tím jsem chtěl říci že bych velmi uvítal , kdyby ten či onen profík přidal ke své fotce i zmenšený původní originál... Co se týká času stráveného nad analog. či dig. zpracováním je čas strávený nad PC delší o to více čím bila větší bílá či černá smrt a taky podle profesionálnějšího či puntičkářského přístupu k dokonalejšímu obrazu.... To jsem se ale rozkecal :­-­) , omlouvám se za chyby v textu a řeknu vám pravdu, jsem pouze zapálený amatér :­-­)
Odpovědět2  1
Martin Strnadel | 2.8.201113:52
Mi převážně jak u takových článků, tak i u diskuzí k nim, uchází jedna základní věc .... Já si pod pojmem fotografie jako taková, představím fotografii na fotopapíru a ne nějaký pseudo nadhled, poskládaný z pixelů :­-­) V podstatě 90% mnou nafocených portrétů vzniklo za předpokladu, že sám fotografovaný bude fotografie vyžadovat v klasické formě .... Analogu je předhazováno to, že to ­"vyjde draho­" ... Ale já ať počítám jak počítám, tak při formátu 20x30cm ­(24x30cm­) a počtu cca 35 fotografií se dostávám na zlomek ceny fotografie digitální ... Běžný fotolab si za tento počet fotografií naúčtuje cca 35x39 Kč, je jedno, zda ČB nebo barvu, to je nějakých 1365,­- Kč ... Když spočítám cenu filmu, chemie, papíru, který je téměř permanenetně v akční ceně, když se redukují zásoby, dostávám se na cenu max. 400,­- Kč za veškerý materiá ... A pro mě druhý a velký neocenitelný fakt je to, že výslednou ­"kvalitu­" fotografií si mohu především určit já sám, volbou vhodného papíru ­- gradace, povrchu, RC či baryt, tak jemnozrnnou či kontrastní vývojku ... A pokud vezmu v podtaz cenu dnešní analogové techniky, vyrobenou v době téměř nedávné, zůstanou mi finance nejen na zbudovaní celé temné komory, ale i na pronájem vhodné místnosti k tomu určené :­-­)
Takže digitál není horší ani lepší než analog, jen musíme mít představu, čeho chceme docílit, protože fotit na kinofilm a poté film odevzdat na kompletní zpracování fotolabu, je takové počínání naprosto zcestné ....
Odpovědět0  1
Radek Fiala | 2.8.201114:59
Možná stojí za to připomenout, že dnes je možné tisknout digitální fotku v cca 98% barevné shodě EIZO<>papír v ceně od 50 Kč za SRA3+ ­(bez ohledu na barevnost­). Na různé papíry apod. Viz projekt sRGBprint.cz
Odpovědět0  0
Pavel Matějka (1040) | 3.8.20117:16
Hm. A kolik stojí váš čas? Můj 210 Kč­/hod čistého. Ty hodiny radši strávím focením, než pocením v temné komůrce.
Odpovědět0  0
Jan F.(fiho) | 2.8.201112:06
Zdravím všechny vespolek. Tak jsem si se zájmem přečetl fejeton i komentáře k němu. Musím dát za pravdu názoru, že i analogický fotoproces v sobě skrýval řadu ­"podvodů­" na diváka. Pravda, neumožňoval takové čarování jako digi proces, ale proč se má divák zaobírat procesem, jakým fotka prošla? Důležitý je přeci výsledek, buď se mi dílko líbí nebo ne. U obrazu také neřešíme jestli autor použil štětec s bobřími chlupy nebo s chlupy od jezevce. Jestli použil tu a nebo onu barvu na podklad a jestli.... . Vždy nás zajímá výsledek předloženého díla. Prožíváme dobu absolutní fotoinflace. Dnes fotí každý, internet je doslova zahlcen statisíci fotek, všichni autoři se cítí mistry světa a jsou hluboce roztrpčeni jakýmkoliv záporným komentářem. Přímo odstrašujícím příkladem jsou servry, kde se bodově hodnotí fotky a sestavují různé TOP žebříčky. Běda tam někomu vytknout chybu! Moje dřívější radost z focení je tatam. Zbavil jsem se všech vymožeností techniky, bez kterých jsem si neuměl představit fotoživot a začal fotit, ale opravdu jen pro radost, mobilním telefonem. Post proces v PC je dnes pro mne zábavou. A tak se začínám držet rčení mého otce: „Uplácat z hovna kuličku není problém, ale zkus ji uplácat z prdu“. Tak ať Vám to všem dobře fotí a hlavně ať máte radost z focení. Dobré světlo!
Odpovědět3  2
kubiii (499) | 2.8.201122:23
Štetec s bobřími chlupy ­- to už je trochu hardcore, ne? :D

Celkem by mě zajímala ta dílka z mobilu, moc si to nedokážu představit, nebyl by odkaz na nějakou galerii?
Odpovědět0  0
Jan F.(fiho) | 4.8.201118:29
Můžeš nakoknout třeba sem do galerie. Moje fotky jsou pod pseudonimem Fiho.
http:­/­/galerie.mobilmania.cz­/index.php
Odpovědět0  0
Pavel Matějka (1040) | 3.8.20117:17
Jak vás tak čtu, nebýt digitální technika, tak se znechuceně přesunete k Dirkonu?
Odpovědět0  0
Vítekkkk | 2.8.201110:54
Matně si vybavuji, že jedním z prvních postupů, které jsem se v černé komoře naučil, bylo tzv. nadržování oblohy a maskování přeexponovaných částí obrázku. Výběr a míchání vývojek byla taky docela věda.Čili nostalgie po časech, kdy se ­"jenom­" fotilo, je podle mého trošku naivní.
Odpovědět1  0
photomistr (48) | 2.8.201110:48
Ne, ze by to bylo nejak dulezite, ale pripada mi, ze autor s analogem moc nefotil. S filmem se daly delat stejne veci jako v pocitaci, nekdy snaze, nekdy zdlouhave. Mimo jine se vzhled fotky dal ovlinit nasledujicimi postupy, seznam urcite neni konecny ;o­)

- vyber filmu ­(ISO­) ­- jine zrno, dynamicky rozsah
- vyber barevne masky filmu ­(v dnes ni dobe WB­)
- vyber emulze ­(v barevne i cermobile fotce je vyber z ruznych krystalu, kazdy ma jinak charakteristicke zrno, barvy, citlivost na jednotlive slozky svetla...­)
- push & pull process ­- zamerne pod a pre­-exponovani a dorovnani pri vyvolani
- vyber vyvojky a ustalovace ­- kazdy vyrobce dosahoval trochu jinych barev­/ kontrastu...
- vyber casu vyvolani a koncentrace vyvojky ­- opet vliv na kontrast a podobne
- pohyb tanku pri vyvolavani
- teplota vyvojky
- vyber papiru ­- materialu podlozky pro ruznou belost a ton fotky
- vyber gradace papiru ­- ruzny kontrast fotky
- moznost lokalni pod a pre­-expozice fotky pri vyvolavani zakryvanim jednotlivych casti
- pouzivani proskych materialu pro ruzne barevne efekty

Toto urcite neni vsechno, co se dalo s fotkou pred a po vyfoceni delat, ale jsou to kouzla, ktera dokazi fotku znicit, nebo naopak z pekne fotky udelat vynikajici a kdyz to nekdo umel a vedel co dela, tak dokazal mit fotky hezci nez fotografovanou scenu.

K stylistice clanku se nebudu vyjadrovat, tomu moc nerozumim, ale clanek je po obsahove strance dost kontroverzni... mozna to ma byt uloha fejetonu???

Jen tak dal!

Milan
www.milansphotography.com
Odpovědět1  1
Radek Fiala | 2.8.201110:55
Díky za poučení. Co se analogu týká, zatím jsem na 15 fotce a pln očekávání, co z toho vyleze... Zatím to vnímám tak, že se u takového analogového focení víc přemýšlí a méně ­"zkouší­". Ačkoli ani na digitálu už nevypálím hromadu fotek na jediné téma, psychologie ­"placené­" fotky funguje. O své první analogové zkušenosti se určitě podělím...
Odpovědět0  0
photomistr (48) | 2.8.201111:03
jak s analogem, tak s digitalem se da pouze cvakat ... a 98% populace to tak dela... koupi v drogerii film, nafoti a odnese do labu, nebo nafoti na digital, stahne do PC a natlaci to na facebook a tim to konci. Ale aby ty fotky k necemu vypadaly, tak se s nima musi pracovat, to je stejny princip jak u digitalu, tak u analogu. Nejvetsi machri fotografie v naproste vetsine rozhodovali o vysledne podobe fotky vyse popsanymii postupy. Udelat opakovane nadhernou fotku neni nahoda ;o­) Ve fotokomore se da stravit mnohem vice casu nez u PC a vysledky jsou stejne nejiste ;o­)

Milan
www.milansphotography.com
Odpovědět0  1
m_s | 2.8.201111:41
- a dostanu to vůbec?!
Narážím na ­(ne­)dostatek v obchodech. Ovšem dnes to také nebude nijak slavné, pokud si celý proces budete chtít dělat sám.
Pro autora: Nezapomněl jste vyhrabat i nějaký žlutý filtr?
Odpovědět0  0
Radek Fiala | 2.8.201114:54
Pro upřesnění ­- z analogové technologie mám opravdu pouze stroj samotný + 50mm, nalezený doma z dob dávno minulých. A film hodlám dáti pouze do labu, což asi odpovídá tlačítku v Google Picasa ­"zkusím štěstí­".
Odpovědět0  0
frasve (131) | 2.8.201112:05
Zajímavý příspěvek. Samozřejmě zásahy ve Photoshopu nejsou srovnatelná i s velmi obratnými fotomontážemi a retušemi ­(politickými např.­) doby analogové. Hezká knížka o fotografických vychytávkách je od Ericha Einhorna: Sedmnáct set osmdesát devět rad pro fotoamatéry. Praha. Práce, 1968. Trošku eroticky bizarní a pro otrlé milovníky speciálních fotografických technik je tu také Jaroslav Šimek a jeho Zvláštní fotografické postupy ­(vydáno tamtéž v r. 1980­).
Každopádně jedno je jisté. Právě v dobách ­"analogových­" se hračičkařilo ­(z různých důvodů­) až běda!
Odpovědět2  0
Pavel Matějka (1040) | 3.8.20117:19
Taky je dobré dílko ­"Chemické postupy v barevné fotografii a fotografice­". Kam se hrabe Photoshop...
Odpovědět0  0
Sagvann | 2.8.201110:26
Podobné úvahy nad photoshopem mě často napadají také, říkám tomu že fotky se musí po vyfocení ­"ještě obarvit­". Nicméně jak řekl Saudek ­- ­"fotografie je podvod­", a myslím si že vo tom to je. Nudnou realitu vidíme okem denně, proč si to nepřibarvit? Zároveň chválím autora, článek ve mě určitě něco zanechal.
Odpovědět3  0
Radek Fiala | 2.8.201110:31
Souhlasím. Je třeba si uvědomit, že neexistuje neupravená fotka. Jakákoli, byť automatická konverze záznamu z čipu do JPG je již úprava fotky. Současný stav technologie ani neumožňuje udělat dokonalý obraz reality. Na druhou stranu je spousta fotek, které jsou čistě ­"příběhové­" a je úplně jedno, jestli jsou více či méně barevné. A to je myslím cesta pro negrafiky, jako jsem já...
Odpovědět1  0
J. | 2.8.201110:51
Presne tak. Nedejte se. Ja delam komercni digifoto ve PS je patlam, na zivobyti. Zboznuji barvy a tou ­"dokonalost­" komercni fotografie. Jenze vzdy prijdu na tento a podobne portaly se podivat na pribech, krasu a kreativitu vsech kteri na podobne portaly sve fota vkladaji. Dekuji Va vsem za ty mozna mene dokonale nicmene me dusu lahodici fotografie. A clanky take si obcas prectu. Jany psani je mlade nezrale vino, nicmene archivni.
Odpovědět0  0
Iudex (1059) | 2.8.201110:12
Je to na dobrej ceste, konečne sme sa pohli niekam ďalej. I keď to nie je dokonalé, treba autora pochváliť za odvahu vstúpiť na ostro sledovanú cestu po Jane. A je to lepšie ako jej produkcia. Len tak ďalej!
Odpovědět0  0
J. | 2.8.20119:57
Me se clanej libil. Je videt ze autor to clovek. Photoshopa mam rada, nesnasim digital zrcadlo. Nicmene nic nam nezbyva... .
Odpovědět1  0
petr739 | 2.8.20118:32
Čoveče Frasve!
To snad mělo být nostalgické zavzpomínání, tak na co nějaký technický detaily atd.
Asi to chce se oprostit od exaktního přístupu a pak nebude ... ­"problém textu porozumět­"...
Myslím, že právě i tudy cesta vede. Přesných článků o technice je tu všude halda,
proč jen v klidu nerozjímat nad starýmy časy, kdy se fotilo trochu jinak a mělo to své kouzlo.

P

PS.: Zenit 11 ­- má první zrcadlovka, těžká i těžkopádná, ale obraz fantasticky krásný...ostrý
Odpovědět1  0
frasve (131) | 2.8.20112:12
Je mi líto, ale tohle není velká změna od Jany Oborné. Téma sice fotografické, ale text prázdný, nicotný. Líně plyne korytem řeky jakoby prorostlé sinicemi zbytečných slov.
Vždyť se nabízely nádherné věcné souvislosti, spousta technických detailů. Místo toho čteme nicneříkající rozmyšlování. Navíc se spoustou gramatických chyb a stylistických neobratností. Přiznám se, že v druhé části jsem měl i problém textu porozumět ­(moje chyba...­).
Proč nemá fotka popisek? Věcný a technický.
Autorovi se omlouvám za kritická slova. Ale tudy cesta nevede.
Mimochodem. Slavný režisér Zvětšeniny Antonioni prý, tuším že v Červené pustině, nechal trávu přemalovat. ­(To jsou podle mě ta zajímavá fakta, informace, souvislosti, fotografické­-nefotografické. Však Blow­-Up ze šestašedesátého jste jistě viděli. Dodnes nepřekonané! Vřele doporučuji!)
Odpovědět1  12
Templ (72) | 2.8.20116:50
Jsem asi primitiv. Mě se článek líbil, na rozdíl od vás jsem se v textu neztrácel. Jen mi není jasné, co tím věčným šťouráním sledujete. Že by se jednalo o pozici redaktora?
Odpovědět5  1
Rindi (116) | 2.8.20117:32
Že by se zde opět rozjížděla hnidopišská diskuze o tom, zda to je či není fejeton? Já se moc těším, že už snad brzy nám mrzkým smrtelníkům také pan frasve předvede nějaký svůj geniálně napsaný fejeton, který nebude prázdný, nicotný, ale jeho text se povalí jako proud horské bystřiny mezi úzkými skalisky při jarním tání, nebude v něm jediné zbytečné slovo a bude plný nádherných souvislostí, všeříkajícího rozmyšlování a stylistických obratností a samozřejmě v něm nebude jediná gramatická chyba či překlep a navíc k němu bude přiložena ta nejdokonalejší fotografie, u které samozřejmě nebude chybět popisek.
Jinak mně se článek docela líbil, zajímá mě totiž spíš obsah než to, jestli je u něj napsáno ­"fejeton­". Souhlasím však s tím, že pokud někdo někde zveřejňuje svůj text, měl by být schopen vyvarovat se gramatických chyb ­(zejména nerozlišování ­"mě­" a ­"mně­" je do očí bijící­). Ale připouštím, že nejsme na češtinářském fóru ...
Odpovědět7  0
xvasek (240) | 2.8.20119:35
Popravdě se přiznám, že bych čistě ze zvědavosti chtěl vidět tu upravovanou fotku před a po, to mi tam trochu chybí, jinak se mi článek taky líbí.

Ale k tématu: Taky jsem chtěl být kdysi super extra fotograf a vybavený Sokolem jsem vyrážel do ulic, v těch časech byla samotná fotka něco zajímavého, protože nefotil každý a tak to bylo vzácné. Dnes už nemám chuť dělat cokoli jiného, než suchou dokumentaci věcí a lidí okolo, protože co se týká dobrých fotek, tak celý internet je jich tak narvaný, že nemá absolutně cenu tlačit se někam, kde už to nikoho nezajímá. Moje veškeré digitální úpravy spočívají v tlačítku ­"zkusím štěstí­" v Picase, popřípadě občas nějaký ořez.
Odpovědět1  0
Radek Fiala | 2.8.20119:49
Technicky k fotce: Foceno Canon EOS 5D Mk II s 17­-40 F4L, na f­/4, ISO 5000 bez blesku. Fotka je pouze desaturovaná a malinko přidáno kontrastu. Všech základních ­"technických chyb­" jsem si vskutku vědom a není třeba do nich případně rýpat...

Lépe se podívat ve větším rozlišení na http:­/­/radekfiala.com­/rocknroll_circus­/rocknroll_circus_4.jpg
Odpovědět0  0
J. | 2.8.201110:03
Niceho nelituj, vsichni kteri rypou at radeji jdou a delaj ty sve dokonale geniality.
Fotka je vic nez dobra. Ma naboj, tema a atmosferu.
Fot a pis dal. Hold nekomu filaky muzo smrdet:­-­).
Odpovědět1  0
frasve (131) | 2.8.201111:51
Díky za info. Já si málem naivně myslel, že fotka je ­"analogová­". Ze Zenita s Industarem 3,5­/50. Na ORWO sedmadvacítku :­-­)
Držím Vám palce, ale k článku to jinak než kriticky opravdu nešlo. S fejetonem to má bohužel taky pramálo společného. Byť Vaši ­"věrní­" článek přivítali. Po Janě Oborné se nedivím. Ale je to zatím jen první krůček.
Učte se. U Ludvíka Součka, Ericha Einhorna, nebo třeba u Jana Pohribného ­(mám teď na mysli jeho Kreativní světlo ve fotografii­). Tak se má psát. Věcně, informativně a pro čtenáře. A také moderně, bez nepřiměřeného protlačování svého ega, svých pocitů. To si může dovolit Saudek. Ovšem ten píše dobře :­-­)
Upřímně Vám přeji hodně štěstí a také pár opravdu ­"analogových­" fotek v době třeskutě digitální.
Odpovědět1  1
xvasek (240) | 2.8.201111:55
Tuto fotku jsem nemyslel, mě zajímala ta, o které pojednává věta ­"Fotka nakonec zůstala otevřená celé odpoledne­". Nebo je to tato?
Odpovědět0  0
Radek Fiala | 2.8.201112:09
Kdepak, tato to není, už ani nevím, jaká to byla...
Odpovědět0  0
sabe (7) | 2.8.201110:17
Este vzdy mozes fotit pre seba :­) Po precitani tohoto clanku a hlavne tohoto komentara mi doslo, ze zo mna asi nikdy ziadna skvela fotografka nebude. Rozhodne nie slavna ani nic podobne :­) To mi ale nebrani vo foteni peknych fotiek, aj ked jedini ludia, ktori sa z nich budu tesit som ja a moji blizki. Snazim sa nestracat vieru vo fotenie a fotit hlavne pre seba. Nikto iny ta nepochvali tak dobre ako ty sam :)
Odpovědět1  0
xvasek (240) | 2.8.201112:50
Dělám to přesně tak a naplňuje mě to. :­-)
Odpovědět0  0
David H (1707) | 2.8.201112:16
Myslím, že článek zajímavý a se zájmem jsem si ho přečetl až po dodatek. Nakonec diskuse pod článkem je konečně zase o tématu ­(až na jednu bezvýznamnou výjimku­), což svědčí o tom, že je to dobře napsané. Jen tak dál :­-)
Odpovědět0  0
jiri176 | 9.8.201112:17
Jen krátce ­- nejlepším lékem na tyhle kecy je zkusit něco napsat. Jestli fejeton, úvahu, nebo sonet, na tom moc nesejde. A když už to svedeš, někam to pošli, ať si to můžou přečíst fundovaní kritici jako ty. Případně pardon za tykání. Jinak se mi ten článek líbil protože si myslim dává dobrou otázku ­- jestli lepší ­"processing­" nebo radši postprocessing... Ale to je asi dle chuti každého soudruha:­-)
Odpovědět0  1
Milan Šurkala (6623) | 9.8.201113:31
Nemyslim si, ze kdyz se nekdo kriticky vyjadri k nejakemu dilu, musi byt nutne lepsi nez autor ­(tedy si myslim, ze vsichni maji pravo se k cemukoli vyjadrit, ti, kteri to svedou lepe, ale i ti, kteri tomu moc nerozumi­). Na druhou stranu, mne se clanek take libil :­-)
Odpovědět1  0
Zajímá Vás tato diskuze? Začněte ji sledovat a když přibude nový komentář, pošleme Vám e-mail.
 
Nový komentář k článku
Pro přidání komentáře se přihlaste (vpravo nahoře). Pokud nemáte profil, zaregistrujte se pro využívání dalších funkcí.