Recenze  |  Aktuality  |  Články
Doporučení  |  Diskuze
Fotoškola  |  Seriály
Fotoaparáty  |  Objektivy
Fotomobily  |   Software
Příslušenství  |  Ostatní
Svět hardware  |  TV Freak
Svět mobilně

Focení profesionálních fotografií za panelákem

11.3.2019, Martina Čížková, článek
Jako fotografka portrétů, rodinných fotografií a svateb často řeším, jak si poradit s danou lokalitou, světlem a počasím. Musíte totiž umět improvizovat. A pokud k tomu všemu nemáte zrovna fotogenické prostředí, ocitli jste se v noční můře fotografově.
S problémy při focení venku můžete bojovat neustále, může to být špatná nálada klientů či jejich dětí nebo nevhodný make-up a oblečení. Počasí také umí překvapit, a to i přesto, že sledujete každou hodinu předpověď. Především v zimě řeším nedostatek světla, kdy většině klientů končí pracovní doba, když už je skoro tma a nebo se jim v zimě nechce jezdit nikam daleko od vyhřátého obýváku. Venku v zimě vznikají sice krásné snímky, ale jste dost omezeni časem, protože zima nakonec vleze každému do bot či do bundy a celá hodina na focení je tedy fotografův nesplněný luxus. Těžko na cvičišti a lehko na bojišti tady ale platí dvojnásob. Pokud se hlavně přes zimu dostatečně vytrénujete v těžkých podmínkách, na jaře a v létě se vám to stokrát vrátí.
 
Protože ne vše se dá natrénovat bez pořádných tipů a triků, prozradím vám postupně, jak na to. V dnešním článku se zaměříme na reálnou situaci focení s klientkou, která si vybere focení portrétů venku. A co ve výsledku nejvíce musíte řešit, je lokalita.

 

Domluva s klientem a výběr času

 
Jako první řešíte s klienty otázku KDY a KDE? Obojí je dost důležité a souvisí spolu. Místa doporučuji mít osobně vyhlédnutá. Na nová místa doporučuji jít se osobně podívat v dobu, ve kterou chcete fotit. Světlo totiž dělá fotografii. Nejlepší světlo pro portréty je když už je slunce níže obzoru. Tomuto času se říká zlatá hodinka. Proto neustále sleduji, kdy v daných dnech zapadá slunce. Zlatá hodinka začíná většinou zhruba hodinu před západem. Ke zjištění vhodných časů mi nejrychleji pomůže mobilní aplikace, osobně používám Sun Surveyor Lite. Ukáže vám, kdy ve vaší lokalitě zapadá a vychází slunce a kdy je tzv. zlatá večerní hodina nejvhodnější pro focení. Líbí se mi, že ukáže také směr a pozici slunce v jakoukoliv hodinu.
 
Z telefonátu s klientkou vyplynulo, že se jí focení hodí zrovna jen v pracovní dny odpoledne a z práce se uvolní nejdříve ve 14 hodin. Focení bylo na začátku ledna, kdy byl západ slunce kolem 16:05. Ideální čas focení tedy zhruba 15:00-16:00. Pokud fotíte v místě, kde mohou slunci zavazet budovy a kopce, počítejte s tím, že se slunce schová dříve! A nezapomeňte na čas na přesun! Setkání jsem tedy navrhla ve 14:00 a focení jsem naplánovala na 14:30-15:30. Ale protože klientka měla práci na zcela opačné straně Brna, než moje vyhlédnutá a odzkoušená lokalita u lesa nedalo se nic dělat, musela jsem domluvit focení u klientky, protože bychom časově nestíhaly. Čekaly mne bytovky v Řečkovicích. Nic moc hezké prostředí.
 
Co je v takovém případě důležité? Zjistěte si hlavně z Google maps, jak daná lokalita vypadá. Kde je zeleň, park, hřiště. V zimě si vyhlížím hlavně místa s jehličnatými stromy, které jsou celoročně zelené a déle se na nich drží sníh. Musí mít ale nízko větve, smrk s konci větví 4 metry nad zemí do fotky dostanu mnohem hůř. Naštěstí jsem od klientky měla informaci, že jehličnaté stromy před domem mají a lze na ně dosáhnout.
 
I v prostředí mezi paneláky se dá nafotit pěkný portrét se zimní tématikou.
 
Z Google maps jsem zjistila, že mohu čekat nehezké domy, rušivé barevné paneláky, staré balkóny, spoustu zaparkovaných aut v okolí a přírody ne tolik, kolik bych ráda. V takové chvíli tedy řešíte, co s tím. Doporučuji zaměřit se na portréty maximálně od pasu nahoru, ideálně portréty s důrazem na tvář, tím nejvíce eliminujete pozadí. Důležité je samozřejmě domluvit se s klientkou, že s takovými záběry souhlasí a nepotřebuje fotky celé postavy.
 
K maximálnímu potlačení pozadí vám samozřejmě pomůže také fotografická technika. Na profesionální portréty venku ideálně zrcadlovka či bezzrcadlovka. Malý kompakt či ultrazoom většinou nemají dobrou světelnost zabudovaných objektivů a s malým čipem mají pořád zbytečně velkou hloubku ostrosti. Doporučuji tedy zrcadlovky a bezzrcadlovky a objektivy hlavně delší ohniskové vzdálenosti nad 80 mm v přepočtu na kinofilmové hodnoty. K tomu ideálně světelnost max. 2.8.
 
Pozadí potřebujete mít rozmazané, tj. mimo hloubku ostrosti, budete tedy volit nízká clonová čísla. Rozmazané pozadí podpoří také výběr objektivů s delší ohniskovou vzdáleností. Díky delší ohniskové vzdálenosti získáte hlavně menší úhel záběru, takže pozadí sice sledovat a řešit budete, ale vždy jen malý výsek z něj. 
 
Když mám fotit v okolí bytovek a paneláků, vybírám vždy objektivy minimálně kolem 85 mm ohniskové vzdálenosti a více. Můj nejoblíbenější a skladný objektiv na Nikon je 85 mm se světelností 1,8 v kombinaci s Nikon D750 nebo D7000.
 
Pokud jste zvyklí na objektivy, které mají zoom a bojíte se, že vás objektiv bez zoomu bude omezovat, vězte, že je to spíš ku prospěchu jiných věcí. Objektivy s neměnnou ohniskovou vzdáleností jsou i při skvělé světelnosti menší, lehčí a skladnější. A co mám potvrzeno i od lidí z mých kurzů, tak se s takovým objektivem rychleji naučíte fotit. Tím, že nemůžete měnit úhel záběru, lépe se soustředíte na objekt focení a pozadí za ním. Pozadí se rychleji naučíte sledovat a najdete pak lépe to nejlepší. Naučíte se specifika daného objektivu, jeho výhody a zapamatujete si rychleji jak velkou hloubku ostrosti má při jakém clonovém čísle.
 
Jestli můžete, doporučuji s klientkou dopředu probrat styl focení, make-up, vlasy, doplňky a oblečení. To je také úkol fotografa. Ideální je domluvit více variant a na místě před focením pak v klidu vybrat ty nejlepší kombinace. Fotograf je jako režisér, má mít pod palcem vše od A do Z. Klient může mít představu a fotograf je ten, který poradí a může rozhodnout, co bude nejlepší, a to včetně kombinací oblečení a doplňků do vlasů a barvy rtěnky. Ideální je mít domluvené líčení od profesionální vizážistky. I ta od vás fotografů potřebuje ale nějakou představu, jak mají fotky vypadat a jaké budou barvy oblečení a doplňků, aby podle toho vybrala barvy pro líčení. Při tomto focení jsme se domluvily na focení bez vizážistky, protože nebyly časové možnosti, proto se alespoň dopředu oblečení a líčení probralo s klientkou. Jakmile máte vyřešený čas, lokalitu, techniku, oblečení, make-up, vlasy a doplňky, jde se na věc.
 
Celé focení probíhalo v okolí několika desítek metrů od bydliště klientky, tedy mezi bytovkami a paneláky. Lokalitu jsme společně prvně obešly a jako první vhodné místo jsem vybrala lokalitu s větvemi jehličnanu co nejblíže nad zemí. Chtěla jsem tmavě zelené větve dostat co nejvíce do pozadí. Lokalitu můžete vidět na následující fotce.

ultrazoom Panasonic DMC-FZ72, automatický program, 2.8 mm/22 mm v přepočtu na kinofilm, ISO 100, clona 2,8, expozice 1/4 s
 
Světlo šlo na této lokalitě z levé strany. První fotka vznikla cíleně proti světlu, kdy větve na jedné straně dělají přírodní rám a pravá strana je cíleně přesvícená. Aby šlo světlo na modelku i z opačné strany, nejen do jejích zad, je dobré používat odraznou desku. Při tomto focení však místo ní posloužil sníh, který světlo odráží do obličeje, stejně jako světlý svetřík. Dále je nutnost focení do RAW formátu, ve kterém můžete nedestruktivně expozici a stíny v počítači upravit a fotku tak krásně prosvětlit. Důležité bylo hlídat ulici v pozadí vpravo za modelkou, kde stála různě barevná auta. Co se dá ještě snést, tak například auto modré či stříbrné barvy, pokuste se ale vyhnout červeným a jinak výrazně barevným.
 
 
Nikon D750, Nikkor 85 mm/1,8, program s preferencí clony, ISO 400, clona 2,8, expozice 1/800 s. Fotka vlevo před úpravou, vpravo po úpravě.
 
Další fotka, která vznikla na stejném místě, byla snímaná z opačné strany, tedy od ulice s auty. Využila jsem toho, že na modelku svítilo níže položené slunce. Modelku jsem poprosila o poodstoupení dále od stromů a keřů, protože větve stínily slunci a dělaly na tváří tmavé stíny, které jsme tentokrát nechtěly.

 
Nikon D750, Nikkor 85 mm/1,8, program s preferencí clony, ISO 400, clona 2,8, expozice 1/800 s. Korekce expozice -⅔. Fotka vlevo před úpravou, vpravo po úpravě.
 
Další místo bylo jen pár kroků vzdálené, byl to vyšší jehličnan, který měl i výše větve, ale líbilo se mi, že mezi nimi bylo místo na pózování a schovávání. Vzhledem k výši větví bylo možné fotit jen od pasu nahoru, větve níže nebyly. A pozadí i popředí musely dělat větve, protože jak vidíte na snímku, k dispozici nic moc lepšího nebylo.

ultrazoom Panasonic DMC-FZ72, automatický program, 6.18 mm/38 mm v přepočtu na kinofilm, ISO 100, clona 8, expozice 1/4 s
 
Využila jsem světlo svítící za stromem. Díky protisvětlu se krásně prozáří obrys modelky a v pozadí vám krásně září a jiskří sníh.

 
Nikon D750, Nikkor 85 mm/1,8, program s preferencí clony, ISO 400, clona 2,8, expozice 1/800 s. Fotka vlevo před úpravou, vpravo po úpravě.
 
Další snímek vznikl z jiného úhlu, abych měla větvemi vyplněný celý snímek.
 
 
Nikon D750, Nikkor 85 mm/1,8, program s preferencí clony, ISO 400, clona 2,8, expozice 1/500 s. Fotka vlevo před úpravou, vpravo po úpravě.
 
Do dalších snímků jsem naopak chtěla dostat zase více oblohy a slunce a o pár kroků dál u aut a popelnic jsem uviděla u sloupu lampy keř. Ještě na něm zbyly chumáčky sněhu. Za místem pro popelnice jsem objevila další stejný keřík a tak jsem měla další místo na focení. Jeden keř v popředí, druhý v pozadí. Nasvícení mi tak vycházelo přesně z boku, což není vždy ideální, ale vznikly snímky s úplně odlišným pozadím, přestože o pár metrů dál od prvních dvou lokalit.

ultrazoom Panasonic DMC-FZ72, automatický program, 4 ,11 mm/25 mm v přepočtu na kinofilm, ISO 100, clona 3, expozice 1/400 s

 
Nikon D750, Nikkor 85 mm/1,8, program s preferencí clony, ISO 400, clona 2,8, expozice 1/2500 s. Fotka vlevo před úpravou, vpravo po úpravě.
 
Přestože už modelka byla trochu zmrzlá, měly jsme v plánu využít zasněženou bílou plochu v okolí pískoviště. Věděla jsem, že máme k dispozici bundu s kožešinou a ta je naprosto ideální na zimní portréty. A aby obličej a kožešina co nejlépe vynikly, je nejlepší jednolité pozadí. A to nejjednodušším způsobem získáte tak, že si modelka dřepne a hned za ní máte jen sníh a bílo.

ultrazoom Panasonic DMC-FZ72, automatický program, 2.8 mm/22 mm v přepočtu na kinofilm, ISO 100, clona 2,8, expozice 1/125 s

 
Nikon D750, Nikkor 85 mm/1,8, program s preferencí clony, ISO 400, clona 2,8, expozice 1/1250 s. Korekce expozice +1/3. Fotka vlevo před úpravou, vpravo po úpravě.

 
Nikon D750, Nikkor 85 mm/1,8, program s preferencí clony, ISO 400, clona 2,8, expozice 1/1000 s. Korekce expozice +⅓. Fotka vlevo před úpravou, vpravo po úpravě.
 
Pokud fotíte v protisvětle či na sněhu, je potřeba na to ideálně myslet už při focení a nebát se fotit světlejší snímky. Při focení v poloautomatickém režimu A/Av či S/Tv doporučuji fotit s korekcí expozice do plusu. Stačit může i +⅔. Pokud máte snímky tmavé, pomůže jednoduchá úprava expozice v počítači.
 
Focení jsme tedy zvládli i mezi paneláky a popelnicemi a doufám, že to pro vás byla inspirace na další focení teď na jaře. A jak to máte vy? Bojíte se focení v lokalitě, která na první pohled není vůbec hezká, nebo je to pro vás výzva?
Autor: Martina Čížková
Od malička ji bavil zvuk závěrky fotoaparátu. Do její profesní praxe patří testování fotoaparátů, vyučování úpravy fotografií v Zoner Photo Studiu, základní kurzy fotografování a vedení technické podpory pro Zoner Photo Studio a Zoneramu. Nyní působí na volné noze jako lektorka individuálních fotografických kurzů na míru a kurzů ZPS pro firmy a úřady. A také jako fotografka, jež nejvíce fotí svatby, portréty, rodinné fotografie a reportáže. Zobrazit více informací.