reklama
Recenze  |  Aktuality  |  Články
Doporučení  |  Diskuze
Fotoaparáty
Fotomobily
Objektivy
Software
Tipy a triky
Tiskárny
Příslušenství
Ostatní
O nás  |  Napište nám
Facebook  |  Twitter
Svět hardware  |  TV Freak
Svět mobilně  |  Svět audia
reklama

Téma: Víkendová diskuze: HDR nebo přechoďák?

2.9.2011 04:43
Michal SrnaTímto Vás zveme na Víkendovou diskuzi na téma:


[SIZE="5"] HDR nebo přechoďák? [/SIZE]



Cíl je jasný - zvýšit dynamický rozsah a přiblížit krajinářskou fotografii tomu, jak scénu vidí lidské oko. Využíváte za tímto účelem HDR nebo volíte cestu "klasické" fotografie a na korektní expozici celé scény použijete šedý přechoďák? Zapojte se do diskuze!


Zúčastnit se mohou i neregistrovaní , stačí stisknout tlačítko Odpověď u levého okraje stránky nad a pod příspěvky.
2.9.2011 05:13
RellikHDR ano i ne. Záleží jaká je scéna a jestli je vhodné ho použít. Na krajiny HDR možná nemá moc smysl, ale v architektuře je celkem smysluplný - nesmí se to ovšem přehnat.
příklad:
http://www.digimanie.cz/galerie/showimage.php?i=12065&c=6
2.9.2011 05:20
NeregistrovanýPřechoďák a zvýšení dynamického rozsahu, tedy promiňte, ale je to obráceně, filtr redukuje rozsah jasů na přijatelný pro čip/oko. HDR ať už si pod tím každý představí co chce, je jen způsob zpracování fotografie a v rámci konečného média může i dojít k zvýšení dynamického rozsahu.

Takže doporučuji předělat popis tématu na: Dáváte přednost při dělání fotografií krajiny dodatečnému zpracování nebo raději použijete přímo přechodový filtr.

Ale jinak se povedlo, musel jsem reagovat, takže se jistě vytvoří pěkný flame a účel bude splněn.
2.9.2011 07:45
busy[quote=Neregistrovaný;11392]HDR ať už si pod tím každý představí co chce, je jen způsob zpracování fotografie a v rámci konečného média může i dojít k zvýšení dynamického rozsahu.

Takže doporučuji předělat popis tématu na: Dáváte přednost při dělání fotografií krajiny dodatečnému zpracování nebo raději použijete přímo přechodový filtr.[/quote]

Takze podme na flame :) Nesuhlasim. HDR moze byt iba o postprocessingu, ale i nemusi. HDR sa da urobit aj z expozicneho bracketingu, popr. sucasne prebiehajucimi dvomi roznymi expoziciami (EXR cipy v DR rezime).

Ale k hlavnej teme. Prechodove filtre su uzitocne tam, kde je na fotke jasna svetla oblast a tmava oblast a su oddelene linearnym rozhranim.
2.9.2011 08:46
DaKi4Já kombinuju obojí. Jasy standardně stahuju přechoďákem. No a když už to vypadá, že to přechoďák nedá, tak k tomu přidám ještě expoziční řadu. Doma u PC se potom rozhodnu co s tím. Někdy prostě stačí jen malinko doplnit stíny a nebo světla.
HDR chápu jako postup, který mi může pomoct s expozičně náročnou scénu. Akorát mám u sebe podmínku, že by to nemělo jít poznat. Takže žádný omalovánky, tedy pokud to nechci záměrně.
2.9.2011 10:03
Milan ŠurkalaOsobne prechodove filtry moc nemusim, nelibi se mi ta neprirozenost prechodu u nekterych scen (obcas proste neco zmavsi byt nema a musi). HDR je fajn, ale jak bylo receno, nesmi jit poznat. Nejlepsi je stejne RAW a poradny cip :-)
2.9.2011 10:30
Michal SrnaTéma nebylo myšleno jako podmět k vyvolání flame. Možná v takto krátkém perexu nebylo akorát vysvětleno korektně - o zvýšení dyn. rozsahu u použití přechod. filtru nehovoříme. Cíl je však stejný - HDR se používá v krajinné fotografii proto, aby obloha vypadala exponovaná korektně jako tmavší scéna pod ní. Za stejným účelem lze využít i přechodový filtr - ztmaví jas oblohy a dosáhne se tak vyrovnanější expozice jak krajiny, tak i oblohy. A k tomuto cíli lze dojít jak použitím HDR, tak i přechod. filtrem, ikdyž se samozřejmě jedná o "jablka a hrušky" a samotné techniky jsou neporovnatelné.

Osobně přechodové filtry preferuji, jelikož se jedná o přirozenou cestu k vyrovnání expozice oblohy i scény pod ní. Jak píše ale Milan, je nutné dát si pozor na nepřirozenost ztmavení například vysokých věží či stromů, které zasahují do oblohy.

HDR mě nikdy nenadchlo, když odmyslím přehnané HDR fotky, tak v určitých případech může být HDR technika působivá. Ale případy, kdy se mi to opravdu líbilo, je jak šafránu...
2.9.2011 11:04
IudexMôj postoj je jednoduchý: HDR, s ktorým mám skúsenosti od prvého foťáku, ktorý mal funkciu expozičného bracketingu; s prechodovým filtrom žiadne praktické skúsenosti nemám. A ako už bolo spomenuté vyššie, najlepší HDRI je ten, na ktorom to nie je poznať. Stalo sa mi už, že v rámci debaty o mojej fotke mi diskusný kolega odporučil použiť HDR a aj prakticky predviedol pseudoHDR z mojej fotky, ktorá už bola HDRI!
2.9.2011 11:22
FotoZemekPřechoďáky i HDR používám, používám a dokonce sem tam i při reportu.
Někdy si s HDR vypomáhám pro lepší informativnost snímku a to z jedinného záběru, prostě to z RAW vyvolám 3x a spojím. /+1,0,-1/ někdy i dvě.
sem tam to i při dokonalé expozici není na škodu a nestydím se za to, vyskoušejte.
nikdy bych nezachytil ty podivné, pro Londýn tak typické fleky na kamenném zdivu s mašinou namířenou vlastně na oblohu.
DS-ZF
2.9.2011 11:31
PhoenixcqcqJak přechoďák, tak i HDR může být na fotce hodně poznat a může působit dost nepřirozeně, tudíž i nekoukatelně - ošklivě. Nicméně přechodový filtr nemám a zřejmě ani pořizovat nebudu. Naopak s HDR si občas velice rád pohraju. Pokud na výsledné fotce není poznat, že jde o HDR je to jen dobře. Ale nebráním se ani výraznějšímu efektu, který může snímané scéně vnést dramatičtější nádech. Nemusí to ale být zrovna omalovánky. Jde ale přece i o umělecký záměr. Rozhodně tedy nepovažuju HDR za nějakou umělou metodu a polarizační za metodu přirozenou. Možná spíše naopak. Polarizák působí na scénu v různých místech různě a velmi špatně se to dá ovlivnit. HDR působí na celý snímek stejně (i když taky nemusí). Takže co je přirozené a co není je diskutabilní a každému zde může vyhovovat něco jiné. Za mě tedy palec nahoru pro HDR.
2.9.2011 11:45
Ganec[quote=FotoZemek;11402]prostě to z RAW vyvolám 3x a spojím. /+1,0,-1/ někdy i dvě.[/quote]
ja som si zase uvedomil ze na poriadne HDR je to malo .. takto sa da ziskat len 2 EV navyse .. co by konretne v mojom pripade moc nepomohlo .. aj tak by to bolo menej ako ma 16M sony chip...

HDR som doteraz skusal len na nocnych zaberoch, na dennych este nie...
(prechodovy filter nemam)
2.9.2011 11:51
Iudex[quote=FotoZemek;11402]
Někdy si s HDR vypomáhám pro lepší informativnost snímku a to z jedinného záběru, prostě to z RAW vyvolám 3x a spojím. /+1,0,-1/ [/quote]
Nápodobne, väčšinou sa mi ťaží robiť expozičný bracketing a tak si len z RAWu vyvolám 3 snímky z rôznou expozíciou (ale zvyknem väčší rozsah, tak -1,5/0/+1,5) a spojím. A tam vždy volím tú najprirodzenejšiu verziu, ktorú program ponúka, prípadne aj tú ešte stiahnem čo do sýtosti.
3.9.2011 08:15
Michal SrnaJak tak na to koukám, HDR používá nebo vyzkoušelo poměrně hodně lidí na rozdíl od přechoďáku. Vždy jsem si myslel, že jemný šedý přechodový filtr je nedílnou součástí krajinářské fotografie.

Osobně si ji bez kombinace CPL + přechod. filtr nedokážu představit. CPL mi zvýrazní modrou na obloze, projasní zeleň a šedý přechodový filtr sníží jas bílých mraků, u kterých by většinou došlo k přeexpozici, které se SW nezbavím, i kdybych měl sebelepší SW na úpravu RAW souborů. Samozřejmě přechoďák ještě ztmaví oblohu, proto když je silný efekt CPL, tak jej raději nepoužiji, jelikož je modrá obloha skoro černá.

Vypadá to, že HDR fotografii asi pootevřu vrátka a vyzkouším ji též.
3.9.2011 09:24
demorezHdr je v podstate havny dovod preco som sa o fotografiu zacal zaujimat blizsie. Najlrv som sa v hdr stretol v source engine v half-life lost coast a odvtedy ma tato technologia neprestava fascinovat. Ked som sa docital o hdr fotografii okamzite ma zacalo zaujimat ako napodopnit vizual takeho x-ray enginu alebo filmu vidocq na fotkah. Sice som iba v zaciatkoch, ale som si isty ze toto ziadnym prechodakom nenahradim. Mnoho fotografov pohrda "malovankami" ale podla mna toto je realny zmysel hdr. S prechodakom vyzera fotka len ako fotka, ale s pridanim hdr mozee vytvorit dojem ako keby islo o screenshot s pocitacovej hry.
3.9.2011 09:38
Neregistrovaný[quote=Michal Srna;11406]Jak tak na to koukám, HDR používá nebo vyzkoušelo poměrně hodně lidí na rozdíl od přechoďáku. Vždy jsem si myslel, že jemný šedý přechodový filtr je nedílnou součástí krajinářské fotografie.

[/quote]
To že je tu viac užívateľov HDR nie je dôkaz že HDR je výhodnejšia ako prechodový filter. Je to dôlaz, že tí čo vedia ako použiť tento filter sem nechodia. Napríklad tam kde je Ganec, nema význam čítať.
3.9.2011 12:11
piterHDR nemam moc rad. je to pekne, ak sa to vie, ale podla mna su zaujimavejsie techniky na rozsirenie dynamickeho rozsahu, ktore sa daju puzit aj na klasicku kinofilmovu fotografiu (napr. black card technique, o ktorej som sa dozvedel nedavno a mam v plane ju coskoro vyskusat). Prechodove a ine filtre su podla mna povinna vybava krajinkara, akurat kvalitne filtre stoja vela, takze tie lacne bez postprocesu za vela nestoja (mam cokin jemny prechodak a nd4). a nesuhlasim s milanom, ze kazia fotku, ludske oko ma ovela vecsi dynamicky rozsah ako ktorykolvek snimac a nejako musim upravit expoziciu aby som ukazal to co naozaj vidim, nie?
3.9.2011 12:21
Milan ŠurkalaOsobne mi pro zvysovani dynamickeho rozsahu nejvic vyhovuje RAW + Camera Raw ve Photoshopu a jasy upravit. Pokud ma snimac velky dynamicky rozsah, pak se s tim daji delat zajimave veci. Na pripojene ukazce jsem zkousel, co vse lze z cipu vlastne vytahnout (nebylo to uplne nejhorsi na to, ze jde o letity cip v NX11), samozrejme toto uz patri do kategorie, kdy to "jde poznat".
3.9.2011 01:10
FotoZemek[quote=Ganec;11404]ja som si zase uvedomil ze na poriadne HDR je to malo .. takto sa da ziskat len 2 EV navyse .. co by konretne v mojom pripade moc nepomohlo .. aj tak by to bolo menej ako ma 16M sony chip...

HDR som doteraz skusal len na nocnych zaberoch, na dennych este nie...
(prechodovy filter nemam)[/quote]

jasně souhlasím, ale jak jsem napsal, pro zlepšení informativnosti používám.

DS-ZF
3.9.2011 01:15
Michal SrnaJá preferuji též fotografování ve stylu "co jde dostat z RAWu, musí se využít". Používám Adobe Lightroom, což je vlastně Camera Raw, jak psal Milan, obalený do hezkého uživatelského rozhraní s řadou příjemných funkcí.

Možná to je mojí obstarožní DSLR EOS400D, ale když nepoužiji přechodový filtr, tak ze v JPEGu zcela bílé oblohy, jsem schopný po úpravách z RAW dostat kresbu mraků, ale určité oblasti již nikdy nezrekonstruuji a zůstanou vypálené.

Po použití mého Cokinu P121S tento problém nemám a získám krásně prokreslenou oblohu bez přepalů a výhodu RAW použiji při lokálním zesvětlení oblastí, které ztmavené být nemají (stromy, vysoké domy atd.)

Podle mě je vždy lepší při práci z RAW zesvětlit ztmavenou oblast než se snažit vytáhnout kresbu v přepálených oblastech.
3.9.2011 01:30
Milan Šurkala[quote=Michal Srna;11413]Možná to je mojí obstarožní DSLR EOS400D, ale když nepoužiji přechodový filtr, tak ze v JPEGu zcela bílé oblohy, jsem schopný po úpravách z RAW dostat kresbu mraků, ale určité oblasti již nikdy nezrekonstruuji a zůstanou vypálené. [/quote]

To je asi nejvetsi duvod, proc mi osobne moc nevyhovuji zrcadlovky Canon (protoze co se tyce ovladatelnosti, rychlosti a prehlednosti, jsou asi nejlepsi). Nevim, co mam s nimi delat, abych mel nejakou rezervu v jasech, prijde mi, ze proti ostatnim maji dynamicky rozsah ve svetlech vyrazne horsi. Z Canonu jsem nikdy nebyl schopen nic rozumneho dostat (snad s vyjimkou 5D Mark II, coz je drsne zajimava zrcadlovka) a osobne mi to jejich azurove malovani oblohy (tam, kde ostatni maji krasnou modrou) trochu vadi. Mozna to s nimi jen neumim :-D
3.9.2011 08:03
TchutchoMě se to hádéer líbí,ale neumím to,tak se do toho nějak nehrnu.Jsem spíš zastáncem klasiky a "normální" fotografie.
3.9.2011 09:53
SymbioVzdy som bol radsej za klasiku.
Myslim si, ze ak chcem dostat na fotku vsetko, tak sa bavime o dokumente. Ale pre mna ma fotka aj iny rozmer - odovzdat myslienku-naboj-naladu-postoj k veci-... a tu casto nie je podstatny kazdy detail - aby nerusil zaklad. Potom je zaujimavejsi filter, aby som zdoraznil to co chcem fotkou vyjadrit.

Takze z mojho pohladu je to o tom, co chcem tou krajinkou okrem krajiny zobrazit.
4.9.2011 08:23
vidocqczPoužívám hlavně šedý přechodový filtr. Občas se to povede, občas zatmavím i něco, co jsem nechtěl. Ale co nadělat. Úpravám na kompu moc neholduji, protože to jednak moc neumím a jednak mě nebaví sedět u fotky déle doma než venku :-)
4.9.2011 11:42
Michal SrnaAno, šedý přechoďák používám také zejména z toho důvodu, že se plně ztotožňuji s názorem, že fotograf je člověk, který stráví většinu času tvorby fotky venku s fotoaparátem v ruce a ne prací v SW.
4.9.2011 11:52
Ganec[quote=Milan Šurkala;11414]Nevim, co mam s nimi delat, abych mel nejakou rezervu v jasech, prijde mi, ze proti ostatnim maji dynamicky rozsah ve svetlech vyrazne horsi. Z Canonu jsem nikdy nebyl schopen nic rozumneho dostat [/quote]je to preto, lebo Canony preexponovavaju. Maju tak mensi sum v tienoch, no zvycajne koli tomu obetuju jasy.
Na zachovanie jasov maju highligt tone priority, kde je trosku ina prevodova krivka a expozicia je tmavsia (ako maju defaultne ine firmy). No zhorsuje sa tym sum a JPG z fotaka (alebo konverotovany RAW z DPP) aj tak vyzera akoby tam bol prepal (aj ked nie je, detaily tam su).
U sony je to naopak: moze tam byt aj prepal, no nevadi to, lebo zaber aj tak vyzera prirozene
4.9.2011 11:56
GanecHDR je univerzalnejsi ako prechodak.
Napriklad toto by sa so ziadnym prechodakom odfotit nedalo...
4.9.2011 12:25
Michal SrnaUniverzálnější zajisté je, s tím souhlasím. Ale na účel "reálně" vypadající oblohy s dobře naexponovanou krajinou mi přijde přechoďák lepší cesta...
4.9.2011 02:29
GanecNa HDR je este pekne, ze funguje aj s kompaktami.

Napriklad zaber z recenzie Sony Cyber-shot HX9V: král kapesních ultrazoomů?:

(Sony uz s defaultnou expoziciou moc neprepaluje, takze vplyv HDR tu nie je az taky velky)

Alebo Casio ZR100:


Mne sa to uz zda dostatocne, takze neviem ako by mi mohol prechodovy filter este pomoct.
4.9.2011 04:07
busy[quote=Ganec;11424]Na HDR je este pekne, ze funguje aj s kompaktami.[/quote]

Ale to aj prechodak :)

[quote=Ganec;11424]Mne sa to uz zda dostatocne, takze neviem ako by mi mohol prechodovy filter este pomoct.[/quote]

No konkretne pri tychto fotkach asi nie, ale pokial clovek foti krajinku s peknym rovnym horizontom bez nejakych mimoriadnosti typu vysoke ojedinele stromy a veze, tak je prechodak lepsie riesenie ako HDR, aspon v pripade ze HDR sa robi z jednej jednoduchej expozicie.
5.9.2011 01:54
NeregistrovanýGanec podľa výberu fotiek mám dojem, že ty nevieš kedy sa používa prechodový filter a určite si ho nedržal v ruke.
5.9.2011 01:17
GanecTie fotky su vybrate z 2 recenzii o ktorych viem ze bolo pouzite HDR. Lepsie priklady tam neboli a nechcelo sa mi viac hladat.
Kolko zaberov s prechodakom bolo pouzite v tejto diskusii?

Ale dobre ze si sa ozval:
- kedy sa vlastne oplati pouzit prechodovy filter?
Ak je to len vtedy, ked polovica (alebo priblizne tretina, podla zakonu zlateho rezu) zaberu je svetla, potom rovna ciara a zbytok je tmavsia cast zaberu, tak dakujem - neprosim si take nudne zabery...
6.9.2011 06:29
NeregistrovanýGanec
Malo ktorý fotograf robí fotky na porovnanie s filtrom a bez filtra. Iba ak by robil článok na túto tému. A málo kto ich v popise k fotke aj uvádza. Ak ťa to zaujíma tak si pozri http://www.fotoaparat.cz/index.php?r=25&rp=1&gal=cat&galcat=11&galsort=default a pohľadaj si ktoré sú s filtrom.
Použitie púrechoďáku podľa tvojho chápanie -" ked polovica (alebo priblizne tretina, podla zakonu zlateho rezu) zaberu je svetla, potom rovna ciara a zbytok je tmavsia cast zaberu"- je tebou zámerne zjednodušené a vychádza z neznalosti preblematiky. Sú filtre so soft a hard prechodom šedej, dva filtre možno kombinovať a tak čiara horizontu nemusí byť rovná. Ak si chceš niečo prečítať, tak si pohľadaj. http://www.csfotografie.cz/fototechnika-a-postprodukce/prechodove-filtry.html alebo v Československej fotografii č.6 je článok o prechodových filtroch.
Keď už robiť HDR, tak je lepšie sa s tým trochu pohrať a nenechávať to na fotoaparát. Čo je kreatívne na fotke ktorú kompletne urobil soft fotoaparátu a majiteľ iba stlačil spúšť. ...tak dakujem - neprosim si take nudne zabery...
6.9.2011 08:31
piter[quote=Ganec;11433]Tie fotky su vybrate z 2 recenzii o ktorych viem ze bolo pouzite HDR. Lepsie priklady tam neboli a nechcelo sa mi viac hladat.
Kolko zaberov s prechodakom bolo pouzite v tejto diskusii?

Ale dobre ze si sa ozval:
- kedy sa vlastne oplati pouzit prechodovy filter?
Ak je to len vtedy, ked polovica (alebo priblizne tretina, podla zakonu zlateho rezu) zaberu je svetla, potom rovna ciara a zbytok je tmavsia cast zaberu, tak dakujem - neprosim si take nudne zabery...[/quote]

pri dlhocasovych fotkach sa ti za 2 minuty moze zmenit svetlo tak, ze hdrko to len pokasle. tam sa bez filtrov nezaobides. pri foteni nejakeho rychleho deja sa scena medzi jednotlivymi zabermi zmeni - hdr nepouzitelne. no a samozrejme klasicka kinofilmova fotka...
a aj dobre hdr sa robi rucne, tie fotaky maju algoritmus a tym to konci, nevidia svoj "vytvor", priblizit fotku k stredne sedej farbe v priemere (lebo automaticke hdr nerobi nic ine) mi pride nudnejsie ako dobre premysleny prepal...
7.9.2011 12:48
Ganec[quote=piter;11448]pri dlhocasovych fotkach sa ti za 2 minuty moze zmenit svetlo tak, ze hdrko to len pokasle. tam sa bez filtrov nezaobides. pri foteni nejakeho rychleho deja sa scena medzi jednotlivymi zabermi zmeni - hdr nepouzitelne. no a samozrejme klasicka kinofilmova fotka...
a aj dobre hdr sa robi rucne, tie fotaky maju algoritmus a tym to konci, nevidia svoj "vytvor", priblizit fotku k stredne sedej farbe v priemere (lebo automaticke hdr nerobi nic ine) mi pride nudnejsie ako dobre premysleny prepal...[/quote]zjavne si nevidel co zvadaju dnesne algoritmy .. pozri sa na recenziu WX1(Anti-Motion Blur - podobne funguje aj HDR): pohyb pre dnesne fotaky (WX1 je z roku 2009) nie je problem ani pri HDR. A fotaky uz davno neprodukuju len zabery podobne strednej sedej.

[quote=Neregistrovaný;11444]Keď už robiť HDR, tak je lepšie sa s tým trochu pohrať a nenechávať to na fotoaparát. Čo je kreatívne na fotke ktorú kompletne urobil soft fotoaparátu a majiteľ iba stlačil spúšť. ...tak dakujem - neprosim si take nudne zabery...[/quote]námet, spracovanie, výsledný výrez, postprocessing .. aj z JPG sa da este robit mnoho veci ktore pomozu k vyslednemu efektu.

FYI: nie ta hudba je dobra, pri ktorej sa jazzman najviac poti .. ale ta ktora sa ti zapaci
(ma daky rytmus, nieco nove, alebo ta proste zaujme inym sposobom)
Tiez som si myslel ze robit techno je jednoduche .. az kym som si to neskusil.
(a naopak, napriklad ked som videl ozrateho gitaristu brnkat akordy .. ziadne umenie, no dalo sa pocuvat)
7.9.2011 12:52
Ganec[quote=piter;11448]no a samozrejme klasicka kinofilmova fotka...[/quote]to uznavam .. tam sa HDR pouzit neda
7.9.2011 07:35
piter[quote=Ganec;11454]
FYI: nie ta hudba je dobra, pri ktorej sa jazzman najviac poti .. ale ta ktora sa ti zapaci
(ma daky rytmus, nieco nove, alebo ta proste zaujme inym sposobom)
Tiez som si myslel ze robit techno je jednoduche .. az kym som si to neskusil.
(a naopak, napriklad ked som videl ozrateho gitaristu brnkat akordy .. ziadne umenie, no dalo sa pocuvat)[/quote]

to porovnanie automatickeho hdr a techno muziky je dobre, suhlasim. masovy konzum, ktoy potrebuje algoritmy ako nahradu za kreativitu. vysledok je technicky dobry, ale podla mna umelecky chudobny.
7.9.2011 10:36
Neregistrovanýnámet, spracovanie, výsledný výrez, postprocessing
To su bežné postupy s ktorými pracuje fotograf. Tvorivo sa dá postupovať pri použití filtrov, aj pri HDR. Ale čo je tvorivé na nastavení fotoaparátu na HDR a stlačení spúšte. Neviem čo a ako odfotiť, tak tam dám HDR. Ziadne umenie, ale niekedy sa na to nedá pozerať. Je to ako s tým opitým gitaristom. Človek musí byť ožratý viac, aby sa mu to páčilo.
11.9.2011 03:06
RTeoMyslím, že "HDR nebo přechoďák?" není správně položená otázka. Každé slouží k jinému účelu. Pro zvýšení dynamického rozsahu jednoznačně preferuji HDR. Použití přechoďáku bych spíš volil jako příležitostný doplněk pro HDR. Pro zvýšení dynamického rozsahu při zhoršených světelných podmínkách (např. noční snímky) bychom si
přechoďákem příliš nepomohli.







Mám na mysli poctivé HDR složené z více expozic zpracované v PC vhodným softem. Použitím automatické funkce tvorby HDR ve foťáku, či vytvářením pseudoHDR z jednoho snímku, nelze očekávat srovnatelné výsledky.