
Víkendová diskuze: O kompozici
Tímto Vás zveme na Víkendovou diskuzi na téma:
Máte svůj vlastní styl komponování a rádi porušujete pravidla kompozice záběru nebo se držíte zaběhlých konvencí a děj ve fotografii dělíte na třetiny, případně zlatý řez? Kolik času z tvorby fotografie věnujete právě kompozici? Zapojte se do diskuze!
Zúčastnit se mohou i neregistrovaní, stačí stisknout tlačítko Odpověď u levého okraje stránky nad a pod příspěvky.
[SIZE="5"]O kompozici[/SIZE]
Máte svůj vlastní styl komponování a rádi porušujete pravidla kompozice záběru nebo se držíte zaběhlých konvencí a děj ve fotografii dělíte na třetiny, případně zlatý řez? Kolik času z tvorby fotografie věnujete právě kompozici? Zapojte se do diskuze!
Zúčastnit se mohou i neregistrovaní, stačí stisknout tlačítko Odpověď u levého okraje stránky nad a pod příspěvky.
Tak samozřejmě hodně záleží co fotím a co budu s následným snímek dělat v budoucnu...Pokud jde o momentky,tak je to myslím celkem jedno...Pokud mám ale v plánu fotografii dále prezentovat,tak určitě přemýšlím o kompozici ještě než zmáčknu spoušť fotoaparátu,pač už nechci moc zasahovat do fotografie ořezem...Ale někdy se přece dá komponovat mimo pravidla,pak má fotografie úplně jiný dojem a často je něčím zajímavá...
zatím se učím nervat všechno na střed, takže nad kompozicí přemýšlím, aby se mi dostala do krve. pokud si to fotka vyloženě nežádá, tak pravidla neporušuju a držím se zlatého řezu - abych je porušovat mohl, napřed je musím pořádně znát :)
ale občas si taky troufnu na středovou :)

ale občas si taky troufnu na středovou :)

Skor nez na kompozicne pravidla, pozeram na to ci sa mi fotka subjektivne lubi alebo nie. Ak sa mi stane ze pri dynamickych scenach (napr. hrajuce sa deti a pod.) nie je moc casu nejak precizne komponovat, radsej rychlo cvaknem tak ako je, a potom dodatocne skusim kompoziciu napravit orezom. Myslim si, ze lepsia kompozicne zla fotka ako ziadna. Zo zlej fotky ziadnu spravim velmi lahko a rychlo jej vymazanim, ale zo ziadnej nespravim ani len tu zlu :)
[quote=Hupp;11880]Proč to nevyzkoušet, bud' to vyjde anebo ne..
[/quote]
V tomhle případě si myslím, že středovka není to pravé ořechové :-) Ta fotka od Doom mi přijde na středovku vhodnější.
Ano, středovky se dají i v krajině, ale osobně se k nim uchýlím pouze tehdy, když je scéna téměř symetrická. Zatím se tu ukazují pouze vertikální středovky, ale pěkné jsou i horizontální středovky - například zrcadlení krajiny v rybníce, tak poté horizontální středovka vypadá dle mě velice zajímavě...
[/quote]
V tomhle případě si myslím, že středovka není to pravé ořechové :-) Ta fotka od Doom mi přijde na středovku vhodnější.
Ano, středovky se dají i v krajině, ale osobně se k nim uchýlím pouze tehdy, když je scéna téměř symetrická. Zatím se tu ukazují pouze vertikální středovky, ale pěkné jsou i horizontální středovky - například zrcadlení krajiny v rybníce, tak poté horizontální středovka vypadá dle mě velice zajímavě...
[quote=Michal Srna;11886]V tomhle případě si myslím, že středovka není to pravé ořechové :-) Ta fotka od Doom mi přijde na středovku vhodnější.
Ano, středovky se dají i v krajině, ale osobně se k nim uchýlím pouze tehdy, když je scéna téměř symetrická. Zatím se tu ukazují pouze vertikální středovky, ale pěkné jsou i horizontální středovky - například zrcadlení krajiny v rybníce, tak poté horizontální středovka vypadá dle mě velice zajímavě...[/quote]
Souhlasím. Ta fotka je nezvyklá, ale proto jsem ji sem dal. Ta fotka od Dooma mi ale nepřijde jako úplné porušení kompozičních pravidel, ta scéna si o středovku docela říká. Nejspíš bych to fotil podobně. Kdyby ten strom byl posunutej kamkoli do strany, už by to vypadalo blbě.
Ano, středovky se dají i v krajině, ale osobně se k nim uchýlím pouze tehdy, když je scéna téměř symetrická. Zatím se tu ukazují pouze vertikální středovky, ale pěkné jsou i horizontální středovky - například zrcadlení krajiny v rybníce, tak poté horizontální středovka vypadá dle mě velice zajímavě...[/quote]
Souhlasím. Ta fotka je nezvyklá, ale proto jsem ji sem dal. Ta fotka od Dooma mi ale nepřijde jako úplné porušení kompozičních pravidel, ta scéna si o středovku docela říká. Nejspíš bych to fotil podobně. Kdyby ten strom byl posunutej kamkoli do strany, už by to vypadalo blbě.
Popravdě řečeno středovkám moc neholduji. Skoro všude se snažím dělit obraz na třetiny či děj ve fotce směřovat ke zlatému řezu.
Ale jednou jsem si typickou středovku vyzkoušel na mé orchideji a vznikl Anděl zkázy :)

Ale jednou jsem si typickou středovku vyzkoušel na mé orchideji a vznikl Anděl zkázy :)

[quote=Michal Srna;11888]...Anděl zkázy :) ...[/quote]
krásná symetrie
jo, zrcadlení je vděčná záležitost :) tam si troufám taky

krásná symetrie
jo, zrcadlení je vděčná záležitost :) tam si troufám taky

Ano zrcadlení... škoda že to jen dole ruší ty větvičky či co to je :)
Také se podělím se zrcadlením ve vodě a zároveň symetrickou kompozicí, je to již stařičkým kompaktem z dob, kdy zrcadlovka pro mě byla nedostižným cílem, ale atmosféru toho ponurého rána stále na diváka přenese...

Také se podělím se zrcadlením ve vodě a zároveň symetrickou kompozicí, je to již stařičkým kompaktem z dob, kdy zrcadlovka pro mě byla nedostižným cílem, ale atmosféru toho ponurého rána stále na diváka přenese...

ta moje je taky z kompaktu - výprodejový C875. na to, že stál 2000, fotí luxusně. jenom kdyby nešuměl :)
s těmi stébly trávy dole... já nevím. zkoušel jsem je ořezat, taky mi vadily, jenže po ořezu ta fotka totálně ztratila prostor. občas větve a podobné chrastí na krajích řežu, ale často je fotka bez nich děsivě plochá a fádní
ale ta mlha je luxusní. takhle atmosférické snímky mám rád
s těmi stébly trávy dole... já nevím. zkoušel jsem je ořezat, taky mi vadily, jenže po ořezu ta fotka totálně ztratila prostor. občas větve a podobné chrastí na krajích řežu, ale často je fotka bez nich děsivě plochá a fádní
ale ta mlha je luxusní. takhle atmosférické snímky mám rád
To jo, jak to tam porovnat, aby to mělo základ a zároveň nebylo vše uřízlé :D Ale takhle si myslím, že to je pěkné. Jen bych popředí udělal trochu světlejší...
A když už jsme u toho "porovnání do snímku", tak nejvíce mě vypekl tento záběr, že jsem se s ním dostal až do Karbusického Fotokliniky, schválně, jestli uhodnete proč :-)

A když už jsme u toho "porovnání do snímku", tak nejvíce mě vypekl tento záběr, že jsem se s ním dostal až do Karbusického Fotokliniky, schválně, jestli uhodnete proč :-)

Tak to jsi slavny, ze ses dostal az ke Karbusickemu :-) Jak ho znam, tak ten nenecha na nikom nit suchou a vytyka i veci, ktere by snad ani nikomu nevadili (mu by mozny mohla vadit ta cesta blizko rohu snimku, ale kdo vi). Mne se ten snimek libi.
Uhodl si - pravý dolní roh moc natěsno. Ale ohnisko jsem měl již nejširší co šlo a pokud bych šel trochu zpět, tak by se ta cesta uprostřed schovala za okraj louky, ona je trochu zapuštěná, takže bych to nazval jako kompoziční dilema :)
dilema imho vyřešené pěkně :)
není nad situaci, kdy buď furt něco leze do záběru nebo naopak stačí ujít pár kroků a kouzlo scény je v tahu

jednoduchá scéna... jenže, furt mi tam něco lezlo... příroda je občas pěkná potvora a dává to chrastí skoro všude
není nad situaci, kdy buď furt něco leze do záběru nebo naopak stačí ujít pár kroků a kouzlo scény je v tahu

jednoduchá scéna... jenže, furt mi tam něco lezlo... příroda je občas pěkná potvora a dává to chrastí skoro všude
Přesně tak, z dálky to zase nevynikne. Na balíky je dobrý širokáč, balík před sebou, dynamická obloha a klidně nějaká stylizace např. tabákovým filtrem, ať z toho dýchá ta atmosféra sucha a horka...
taky jsem si říkal, že by nebylo špatné jít blíž... jenže tam byl příkop a voda :)
těžký život fotografa :)
těžký život fotografa :)
[quote=Michal Srna;11901]Uhodl si - pravý dolní roh moc natěsno. Ale ohnisko jsem měl již nejširší co šlo a pokud bych šel trochu zpět, tak by se ta cesta uprostřed schovala za okraj louky, ona je trochu zapuštěná, takže bych to nazval jako kompoziční dilema :)[/quote]
Osobne bych to vzal jako panorama (dve fotky na vysku). Tak to resim, kdyz se mi s pancakem neco nechce na snimek vejit :-) Pak uz neni problem to oriznout jak je libo. Ale uz tam zase neni ten pocit "na prvni dobrou".
Osobne bych to vzal jako panorama (dve fotky na vysku). Tak to resim, kdyz se mi s pancakem neco nechce na snimek vejit :-) Pak uz neni problem to oriznout jak je libo. Ale uz tam zase neni ten pocit "na prvni dobrou".
Napadlo mě to též, dvě fotky na výšku a slepit. Jen ne v té době snímání, kdy jsem nějak pojal přesvědčení, že se to vejde na jednu fotku :) A podobná světelná situace zkombinovaná s kvetením třešní se jen tak neopakuje...
Hold na opravdu povedenou fotografii si člověk počká někdy i pár let, ale o tom je přece pravá podstata focení, že?
Hold na opravdu povedenou fotografii si člověk počká někdy i pár let, ale o tom je přece pravá podstata focení, že?
Výraz fotky je pre mna dôležitejší ako dlhe premýšlanie nad kompoziciou - samozrejme okrem krajiniek. A ked mam casovy stres, tak sa snazim zobrat do zaberu co najviac a potom orezat.
Suhlasim s Busy ze zla fotka sa da viac-menej vylepsit, ale bez fotky sa neda nic urobit.
A kedze sa stale cistim zaciatocnik, tak mi viac vyhovuje vnimat fotku pocitom ako kompoziciou.
Suhlasim s Busy ze zla fotka sa da viac-menej vylepsit, ale bez fotky sa neda nic urobit.
A kedze sa stale cistim zaciatocnik, tak mi viac vyhovuje vnimat fotku pocitom ako kompoziciou.
Já si myslím že kompozice je jedna věc a dojem je věc druhá. Jakožto začátečník se snažím dodržovat určitá pravidla kompozice, ale někdy díky špatné kompozici může fotka oslovit a být vyhodnocena jako velmi zdařilá (viděl jsem jednou jednu a ta mě opravdu oslovila, já bohužel takovou nemam). Jinak jak už tu bylo zmíněno, tak lepší blbá fotka než žádná.