www.digimanie.cz
>
>
>

Fotíme s Koalou: Panorama, skládání snímků

Fotíme s Koalou: Panorama, skládání snímků
, , návod
Jak ze svého fotoaparátu dostat maximum? Jak vyfotit i s obyčejným kompaktem hezkou fotku? Není to zas tak složité a s naší Koalou vám pomůžeme překonat nástrahy fotografie. V 11. díle se naučíme fotit panoramata i s přístroji, které to neumí.
K oblíbeným
reklama
Uplynulo dalších 14 dní a naše Koala procestovala další zajímavé kraje. Někde se čistou náhodou setkala se svými kamarády, vyfotila památky a nastudovala si další problematiku focení. Dnes vám trochu napoví, jak co nejlépe fotit panoramata a jak je vyfotit dokonce i na přístrojích, které to neumí. Vyzkouší také obecně techniku spojování snímků, která vám dovolí fotit libovolné úhly záběru.



Koala na svých toulkách potkala i kamaráda, Krtečka.



Pokud máte fotoaparát, který umí skládat panoramata automaticky, nebudete tento díl téměř potřebovat. Než ale okno s tímto povídáním zavřete, podívejte se, zda váš fotoaparát vyrábí panoramata z fotografií nebo videa. Spousta fotoaparátů totiž při focení panoramat ve skutečnosti natáčí video a pak to jen inteligentně složí dohromady. Jak to poznáte? Docela snadno. Když se podíváte na rozlišení výsledného panoramatu, bude mít na výšku pravděpodobně 720, 1080 nebo 1920 pixelů (ale to jen v případě, že fotíte na výšku), případně něco mezi tím.

Toto platí pro nové fotoaparáty ne starší než tak dva roky. Pokud mají vaše panoramata na výšku zhruba kolem 3000 pixelů, pak teprve mají plnou kvalitu a jsou vyráběna z fotografií a ne videa. Každopádně, pro běžné použití na Facebooku a dalších, vám bude více než bohatě stačit i kvalita panoramat z videa.





Jak to tedy funguje u fotoaparátů, které automatické snímání panoramat nemají? Většinou mají režim, který vám napoví, jak jednotlivé snímky vyfotit a o jejich slepení se pak už postará program, který je většinou dodáván na CD spolu s fotoaparátem. Vyfotíte tedy první snímek.





Poté se objeví zhruba na třetině obrazovky průhledně jedna část předchozího snímku. Fotíte-li panorama doprava, ukáže se vlevo nejpravější část z předchozího snímku. Vaším úkolem je zhruba nasměrovat průhlednou část na nový snímek a ten vyfotit. Nikdy to nebude sedět, protože se mění perspektiva. Čím delší ohnisko budete používat (budete mít více zazoomované), tím bude změna perspektivy menší a pravděpodobnost dobrého panoramatu vyšší. Každý fotoaparát má jiné omezení v maximálním počtu snímků, některé umí snímat jen doprava, některé i doleva a u několika fotoaparátů najdete i snímání dolů a nahoru.



Díky panoramatu se Koala může pochlubit celým svým vozovým parkem.



Nyní, když koala spojila tři vyfocené snímky dohromady, může se chlubit oběma svými auty. Režim panoramat ve fotoaparátu způsobí to, že se už nemění ohnisko, zaostření ani nastavení expozice. Všechny snímky jsou pak vyfocené se stejným nastavením a je tedy relativně snadné je spojit dohromady. Je dobré, pokud je překryv jednotlivých snímků zhruba kolem jedné třetiny.


Koala nicméně přišla na to, že panoramata se dají použít i k jiným účelům. Např. ke zvýšení kvality snímků. Když obrátíte fotoaparát na výšku a vyfotíte dvousnímkové panorama, můžete toho využít ke zvýšení rozlišení snímku nebo např. ke zvýšení úhlu záběru. I s fotoaparátem, který nemá širokoúhlý objektiv, tak skládáním můžete vyrobit širokoúhlou fotku (nesmí se na ní ale nic hýbat).



Dvě 12MPx fotky dohromady a máme tu více než 19MPx panorama.



Ačkoli tato fotografie vypadá jako běžný snímek, ve skutečnosti jde o téměř 20MPx panorama! Samozřejmě, že 20 megapixelů je vám k ničemu, takové rozlišení má smysl při tisku na billboard a ne na fotku 10x15 cm (tam to zaručeně nepoznáte). Nicméně, pokud takový snímek budete používat právě v nějakých rozumných rozlišeních, bude kvalitnější, než kdybyste jej vyfotili "jednosnímkově". Už jsme si totiž v minulých dílech vysvětlili, že s vysokým rozlišením roste šum a s ním odšumování, které snímky rozmazává. Pokud vy ale vyfotíte tutéž scénu ne na řekněme 12 megapixelů, ale pomocí dvou snímků na 20 MPx, po zmenšení tohoto obřího snímku se to rozostření dané odšumováním trochu "ztratí".



Zkusme složit 2×2 snímky, z červeného, modrého, zeleného a žlutého snímku.



Tuto techniku sice normálně asi k ničemu nevyužijete, ono i dva megapixely jsou pro běžné "rodinné" focení dostatečný luxus a dnešní 16MPx kompakty jsou spíše jen marketingovou nutností než něčím, co by v praxi mělo nějaký význam. Přesto se to občas může hodit. Koala kdysi četla o jednom fotografovi, který byl ve správný čas na správném místě, ale neměl správný fotoaparát. V kapse měl jen běžný malinký kompakt. Vzal tedy tento kompakt, vyfotil panorama z více než desítky snímků a doma to složil dohromady. Získal fotografii o neuvěřitelně vysokém rozlišení, která po zmenšení na klasických pár megapixelů nádherně zamaskovala všechny chyby, které tam kompakt "nasekal". Na fotografii nepoznáte, že nebyla focena kvalitní zrcadlovkou, ale jen běžným kompaktem. Jak ale již bylo řečeno, v běžných podmínkách nemá smysl zvyšovat rozlišení, které je už tak zbytečně moc vysoké.



Výchozí snímek pro panorama



Představte si situaci, kdy sice máte software, který umí skládat panoramata, ale nemáte fotoaparát, který má "napovídací" režim, případně vám neumožňuje fotit panoramata na výšku a podobně. Co s tím? Kupodivu to není tak složité, jak se zdá. Koala zapnula všechny mozkové závity ve své šedivé hlavičce a vymyslela zajímavý způsob, jak toho dosáhnout. Nejdříve si musíme uvědomit, co vlastně režim panoramat vyžaduje. Potřebuje stejné zaostření u všech snímků. A zároveň potřebuje stejnou expozici. No problem!

Postup je docela jednoduchý. Nastavte pevnou ISO citlivost. Zde je to třeba ISO 800, venku vám ale většinou bude bohatě stačit ISO 100, které bude mít navíc méně šumu. Takže to bychom měli citlivost, co ale s časem a clonou? V tomto případě chci vyfotit "panorama", nebo fotku složenou z pole 2×2 snímky. Vybereme si tedy to, co bude uprostřed fotografie. Sice porušíme kompoziční pravidla, ale čert to vem, uprostřed bude hlava Koaly. Zaostřeme tedy na Koalu. Máme zaostření. Nyní se podívejte na expoziční hodnoty. Protože máme pevné ISO, stačí si zapamatovat, že u prvního snímku byla nastavena určitá clona a určitý čas. V tomto případě F5,4 a 1/20 sekundy.





Držte namáčknutou spoušť a překomponujte tak, aby hlava Koaly byla vpravo dole. Toto bude horní levý snímek našeho panoramatu (na rozkouskovaném snímku o 3 fotografie výše je to ten červený). Zaostření je pevné, protože držíte namáčknutou spoušť, citlivost je rovněž dána napevno a jak vidíme, stále máme clonu a čas s takovými hodnotami, které potřebujeme. Teprve teď domáčkněte spoušť. Máte první snímek!





Teď půjdeme na druhý snímek. Musíme ale zajistit, aby bylo ostření i expozice stejná jako u prvního snímku. To znamená, že opět zaostříme na Koalu (viz výše na "Výchozí snímek pro panorama"). Tím dostaneme stejné ostření jako u prvního "levohorního" snímku a bezpodmínečně musíte zkontrolovat, zda se shoduje i čas a clona. Pokud zde najdete jiné hodnoty, než u prvního snímku (tj. 1/20 s a F5,4), musíte to zkoušet do té doby, než se budou shodovat. Expozice musí být stejná.

Pokud je čas třeba delší (zamířili jste do tmavší části), zamiřte fotoaparát do trochu světlejších ploch (např. na bílé ucho Koaly), což by mělo čas trochu zkrátit. Pokud tedy dosáhnete stejného ostření (ostřili jste na Koalu), máte stále tutéž citlivost a dosáhli jste i stejného času a clony, překomponujte a vyfoťte druhý snímek. Nyní tedy máme snímek nahoře vpravo. Máte-li fotoaparát s manuálním nastavením expozice a manuálním ostřením, stačí jen nacvakat fotky a celou proceduru s nastavování expozice a ostření podle "středního" snímku si můžete odpustit.





Stejným způsobem vyfoťte i snímek vlevo dole a...





.... vpravo dole. Máme čtyři snímky, každý se stejným zaostřením a stejnou expozicí. Můžeme skládat dohromady. Samozřejmě, fantazii se meze nekladou a můžete takto skládat snímky vyfocené na šířku i na výšku, počty fotografií nejsou omezené v žádném směru. Klidně můžete vyfotit 5×1 panorama stejně jako třeba 3×3.



I tohle může vzniknout složením několika snímků (rozlišení 23 megapixelů ze čtyř 12MPx snímků).



Jak vám Koala ukázala, i v případě, že váš fotoaparát nemá pokročilý režim pro tvorbu panoramat, můžete s trochou "drzosti" přemluvit i neschopné fotoaparáty k velkým věcem. Budete potřebovat jen nějaký program, který vám nafocené snímky bez potíží složí.



Koala to vyzkoušela na duze a opravdu to funguje!



Skládání fotografií ale bylo už pro dnešek dost. Koala se na váš už těší při příštím díle a plánuje nastudovat další téma. Mezitím...





... se projede po dalších krásách české země, kde nabere inspiraci.
Nejnovější články
Tokina uvádí makroobjektiv Fírin 100mm F2.8 pro Sony Tokina uvádí makroobjektiv Fírin 100mm F2.8 pro Sony
Společnost Tokina přidala do nabídky svých objektivů novinku v podobě objektivu Fírin 100mm F2.8. Ten je určen pro APS-C i full frame CSC fotoaparáty značky Sony a nabídne tradiční makro zvětšení 1:1.
Včera, aktualita, Milan Šurkala
Joby uvedlo kovový stativ GorillaPod 3K PRO Joby uvedlo kovový stativ GorillaPod 3K PRO
Oblíbené stativy GorillaPod od společnosti Joby existují ve velkém množství variant a nyní se představuje další novinka. Jmenuje se GorillaPod 3K PRO a představuje kovovou variantu již známého modelu.
15.4.2019, aktualita, Milan Šurkala
Sony Cyber-shot HX99: postřehy z praxe Sony Cyber-shot HX99: postřehy z praxe
Sony pokračuje s výrobou kapesních ultrazoomů a jeho nový model Cyber-shot HX99 míří trochu výš. Přináší totiž např. podporu RAWu, má i dotykový displej a nezapomnělo se ani na populární 4K videosekvence.
15.4.2019, recenze, Milan Šurkala18 komentářů
Nejlepší foto monitory na TIPA 2019 má LG a BenQ Nejlepší foto monitory na TIPA 2019 má LG a BenQ
Poslední kategorií, na kterou se v rámci aknety TIPA Awards 2019 podíváme, jsou monitory pro fotografy. Zde letos bodovaly dvě společnosti, BenQ v levnější kategorii a LG v té více profesionální.
14.4.2019, aktualita, Milan Šurkala1 komentář
Ceny TIPA 2019 pro Tokinu, Tamron a Manfrotto Ceny TIPA 2019 pro Tokinu, Tamron a Manfrotto
Po jednom titulu z cen TIPA Awards 2019 si odnesly i další tři společnosti. Nyní se podíváme na širokoúhlé objektivy od Tamronu a Tokiny se světelností F2,8 a karbonový stativ italské společnosti Manfrotto.
13.4.2019, aktualita, Milan Šurkala