www.digimanie.cz
>
>
>

Fotíme s Koalou: Základy kompozice

Fotíme s Koalou: Základy kompozice
, , návod
Jak ze svého fotoaparátu dostat maximum? Jak vyfotit i s obyčejným kompaktem hezkou fotku? Není to zas tak složité a s naší Koalou vám pomůžeme překonat nástrahy fotografie. V prvním díle se budeme učit správně komponovat.
K oblíbeným
reklama
Naše magnetická Koala se dlouho dívala na svět připnutá k ledničce, ale časem ji to přestalo bavit. Chtěla vidět celý svět a především se chtěla naučit jej nějak zachytit na fotografii. Byl jsem tak laskav a půjčil jí fotoaparát. Koala neváhala, vyrazila do terénu a spolu s vámi se bude učit fotografovat.


Lednička je sice fajn, ale čeho je moc, toho je příliš. Hurá do světa!


Základem každého snímku je dobrá kompozice. Existují jistá kompoziční pravidla, což ale neznamená, že je nelze porušit. Koala však ví, že v takovém případě musí mít porušení pravidel nějaký smysl. Malířství i fotografování stojí na tzv. zlatém řezu. Koala nemá moc ráda matematiku (zlatý řez je poměr cca 1,62:1), a tak se spokojila s tím, že důležité předměty ve snímku by měla umísťovat zhruba do třetiny snímku. Mnoho fotoaparátů může zobrazit pomocnou mřížku.


Pomocné mřížky na LCD displeji pro určení správné kompozice.


Ilustrační obrázek s ovocem ukazuje, jak by se zhruba mělo komponovat. Protože je Koala důležitá, je na jedné ze dvou svislých čar. Horizont by pak měl být na jedné ze dvou vodorovných čar. U venkovních snímků byste tedy měli mít třetinu krajiny a dvě třetiny oblohy nebo naopak dvě třetiny krajiny a třetinu oblohy. Nikdo vám nezakazuje mít to 50:50, ale mělo by to mít smysl. Např. pokud budete chtít vyfotit zrcadlící se krajinu v jezeře.


Takto může vypadat Koala schovaná v ovoci.


Dnes se budeme věnovat zejména zlatému řezu, další kompoziční techniky si ukážeme v dalších dílech při jejich praktickém použití. Podívejme se, proč je právě zlatý řez tou správnou technikou.


Středová kompozice, není příliš nudná?


Nejčastějším problémem je středová kompozice. Koala sedící na pařezu je uprostřed snímku a fotografie působí tak nějak obyčejně. Oku moc neladí. Zkusí to tedy znovu, tentokrát se zlatým řezem.


I zlatý řez lze pokazit.


Přesto to není ono. Proč? Koala se dívá doprava a pozorovatel by tak rád věděl, co je vpravo. Nezajímá jej, co je za ní. Pokud byste ale chtěli zdůraznit, že od něčeho utíká, byla by tato kompozice správná. Jak říká Koala: "Kompoziční pravidla můžete porušit, musíte ale vědět proč." Následuje třetí pokus.


Dávat objekty na hranu obrazu ale také není dobrý nápad.


Nyní už víme, kam se Koala dívá. Je však na hraně obrazu, čímž porušuje pravidlo zlatého řezu a na snímku opět něco chybí. Nevzdává se a zkouší to počtvrté.


Konečně se to docela povedlo, Koala jásá!


Konečně to vyšlo. Koala je téměř ve zlatém řezu, což oku lahodí. Před ní je více místa, máme tak lepší ponětí, kam se dívá. Koala je ráda, že se naučila pár kompozičních technik a bude vědět, jak vylepšit své snímky. Už se těší na další díl, kdy se jistě naučí něco nového. Mezitím,...



... si skočí třeba na ryby :-)

Tento článek je prvním dílem z nového cyklu Fotíme s Koalou, jehož cílem bude poskytovat odlehčenou formou rady jak fotit vhodné i pro úplné začátečníky. Zásadní bude názornost, nepůjde jen o teorii. Vycházet by měl každý druhý týden v pátek (tzn. střídat se s fejetony Zrcadlovka a já).
Nejnovější články
Vědci vyvinuli algoritmus pro korekci zploštělých hlav v rozích Vědci vyvinuli algoritmus pro korekci zploštělých hlav v rozích
Širokoúhlé objektivy nepříjemně zplošťují hlavy v rozích obrazu. Stávající metody pro korekci sice vylepšují vzhled lidských tváří, ale vnáší zase jiné artefakty. Nová metoda společnosti Google a vědců z MIT má toto vyřešit.
16.6.2019, aktualita, Milan Šurkala1 komentář
Velký investor by chtěl oddělit divizi senzorů od Sony Velký investor by chtěl oddělit divizi senzorů od Sony
Společnost Sony je největším výrobcem obrazových snímačů a jeden z největších investorů této společnosti by uvítal, kdyby se divize čipů od Sony úplně oddělila. To však nemusí být úplně dobrý nápad.
16.6.2019, aktualita, Milan Šurkala
Adobe vyvíjí AI, která pozná falešné portréty upravené Photoshopem Adobe vyvíjí AI, která pozná falešné portréty upravené Photoshopem
Adobe Research a UC Berkeley společně vyvíjí systém umělé inteligence, jehož úkolem je rozpoznávat modifikace portrétů provedené Photoshopem a najít tak falešné portréty. Dokonce je má umět i vrátit zpátky.
15.6.2019, aktualita, Milan Šurkala5 komentářů
Fotograf na svých snímcích ztvárňuje hranici mezi dětstvím a dospělostí Fotograf na svých snímcích ztvárňuje hranici mezi dětstvím a dospělostí
Německý fotograf pracuje na nové sérii, která má za úkol na jednotlivých fotografiích zobrazovat hranici mezi dětstvím a dospělostí. Chce tím poukázat na to, co se stane s dětskými sny, až člověk vyroste. 
13.6.2019, aktualita, Kateřina Hoferková
Sony přichází s teleobjektivem FE 600mm F4 GM OSS Sony přichází s teleobjektivem FE 600mm F4 GM OSS
Druhou novinkou společnosti Sony v teleobjektivech je nový model FE 600mm F4 GM OSS (SEL600F40GM). Přináší překvapivou světelnost F4 při 600mm ohniskové vzdálenosti, což dává tušit, že půjde o obrovský a těžký objektiv.
12.6.2019, aktualita, Milan Šurkala38 komentářů