V manuale mam napisane, ze najkratsi cas zavierky pre synchronizaciu s bleskom je 1/500 s. Ked fotim na P, fotak voli 1/60s. Ktory je X- sync? 1/60? Dalej tam pisu , ze zavierka je mechanicka + elektronicka. Ktora kedy pracuje a preco to tak je? Ake su popripade ich vyhody,nevyhody?
Odpovědět0 0
Jaroslav KLM Klíma
|
2.4.20139:54
Nepíšete, jaký máte konkrétně fotoaparát a jen těžko můžete doufat, že znám nazpaměť konstrukci a limity každého existujícího přístroje. Není ale problém nastudovat podrobnosti pro svůj fotoaparát především v návodu, případně na webu. Začít můžete třeba zde:
http://www.azfoto.cz/informace/digital_pod_lupou/zaverka
Už tady zjistíte, že kombinace obou typů závěrek je poměrně běžná a tak i synchronizační čas pro práci s bleskem se může při různém nastavení lišit. Navíc je běžné, že ne všechny prvky řetězce podporují stejně rychlou synchronizaci - například, i když máte synfro čas 1/500 s (což je u mechanické závěrka hodně a měly ji třeba Nikon D70 nebo filmové středoformáty typu Hasselblad s centrální závěrkou), pokud další část řetězce takovou rychlost nepodporuje (třeba radiové dálkové odpalování "stíhá" většinou cca 1/160s), musíte nastavit ten nejdelší ze všech nabízených, jinak budete mít v okraji záběru tmavý pruh. Není nic jednoduššího, než to při konkrétním mnastavení vyzkoušet, zkontrolovat na displeji a posunout nastavení (čas závěrky) směrem k delším časům tak, aby se pruh nikde nevyskytoval.
Odpovědět1 0
Ďakujem za rady. Mám starší kompakt Canon PS A 510. V manuále je len to, čo som písal. Inak som zistil, že má centrálnu mechanickú závierku, ktorá slúži len na ukončenie expozície. Začína ju elektronická. A tak je to pri každom nastavenom čase.Kratšie časy ako 1/500 s s bleskom už tento foťák nezvláda. Blesk sa spúšťa na prvú "lamelu". Majú profi kompakty synchronizáciu na druhú lamelu? Alebo len CSC a zrkadlovky?
Odpovědět0 0
Jaroslav KLM Klíma
|
3.4.201316:43
Existují dvě hlavní konstrukce mechanických závěrek - centrální a štěrbinová. Centrální vypadá podobně, jako clona, až na to, že se zavírá úplně a při expozici je na okamžik vždy celé políčko filmu (senzor) osvětlené. Synchronizovány s bleskem jsou proto všechny její časy, většinou ale končí už u 1/500 s. Naproto tomu štěrbinová závěrka má dvě lamely a celý senzor je najednou osvícený jen u delších časů. Ten nejkratší z nich se nazývá synchronizační, fotit s bleskem ale lze i u všech delších. Synchronizace s druhou lamelou je tedy možná všude tam, kde nějaká druhá lamela je (tedy ne u centrálních závěrek).
Není ale problém tento okamžik spočítat nebo řídit softwarově, takže je jen na výrobci konkrétního přístroje, jestli vám synchronizaci s "2. lamelou" dovolí a vytvoří pro její aktivaci příslušnou položku v menu. Pokud vím, u některých profi kompaktů to možné je, ale konečné rozhřešení poskytne až návod, průzkum menu nebo dotaz na výrobce, případně poučeného prodejce. Já nejsem ani jedno z toho a nikdy jsem fotoaparát, který by tuto funkci neměl, pro vážnou práci nepoužíval.
Odpovědět0 0
Ďakujem, už mi je to jasné. A o tejto funkcii blesku vlastne píše aj Milan Šurkala vo svojich testoch ku každému fotoaparátu.
Odpovědět0 0
Roman Nouzák
|
31.3.201316:41
Pane Klímo, děkuji moc za Vaše pěkné články. Chtěl jsem se optat, bude i nějaký díl čistě věnovaný focení aktů ve spojitosti s auty?
Odpovědět0 0
Jaroslav KLM Klíma
|
3.4.201316:43
Ano, je to v plánu:-)
Odpovědět0 0
Láďa
|
31.3.201316:29
Dobrý den, zdravím a chci pochválit celý seriál o focení aut. Konečně někdo se tomu věnuje víc, než jen pár řádky. Chci se optat, zda bude i nějaký článek týkající se focení auta ve velkém ateliéru? Případně, budu rád i za tip, kde třeba takový velký ateliér sehnat k pronájmu.
Odpovědět0 0
Jaroslav KLM Klíma
|
3.4.201316:55
Pronájem velkého ateliéru není problém, je jich dost a používají se nejen pro focení aut, ale třeba i nábytku a bytového designu. Nemůžu tu nikomu dělat reklamu, ale vím o jednom, pro mě blízkém, nedaleko Tábora, několik desítek je jich k dispozici v Praze, včetně obrovských filmových ateliérů, a určitě najdete podobné prostory i v dalších městech. Není ani nutné mít k dispozici přímo fotoateliér, v mnoha případech vystačíte s jakoukoliv větší halou nebo garáží. Jde totiž vždy bohužel především o náklady. Nepočítejte s cenami, jako u běžných prostor a čím víc světel a dalšího vybavení, tím vyšší pronájem. Pokud nejde jen o Váš drahý koníček, budete mít značné problémy tyto náklady nějak rozumně vyúčtovat zákazníkovi, aniž by dostal infarkt. Především z tohoto důvodu - ne, speciální díl nebude, práce se ale v principu nijak neliší od menších prostor a o tom jsme již dostatečně podrobně psali v minulém seriálu o aktu.
Odpovědět0 0
Opäť zaujímavá časť. Ja som čaro fotenia s bleskom na 2. lamelu objavil len nedávno a to iba pri ľuďoch (na základe knihy M. Freemana Myslete jako fotograf) a pri zle osvetlených interiéroch, kde je lepšie priznať pohyb dlhším časom než spraviť zmrazenie a zabiť atmosféru ostrým bleskom. Plus tie svetelné stopy pohybu môžu byť aj kvázi umeleckým prvkom na fotke. Pri autách mi to ale nenapadlo a musím to niekedy skúsiť, takže vďaka za tip.
Odpovědět0 0