www.digimanie.cz
>
>
>

Fotografický blesk na cestě časem – 11. díl

Fotografický blesk na cestě časem – 11. díl
, , článek
Sebelepší blesk i při sebelepším použití bude stále trpět významným omezením, a sice tím, že je pevně spojen s fotoaparátem. To jednak znemožňuje použití rozměrnějšího příslušenství, ale také omezuje směr světla na převážně čelní. Přitom výrazně plastičtějších obrázků se dá docílit pomocí stínů, které ale vyžadují boční svícení. Způsob, jak to provést, je oddělit blesk od fotoaparátu.



reklama
Jak vyplynulo z 9. dílu našeho seriálu, tak měkčích a plynulých stínů lze docílit jen úhlově velkými světelnými zdroji. To je i důvodem, proč řada fotografů experimentuje s různými softboxy na externí blesky, bohužel s nevalným výsledkem. Důvodem je v praxi velmi omezená velikost softboxu, která silně limituje jeho účinek.




Různé přídavné softboxy určené na externí blesky (na snímku LumiQuest) sice zvětší plochu zdroje světla, ale jen opravdu mírně, a proto mají na výsledek jen malý vliv. Uplatní se proto zejména v makrofotografii, kde díky krátké vzdálenosti je úhlové zvětšení světla zaznamenatelné.


Větší softbox na externí blesk není samozřejmě problém vyrobit a je na trhu i k mání, není jej však z logických důvodů možné použít přímo na fotoaparátu, ale vyžaduje blesk od fotoaparátu oddělit. Stejně tak lze pomocí jednoduchého příslušenství použít blesk pro svícení skrze nebo odrazem o fotografický deštník. Pomocí tohoto a mnoha jiného příslušenství lze snadno kdekoliv v terénu vyrobit plnohodnotné studio zcela nezávislé na 230V (blesky samozřejmě pracují z běžných AA baterií), navíc velmi lehké a snadno přenosné. Jedinou nevýhodou je omezený světelný výkon blesků a absence pilotních žárovek.




Na běžný externí blesk lze snadno použít skutečný studiový softbox a vše upevnit na stativ, a to i v terénu bez 230V. Nabízí například Oehling.




Pomocí jednoduché kostičky Hama lze bleskem svítit i přes fotografický deštník. Místo bílého difúzního deštníku lze použít i stříbrný odrazný.




Hama redukce. Nahoru do sáněk přijde blesk, do otvoru deštník, dole je závit na stativ.


Blesk mimo fotoaparát


Všechna výše uvedená příslušenství značně osvobozují fotografa co se řízení směru a kvality světla týče, vyžadují však jeden nebo více blesků oddělit od fotoaparátu a spouštět dálkově. To s sebou ale nese celou řadu komplikací a na jejich překonání je k dispozici několik způsobů řešení. Ty je možné hrubě rozdělit na dvě skupiny:
    1. S ručním řízením všech blesků, a tedy zcela bez bleskové automatiky
    2. Se zachovanou automatikou blesků typu TTL s předbleskem


I. Ruční řízení blesků


Výrazně jednodušší a levnější způsob dálkového odpalování blesků je oželet jakoukoliv bleskovou automatiku typu TTL (E-TTL, i-TTL, P-TTL atd.) a výkon všech blesků nastavovat ryze ručně. To je ale poměrně náročné na výpočty a nastavování. Pro každý blesk je totiž třeba podle jeho vzdálenosti k fotografovanému objektu, nastavené cloně a ISO na fotoaparátu vypočítat jeho potřebný výkon pomocí vzorce pro směrné číslo a tento výkon na blesku ručně nastavit.

Potřebný výkon blesku (jeho směrné číslo) =
= Vzdálenost blesku k fotografovanému objektu * Clonové číslo * ISO faktor
(ISO faktor =1 pro ISO 100; 0,7 pro ISO 200; 0,5 pro ISO 400; 0,35 pro ISO 800)


Je-li použito blesků více, tak pokud svítí na stejné místo, je třeba spočítat i přírůstek světla od každého z nich. Blesky musí být navíc schopné manuálního nastavení jejich výkonu, což ne všechny nutně umožňují. Současně platí, že změní-li se podstatně vzdálenost blesk – fotografovaný objekt, je třeba blesky znova nastavit, což silně komplikuje např. akční fotografii. Naopak nevadí např. u makra, v produktové fotografii atp.




Většina blesků umožňujících manuální nastavení výkonu nastavuje zoom (do jaké šířky má blesk svítit) a výkon zlomkem z maximálního výkonu (směrného čísla). Maximální výkon se totiž mění se zoomem, a tak nelze nastavit přímo směrné číslo.

    I.1. Spouštění kabelem

Pokud blesk umožňuje ručně nastavit výkon, není problém jej umístit mimo fotoaparát například na stativ a jediné, co je třeba zařídit je, aby blesk blesknul po stisku spouště. Mezi fotoaparátem a bleskem je tedy nutné přenést pouze signál TEĎ, který ve správný okamžik blesk odpálí. To lze snadno zrealizovat pouhým zkratováním středového kontaktu ke kostře blesku, přičemž pro Sony (Minoltu), která nemá středový kontakt, jsou k dispozici jednoduché redukce.




Drtivá většina blesků se odpálí při zkratování jejich středového kontaktu na kostru patice (naznačeno červeně).




Pro spuštění blesku stačí dva dráty natažené mezi kontakty na patici fotoaparátu a na blesku, což je princip řady jednoduchého příslušenství. Pomocí konektorů lze délku kabelu jednoduše prodlužovat, případně libovolně rozbočovat.




Je možné využít i tzv. PC Sync konektor přítomný na těle řady fotoaparátů a určený přímo k tomuto účelu – odpalování blesků.




Nemá-li fotoaparát PC Sync konektor, nic se neděje, jednoduchou kostičkou (tzv. Hot Shoe PC Sync Adapterem) jej lze snadno vytvořit ze sáněk pro blesk.


Shrnutí kabelového spouštění bez TTL měření (ruční řízení blesků):

Velmi snadné k realizaci.
Levné.
Spouštění je 100% spolehlivé.
Kabely mohou mít libovolnou délku a je možné je libovolně rozbočovat na větší počet blesků.
Lze použít jakékoliv (i staré) blesky schopné manuálního nastavení výkonu.

Kabely silně překáží v pohybu, pletou se a hrozí dokonce pád (stržení) blesku.

    I.2. Optické spouštění

Princip optického spouštění (světlem) je velmi starý a jednoduchý, v současnosti je ale u digitálních přístrojů silně zkomplikovaný existencí předblesku. Jeho princip spočívá v tom, že jednoduché optické čidlo sleduje scénu a při silném nárůstu úrovně osvětlení odpálí k čidlu připojený blesk. Záblesk jednoho blesku (říká se mu hlavní nebo řídící - Master) tedy odpálí všechny ostatní blesky vybavené tímto optickým čidlem (podřízené blesky – Slave). Master blesk musí být připojen přímo k fotoaparátu a může to být i běžný interní blesk např. se silně redukovaným výkonem, který jen ostatní blesky odpálí, ale do scény světelně příliš nezasáhne. Nebo to může být blesk umístěný mimo fotoaparát propojený s ním např. kabelem viz I.1.




Jednoduchá kostička s optickým čidlem (vpředu) spustí blesk umístěný na ní (nahoře) v případě, že registruje silný záblesk. Dole je závit na stativ.


Problémem tohoto řešení je Master blesk, který nesmí být zapnut v TTL režimu (v automatice). Ta totiž pro změření scény používá v drtivé většině případů předblesk, který podřízené blesky chybně spustí. Proto nelze použít jako Master blesk interní ani externí blesk v běžném automatickém TTL režimu. Vše funguje správně, jen pokud je Master blesk zapnut v manuálním režimu. To ale zejména u interních blesků řada fotoaparátů neumí (např. Canon), a tak je pro spouštění jako Master blesk nutné použít externí blesk, a to buď nasazený přímo na fotoaparátu, nebo spojený s fotoaparátem kabelem (viz I.1.). Pozor ale - např. externí blesk Canon 420 EX manuální režim také neumí!


Shrnutí optického spouštění bez TTL měření (ruční řízení blesků):

Snadné k realizaci.
Levné.
Redukuje kabely buď zcela nebo jen na jeden kabel k Master blesku.
Jako podřízené (Slave) lze použít jakékoliv (i staré) blesky schopné manuálního nastavení výkonu.

Čidla na sebe musí vidět a nesmí být ničím stíněny, jinak je spouštění podřízených blesků nespolehlivé.
Vzdálenost je omezena, zejména v exteriéru.
Je třeba vypnout předblesk na Master blesku jeho nastavením do manuálního režimu, což řada blesků (zejména interních) neumí.
Podřízené blesky spustí i cizí blesky, což hrozí zejména v prostorách, kde se vyskytuje více fotografů.

Příště se podíváme na radiové spouštění a na spouštění s fungujícím TTL měřením.


Autor: Roman Pihan

Vystudoval ČVUT Fakultu elektrotechnickou. Po nástupu digitální fotografie se stal jedním z propagátorů jejího využití v komerční i amatérské praxi. Pravidelně přispívá fotografickými články do řady odborných časopisů, lektoruje a přednáší fotografii na konferencích. Vydal úspěšné knihy „Mistrovství práce s DSLR“ a „Mistrovství práce se světlem“.

Nejnovější články
Fotograf ve videu rozebírá svůj Canon EOS 1D X Mark II Fotograf ve videu rozebírá svůj Canon EOS 1D X Mark II
Někteří fotografové na svůj přístroj nedají dopustit, jiným už poškození fotoaparátu tak těžkou hlavu nedělá. Když zrcadlovka Petera McKinnona vypověděla po nehodě službu, rozhodl se ji před opravou sám rozebrat a vše zdokumentovat.
20.1.2018, aktualita, Kateřina Hoferková1 komentář
Při předobjednávce Panasonicu Lumix GH5s dostanete 5 let záruky Při předobjednávce Panasonicu Lumix GH5s dostanete 5 let záruky
Nový CSC fotoaparát Panasonic Lumix GH5s vyvolal zájem nejen díky nižšímu rozlišení snímače a menšímu šumu. Aby byl ještě atraktivnější, připravil si Panasonic akci, kdy při předobjednávce fotoaparátu dostanete 5letou záruku.
19.1.2018, aktualita, Milan Šurkala
Časosběrné video ukazuje obálky National Geographic během 130 let Časosběrné video ukazuje obálky National Geographic během 130 let
Časopis National Geographic, který je známý svými fotografiemi, slaví kulaté výročí a k tomuto milníku se rozhodl vydat časosběrné video na YouTube, kde ukazuje vývoj titulních stránek, který za tu dobu proběhl. 
19.1.2018, aktualita, Kateřina Hoferková1 komentář
Středoformát Hasselblad H6D-400c MS umí 400MPx fotky Středoformát Hasselblad H6D-400c MS umí 400MPx fotky
Společnost Hasselblad představila nový středoformátový fotoaparát H6D-400c MS. Ten umí díky multiexpozici fotit snímky s neuvěřitelně vysokým rozlišením 400 megapixelů. To je přes 23.000 pixelů na delší straně.
18.1.2018, aktualita, Milan Šurkala24 komentářů
Leica uvedla CSC objektivy APO-Summicron-SL 75mm F2 a 90mm F2 Leica uvedla CSC objektivy APO-Summicron-SL 75mm F2 a 90mm F2
Německý výrobce fotoaparátů a objektivů Leica představil dva nové pevné objektivy pro svůj full frame CSC systém. Jde o APO-Summicron-SL 75mm F2 ASPH a 90mm F2 ASPH. Určeny jsou zejména pro focení portrétů. 
16.1.2018, aktualita, Milan Šurkala